جنتی و کلنل : وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از پدیده‌های بسیار زشتی که ...


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از پدیده‌های بسیار زشتی که این روزها ما شاهدش هستیم‌ شایعه‌سازی و تحریف مطلب‌هاست. روزانه شاهدیم صدها سایت شناخته و ناشناخته جریان‌های مختلف رسانه‌یی را به راه می‌اندازند. خبرگزاری ایسنا: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از پدیده‌های بسیار زشتی که این روزها ما شاهدش هستیم‌ شایعه‌سازی و تحریف مطلب‌هاست. روزانه شاهدیم صدها سایت شناخته و ناشناخته جریان‌های مختلف رسانه‌یی را به راه می‌اندازند.

 علی جنتی که روز شنبه، سوم اسفندماه، در نخستین همایش روابط‌ عمومی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های تابع سخن می‌گفت،‌ با بیان این‌که یکی از وظایف روابط عمومی‌ها واکنش سریع و اعلام موضع سریع نسبت به برخی از تحریفات و شایعات است که نیاز به توضیح دارد، بیان کرد: در هر حوزه‌ای وقتی شایعه‌ای را به عنوان یک عملیات روانی به راه می‌اندازند ما باید روند آن را اصلاح کنیم. فعالانه عمل کردن و جریان‌سازی خودش یکی از وظایف اصلی روابط عمومی‌هاست.

او در ادامه افزود: در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از چند ماهی که من در این وزارت‌خانه مستقر شده‌ام هر روز با چندین مورد از این شایعات سروکار داشته‌ام. البته شاید هدف از چنین شایعاتی مشغول کردن مدیریت وزارت ارشاد به آن‌هاست تا از سیاست‌های خودش جا بماند. مثلا از معاونت فرهنگی (سیدعباس صالحی) درباره کتاب‌های صادق هدایت می‌پرسند و او می‌گوید که ما ممنوع‌القلم نداریم و باید متن کتاب‌ها را با معیارهای قانونی تطابق دهیم تا براساس آن بتوانیم برای کتابی مجوز صادر کنیم. البته بسیاری از کتاب‌های صادق هدایت با توجه به همین معیارها نمی‌توانند مجوز انتشار دریافت کنند. او همین جملات را می‌گوید و بعد از آن جریانی راه می‌افتد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است به کتاب‌های صادق هدایت مجوز چاپ بدهد.

وزیر ارشاد اضافه کرد: یا مثلا با انتشار خبر دروغ دیگری با عنوان این‌که کتاب «کلنل» آقای دولت‌آبادی مجوز چاپ گرفته است، حاشیه درست می‌کنند، در حالی‌که ما هنوز بررسی‌های‌مان درباره این کتاب تمام نشده است؛ ممکن است مجوز بگیرد و ممکن است مجوز نگیرد.

جنتی با بیان این‌که برخی رسانه‌ها براساس انتشار اخبار دروغ و شایعات شروع به تحلیل کردن می‌کنند تصریح کرد: همین شایعات افکار عمومی و نخبگان را درگیر می‌کند و ما مجبوریم دائما در این راستا توضیح بدهیم. متأسفانه معمولا اخبار کاملا کذب در بسیاری از بولتن‌ها منتشر می‌شود و در اختیار مسؤولان قرار می‌گیرد و ذهن آن‌ها را درگیر می‌کند؛ بنابراین یکی از وظایف روابط عمومی‌ها پاسخ‌گویی سریع و درست به این موارد است.

او با اشاره به برقراری ارتباط مستقل با رسانه‌ها و گروه‌های مرجع به عنوان یکی از وظایف روابط عمومی‌ها یادآور شد: ما باید با گروه‌های مرجع که شامل جامعه روحانیت،‌ نویسندگان، فرهیختگان و نخبگان است رابطه مستقل ایجاد کنیم و سیاست‌ها و برنامه‌های خود را اعلام کنیم. همچنین انتظار ما از شورای سیاست‌گذاری روابط عمومی که یک ابتکار نوین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است‌، این است که با تشکیل جلسات مستمر و مداوم راهکارهای سازنده و راهگشا را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کنند.


ویدیو : جنتی و کلنل