جزییات جدید از رالی جنجالی تخت‌ جمشید : رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ...


رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی اعلام کرد: کمترین فاصله‌ مسیر برگزاری رالی با تخت‌جمشید 45 کیلومتر و بیشترین فاصله 125 کیلومتر و بیشترین سرعت ماشین‌ها در این مسابقه 80 کیلومتر است. خبرگزاری ایسنا: رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی اعلام کرد: کمترین فاصله‌ مسیر برگزاری رالی با تخت‌جمشید 45 کیلومتر و بیشترین فاصله 125 کیلومتر و بیشترین سرعت ماشین‌ها در این مسابقه 80 کیلومتر است.

حمیدرضا مهرعلی با اشاره به آغاز نخستین رالی بین‌المللی ایران از امروز (چهارشنبه 2 مهرماه) در شیراز و در محدوده‌ی تخت جمشید گفت: با توجه به اینکه سرعت اتومبیل‌های شرکت کننده در این مسابقه نباید از 80 کیلومتر بیشتر باشد و این استاندارد توسط دستگاه‌های ردیاب به شکل مداوم کنترل می‌شود، بنابراین هیچ مشکلی برای تخت‌جمشید وجود نخواهد داشت.

وی افزود: در این مسابقه فقط از پارکینگ مجموعه تخت‌جمشید برای توقف اتومبیل‌ها استفاده می‌شود، این موضوعی است که هر روز در آن منطقه تکرار شده و اتومبیل‌های مختلف در آن پارکینگ تردد و توقف می‌کنند.

او با بیان اینکه استفاده از نام تخت‌جمشید و عنوان شدن این نام شناخته شده در مسابقه رالی شیراز، دلیل اصلی مطرح شدن موضوع بوده است، گفت: انتظار داریم که همه‌ مجموعه‌ها، به خصوص رسانه‌ها در انعکاس درست، دقیق و مناسب این رویداد بین‌المللی همراهی کنند، چون این رویداد زمینه‌ساز جذب گردشگر و معرفی هرچه بهتر و بیشتر شیراز می‌شود. در سه دهه گذشته این نخستین بار است که شاهد یک اتفاق رسمی در عرصه اتومبیلرانی در ایران هستیم.

وی شامگاه سه‌شنبه - اول مهر ماه - در جمع خبرنگاران در شیراز گفت: مسابقات رالی بین‌المللی خاورمیانه - شمال آفریقا طی در دو روز گذشته مرحله آزمایشی را با موفقیت طی کرده و از دوم مهرماه رسما با چک و پلمپ اتومبیل‌ها رسما در مسیر تعیین شده آغاز خواهد شد. در واقع رالی مهمترین و دشوارترین رشته اتومبیلرانی است. همه‌ی رالی‌های برگزار شده در کشور منطقه‌ای و لوکال بوده و این برای اولین‌بار است که پس از رایزنی‌های بسیار با بخش آفریقای FIA این مسابقات در مرحله کاندیداتوری، در ایران برگزار می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: مرحله کاندیداتوری برای کسب سهمیه در رالی خاورمیانه انجام می‌شود و ناظران فدراسیون جهانی، براساس ویژگی‌های مختلفی، سهمیه را مشخص خواهند کرد.

مهرعلی با اشاره به اینکه قرار بود این مسابقات در جزیره کیش برگزار شود، گفت: تمام شاخص‌های مد نظر برای برگزاری رالی در جزیره کیش مورد بررسی قرار گرفت و تنها استاندارد 200 کیلومتر، شاخصی بود که موجب رد شدن آن گزینه شد.

وی با تاکید بر اینکه شیراز و استان فارس با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی و خصوصیت‌های گردشگری، اولین نقطه مورد نظر بعد از کیش بود، گفت: خوشبختانه پس از انجام تست‌های مختلف و بررسی‌ استانداردها، با برگزاری این مسابقه در شیراز موافقت شد. همچنین یک تیم 15 نفره از FIA در دو روز گذشته تمام استانداردها را برای برگزاری این رالی آزمایش کرده‌اند.

مهرعلی تعداد تیم‌های شرکت کننده در این مسابقات را 30 تیم عنوان و خاطرنشان کرد: تلاش داشتیم تا تیم‌هایی خارجی متعددی در این رویداد شرکت کنند که 5 تیم از کشورهای مختلف اعلام آمادگی کرده بودند اما به‌واسطه لزوم وجود امکاناتی برای انتقال اتومبیل‌ها، اکنون تنها دو تیم از کشورهای قطر و لبنان در این مسابقه شرکت دارند.

رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ایران تصریح کرد: رانندگان و نقشه‌خوان‌های شرکت کننده از دو تیم قطر و لبنان از جمله حرفه‌ای‌ترین رانندگان رالی هستند که عناوین مختلفی را در کارنامه آنان می‌توان مشاهده کرد.


ویدیو : جزییات جدید از رالی جنجالی تخت‌ جمشید