جوانسازی پوست فقط با طب سوزنی : گفت‌وگو با مژگان ربانی به بهانه علاقه‌اش به ...


گفت‌وگو با مژگان ربانی به بهانه علاقه‌اش به شیوه‌های طبیعی درمان. او این روزها برای جوانسازی پوستش سراغ طب سوزنی رفته است. مجله سیب سبز - آمنه فرخی: مژگان ربانی  بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است. او در سریال معمای شاه در نقش اشرف پهلوی ظاهر شده و جوانی و پیری خواهر محمدرضا شاه را  به تصویر كشیده است. مژگان ربانی متولد 1352 است و این روزها چهل‌ودومین سال زندگی‌اش را پشت‌سر می‌گذارد. وقتی برای مصاحبه روبه‌رویش می‌نشینم ردی از دهه چهارم زندگی‌ روی صورتش نمی‌بینم.

آنچه می‌بینم همان مژگان ربانی است كه در سال‌های80 تا 82 در فیلم‌های شكلات و تب ایفای نقش كرده است. ربانی تغییر سبك زندگی‌اش را مهم‌ترین دلیل نشاط و شادابی پوستش می‌داند. او معتقد است كه آشنایی‌اش با شیوه‌های طبیعی درمانی باعث شده نگاهی متفاوت به زندگی و بیماری‌ها داشته باشد و راه‌های مسالمت‌آمیز و بهتری را برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها انتخاب كند. او این روزها برای جوانسازی پوستش سراغ طب سوزنی رفته است. در یك عصر زمستانی مژگان ربانی  را برای یك جلسه طب سوزنی همراهی کردیم و با او درباره دلایل علاقه‌اش به طب سوزنی و شیوه‌های طبیعی درمان صحبت کردیم.  با ما همراه باشید تا از تجربیات مژگان ربانی درباره طب سوزنی و دیگر شیوه‌های طبیعی درمان باخبر شوید.

جوانسازی پوست با طب سوزنی , جوانسازی پوست , جوانسازی پوست صورت

چطور شد به درمان‌های طبیعی علاقه‌مند شدید؟

اعتماد و اعتقاد زیادی به چیزهای طبیعی دارم. معتقدم كاری برای من مفید است كه طبیعی باشد. طب سوزنی هم از آن دست كارهاست. طب سوزنی هم طبیعی است و هم یك طب قدیمی است. درباره‌اش زیاد مطالعه كرده بودم و تصمیم گرفتم تجربه‌اش كنم. با دكتر صحبت كردم و بعد از اینكه ایشان توضیح دادند كه دقیقا طب سوزنی چه كاری انجام می‌دهد روی تصمیم‌ام مصمم شدم.

اولین‌بار برای چه مشكلی طب سوزنی را تجربه كردید؟

دفعه اول با هدف اینكه آرامش بیشتری را تجربه كنم سراغ طب سوزنی آمدم. مدتی بود كه اعصابم ضعیف شده بوده و احساس می‌كردم مژگان همیشگی نیستم. با خودم می‌گفتم چرا اینقدر بداخلاق شدم. دنبال راهی بودم تا بتوانم بر این موضوع غلبه كنم. با دكتر كه از دوستان قدیمی‌ام هستند هم راجع به این موضوع صحبت می‌كردم كه ایشان باتوجه به روحیاتی كه از من سراغ داشتند پیشنهاد دادند طب سوزنی را تجربه كنم.

بالاخره آمدم و طب سوزنی را تجربه كردم و در دو، سه جلسه اول واقعا نتیجه گرفتم. تاثیری كه روی من داشت خیلی مشهود بود و واقعا مرا هیجان‌زده كرد. همین باعث شد كه علاقه‌مند شوم بیشتر درباره طب سوزنی بدانم. كتابی درباره طب سوزنی خریدم و خواندم.

آرامشی كه دنبالش بودید بعد از چند جلسه سراغ‌تان آمد؟

كسانی كه طب سوزنی را تجربه كردند می‌دانند از چه حرف می‌زنم. وقتی طب سوزنی انجام می دهید همان جلسه تاثیرش را روی بدن‌تان حس می‌كنید و به مرور با پیشرفت جلسات تاثیرها بیشتر و بیشتر می‌شود. فكر می‌كنم جلسه چهارم و پنجم بود كه آن آرامشی كه دنبالش بودم را پیدا كردم.  متوجه شدم كه طب سوزنی طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها را هم می‌تواند درمان كند. آمدم و به دكتر گفتم كه می‌خواهم از این شیوه برای درمان سینوزیتم استفاده كنم.

