جریمه روزانه‌ طرح‌ ترافیك در‌تهران چقدر است ؟ : روز گذشته مدیرعامل شركت كنترل ...



اجاره روزانه خانه در تهران , اجاره روزانه آپارتمان در تهران , تهران چقدر ذخیره آب دارد؟

روز گذشته مدیرعامل شركت كنترل ترافیك تهران اظهار نظر جالبی مبنی بر اینكه روزانه 300 هزار تخلف ورود غیرمجاز به طرح ترافیك صورت می‌گیرد، انجام داده است. اگر این گفته ایلوش وزیری را مبنا قرار دهیم با توجه به اینكه جریمه ورود به محدوده طرح ترافیك بر اساس آخرین اعلام پلیس راهور ناجا ساعتی 20هزار تومان است با احتساب همان یك ساعت باید گفت تهرانی‌ها روزانه 6 میلیارد تومان فقط برای ورود به طرح ترافیك جریمه می‌شوند. به‌ رغم وجود ترافیك و گران شدن بنزین و سوخت مصرفی به نظر می‌رسد كماكان بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از خودروی شخصی برای تردد استفاده كنند و بر آلودگی هوا دامن بزنند.

مدیرعامل شركت كنترل ترافیك تهران با اشاره به آغاز طرح كنترل و ثبت تخلف ورود غیرمجاز در 110 نقطه ورودی و خروجی محدوده ترافیكی زوج و فرد از 22 فروردین ماه گفت: روزانه 300 هزار تخلف ورود غیرمجاز به محدوده زوج و فرد با دوربین‌ها ثبت می‌شود. ایلوش وزیری افزود: جانمایی برای نصب 70 دوربین ثبت این تخلف در داخل محدوده زوج و فرد نیز انجام شده كه به مرور نصب خواهند شد. مدیرعامل شركت كنترل ترافیك شهر تهران با اشاره به ساز و كار جریمه خودروهای متخلف گفت: بر اساس هماهنگی انجام شده با پلیس راهور تهران بزرگ، هر ورود یا تردد غیرمجاز به محدوده زوج و فرد در صورت ادامه تخلف با گذشت یك ساعت، یك جریمه جدید برای خودرو به بار می‌آورد.

 

به گزارش ایرنا، او از ایجاد بستر نرم افزاری لازم برای بهره‌گیری از دوربین‌های ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز و سرعت غیرمجاز در جهت كنترل تردد غیرمجاز در محدوده زوج و فرد خبر داد و افزود: بر این اساس در صورت عبور غیرمجاز از چراغ قرمز یا سرعت قانونی در محدوده زوج و فرد و جریمه الكترونیكی خودرو، پلاك ثبت شده به صورت برنامه‌ریزی شده از فیلتر ثبت تخلف زوج و فرد می‌گذرد. 


 طرحی كه كارایی اش بعد 10 سال هنوز اثبات نشده است
طرح زوج و فرد در سال 1384 با هدف محدودیت تردد و كاهش حجم ترافیك كه دلیل اصلی آلودگی بیش از حد هوای كلانشهر تهران بود به اجرا درآمد كه در نتیجه اجرای آن می‌بایست خودروها به صورت نوبتی و با توجه به رقم سمت راست پلاك آنها (زوج یا فرد بودن آن) به تردد در معابر این طرح می‌پرداختند.

 

