جگوار XJI، گربه سلطنتی انگلستان : قدیمی‌ترین کهنه سربازان انگلیسی که در جبهه ...


قدیمی‌ترین کهنه سربازان انگلیسی که در جبهه خودرو می‌جنگد جگوار نام دارد. این گربه اصیل مدتی است سدان لوکس XJ را راهی میدان کرده تا با برندهای خوشنام آلمانی و آمریکایی پیکار کند. مجله تخت گاز - امید آذرزمانی:  جنگ‌جهانی سال‌هاست که بین ملت‌ها پایان یافته اما جنگی دیگر در جبهه صنعت شعله‌ور شده که انگلیسی‌های مغرور یکی از طرف‌های آن هستند. قدیمی‌ترین کهنه سربازان انگلیسی که در جبهه خودرو می‌جنگد جگوار نام دارد. این گربه اصیل مدتی است سدان لوکس XJ را راهی میدان کرده تا با برندهای خوشنام آلمانی و آمریکایی پیکار کند. البته جگوار مدل XJ برای خودرودوستان به منزله یک تازه وارد نیست چراکه پیشینه تولیدش به سال 1968 باز می‌گردد. از سال 1968 تا 2009، 4 نسل مختلف از این خودرو تولید شد و این خودرو را باید پرفروش‌ترین محصول این کمپانی نامید.

نمای خارجی

از نظر ظاهری طراحان جگوار همه سعی را کردند تا استایلی مدرن همراه با المان‌های اصیل جگوار طراحی کنند. استفاده از چراغ‌هایLED  و چراغ‌های روشنایی در روز، خطوط مواج و رینگ‌های بزرگ از جمله نتایج تلاش طراحان است.

گربه , ماهی و گربه , انگلستان

چراغ‌های خودرو هندسه خاص و چشمگیری ندارند و حتی می‌توانید مواردی مشترک میان چشم‌های این گربه انگلیسی با تولیدات ب‌ام‌و و حتی دیگر خودروسازان پیدا کرد. خط شانه بدنه، از پایین سپر جلو آغاز شده و با گذر از روی تورم گلگیرها به ستون A می‌رسد. یکی از نکات جالب در طراحی این خودرو دقیقا همین‌جاست؛ رنگ سفید بدنه در امتداد ستون خمیده A در جلو، از روی سقف عبور می‌کند و در بالای شیشه عقب ناگهان به‌صورت عرضی تغییر مسیر می‌دهد، به‌این ترتیب ستون A و بخشی از سقف در طول و عرض بدنه هم‌رنگ بدنه هستند و رنگ دیگر ستون‌ها به انضمام سقف پانورامیک سیاه است.

از نمای جانبی می‌توانید به‌سادگی متوجه شوید که این جگوار در واقع یک XJL است نه XJ زیرا فاصله محوری (ویل‌بیس) این خودرو حدود 50 سانتی‌متر بیشتر از مدل‌های استاندارد است. در نمای عقب چراغ‌ها کشیده و عمودی هستند که بخشی از آن نیز تا روی درب صندوق عقب امتداد یافته. در وسط این درب یک جگوار در حال جهش وجود دارد که در فضای بزرگ و ساده رها شده است. تنها نکات هیجان‌انگیز نمای عقب دو لوله اگزوز و یک نوار کرومی روی سپر هستند.

کابین

کیفیت موارد به‌کار رفته و مونتاژ دقیق قطعات در همان نگاه اول هم قابل مشاهده است. خودروهای انگلیسی از دیرباز معروف بودند که در کابینشان از قطعات چوبی فراوانی استفاده می‌کنند، اما در سال‌های اخیر روند به‌کارگیری چوب در تزیین کابین محصولات جزیره بارانی کمتر شده است.

صندلی‌ها با چرم کرم‌رنگی روکش شده‌اند که از قطر زیادش می‌توان فهمید بسیار مقاوم است. روی بخش نشیمن صندلی‌ها منافذ‌ کوچکی وجود دارد که محل عبور گرما و سرمای سیستم‌های مختلف صندلی‌ها هستند. در بالاترین نقطه کنسول میانی خروجی‌های سیستم تهویه مطبوع قرار دارد که دورتاردورشان را پوشش چرم فرا گرفته. در میان این دو به سبک خودروهای لوکس، یک ساعت زیبای آنالوگ با نوشته XJ نصب شده است.

در مرکز داشبورد یک نمایشگر لمسی 4/7 اینچی به چشم می‌خورد که اطلاعات مختلفی را با کیفیت بسیار بالا به نمایش می‌گذارد. صندلی‌های جلو علاوه بر برخوداری از سیستم‌های گرم‌کن  سردکن، ماساژور را نیز به سرنشینان هدیه می‌کنند تا دیگر جایی برای بهانه گرفتن نباشد. در پشت‌سری صندلی‌ها جلو نیز مانیتورهایی تعبیه شده که سرنشینان عقب می‌توانند با استفاده از آنها در طول سفر خودشان را سرگرم کنند. هم‌چنین هدفون‌های با کیفیت وایرلس از دیگر امکانات XJ هستند.

احتمالا آنهایی که برای اولین بار پای به کابین این خودرو بگذارند از نبود اهرم تعویض دنده تعجب خواهند کرد! اما بهتر است عجله نکنید چون وقتی دکمه استارت را بفشارید، استوانه گردان روی کنسول میانی کمی‌ بالاتر می‌آید و آن‌وقت می‌توانید با چرخاندن آن یکی از حالت‌های رانندگی مورد نظرتان را انتخاب کنید. البته دقیقا مشابه همین سیستم در رنج‌رور هم مورد استفاده قرار گرفته است.