سینوزیت‌تان درمان شد؟

واقعیت این است كه سینوزیت مزمن دارم كه حتی تابستان‌ها هم مرا اذیت می‌كند، ولی با جلسات طب سوزنی توانستم آن را خیلی خوب مدیریت كنم. تابستان امسال را كه واقعا بدون مشكل سپری كردم و امیدوارم زمستان هم به‌همین خوبی بگذرد. به‌خاطر مشكل سینوزیتم گاهی سخت نفس می‌كشیدم اما هر بار كه برای درمان سینوزیت سوزن می‌گرفتم  احساس می‌كردم چقدر راحت‌تر می‌توانم نفس بكشم.

شنیدم برای جوانسازی پوست‌تان هم از روش‌های طبیعی استفاده می‌كنید؟

وقتی دیدم با كمك طب سوزنی توانستم این مسائل را پشت‌سر بگذارم، تصمیم گرفتم برای جوانسازی پوست هم از آن كمك بگیرم. مطالعاتی كه در این باره كردم و مشورتی كه از دكتر گرفتم خیالم را از این بابت راحت می‌كرد. برای ازبین بردن خط خنده‌ام از طب سوزنی كمك گرفتم. خیلی جالب بود كه وقتی جلسات طب سوزنی پیش می‌رفت اطرافیانم از من می‌پرسیدند كه روی صورتم چه كار كردم. همه می‌گفتند چطور پوست صورتت بهتر شده و خبری از خط‌های عمیق خنده نیست. همین مشوق من می‌شد كه جلسات را ادامه دهم.

شما بازیگر هستید و در مدیوم‌های مختلف سینما، تلویزیون و تئاتر مشغول به كارید؛ پیش از اینكه با طب سوزنی آشنا شوید از چه راه‌هایی برای حفظ شادابی پوست‌تان استفاده كردید؟

همیشه فكر می‌كردم باید كاری كنم تا بتوانم چهره‌ام را جوان و شاداب حفظ كنم. اما موضوعی كه وجود دارد این است كه من اصلا دوست ندارم چهره‌ام تغییر كند و می‌خواهم همان ذات اولیه‌اش را حفظ كند. خیلی تمایل به استفاده از روش‌های دیگری كه این روزها برخی از آن استفاده می‌كنند، ندارم. احساس می‌كنم وقتی چهره طبیعی خودم را دارم تماشاگر مرا بیشتر درك می‌كند و من بازی بهتری را می‌توانم به‌اجرا بگذارم. وظیفه من در بازیگری انتقال حس است. برای همین اگر یك جاهایی به‌خاطر استفاده از شیوه‌های دیگر نتوانم این حس را منتقل كنم و دچار محدودیت شوم برایم جالب نیست.

نمی‌خواستم فقط یك ماسك زیبا و یك پوست خوب داشته باشم درحالی كه همین مسئله توانایی بازیگری‌ام را محدود كند وگرنه زیباتر شدن برای همه وسوسه‌انگیز است ولی چون من روی بازیگری‌ام حساسم فكر می‌كنم نباید بعضی كارها را انجام دهم چون مرا در ایفای نقش محدود می‌كند. درحالی كه شاید افراد دیگری كه شغل‌شان مثل من نیست این محدودیت را ندارند و به‌راحتی می‌توانند از این شیوه‌های زیبایی استفاده كنند. واقعیت این است كه وسوسه استفاده از این شیوه‌ها همیشه برای من هم بوده اما من به‌خاطر كارم مقاومت كردم و دست به دامن ماسك‌ها و روش‌های طبیعی شدم.

از طب سوزنی چه نتایجی گرفتید؟

مدتی روی خط خنده كار كردیم و خدا را شكر خیلی راضی‌ام و تاثیر خوبی گرفتم. چند جلسه‌ای است كه برای درمان و پیشگیری از چین و چروك‌های دور چشمم روی صورتم سوزن می‌گیرم. وقتی می‌خندم چین‌های ریزی اطراف چشمم دیده می‌شود كه با مشورت دكتر می‌توانیم آنها را ازبین ببریم و به مرور محو كنیم.

