جوجه تیغی هستی یا طاووس؟ : دوستان صمیمی‌تان را نام ببرید. اصلا چرا نام این ...


دوستان صمیمی‌تان را نام ببرید. اصلا چرا نام این افراد را در فهرست صمیمی‌ها می‌آورید؟ آیا همان‌طور كه شما هم حرف دل‌تان را با دوستان‌تان به اشتراك می‌گذارید، آنها هم از زندگی‌شان برای‌تان حرف می‌زنند؟
مجله سیب سبز: دوستان صمیمی‌تان را نام ببرید. اصلا چرا نام این افراد را در فهرست صمیمی‌ها می‌آورید؟ آیا همان‌طور كه شما هم حرف دل‌تان را با دوستان‌تان به اشتراك می‌گذارید، آنها هم از زندگی‌شان برای‌تان حرف می‌زنند؟  آیا شما هم به اندازه آنها برای حفظ ارتباط‌تان وقت و انرژی می‌گذارید؟ اگر احساس می‌كنید یك پای ارتباطات‌تان خانوادگی‌تان می‌لنگد و به جای نزدیك‌تر شدن به آدم‌ها، هر روز بیشتر از آنها فاصله می‌گیرید، این مطلب را بخوانید. دكتر فیل در این صفحه به شما می‌گوید كه در گروه آزار دهنده‌ترین آدم‌ها جا می‌گیرید یا خیر!

جغدها

این آدم‌ها تصور می‌كنند كه جهان به پایان خود نزدیك شده‌است. مهم نیست كه آنها در محیط كار، خانه یا ارتباط عاطفی‌شان قرار داشته باشند؛ از نظر آنها همه چیز در حال سقوط و ویران شدن است. ذهن آنها پر از تصویرهای مهلكی است كه از فاجعه‌هایی كه اتفاق نیفتاده‌ و شاید هرگز هم اتفاق نیفتند خبر می‌دهد. وقتی همسر یك جغد بالای نردبان می‌رود، او صحنه سقوط و مرگش را تجسم می‌كند و وقتی فرزندش به مهمانی دوستانه می‌رود، جغد مادر تخلف‌های مهلكی كه از نظرش از او سر می‌زند را مجسم می‌كند. افرادی كه تا این اندازه دنیا را مهلك و آزاردهنده تلقی می‌كنند، از یك بحران خیالی، به سمت بحران خیالی دیگری می‌روند و هیچ وقت نمی‌توانند به وضعیتی كه در آن قرار گرفته‌اند اعتماد كنند. خلاصه اینكه جغد‌ها زندگی سختی دارند.

جوجه تیغی , حکم گوشت جوجه تیغی , غذای جوجه تیغی

چه اتفاقی می‌افتد؟

جغدها آدم‌های مضطربی هستند و معمولا برای خلاص شدن از موقعیت‌هایی كه از نظرشان رعب‌آور است ناپخته و ضربتی عمل می‌كنند.

 این افراد می‌خواهند قبل از وقوع فاجعه آن را علاج كنند و به همین دلیل اقداماتی را انجام می‌دهند كه باعث تعجب و حتی دلخوری اطرافیان‌شان می‌شود. مادر جغد پیش از آنكه از خطاكار بودن فرزندش مطمئن شود او را سرزنش می‌كند یا با قرنطینه كردنش در ورود فاجعه را به خانه‌اش می بندد و مدیر جغد از ترس از دست رفتن اعتبارش زیر دستان خود را خطاكارهای بالقوه‌ای تصور می‌كند كه باید با محدودیت‌های سفت و سخت احتمال خطای‌شان را كم كرد.

اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود ؛یك جغد میلی به مشاركت در رویدادهای سیاسی ندارد چون همه چیز را از پیش تعیین شده و بی‌فایده می‌داند. چنین فردی از هیچ یك از مناسبت‌های دوست‌داشتنی زندگی‌اش لذتی نمی‌برد چراكه همیشه منتظر است فاجعه‌ای شادی‌هایش را از او بگیرد.

