جنگ قیمتی طلا در 4 جبهه : اخبار اقتصادی - بالاترین ارزش دلار در پنج سال به ...



تراش سنگهای قیمتی , سنگهای قیمتی ایران , تراش سنگ های قیمتی

اخبار اقتصادی - بالاترین ارزش دلار در پنج سال به ثبت رسید
جنگ قیمتی طلا در 4 جبهه

 

 اونس فلز زرد در آستانه انتشار داده‌های مهم دوباره به نوسان پیرامون مرز 1200 دلار روی آورد. اونس در بیشتر مقاطع هفته گذشته و هفته پیش از آن حول و حوش مرز روانی نوسان داشت، اما در نهایت با کمک نتیجه نشست اوپک در وین رو به سقوط گذاشت و از این مرز فاصله گرفت. رقم نهایی هفته گذشته 1168 دلار بود که انتظار می‌رفت در نخستین روز کاری و با رای منفی سوئیسی‌ها به افزایش ذخایر طلای این کشور با افت بیشتری روبه‌رو شود، اما هر اونس طلا روز دوشنبه تحت‌تاثیر عوامل مختلف با رشد روبه‌رو شد.


ولی اونس در تمام روز سه‌شنبه پیرامون مرز روانی سال 2014 نوسان کرد و روز گذشته هم تا لحظه تنظیم این خبر به قیمت 1205 دلار رسید. افت روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از «عقب‌نشینی اصلاحی» بازار همزمان با افزایشی شدن دیگر بازارها بود. سه‌شنبه افت دوباره قیمت نفت خام و تقویت دوباره شاخص دلار مهم‌ترین نیروهای خارجی بازار طلا بودند که در جهت فشار بر بازار فلزهای گرانبها عمل کردند.


شاخص دلار روز سه‌شنبه اندکی بالاتر رفت و رکورد چهارساله جدیدی را به ثبت رساند و به قول پایگاه اینترنتی «کیتکو» در گزارش جمع‌بندی روز سه‌شنبه، «چشم بازار به قیمت‌های نفت خام هم خیره مانده است». نفت خام دوشنبه از کف قیمتی روز جهش داشت، اما سه‌شنبه دوباره با کاهش قیمت روبه‌رو شد. هر دو بازار نفت و طلا در این هفته دچار نوسان بوده‌اند؛ چراکه معامله‌گران «افزایشی» و «کاهشی» در هر دو بازار به شدت دچار ابهام هستند. این چهار جبهه رفتارها و تصورات متفاوتی دارند که بازار را گرفتار خود کرده است.


سه‌شنبه میزان رشد شاخص بهای مصرف‌کننده اتحادیه اروپا اعلام شد که برای ماه اکتبر منفی 4 دهم درصد اعلام شده است. تورم اروپا از اکتبر گذشته تا اکتبر سال جاری هم 3/1 درصد افت داشته است. تورم منفی یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های اتحادیه اروپا است. اتحادیه اروپا سومین اقتصاد بزرگ جهان است که چالش‌های آن برای کل اقتصاد جهان حائز اهمیت است. این آمار در کنار دیگر داده‌های موجود هم‌جهت با طرفداران تحریک اقتصاد اروپا از سوی بانک مرکزی اروپا عمل می‌کند. پنج‌شنبه روز برگزاری نشست ماهانه این نهاد اروپایی است که اطلاعات مربوط به آن می‌تواند برای بازار طلا هم مهم باشد. دیگر خبر روز سه‌شنبه این بود که وزیر اقتصاد روسیه اعلام کرد اقتصاد روسیه در سال 2015 وارد رکود خواهد شد. رکود روسیه البته از نوع تورمی خواهد بود. روبل روسیه دوشنبه به کمترین نرخ برابری خود مقابل دلار در تاریخ رسیده بود.


در هر حال قیمت نهایی اونس طلا در دومین روز کاری هفته 1198 دلار بود. روز چهارشنبه تا ساعت 6 بعدازظهر قیمت 1205 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد. شاخص دلار روز چهارشنبه هم رو به افزایش داشت و نفت نزدیک به قیمت‌های روز قبل نوسان کرد. نفت روز چهارشنبه با افزایش قیمت اندکی مواجه شد، اما تقویت دلار اثر آن را محدود کرد. ادامه احیای اقتصاد آمریکا همچنان مهم‌ترین عامل فشار روی فلز زرد است. به این ترتیب روز چهارشنبه نیز مانند تمام روزهای دو ماه گذشته، ارزش نفت خام و دلار مهم‌ترین عوامل خارجی بازار بودند.


امروز پنج‌شنبه تمام توجه‌ها به نشست شورای حکام بانک مرکزی اروپا جلب خواهد شد. چهارشنبه بازارهای جهانی ارز در آستانه نشست ماهانه بانک مرکزی اروپا به کمترین ارزش خود در بیشتر از دو سال گذشته رسید. بازارهای سهام هم با وجود احتمال تصویب سیاست‌های انبساطی جدید در نشست امروز رو به افزایش گذاشتند. به این ترتیب شاخص دلار به بالاترین میزان خود از سال 2009 میلادی رسید. با این همه باید توجه داشت که تحلیلگران اقتصادی کیتکو نیوز بر این باورند که نشست پنج‌شنبه بانک مرکزی اروپا موجب افزایش نسبی قیمت طلا در کوتاه‌مدت خواهد شد. تحلیلگران اقتصادی معتقدند مقام‌های بانک مرکزی اروپا در نشست امروز تصمیم جدیدی را در خصوص سیاست‌های پولی اتخاذ نخواهند کرد و این مساله موجب افزایش ارزش یورو در برابر دلار و رشد قابل توجه قیمت طلا نخواهد شد.


این پیش‌بینی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که Commerzbank آلمان هم در آخرین گزارش خود گفته که قیمت طلا در سه ماه دوم سال 2015 به 1125 دلار در هر اونس کاهش می‌یابد. بانک کامرز آلمان با انتشار یادداشتی در خبرگزاری رویترز پیش‌بینی کرد که قیمت طلا در سه ماه دوم 2015 به طور متوسط به 1125 دلار در هر اونس کاهش یابد؛ اما در پایان سال یادشده به دلیل کاهش فشارها، بالا برود و تا 1250 دلار در هر اونس افزایش یابد. در این گزارش آمده است: «انتظار داریم قیمت طلا، به‌ویژه در نیمه نخست سال آینده، به پشتوانه گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش قریب‌الوقوع نرخ‌های بهره در آمریکا، همچنان تحت‌تاثیر فشارهای روبه پایین باشد.»

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد


ویدیو : جنگ قیمتی طلا در 4 جبهه