جریمه 400 میلیون دلاری توتال به دلیل ادعای پرداخت رشوه به ایرانی ها : جریمه ...



رشوه 60 میلیون دلاری توتال به یک مقام ایرانی , پرداخت جریمه رانندگی , پرداخت جریمه

جریمه 400 میلیون دلاری توتال به دلیل ادعای پرداخت رشوه به ایرانی ها

شرکت توتال فرانسه به دلیل ادعای پرداخت رشوه به ایرانی ها، جریمه می دهد.

هم اکنون وضعیت این پرونده به تصمیم قاضی تحقیق پاریس بستگی دارد. بازپرس های فرانسوی در این پرونده با همتایان آمریکایی خود و با مدیران مالی در آمریکا همکاری کره اند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، شرکت نفتی توتال با پرداخت 398 میلیون دلار به دولت آمریکا برای مختومه کردن پرونده ادعای پرداخت رشوه به مقامات ایرانی در مقابل دریافت قراردادهای نفت و گاز در این کشور، موافقت کرد.

"اندرو کالاماری" مدیر کمیته اوراق بهادار و بورس آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: توتال از طریق پرداخت های غیرقانونی برای پیروزی در مناقصه های پروژه ها در ایران و کسب درآمدهای زیادی از این طریق، استفاده کرد.

وی افزود: هم اکنون توتال علاوه بر پرداخت جریمه، باید همه سودهای کسب شده از طریق رفتارهای فساد مالی اش را پس بدهد.

بی بی سی هم نوشت: توتال متهم شده است بین ساله های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ میلادی (۱۳۷۳ تا ۱۳۸۳) از طریق واسطه هایش، به مقام های ایران حدود ۶۰ میلیون دلار رشوه پرداخت کرده بود تا قرارداد توسعه چند میدان نفت و گاز در ایران را به دست آورد.

۱۶ میلیون دلار از این مبلغ در سال ۱۹۹۵ تحت عنوان ارائه "خدمات مشاوره" و برای ورود مجدد توتال به بازار ایران و همکاری با شرکت ملی نفت ایران در بهره برداری از میدان های نفتی سیری A و E پرداخت شده است. توتال همچنین متهم است که در سال ۱۹۹۷ برای توسعه بخشی از میدان گازی پارس جنوبی ۴۴ میلیون دلار رشوه پرداخته است.

همزمان دادستانی پاریس هم گفت: توتال و مدیرعامل آن "کریستف دی مارگریه" نیز به زودی به دلیل همین مسئله محاکمه خواهند شد.

به گفته نماینده دادستانی پاریس، مدیرعامل توتال همچنین باید به دلیل سوءاستفاده از پول شرکت توتال درچارچوب این فساد مالی نیز محاکمه شود.پرونده این مسئله از دسامبر 2006 باز شده است.

دادستانی پاریس اضافه کرد: هم اکنون وضعیت این پرونده به تصمیم قاضی تحقیق پاریس بستگی دارد. بازپرس های فرانسوی در این پرونده با همتایان آمریکایی خود و با مدیران مالی در آمریکا همکاری کره اند.

سخنگوی توتال هم گفت که این شرکت اخطاری از سوی دادستانی پاریس دریافت کرده است. توتال و مدیرعامل آن در هر دادگاهی توضیح خواهند داد که فعالیت های آنها، قانونی است.

سهام توتال در بورس آمریکا نیز خرید و فروش می شود به همین دلیل این شرکت قابلیت پیگیری قضایی در آمریکا را دارد.هنوز هیچ مقام ایرانی به این موضوع واکنش نشان نداده است.

توتال فرانسه چهارمین شرکت بزرگ نفتی و هشتمین شرکت بزرگ جهان است که با 95 هزار کارمند در 30 کشور جهان شعبه دارد./عصرایران

 

 


ویدیو : جریمه 400 میلیون دلاری توتال به دلیل ادعای پرداخت رشوه به ایرانی ها