شما جغد هستید؟

1. در طول شب چند بار بیدار می‌شوید تا از سلامتی فرزندتان مطمئن شوید؟

2. تصور می‌كنید اتفاق‌های شوم شما را احاطه كرده و همیشه بحرانی وجود دارد كه باید با آن بجنگید؟

3.  هنگام برخورد با یك موقعیت ناشناخته، بدترین سرنوشت را برای آن مسیر پیش‌بینی می‌كنید؟

4.  نگرانی مداوم شما اطرافیان‌تان را كلافه می‌كند؟

5.  آخرین باری كه یك اتفاق شما را كیفور كرد، به خاطر نمی‌آورید؟

اگر پاسخ‌های‌تان مثبت است ...

جهان برای شما جایی پر از هراس و تهدید است. شما پیش از آنكه گوشی‌تلفن را بردارید، منتظر شنیدن خبر ناگواری هستید و این استرس را مدام به اطرافیان‌تان هم منتقل می‌كنید. از نظر دیگران شما فردی بدبین، پوچ‌گرا و آزار دهنده هستید و به مرور كسانی كه به‌خاطر ترحم به شما شنونده گلایه‌های‌تان بوده‌اند، از شكایت‌های‌تان خسته می‌شوند.

تنهایید چون ...

1. دیگران در معاشرت با شما هیچ خبر مسرت‌بخشی را دریافت نمی‌كنند.

2. برای رها شدن از هراس‌های‌تان و به قول خودتان رعایت جوانب اطمینان، اطرافیان خود را آزار می‌دهید.

3.  با نگرانی دائم از خود آدمی خسته و عبوس می‌سازید كه در این جهان یك قربانی است.

4.  از اتفاق‌هایی كه دیگران را شاد می‌كند لذتی نمی‌برید و در جمع‌های دوستانه به «ضدحال» معروف هستید.

5 . همسرتان تلاشی برای القای حس خوشبختی به شما نخواهد كرد، چراكه پیش از این تلاش‌هایش را بی‌اثر نشان داده بودید.


طاووس‌ها

آنها همیشه درحال وانمود كردن هستند و همیشه به سطحی‌ترین شكل ممكن این كار را انجام می‌دهند. هدف طاووس‌ها این است كه از فرد مقابل‌شان بهتر به نظر برسند و می‌خواهند از اینكه دیگران این برتری را پذیرفته‌اند مطمئن شوند و برای رسیدن به چنین هدفی، خود را فردی جز آنكه هستند، جلوه می‌دهند. این افراد به شكل نمایشی از خود انتقاد می‌كنند تا هنگام شكست نفسی كردن‌های‌شان از آنها تعریف كنند و اعتراف كنند كه بهتر از چیزی كه به نظر می‌رسند، هستند. یك طاووس نه به‌خاطر پایین بودن اعتماد به نفسش،

كه به‌خاطر جلب نظر و تعریف دیگران مدام خود را ناچیز و ناتوان جلوه می‌دهد و وقتی با واكنش منفی دیگران روبه‌رو می‌شود، خوشحال از پیروزی‌اش در این بازی، به توانایی‌های خود افتخار می‌كند. یك طاووس از اینكه فردی از او بهتر به نظر برسد و مورد توجه بیشتری قرار بگیرد در هراس است و به همین دلیل با جلوه‌های ویژه‌ای برای برنده شدن در این رقابت تلاش می‌كند. درحالی كه چنین رقابتی تنها ساخته ذهن اوست و دیگران میلی به مشاركت در آن ندارند.

خواص گوشت جوجه تیغی , عکس جوجه تیغی , گوشت جوجه تیغی

شما طاووس هستید؟

1. بدون آرایش كردن از خانه بیرون نمی‌روید؟

2. در كمد لباسی‌تان یك دنیا لباس نو قرار دارد كه به خاطر از مد افتادن نمی‌پوشید؟

3. حاضر نیستید یك كیف زیبا با قیمت مناسب را بخاطر اینكه به برندی معتبر تعلق ندارد، بخرید؟

4. قبل از وارد شدن به مهمانی، نگران این هستید كه دیگران از شما بهتر به نظر برسند؟

