جوانان بسکتبالیست جهانی شدند : تیم ملی بسکتبال جوانان ایران راهی فینال رقابت ...


تیم ملی بسکتبال جوانان ایران راهی فینال رقابت های قهرمانی آسیا شد و سهمیه جام جهانی 2015 را کسب کرد. جوانان بسکتبالیست در فینال باید به مصاف یکی از دو تیم چین یا چین‌تایپه بروند. خبرگزاری ایسنا: تیم ملی بسکتبال ایران در مرحله نیمه‌نهایی رقابت های قهرمانی جوانان آسیا به مصاف کره‌جنوبی رفت و با نتیجه 78 بر 60 به پیروزی رسید و پس از هشت سال راهی فینال این رقابت‌ها شد و در کنار گرفتن انتقام از کره که دوره گذشته اجازه نداد ایران به دیدار نهایی برسد سهمیه جام جهانی یونان را نیز بدست آورد.

جوانان ایران نسبت به دیدارهای گذشته خود بازی را خوب آغاز نکردند و 7 بر 3 از حریف شرقی خود عقب افتادند. مهیار مهر، صمد سرودی، نوید رضایی‌فر،‌ محمد رضایی و محمد یوسف‌وند 5 نفر شروع کننده ایران بودند که در آن ابتدا نتوانستند برابر کره‌ای ها خوب کار کنند و پراشتباه بودند؛ ایران در این دقایق ریباندهای موفقی نداشت و همین فرصت برای کره بود که توانست بازی را 10 بر 5 کند. در دقایق پایانی نوید رضایی‌فر ملی‌پوش ایران که در دیدار گذشته به دلیل مصدومیت استراحت کرد توانست فاصله امتیازی را کم کند. با پرتاب آزاد مهیار مهر بازی 13 بر 12 شد که با پرتاب سه امتیازی رضایی‌فر ایران برای نخستین بار در این مسابقه از حریفش پیش افتاد اما تعویض طلایی مربی کره جواب داد بازیکن تازه واردش توانست بازی را برابر کند تا کوارتر نخست 15 بر 15 به پایان برسد.

کوارتر دوم با پرتاب سه امتیازی مهیار مهر آغاز شد و ایران از حریفش پیش افتاد. توپ ربایی علی الله وردی و پرتاب آزاد او فاصله امتیازی را به سود ایران افزایش داد اما پاس اشتباه او نزدیک بود کار دست تیم ملی دهد که با دفاع خود بازیکنان خطری ایران را تهدید نکرد. جوانان در ریباند عملکرد بهتری داشتند و همین باعث شد تا برتری برای آنها حفظ شود. در ادامه ایران فرصت حمله خود را از دست داد و کره‌ای ها در ضد حمله به امتیاز رسیدند تا بازی 23 بر 22 شود و پرتاب سه امتیازی هیونوو ژئون وارد سبد ایران شد و دوباره کره پیش افتاد. او یک پرتاب سه امتیازی دیگر هم داشت و بازی را 28 بر 23 کرد؛ البته دو شوت سه امتیازی او با اسلم دانک محمد یوسف‌وند پاسخ داده شد تا فاصله همچنان در حداقل بماند.کره‌ای ها در دقایق پایانی کوارتر دوم فقط شوت سه امتیازی در دستور کار داشتند و در این امر نیز موفق بودند. سرمربی صرب ایران نیز نتوانست کاری انجام دهد و در نهایت کره‌ای‌ها توانستند این کوارتر را با نتیجه 26 بر 16 به سود خود تمام کنند و در نیمه اول 41 بر 31 برنده شوند.

کوارتر سوم تا دقایقی بدون امتیاز بود تا اینکه نوید رضایی‌فر این طلسم را شکست. در ادامه محمد یوسف‌وند نیز دو امتیاز کسب کرد و ایران به بازی برگشت. جوانان بسکتبالیست نسبت به کوارتر دوم خیلی بهتر کار کردند و در دفاع و حمله حریف را تسلیم برنامه‌ها خود کرده بودند. رضایی‌فر، مهر و یوسف‌وند همانند نیمه نخست عملکرد خوبی داشتند و الله‌وردی نیز اشتباه‌هایش در نیمه نخست را جبران می‌کرد تا اینکه بالاخره فاصله امتیازی به حداقل رسید. کره‌ای ها در کوارتر سوم تنها چهار امتیاز کسب کرده‌بودند و هیچ حرفی برای گفتن نداشتند.

در ادامه کره با تغییر سیستم توانست بهتر کار کند و بازی را 47 بر 41 به سود خود کرد. فضا سازی خوب رضایی‌فر برای الله‌وردی و صمد سرودی باعث شد ایران در چند حمله خود موفق شود و فاصله را به حداقل برساند که در نهایت توپ‌ربایی الله‌وردی و دو امتیاز او کار را 49 بر 49 برابر کرد، در ادامه نیز درخشش یوسف‌وند کاپیتان تیم ملی جوانان ایران را از حریف پیش انداخت و بازی 53 بر 49 شد. این برتری تا پایان کوارتر سوم ادامه داشت و جوانان ایران در این کوارتر 22 بر 8 حریف خود را مغلوب کردند.

کوارتر پایانی اوج حساسیت بود؛‌ هر دو تیم به دنبال رسیدن به فینال بودند تا جواز حضورشان در جام جهانی 2015 را قطعی کنند. ایران در ریباند تیم برتر میدان بود و به همین دلیل کره‌ای ها سعی می‌کردند بیشتر شوت بزنند. 12 ریباند محمد یوسف‌وند نشان داده ‌بود که زیر سبد کره نمی‌تواند کاری از پیش ببرد به همین دلیل دوباره این تیم شرقی در منطقه‌های پیرامونی به دنبال ضربه زدن بود اما موفق نمی‌شد.

بازی بسیار نزدیک بود که اسلم دانک محمد یوسف‌وند امتیاز ایران را به 61 رساند و جو بازی را به سود تیم ملی تغییر داد. ایران 61 بر 53 از حریفش پیش بود و این فاصله امتیازی باعث شد تا میلوش پیئیچ صرب به مهره‌های اصلی‌اش استراحت بدهد و فشار موجود بر تیمش کاهش پیدا کند. در کنار او محمدرضا اسلامی و مهران آتشی نیز با بازیکنان صحبت و نکات لازم را به آنها منتقل می‌کردند.

پنج دقیقه به فینالیست شدن جوانان ایران وقت باقی‌مانده بود و بازیکنان با هماهنگی خوبی کار می‌کردند. مهیار مهر به خوبی هم‌تیمی‌هایش را پیدا و آنها را تغذیه می‌کرد. سه دقیقه به پایان مسابقه باقی‌مانده بود که ایران 65 بر 55 از حریفش پیش بود. در دقایق پایانی دو تیم در حمله موفق بودند و امتیازها به ترتیب برای ایران و کره بالا می‌رفت که این به معنای فینالیست شدن ایران بود؛ سه دقیقه پایانی نیز با درخشش جوانان بسکتبالیست همراه بود که در نهایت ایران با برد 25 بر 11 کوارتر چهارم توانست در مرحله نیمه نهایی برابر کره جنوبی 78 بر 60 به پیروزی برسد و فینالیست شود.

ایران در دیدار نهایی باید با برنده دیدار چین برابر چین تایپه رقابت کند.

ایران با این برد سهمیه جام جهانی جوانان 2015 یونان را کسب کرد و بعد از هشت سال به فینال آسیا رسید.


ویدیو : جوانان بسکتبالیست جهانی شدند