جزئیات تازه از ویروس شنود مذاکرات هسته‌ای : کارشناس فرانسوی گفت: ویروس اسرائیلی ...



سخنان رهبری در مورد مذاکرات هسته ای , دستاوردهای مذاکرات هسته ای , نتایج مذاکرات هسته ای

کارشناس فرانسوی گفت: ویروس اسرائیلی ها با هدف شنود مکالمات اعضای مذاکره کننده در خصوص مسئله هسته ای ایران طراحی شده بود.

شبکه پنج تلویزیون فرانسه گزارش داد: این ماجرا به یک رمان جاسوسی شباهت دارد. ماجرا از جایی شروع شد که چند شرکت بزرگ امنیت انفورماتیک متوجه شدند که هدف یک حمله سایبری قرار گرفته اند.

مجری از سلیمان ذیغیدور کارشناس مسایل بین المللی در این باره سوال کرد.

وی گفت: مسئله اینجاست که این ویروس برای جاسوسی از مذاکرات محرمانه ایران و پنج قدرت شورای امنیت سازمان ملل به اضافه آلمان اختراع شد. این مذاکرات از سال دو هزار و دوازده آغاز شد و هجده ماه به طول انجامید. چرا از این مذاکرات جاسوسی شد؟ احتمالا برای این که مذاکرات را به هم بزنند. حال باید دید که عاملان این جاسوسی چطور عمل کرده اند.

این جاسوسی با آلوده کردن رایانه هایی در سه کشور آلمان، سوئیس و اتریش محل اسکان هیات های مذاکره کننده انجام گرفته است. این رایانه ها از سوی اعضای این هیات ها مورد استفاده قرار می گرفتند. این ویروس بسیار پیشرفته بوده است، به حدی که فقط حکومت ها می توانند آن ها را بسازند.

این ویروس احتمالا توانایی ورود به تجهیزات اداره کننده دوربین های محافظتی در داخل هتل ها و همچنین رایانه های مربوط به شماره اتاق هر نماینده را داشته است و از امکان شناسایی گفتگو بین هر یک از اعضای این هیات ها و محتوای مکالمات آن ها برخوردار بوده است. با این ویروس گفت و گوهای هجده ماهه بدون آن که بهترین سرویس های امنیتی جهان متوجه شوند، شنود شده است.

اما این بدان معنا نیست که این اقدام به هیچ وجه غیر قابل شناسایی نبوده است. چرا که روزنامه نیویورکی وال استریت ژورنال در ماه مه اعلام کرد که کاخ سفید به محض آغاز مذاکرات محرمانه بین آمریکایی ها و ایرانی ها به هیات آمریکایی خبر داد که هدف جاسوسی اسرائیلی ها قرار دارند، اما کاخ سفید در قبال این مسئله موضع تهاجمی اتخاذ نکرد.

اسرائیل به طور قطع با گفتن این که ابزارهای دیگری برای جمع آوری اطلاعات در خصوص این گفت و گو ها در اختیار دارد، هرگونه دخالت در این جاسوسی را انکار کرد. اما یک سوال همچنان بی جواب مانده است. آیا افشای این جاسوسی پانزده روز پیش از سی ام ماه ژوئن زمان تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی در خصوص برنامه هسته ای ایران اتفاقی بوده است؟

اخبار سیاست خارجی - واحد مرکزی خبر

 


ویدیو : جزئیات تازه از ویروس شنود مذاکرات هسته‌ای