جزئیات تجارت ایران و ترکیه پس از سفر اردوغان : رییس شورای مشترک بازرگانی ایران ...



ایران تجارت , سفارت ایران در ترکیه , تجارت الکترونیک در ایران

رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه جزئیات انعقاد تفاهم اخیر ترکیه و ایران را تشریح کرد و گفت: از این به بعد قرار است ترکیه معاملات تجاری خود را از طریق سه خط ترانزیتی در ایران انجام دهد.

سید جلال ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به این که مسیرهای عراق، مصر و سوریه برای تجارت ترکیه بسته شده در حال حاضر ایران تنها راه خروج ترکیه از بن‌بست تجاری و حمل و نقل ترانزیت است.

وی افزود: ترکیه پیش از این تجارت خود را از طریق عراق و سوریه انجام می‌داد اما به دلیل مشکلات پیش آمده در حال حاضر ایران تنها دریچه تجاری ترکیه است.

رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه ادامه داد: در نقشه‌ای که در این زمینه منتشر شده معاملات تجاری ترکیه از طریق بندر آبادان، بندر بوشهر، بندر لنگه و بندرعباس به عربستان سعودی، بحرین، قطر و امارات متحده عربی صورت می گیرد.

ابراهیمی اظهار کرد: از دیروز کار آزمایشی این گروه آغاز شده است؛ به طوری که درحال حاضر شش تریلر مشغول به کار شده‌اند و طبق پیش بینی های صورت گرفته از دوم اردیبهشت ماه کار حمل و نقل به صورت کاملا دقیق و اساسی صورت می گیرد؛ به طوری که سالانه به 6000 تریلر از طریق ایران به حوزه خلیج فارس و کشورهای جنوبی خلیج فارس و دریای عمان سرویس داده می شود.

وی یکی دیگر از بندهای این تفاهم نامه را مسائل سوختی ایران عنوان و اظهار کرد:‌ انرژی ایران برای ترکیه بسیار حائز اهمیت است، چرا که درحال حاضر بنزین در ترکیه 9500 تومان عرضه می شود به همین دلیل هدف آن‌ها این است که از گاز طبیعی استفاده کنند.

رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اظهار کرد: مهمترین مساله اردوغان دستیابی به انرژی و حمل و نقل ترانزیتی است؛ به طوری که می توان ایران را دریچه‌ای برای باز شدن پای ترکیه به جنوب شرقی آسیا دانست، چرا که اگر این راه بسته شود ترکیه نمی‌تواند بستر دیگری پیدا کند.

ابراهیمی با بیان این‌که آمدن اردوغان به ایران برای رفع ابهامات بوده است، گفت: آنچه از اردوغان دیدیم تغییر 180 درجه ای رفتار خود با ایران بوده است.

رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در پاسخ به این سوال که این تفاهم نامه تا چه حد می تواند در میزان تجارت ایران و ترکیه نقش داشته باشد؟ گفت: این امر بستگی به حرکت‌های دیپلماتیکی رییس جمهور ترکیه دارد اما پیش بینی می کنیم نتایج مثبت باشد.

ابراهیمی ایران را مهمترین فاکتور تجارت دانست و افزود: روزی نیست که ما در ایران شاهد درخواست نمایندگی ترکیه نباشیم به همین دلیل باید ترکیه رویه رفتاری خود را در ایران تغییر دهد.

وی صادرات غیر نفتی ایران و ترکیه را چهار میلیارد دلار در سال گذشته بیان کرد و پیش بینی کرد که طی این تفاهمات این میزان افزایش پیدا کند.

رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با بیان این‌که تاکنون میزان قاچاق صورت گرفته از ترکیه به ایران بسیار زیاد بوده است، اظهار کرد: حدود 3.5 میلیارد کالای قاچاق به ایران صورت می گیرد که می توان گفت این تفاهم نامه می تواند در کاهش قاچاق تاثیرگذار باشد.


 اخبار  اقتصادی  - ایسنا


ویدیو : جزئیات تجارت ایران و ترکیه پس از سفر اردوغان