جنجال کارت های پایان خدمت 50 فوتبالیست :   اخبار ورزشی - کمیسیون ویژه وظیفه ...



کارت پایان خدمت , شرایط گرفتن گواهینامه بدون کارت پایان خدمت , گواهینامه بدون کارت پایان خدمت

 

اخبار ورزشی - کمیسیون ویژه وظیفه عمومی بررسی می کند؛
 جنجال کارت های پایان خدمت 50 فوتبالیست

آنچه دیروز در مصاحبه رسمی رئیس تربیت بدنی نیروهای مسلح اتفاق افتاد بیش از گذشته مخاطبان پیگیر فوتبال را از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ دلخور و ناامید کرد.

موضوعی که این نهاد نظامی آن را رسانه ای کرده یک مسئله جدی است، اینکه چند فوتبالیست ایرانی با استفاده از راه هایی که باشگاه ها پیش پایشان گذاشته اند، اقدام به دور زدن قانون و ارائه مدارک تقلبی برای احراز معافیت کرده اند و حالا با توجه به رفتار مجرمانه باید جریمه سنگینی هم پرداخت کنند.

 

این اتفاق قبلا برای باشگاه هایی مثل استقلال، سپاهان، ذوب‌آهن، سایپا و... رخ داده و امروز هم گریبان فولاد را گرفته است، فولادی که همیشه تلاش زیادی برای حفظ بازیکنان خود می‌ کرده است، فولادی که با لطایف الحیل برخی مدارک تایید نشده و کارهایی از این قبیل اجازه نداده ستاره هایش به این راحتی به تیم دیگری پر بکشند اما به هر حال همیشه هم نمی‌ شود اتفاقاتی از این دست را پنهان کرد بنابراین فولادخوزستان در اقدامی که می‌ شود آن را بی احتیاطی نیز ارزیابی کرد کارهایی کرد که حالا باید جوابگویش باشد.

 

جرمی که ممکن است پای مدیرعامل فولاد را هم به میان بکشد.پس از رسانه ای شدن موضوع احتمال جعلی یا بی اعتبار بودن کارت پایان خدمت بعضی بازیکنان تیم فوتبال فولاد خوزستان، ستادی برای پیگیری این مساله تشکیل شد. وزارت ورزش و جوانان با ارسال نامه ای به سازمان نظام وظیفه عمومی برای صحت این مساله و تصدیق گواهی های پایان خدمت بعضی بازیکنان، استعلام گرفت.

 

مدتی بعد سازمان نظام وظیفه هم در پاسخ استعلام وزارت ورزش و جوانان اختصاصا درباره بختیار رحمانی عنوان کرده: “ گواهی که منجر به معافیت وی شده اعتبار ندارد و کارت معافیت وی ابطال گردیده است”! این پاسخ رسمی که خردادماه برای وزارت ورزش و جوانان آمد محرمانه بود. در همین راستا و در همان مقطع زمانی سردار باران چشمه هم نسبت به “ استعلام وزارت ورزش و جوانان و پاسخ سازمان نظام وظیفه “ اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: بنده واقعا اطلاعی ندارم اما می دانم کمیته ای در این باره در حال تحقیق است! از آنجا که انتشار چنین خبری با توجه به نبود سند رسمی از سازمان نظام وظیفه یا تاییدیه رسمی از سوی یکی از مقامات مسوول امکانپذیر نبود تا به امروز مساله مسکوت ماند؛ تا اینکه سردار باران چشمه، مهدی تاج و مهدی محمدنبی در مصاحبه با رسانه ها اعلام کردند که بختیار رحمانی و علی حمودی باید راهی خدمت سربازی شوند. در نامه سازمان نظام وظیفه، معافیت آرش افشین تایید شده است.


در همین رابطه مهرعلی باران چشمه مدیرکل تربیت بدنی نیروهای مسلح اظهار داشت: علاوه بر بختیار رحمانی و علی حمودی که نام‌شان در رسانه‌ها مطرح شده، کارت پایان خدمت 18 بازیکن دیگر نیز مسئله دارد که این موضوع در کمیسیون ویژه وظیفه عمومی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و تا 10 روز آینده نام آنها نیز اعلام می شود.

