جشنواره کن، از هیات داوران زنانه تا حضور لیلا حاتمی :   اخبار فرهنگی - جشنواره ...



لیلا حاتمی در جشنواره های بین المللی , جشنواره کن لیلا حاتمی , پوشش لیلا حاتمی در جشنواره کن

 

اخبار فرهنگی - جشنواره کن، از هیات داوران زنانه تا حضور لیلا حاتمی

شصت و هفتمین جشنواره فیلم "کن" در حالی برگزار خواهد شد که این دور از این جشنواره سینمایی بین المللی با رویدادهای جالب توجهی همراه بوده است. از در اکثریت قرار گرفتن "زنان" در هیئت داوری این جشنواره تا گزینش "لیلا حاتمی"

شصت و هفتمین جشنواره فیلم "کن" در حالی برگزار خواهد شد که این دور از این جشنواره سینمایی بین المللی با رویدادهای جالب توجهی همراه بوده است. از در اکثریت قرار گرفتن "زنان" در هیئت داوری این جشنواره تا گزینش "لیلا حاتمی" هنرمند ایرانی به عنوان یکی از داوران این جشنواره همگی از نکات قابل توجهی بوده اند که جشنواره کن را منحصر به فرد می سازند.

حضور "جین کیگیون" کارگردان زن زلاندنویی به عنوان یکی از پنج عضو هیئت داوری در کنار چهار داور مرد دیگر این هیئت از جالب توجه ترین موارد جشنواره امسال "کن" می باشد. این برای نخستین بار از سال 2009 میلادی بوده که اکثریت داوران هیئت داوری را زنان تشکیل می دهند. این رویداد از آن جهت قابل توجه به شمار می رود که در دوره های قبلی برگزاری جشنواره "کن" منتقدین از کمبود حضور زنان در هیئت داوران انتقاد کرده بودند. در کنار دیگر زنان شرکت کننده در هیئت داوران می توان به حضور "لیلا حاتمی" بازیگر ایرانی و "جئون دو یئون"  در جمع اعضای هیئت داوران اشاره کرد."

از جمله موارد دیگری که زنانه بودن جشنواره کن امسال را بیش از پیش نشان می دهد حضور دو فیلم بلند از 18 فیلمی است که توسط دو کارگردان زن ساخته شده اند. فیلم "هنوز آب" ساخته "نائومی کاوازه" کارگردان ژاپنی از جمله فیلم هایی ساخته شده توسط یک کارگردان زن بوده که در این جشنواره به نمایش در می آیند.

جشنواره بین المللی فیلم کن هر ساله در فرانسه برگزار می شود. اولین بار این جشنواره در سال 1939 میلادی برگزار شد. اما پس از آن تا پایان جنگ جهانی دوم برگزاری مجدد جشنواره متوقف ماند. در دهه 1950 میلادی زمان برگزاری جشنواره از ماه سپتامبر به آوریل تغییر یافت و از سال 1955 میل دی، نخل طلا به عنوان جایزه اصلی جشنواره کن معرفی شد. در جشنواره بین المللی فیلم کن فیلم ها در دو بخش اصلی و فرعی از اقصی نقاط جهان با یکدیگر رقابت می کنند. مهم ترین جایزه در جشنواره بین المللی فیلم کن جایزه نخل طلایی است.
اخبار فرهنگی - تدبیر

 


ویدیو : جشنواره کن، از هیات داوران زنانه تا حضور لیلا حاتمی