5. آیا دوستان‌تان را براساس ظاهر، وضعیت مالی و ارتباطات بااهمیتی كه دارند، انتخاب می‌كنید؟

چه اتفاقی می‌افتد؟

تلاش برای القای احساس امنیت به این افراد، مثل پركردن یك گودال عمیق در كویر با یك پارچ آب است و رابطه با آنها، یك رابطه خالی از صداقت و صمیمیت است چراكه در مقابل وانمود كردن‌های آنها به ناتوانی و ناقص بودن، فرد مقابل هم باید وانمود كند كه آنها را كامل و بی‌عیب می‌بیند. شاید در آغاز ارتباط با یك طاووس، اطرافیانش به دام او بیفتند و مانند یك ناجی او را از تصورات منفی كه در مورد خودش دارد، نجات دهند اما خیلی زود آنها متوجه می‌شوند كه ادعای ناچیزی و ناتوانی او  ریشه در كمبود اعتماد به نفس ندارد، بلكه تنها تلاشی است برای دیده شدن.

پاسخ‌های‌تان مثبت است؟

قطعا اطرافیان‌تان بعد از چند برخورد دست‌تان را می‌خوانند.  آنها در مواجهه با شما یا به خواسته‌تان تن می‌دهند و با چند تعریف بی‌معنا كه واقعیتی ندارد از حرف‌های‌تان خلاص می‌شوند یا اینكه بی‌میلی‌شان را از شما پنهان نمی‌كنند و بعد از مدتی در برابر نمایش‌های‌تان سكوت می‌كنند اما دوستان ظاهری شما از هر كدام از این راه‌ها كه بروند، معنایش این است كه برای حرف‌های شما ارزشی قائل نیستند. شاید شما تصور كنید كه با انتخاب راهكار‌های طاووس‌وارانه، مقبولیت و اعتبار بیشتری پیدا می‌كنید اما واقعیت این است كه در جریان ارتباط، آدم‌ها به موضوعات با ارزش‌تری برای ادامه رابطه نیاز دارند.
 
تنهایید چون:

1. خود واقعی‌تان را نشان نمی‌دهید تا دوست واقعی پیدا كنید.

2. انرژی زیادی برای دیده شدن صرف می‌كنید و در صورت بی‌توجهی دیگران به شدت احساس ناكامی می‌كنید.

3. دیگران را بازی می‌دهید و انگیزه ماندن در رابطه را در آنها می‌كشید.

4. همیشه گرفتار حرف‌ها و رفتارهای تكراری هستید.

5. كاری به واقعیت‌های مهم زندگی ندارید و در عالم خودتان غرق هستید.


جوجه‌تیغی‌ها

این آدم‌ها با پیش‌فرضی منفی به هر محیطی وارد می‌شوند و معتقدند هر موقعیتی كه پیش رو دارند، تهدیدآمیز و برخورنده است. جوجه‌تیغی‌ها مصمم هستند در هرچیزی كه هر اتفاقی كه اطرافشان می‌گذرد، خطایی پیدا كنند و از آن ایرادی بگیرند. برای آنها مهم نیست كه مشغول چه كاری هستند و در كجا حضور دارند، بلكه این افراد تنها به جای در نظر گرفتن شرایط، هر موضوعی را شخصی تلقی می‌كنند و بر این گمانند كه آن موقعیت برایشان توهین‌آمیز است.  از نظر آنها در هر حرف دیگران زهری پنهان شده و در هر رفتارشان نیتی ناخوشایند نهفته است كه یك جوجه‌تیغی با دقت زیادش از پس كشف كردنش برمی‌آید. به عبارت دیگر، آنها محیط و آدمش‌هایش را تهدیدی بالقوه برای خود می‌دانند و آنقدر به هوش و ذكاوت‌شان در درك سوء رفتارهای دیگران اعتماد دارند كه حاضر نیستند احتمال وجود سوء‌تفاهم یا برداشت اشتباه را بدهند.