 

وی ادامه داد: تاکنون فقط کارت پایان خدمت این دو بازیکن بررسی شده است. یکی از آنها از طریق جبهه و جانبازی پدر معافیت گرفته و دیگری نوع معافیتش به خاطر یک نوع بیماری بوده است. کمیته پزشکی برای یکی از این دو بازیکن رای به معافیت داده بود و کارت معافیت پزشکی او نیز صادر شد ولی پس از بررسی‌های بیشتر، کمیسیون ویژه وظیفه عمومی معافیت این بازیکن را نپذیرفت.

 

مدیرکل تربیت بدنی نیروهای مسلح اضافه کرد: فعلا کارت پایان خدمت آنها باطل و مجددا درخواست شده تا مدارک این دو بررسی شود و اگر قرار است معاف شوند که این اتفاق می‌افتد، در غیر این صورت یا باید به خدمت سربازی رفته و یا به یکی از تیم‌های ملوان انزلی، تراکتورسازی تبریز و یا فجر شهید سپاسی شیراز بروند تا دوران سربازی را پشت سر بگذارند.

 

باران‌چشمه در مورد بررسی پرونده‌های کارت پایان خدمت سایر بازیکنان گفت: 2 سال پیش از فدراسیون فوتبال و سازمان سازمان لیگ خواستیم اسامی همه بازیکنان شاغل در لیگ برتر و دسته اول را به ما ارائه دهند تا کارت پایان خدمت آنها مورد بررسی قرار گیرد. پس از بررسی‌های کمیسیون ویژه مشخص شد که تعدادی از بازیکنان مانند احسان حاج‌صفی و یا احمد آل‌نعمه در تیم‌های چون تراکتورسازی دوران سربازی را گذرانده بودند و مشکلی بابت کارت‌های آنها وجود ندارد.

 

وی افزود: برخی دیگر از بازیکنان از کارت‌های معافیت استفاده کرده بودند و کارت پایان خدمت این بازیکنان در حال بررسی است که چطور از طریق معافیت، کارت پایان خدمت گرفته‌اند. کارت پایان خدمت این بازیکنان از سال 92 به بعد صادر شده و اگر کمیسیون ویژه کارت پایان خدمت این تعداد را نپذیرد، علاوه بر گذراندن خدمت سربازی خود در یکی از تیم های نظامی باید جریمه ای که برایشان در نظر گرفته می شود را نیز بپردازند. در این داستان بعید است باشگاه ها مقصر باشند. البته باز هم باید پیگیری شود تا با متخلفان برخورد شود.


بررسی کارت‌معافیت 50 فوتبالیست
از سوی دیگر جانشین اداره کل منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه پرونده حدود 50 نفر از فوتبالیست‌هایی که در لیگ برتر و دسته یک فوتبال ایران کارت‌های معافیت گرفته‌اند در دست بررسی است، اظهار کرد: مدارک منجر به صدور کارت معافیت این افراد مشکوک تشخیص داده شده و در دست بررسی است.

 

سردار موسی کمالی ادامه داد: این در حالی است که هنوز نتیجه جعلی بودن مدارک منجر به صدور کارت علی حمودی بازیکن تیم فوتبال سپاهان اصفهان مشخص نشده و در حال بررسی است.وی در پاسخ به اینکه حکم این افراد چیست و چگونه تعیین می‌شود بیان کرد: این افراد سرباز غایب هستند و باید به سربازی بروند و پس از آن به محاکم صالحه معرفی شده تا دادگاه و مراجع قانونی نسبت به صدور حکم آن‌ها اقدام کنند.

 

همچنین با معرفی باندهایی که همکاری لازم را درخصوص صدور کارت معافیت این افراد داشته‌اند درخصوص این باندها تصمیم‌گیری خواهد شد.کمالی افزود: قاضی مربوطه برابر قانون مجازات اسلامی می‌تواند مجازات‌های مختلفی را بر اساس قانون تعیین کند. به گفته وی هم‌اکنون تنها نتیجه بررسی مدارک منجر به صدور کارت معافیت بختیار رحمانی و سعید حلافی مشخص شده و بررسی جعلی بودن مدارک منجر به صدور کارت معافیت سایر فوتبالیست‌ها که در حدود 50 نفر می‌شوند، همچنان ادامه دارد.