طب سوزنی برای زیبایی پوست , آموزش سریع جوانسازی پوست , روش های جوانسازی پوست

از نتایج درمانی طب سوزنی بیشتر راضی بودید یا اقداماتی كه برای زیبایی انجام دادید؟

تاثیری كه برای به‌دست آوردن آرامشم گرفتم فوق‌العاده بود. اعصابم واقعا آرام گرفت. من خیلی حرص می‌خوردم. مثلا سر ترافیك یا وقتی ماشینی می‌پیچید جلوی ماشینم كلافه می‌شدم. حساس شده بودم و دنبال راه چاره بودم تا اینكه طب سوزنی به دادم رسید. این موضوع برایم خیلی مهم بود. اما درمورد اقدامات زیبایی هم نتیجه خیلی خوبی گرفتم.

اولین باری كه پیشنهاد شد از طب سوزنی استفاده كنید، نترسیدید؟

من اصلا نمی‌ترسم و نكته‌ای كه وجود دارد این است كه اصلا به شیوه‌های طبیعی و سنتی باور دارم. وقتی به چیزی اعتقاد داری دیگر جای این بحث‌ها نمی‌ماند. ترجیح می‌دهم كه مشكلات یا بیماری‌ها را با روش‌های طبیعی حل كنم. برای همین تا بیمار می‌شوم فورا می‌روم عطاری.

تجربه مراجعه به متخصص طب سنتی را داشتید؟ چند سالی است كه متخصصان طب سنتی از دانشگاه‌های علوم‌پزشكی فارغ‌التحصیل شدند. تا حالا به آنها مراجعه كرده‌اید؟

تا امروز تجربه‌اش را نداشتم. همیشه به عطاری‌ها مراجعه كردم. به آنها اعتماد دارم. البته قطعا عطاری كه می‌روم خیلی سرشناس است و دانش گسترده‌ای در این زمینه دارد. این موضوع هم برایم جالب شد و سعی می‌كنم از متخصصان طب سنتی هم مشورت بگیرم.

یكی از تجربه‌هایی كه از طب سنتی و گیاه‌درمانی داشتید را برای‌مان تعریف كنید؟

پارسال به‌خاطر سنگ كلیه خیلی اذیت شدم. سنگی داشتم كه به تجویز پزشكم باید سنگ‌شكن می‌شد. متخصصی كه به او مراجعه می‌كردم خودش به من پیشنهاد داد كه دو راه دارم یا سنگ‌شكن كنم یا از روش سنتی كمك بگیرم. از نظر پزشكم نوع و جنس سنگ به‌گونه‌ای بود كه می‌توانستم جز سنگ‌شكن از روش دیگری برای درمانش استفاده كنم، چون پزشكم معتقد بود كه سنگ‌شکن به نسج كلیه آسیب می‌رساند و در شرایطی كه راه دیگری هم هست، می‌توان از آن استفاده كرد.

او به من توصیه كرد كه با ورزش و داروی گیاهی سنگ كلیه‌ام را درمان كنم. منم به عطاری مراجعه كردم كه البته فرد كهنسال و بسیار باتجربه‌ای است كه پیش اساتید بزرگی دوره دیده است. این‌طور شد كه  با كمك یك گیاه‌ دارویی سنگ كلیه‌ا‌م دفع شد. واقعا من تا پیش از آنكه پزشكم به من توصیه كند، نمی‌دانستم كه می‌شود با یك داروی گیاهی كاری كرد كه سنگ كلیه به مرور خرد و ریز شود و خودش دفع شود. این برایم هیجان‌انگیز بود.

دوره درمان چقدر طول كشید؟

6ماه طول كشید تا سنگ كلیه‌ام دفع شود و در این مدت من داروی گیاهی را مصرف و ورزش می‌كردم. سه نوبت در روز جوشانده‌ای كه گرفته بودم را می‌خوردم و البته روند درمانم را بررسی می‌كردم. با سونوگرافی كه پزشكم تجویز كرده بود مدام اندازه سنگ و روند حركتش را بررسی می‌كردم و می‌دیدیم كه سنگ در حال كوچك‌تر شدن است و حركتش در مسیر درست است. سنگ متلاشی و تبدیل شد به دو تا سنگ و دفع شد. من خیلی راضی‌ام از شیوه‌های طبیعی درمان و به این راحتی رهایش نمی‌كنم.

