جزییات اعزام تمام ثبت‌نام‌ شدگان عمره مفرده : رئیس سازمان حج و زیارت با بیان ...


رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در حال حاضر مجموعا حدود 8.5 میلیون نفر در نوبت اعزام به "عمره مفرده" قرار دارند، گفت: تمام ثبت‌نام‌شدگان را ظرف 5 سال به عمره اعزام می‌کنیم. فارس:   رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در حال حاضر مجموعا حدود 8.5 میلیون نفر در نوبت اعزام به "عمره مفرده" قرار دارند، گفت: تمام ثبت‌نام‌شدگان را ظرف 5 سال به عمره اعزام می‌کنیم.
 
علی لیالی درباره نحوه اعزام ۶.۵ میلیون نفر از ثبت‌نام‌‌شدگان اخیر "عمره مفرده"، مدت زمان مورد نیاز برای اعزام‌ این تعداد و راهکار‌های سازمان حج برای کاهش زمان اعزام تمام ثبت‌نام‌شدگان اظهار داشت: برخی رسانه‌ها پس از ثبت‌‌نام 6.5 میلیون نفر برای عمره مفرده در سال جاری و اعلام اولویت‌های اعزام این تعداد، اعلام کردند که اعزام این تعداد 10 سال به طول خواهد انجامید.

وی ادامه داد: مبنای این محاسبه بر این اساس بود که 2 میلون نفر از ثبت‌نام‌شدگان گذشته باقی مانده‌اند و این تعدا بعلاوه 6.5 میلیون نفر ثبت‌نام‌شدگان اخیر معادل 8.5 میلیون نفر خواهد شد و اگر سالیانه 800 هزار نفر نیز به عمره اعزام شوند، اعزام این 8.5 میلیون زائر، 10 سال به طول خواهد انجامید بر اساس چنین محاسبه‌ای عدد 10 سال درست است.

چگونه تمام ثبت‌نام‌شدگان ظرف 5 سال اعزام خواهند شد

لیالی خاطرنشان کرد: اما ۲ یا ۳ اتفاق و محاسبه وجود دارد که این اتفاقات در محاسبات ذکر شده، لحاظ نشده و بنده با لحاظ کردن این اتفاقات که توضیح خواهم داد، می‌گویم که ثبت‌نام‌شدگان اخیر ظرف مدت ۵ سال به عمره اعزام خواهند شد.

رئیس سازمان حج و زیارت در توضیح نحوه اعزام زائران ثبت‌نام شده طی مدت ۵ سال تصریح کرد: در وهله نخست باید به این نکته اشاره داشت که بنا بود اعزام ثبت‌نام‌شدگان جدید از سال ۹۳ آغاز شود اما براساس آمارها ما می‌توانیم اعزام زائران را از سال ۹۲ آغاز کنیم.

ریزش سالیانه 30 درصدی دارندگان اولویت تشرف

لیالی ادامه داد: از سوی دیگر، باید توجه داشت که در اعزام‌های هر سال و براساس اولویت‌هایی که برای اعزام اعلام می‌شود حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد پِرت و ریزش وجود دارد؛ به طور مثال گفته می‌شود که در سال جاری قصد اعزام ۸۰۰ هزار زائر را داریم و اولویت آنها اعلام می‌شود اما از مجموع این تعداد حدود ۲۰۰ هزار نفر بنا به دلایل مختلف از اعزام امتناع می‌کنند و البته کسی هم نمی‌تواند آنها را مجبور به تشرف به عمره کند.

وی دلایل مختلف خانوادگی، تحصیلی، مالی و ... را از جمله دلایل عدم تمایل دارندگان اولویت تشرف برای اعزام عنوان کرد و گفت: بر این اساس اولویت‌های بعدی فراخوان می‌شوند و براساس تجربه بیست‌‌و‌چند ساله‌ در هر سال ۲۵ تا ۳۰ درصد ریزش داشته‌ایم لذا در آخرین سال اعزام‌ها، تعدادی زائر برای اعزام کم می‌آوریم.

برخی دارندگان فیش سال 63 هنوز تمایل به اعزام ندارند

رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: حدود ۲ میلیون نفر از ثبت‌نام‌شدگان قبلی بانک ملی و ملت باقی مانده‌اند و ریزش سالیانه دارندگان اولویت تشرف به حدی است که حتی برخی از دارندگان فیش عمره سال ۶۳ هنوز هم تمایل به اعزام ندارند و باقی مانده‌اند و این امر در اعزام‌های هر سال وجود داشته و خواهد داشت.