موضع فدراسیون
در همین رابطه دبیر کل فدراسیون فوتبال با تایید جعلی بودن دو فوتبالیست گفت: هیات رئیسه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال در خصوص تخلفات صورت گرفته تصمیم گیری می کند.

 

مهدی محمد نبی ضمن بیان مطلب فوق، در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به جعلی بودن کارت پایان خدمت بختیار رحمانی و علی حمودی، احتمال کسر امتیاز از تیم های این دو بازیکن و یا محرومیت آنها و سایر بازیکنان متخلف وجود دارد، اظهار کرد: این موضوع جزو نکاتی است که در هیات رئیسه به آن اشاره شده است. مهدی تاج هم باید این موضوع را بررسی کند اما تا این لحظه بحث مثبتی در این مورد انجام نشده و تا زمانی که جمع بندی لازم صورت نگیرد فدراسیون نمی تواند در مورد آن تصمیم گیری کند.

 

وی در مورد اینکه آیا سازمان لیگ و یا فدراسیون فوتبال آیین نامه‌ای در خصوص برخورد با چنین اتفاقاتی نداشته که این بحث این قدر طولانی شده است، افزود: طبق همین آیین نامه ها سازمان لیگ در حال پیگیری موضوع است. رئیس کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال هم در مورد اینکه جعلی بودن کارت پایان خدمت بختیار رحمانی و علی حمودی و اینکه آیا نتایج تیم‌های این دو بازیکن تغییری خواهد کرد یا نه، گفت: این دو بازیکن سال گذشته با مدارکی در لیگ برتر حضور داشتند که کارت پایان خدمت آنها از منشاء اصلی صادر شده بود. بنابراین خود به خود مسئله جعلی بودن کارت پایان خدمت موضوعیت نخواهد داشت.

 

نصیرزاده ادامه داد: همانطور که باران چشمه اعلام کرد، علاوه بر رحمانی و حمودی و همچنین 18 نفر دیگر تعداد نفراتی که کارت پایان خدمتشان مشکل دارد به 37 نفر می‌رسد. در این زمینه نیروهای مسلح هر تصمیمی می‌گیرد سازمان لیگ از آن تبعیت خواهد کرد. وی در مورد اینکه مسائل انضباطی بختیار رحمانی و علی حمودی چه خواهد شد، عنوان کرد: این بازیکنان با کارت پایان خدمت واقعی در لیگ بازی کرده بودند و تخلفی در فصل گذشته صورت نگرفته است. مجموعه‌ای که برای این دو بازیکن کارت پایان خدمت صادر کرده بود، در حال حاضر اعلام کرده که این کارت دیگر سندیتی ندارد.


واکنش فولاد
حسین ابن قاسم سرپرست باشگاه فولاد خوزستان درباره صحبت‌های مهدی محمد نبی دبیر فدراسیون فوتبال و تایید جعلی بودن کارت پایان خدمت بختیار رحمانی و علی حمودی در حالی که ناراحت و عصبانی به نظر می‌رسید اظهار کرد: بازیکنی که پاسپورت دارد، کارت پایان خدمتش هم معتبر است. این تنها چیزی است که من می‌دانم.وی افزود: اگر بازیکنی کارت معافیت از خدمت نداشته باشد یا این کارت جعلی باشد ولی صاحب پاسپورت باشد و چندین سفر خارجی هم برود، این واقعا یک علامت سؤال است.سرپرست فولاد در پایان گفت: من تازه به اهواز برگشته‌ام و هنوز باشگاه نرفته‌ام. بعد از حضور در باشگاه و صحبت با مدیرعامل در این خصوص صحبت خواهم کرد.


***


نکته مهم در این پرونده این است که پای باشگاه فولاد در دریافت معافیت این دو بازیکن گیر است و سوال اینجاست که آیا بررسی مدارک این دو بازیکن و اثبات تخلف این دو در سندسازی برای دریافت کارت پایان‌خدمت مجازاتی را برای باشگاه فولاد و مدیرعامل این باشگاه در پی خواهد داشت؟

اخبار ورزشی - ابتکار

 


ویدیو : جنجال کارت های پایان خدمت 50 فوتبالیست