ایرانیان انگلستان , جگوار , عکس گربه

فرمان این گربه انگلیسی با استفاده از مواد چرمی ‌و چوبی ساخته شده است و کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد. بخش بیرونی فرمان چوبی و بخش داخلی آن چرمی ‌است که مشخصا با دست دوخته شده. روی فرمان که در جهات مختلفی به‌صورت برقی تنظیم می‌شود، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی، کروز کنترل، تلفن بلوتوث و منوهای سیستم چندرسانه‌ای قرار دارند. هم‌چنین اگر در یک روز سرد زمستانی وارد کابین XJ شوید نیازی نیست با استفاده از بازدم و ساییدن دست‌هایتان به هم آنها را گرم کنید زیرا جگوار فرمان XJ شما را به گرمکن مجهز کرده است. صفحه نشانگرها در واقع یک نمایشگر کریستال مایع است که هرآنچه مورد نیاز راننده باشد در آن به صورت شفاف به نمایش در می‌آید.

حتی جگوار برای باز کردن درب داشبورد هم زحمت شما را کم کرده و با به‌کارگیری یک سیستم لمسی حرارتی، هنوز انگشتان شما به دکمه آن نرسیده درب داشبورد باز می‌شود. سرنشینان عقب علاوه بر امکانات سرگرمی‌که دارند، می‌توانند سیستم تهویه مطبوع را نیز به دلخواهشان تنظیم کنند. در پشت صندلی‌های جلو نیز میزهای کوچکی برای سرنشینان عقب نصب شده است که می‌توانند در صورت لزوم آنها را باز کنند. بدون شک یکی از جذاب‌ترین امکانات کابین این خودرو سیستم صوتی ساخت کمپانی Bowers & Wilkins است که توانایی تولید صدای شفاف تا 1200 وات را دارد. این صدا از طریق 20 اسپیکر درون کابین XJ قابل شنیدن است و سیستم پخش Dolby 7.1 surround-sound هم لذت گوش دادن به موسیقی را دوچندان می‌کند.

مشخصات فنی

جگوار برای این خودرو موتورهای 5 پیشرانه مختلف 4 تا 8 سیلندر بنزینی و دیزلی را در نظر گرفته است اما XJL 2013 که در پیش روی ما قرار داشت مجهز به پیشرانه 3 لیتری V6 بود که به کمک سوپر شارژر می‌تواند در دور موتور 6 هزار و پانصد دوربردقیقه 340 اسب بخار نیرو برای جهیدن این گربه تولید کند. هم‌چنین نمودار گشتاور هم در بازه دور موتور 3500 تا 5000 دور بر دقیقه، به عدد 332 پوند می‌رسد.

هر چند نسبت تراکم این پیشرانه 10.5 به یک است و این عدد در خودروهای امروزی نسبت بالای محسوب نمی‌شود اما با این حال، استفاده از بنزین سوپر و مکمل اکتان بهترین گزینه برای کارکرد صحیح پیشرانه است. برای انتقال قدرت موتور به سیستم چهار چرخ محرک یک گیرباکس 8 سرعته دست به‌کار می‌شود که ضرایب‌ کوتاه و دقیق آن به این خودرو 1915 کیلوگرمی (وزن خودرو به نسبت آپشن‌های مورد استفاده تغییر می‌کند) اجازه می‌دهد طبق اعلام سازنده در زمان 6.1 ثانیه (در مدل XJL ) از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتربرساعت برسد.

 مصرف سوخت این خودرو به‌صورت ترکیبی در حدود 4/9 لیتر اعلام شده است. اگر قصد داشته باشید مصرف سوخت را بیشتر مدیریت کنید می‌توانید دکمه اکونومی ‌را بفشارید تا شرایط عملکرد پیشرانه، حساسیت پدال گاز و چندین و چند آیتم دیگر به کاهش مصرف سوخت کمک کنند.

ایمنی

در بخش سیستم‌های ایمنی جگوار با استفاده از 13 ایربگ و سازه مقاوم شاسی آلومینیومی، ایمنی XJ را به بالاترین درجه رسانده است. جالب آنکه یکی از این ایربگ‌ها برای عابرانی در نظر گرفته شده که ممکن است با خودرو تصادف کنند، این ایربگ بخشی از درپوش محفظه موتور و شیشه جلو را می‌پوشاند و به این ترتیب از شدت ضربه وارده به بدن و سر عابرین کاسته می‌شود. هم‌چنین رادارهای دید عقب و جلو، کروز کنترل و دید جانبی که راهنماهایش درون آینه‌های کناری تعبیه شده‌اند، می‌توانند راننده را در اتخاذ بهترین تصمیم یاری کنند.

در مجموع

XJL خودروی خوش‌ساختی است و از نظر فنی هم دیگر خاطرات تلخ خودروهای چند دهه پیش انگلیسی را تکرار نمی‌کند. اما باید گفت هنوز در پس حریفان بی‌نقص آلمانیش مثل ب‌ام‌و، مرسدس‌بنز و آئودی مانده است. ضمن اینکه از نظر آمار فروش نیز هنوز نتوانسته به آلمانی‌ها و ژاپنی‌ها نزدیک شود. در پایان از آقای مجید عباسپور مالک خودرو و گروه Power up cars جهت تهیه عکس‌ها تشکر می‌کنیم.


ویدیو : جگوار XJI، گربه سلطنتی انگلستان