وقایعی در مورد جوجه تیغی , خرید غذا برای جوجه تیغی , دشمن جوجه تیغی

چه اتفاقی می‌افتد؟

جوجه تیغی‌ها معمولا از اینكه آدم‌های اطراف‌شان چقدر سرد هستند شكایت می‌كنند و با این گلایه‌ها نزدیكان‌شان را گیج می‌كنند، چراكه در قدم اول خود آنها هستند كه دیگران را پس می‌زنند. آنها شكست‌های ارتباطی‌شان را ناشی از اشتباهات و گره‌های شخصیتی دیگران می‌دانند و حاضر نیستند سهم اشتباهات خود را در شكست‌های ارتباطی‌شان بپذیرند. به همین دلیل از یك رابطه، به سمت رابطه دیگر می‌روند و پس از ناكام شدن در آن، كوله‌بار خشم‌شان را با خود به ارتباط تازه‌ای می‌برند. انگار آنها همیشه قربانی هستند و دیگران همیشه نامهربان. حتما داستان كسانی كه از یك ازدواج شكست خورده بیرون می‌آیند و در جلسه خواستگاری بعدی خود را قربانی همسر بی‌وفای سابق‌شان معرفی می‌كنند، شنیده‌اید. این آدم‌ها از گروه جوجه‌تیغی‌ها هستند.

پاسخ‌تان مثبت است؟

نزدیك شدن به شما، مثل در آغوش گرفتن یك جوجه‌تیغی است. خیلی زود اطرافیان شما می‌فهمند كه در جریان ارتباط با شما به یك موقعیت بازنده- بازنده وارد می‌شوند و به همین دلیل از شما فاصله می‌گیرند. این رفتارها نتیجه‌ای ندارد جز اینكه هر روز تنهاتر می‌شوید. پس به جای فرافكنی اشتباهات و مشكلات‌تان، پس از هر شكست ارتباطی به خود فرصتی برای آرام شدن دهید و به جای از كوره در رفتن در هر شرایطی،‌كمی به خود برای بررسی دقیق‌تر موضوع فرصت دهید.

جوجه‌تیغی هستید؟

1. آدم‌های اطراف‌تان دست به عصا با شما برخورد می‌كنند و همیشه از اینكه آتشفشان خشم‌تان ناگهان فوران كند، می‌ترسند؟

2. وقتی دیگران برای وارد كردن شما به یك موقعیت تازه تلاش می‌كنند، حالت دفاعی به خود می‌گیرید و تصور می‌كنید پیش از بررسی دقیق همه چیز نمی‌توانید به آنها اعتماد كنید؟

3. «تصور می‌كنید» همسرتان هیچ كاری را درست انجام نمی‌دهد؟

4. با باز كردن در خانه و قبل از سلام كردن، نقد همسرتان را شروع می‌كنید؟

5. گناه اشتباهات ارتباطی خودتان را برگردن دیگران می اندازید و همیشه انگشت اتهام‌تان به سمت آنهاست.

تنهایید چون:

1. به آدم‌ها این احساس را القا می‌كنید كه قابل اعتماد نیستند و به همین دلیل آنها را از خود می‌رانید.

2. آنقدر انرژی‌تان را صرف پیدا كردن مقصر‌ها و مشكل‌های خیالی می‌كنید كه برای رشد و بهره برداری از موقعیت‌ها زمان را از دست می‌دهید.

3. آدم‌ها از واكنش‌های شما می‌ترسند و به همین دلیل واقعیت‌های بسیاری را از شما پنهان می‌كنند یا به شما دروغ می‌گویند.

4. گارد شما در برابر آدم‌ها آنقدر بسته است كه به مرور آنها را از دادن پیشنهاد‌های تازه برای ورود به جمع‌های مختلف یا عهده دار شدن مسئولیت‌های مختلف منصرف می‌كنید.

5. به شریك زندگی‌تان احساس بی‌كفایتی و ناتوانی را القا می‌كنید و نه تنها خیلی زود او را به یك فرد ناتوان تبدیل می‌كنید، بلكه آرام آرام انگیزه پیدا كردن آرامش و اعتماد به نفس در فضایی خارج از خانه در او ایجاد می‌كنید.


ویدیو : جوجه تیغی هستی یا طاووس؟