ریزش 2 میلیون نفری ثبت‌نام‌شدگان جدید

لیالی در ادامه اظهار داشت: اگر از مجموع تعداد ۶.۵ میلیون نفر ثبت‌نام‌شدگان اخیر رقم ۳۰ درصد را کسر کنیم حدود ۲ میلیون نفر ریزش را شاهد خواهیم بود یعنی به عدد ۴ میلیون و 500 هزار زائر خواهیم رسید.

محاسبه با فرض اعزام سالیانه 800 هزار زائر

وی افزود: اگر بر فرض سالیانه ۸۰۰ هزار زائر را نیز به عمره اعزام کنیم، می‌توانیم در طی ۵ سال، ۴ میلیون نفر را اعزام کنیم و از سویی اعزام زائران براساس توضیحی که داده شد از سال ۹۳ به ۹۲ جلو افتاده و بر این اساس مابقی 500 هزار نفر باقیمانده از رقم ۴ میلیون و 500 هزار نفر نیز از این طریق جبران می‌شود لذا می‌توان گفت تمام ثبت‌نام شدگان اخیر طی مدت ۵ سال آتی اعزام خواهند شد.

تلاش برای افزایش اعزام به یک میلیون زائر در سال

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه و در بیان سایر مکانیزم‌هایی که می‌تواند بر روند اعزام زائران عمره تاثیر بگذارد، گفت:‌ این محاسبات بر مبنای اعزام سالیانه ۸۰۰ هزار نفر به عمره بود اما درنظر داریم که این رقم که در سال گذشته محقق شد را در سال جاری افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: تمام نیروی خود را به کار گرفته‌ایم که آمار اعزام زائران در سال جاری را به ۹۰۰ هزار نفر و یا حتی یک میلیون نفر افزایش دهیم از سویی آمار ۸۰۰ هزار نفر قطعی است و امکان بازگشت به عقب وجود ندارد و از سوی دیگر تمام تلاش خود را برای افزایش اعزام سالیانه به یک میلیون نفر داریم.

لیالی افزود: بر این اساس، افزایش آمار اعزام سالیانه نیز به اعزام سریعتر تمام زائران ثبت‌نام‌شده کمک خواهد کرد.

100 هزار نفر سپرده خود را بازپس گرفته‌اند

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین از زمان ثبت‌نام‌های جدید عمره که در سال جاری انجام شد و پس از اعلام اولویت‌ها تا به امروز، حدود 100 هزار نفر با مراجعه به بانک‌ها اصل پول و سود سپرده خود را باز پس گرفتند و اگر این روند ادامه یابد عده زیادی با مراجعه به بانک‌ها و به دلایل مختلف سپرده‌ خود را باز‌پس خواهند گرفت.

وی تصریح کرد: بر این اساس، ظرف ۳ تا۴ سال‌ آینده حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر نیز سپرده خود را از بانک‌ها پس می‌گیرند و این تعداد از مجموع ثبت‌نام‌شدگان کسر می‌شود و این امر نیز می‌تواند زمان اعزام را کاهش دهد.

اعزام تمام ثبت‌نام‌شدگان عمره ظرف 5 سال

لیالی متذکر شد: این محاسبات که توضیح داده شد براساس تجربه کاری ما در طول سالیان متمادی است و صرفا براساس  یک سری محاسبات و تحلیل‌های ذهنی نیست؛ پیش‌بینی ما این است که بتوانیم تمام ثبت‌نام شدگان عمره را ظرف مدت ۵ سال به عمره مفرده اعزام کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت در خاتمه درباره رایزنی برای افزایش قطعی آمار اعزام سالیانه زائران کشورمان به عمره مفرده اظهار داشت: اصولا اعزام عمره براساس مذاکره با طرف‌های سعودی نیست بلکه اعزام عمره براساس "ظرفیت‌سازی" است و تمام تلاش خود را داریم که آمار اعزام در سال جاری را بر روی عدد ۹۰۰ هزار زائر ببندیم و قطعی کنیم.


ویدیو : جزییات اعزام تمام ثبت‌نام‌ شدگان عمره مفرده