این علاقه‌ای كه به درمان‌های طبیعی دارید چقدر در زندگی‌تان رسوب كرده؟

خیلی. من كلا در زندگی‌ هم همین طورم. به خوردن محصولات طبیعی و دمنوش‌های گیاهی علاقه دارم. حدود 10سال است كه این شیوه زندگی من است. سعی می‌كنم به اطرافیانم هم توصیه كنم همین شیوه را پیش بگیرند. وقتی می‌بینم آدم‌ها به‌خاطر مصرف داروهای شیمیایی درگیر مسائل و عوارض جانبی می‌شوند، مصمم‌تر می‌شوم. وقتی با شیوه‌های طبیعی آشنا شدم دیدم چقدر راهكارهای جالب در دنیا وجود دارد.

در این زمینه خیلی مطالعه كردم روی طب سنتی هند، طب سنتی چین و ایران مطالعه كردم. مدتی براساس شیوه‌های طب آیورودای هندی‌ها تغذیه‌ام را كنترل كردم. مدتی گیاهخواری را تجربه كردم و همه اینها باعث شد كه از شیوه‌های رایج كم‌كم فاصله بگیرم. البته این ژنی است كه از مادرم هم به من ارث رسیده. مادرم خیلی علاقه‌مند به گیاهان و عرقیات گیاهی است. اهل شیراز است و به‌همین دلیل علاقه زیادی به خوراكی دارد.‌

یعنی اگر سردرد سراغ‌تان بیاید سراغ مسكن نمی‌روید؟

به همان دلیلی كه اشاره كردم نه سراغ قرص و مواد شیمیایی نمی‌روم. خیلی سال است كه با یك درد ساده یا سردرد سراغ جعبه قرص‌ها نمی‌روم. سعی می‌كنم با دمنوش‌های گیاهی مشكل را برطرف كنم. گاهی نبات و گل‌گاوزبان گاهی نبات و دمنوش نعناع به دادم می‌رسند. زنجبیل و دارچین و مواد طبیعی را در رژیم غذایی‌ام لحاظ می‌كنم. خلاصه از خوردن مسكن‌های شیمیایی پرهیز می‌كنم و همین موضوع هم باعث شده از درمان‌های طبیعی بیشتر نتیجه بگیرم.

این سبك زندگی چه تاثیری بر میزان اثرگذاری درمان‌های طبیعی داشته؟

یك روز كه با خانم دكتر درباره این موضوع صحبت كردم ایشان به این نكته اشاره كردند كه به‌دلیل سبك زندگی‌ام و اینكه كمتر سراغ مواد و قرص‌های شیمیایی رفتم آمادگی بدنم برای پاسخ گرفتن از شیوه‌های طبیعی بیشتر است و این موضوع واقعا تاثیرگذار است. شاید دیده باشید افرادی كه داروی شیمیایی زیاد مصرف می‌كنند وقتی سراغ طب‌های طبیعی می‌روند پروسه طولانی‌تری را باید صبر كنند چون بدن‌شان به شیوه قبلی و داروهای شیمیایی عادت كرده و در برابر شیوه‌های طبیعی مقاومت پیدا كرده. اما سبك زندگی من باعث شد كه من خیلی زود از شیوه‌های طبیعی و طب سوزنی نتیجه بگیرم.

نظر پزشکان درباره جوانسازی پوست , طب سوزنی برای چین و چروک پوست , طب سوزنی جوان سازی پوست

چه شد كه مژگان ربانی این سبك زندگی را انتخاب كرد؟

من به سلامتم خیلی اهمیت می‌دهم. دوست دارم تا وقتی که می‌توانم به فعالیت هنری را ادامه ‌دهم در بهترین استایل باشم. از طرفی از جراحی و متدهای تهاجمی هم می‌ترسم و آنها را دوست ندارم. همه اینها باعث شد كه آگاهانه با مطالعه و مشورت با افرادی كه در این زمینه آگاهی دارند این روش را انتخاب كنم و هیچ وقت از این روش‌ها دلسرد نمی‌شوم. من خیلی خودم را دوست دارم.

دوست دارم اگر قرار است 60-50سال زندگی كنم در سلامت باشم. همین انگیزه بزرگی است برای اینكه به روشی كه انتخاب كردم وفادار باشم. حتی سر پروژه‌های كاری هم به قوانینم پایبند هستم. برنامه غذایی‌‌ام را رعایت می‌كنم. خیلی وقت‌ها همكارانم می‌گویند چطور می‌توانی این رژیم را رعایت كنی. اما من به این شیوه عادت كردم و نمی‌توانم آن را ترك كنم، بنابراین فكر می‌كنم این روش همیشه با من خواهد بود.


ویدیو : جوانسازی پوست فقط با طب سوزنی