اما از آنجایی كه از جمله پیش نیازهای اجرای این طرح بهبود سامانه‌های حمل و نقل عمومی و ایجاد جذابیت استفاده از این ناوگان می‌باشد به نحوی كه با ارائه خدمات و تسهیلات هر چه بیشتر و بهتر، عموم شهروندان به سمت استفاده از این وسایط نقلیه سوق پیدا نموده و با افزایش كیفیت آن از تردد خودروهای تك سرنشین در محدوده‌های پر رفت و آمد جلوگیری به عمل‌ آید، این طرح بعد از گذشت ده سال از اجرایی شدن هنوز نتوانسته تاثیری در كاهش آلودگی هوای كلانشهر تهران ایفا كند. اجرای طرح محیط زیستی به جای طرح زوج و فرد كه در دستور كار شورای عالی هماهنگی ترافیك شهرهای كشور قرار دارد در صورتی كه اجرا شود بیش از این طرح می‌تواند مثمر ثمر باشد. در این طرح از خودروها بر اساس میزان آلایندگی آنها برای ورود به مناطق شلوغ ممانعت می‌شود. این در حالی است كه اعلام می‌شود مشكل اصلی آلودگی هوای تهران تردد خودروهای تك سرنشین است و از سوی دیگر هر سال بر رقم جریمه‌های این طرح افزوده می‌شود. 


 افزایش 60درصدی روزهای پاك
سال گذشته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از افزایش جریمه ورود به محدوده طرح ترافیك و زوج و فرد از دی ماه خبر داد و گفت: بر اساس قانون جدید از این پس جریمه ورود به محدوده طرح ترافیك هر ساعت یك‌بار محاسبه می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، حسین رحیمی با اشاره به مرحله دوم اجرای قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی، افزود: بر این اساس جریمه ورود به محدوده طرح ترافیك و زوج و فرد از 130 هزار ریال به 200 هزار ریال افزایش می‌یابد. در حالی كه امسال اعلام شد تعداد روزهای هوای پاك در پایتخت رشد 60 درصدی داشته است اما بر اساس تحقیقات اخیر سازمان محیط زیست دلیل این امر بهبود سوخت توزیعی بوده است و زوج و فرد كردن خودروها نقشی در این زمینه نداشته است. روز گذشته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از افزایش 60 درصدی تعداد روزهای پاك در امسال خبر داد. به گزارش ایرنا، سعید متصدی در این خصوص افزود: استان تهران در طول سال گذشته شاهد 16 روز پاك، 233 روز سالم و 116 روز ناسالم بوده است در حالیكه سال 92، 3 روز پاك، 202 روز سالم و 160 روز ناسالم داشته‌ایم. 


 باید وسایل حمل و نقل عمومی زیاد شود
یك جامعه شناس درمورد فرهنگ رانندگی در كشور و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به آرمان می‌گوید: مهم‌ترین اقدام برای اینكه طرح زوج و فرد درست اجرا شده و كارآیی لازم را داشته باشد زیاد كردن وسایل حمل و نقل عمومی و افزایش كیفیت آنهاست. قمر فلاح می‌افزاید: اگر این وسایل زیاد و در دسترس همه باشند واز كیفیت و ویژگی‌های مناسب نیز برخوردار باشند اغلب افراد و طبقه متوسط ترغیب می‌شوند از آنها به جای خودروی شخصی به دلیل صرفه جویی در هزینه‌های عمومی استفاده كنند.

 

او با اشاره به مشكلاتی كه ناوگان حمل و نقل عمومی در كشور داراست می‌گوید: در حالی كه ما در كشورمان شاهدیم نه تنها این وسایل تعدادشان محدود بوده و در دسترس همگان نیست بلكه به لحاظ قدیمی بودن كیفیت مناسب را ندارند و خودشان در افزایش آلودگی هوا نقش دارند. این جامعه شناس می‌افزاید: افزایش جریمه و ارزان كردن استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دركنار فرهنگ‌سازی برای استفاده از آن باعث افزایش تمایل افراد برای استفاده از آن و حفظ محیط زیست می‌شود. 


 جریمه بدون فرهنگ‌سازی نتیجه بخش نیست
معاون عملیات راهنمایی و رانندگی تهران در این مورد به آرمان می‌گوید: مطمئنا اقدامات بازدارنده نظیر جریمه با هرشدتی كه وضع شود به تنهایی كارساز نیست و باید از آموزش و فرهنگ‌سازی نیز در این زمینه استفاده شود. علیرضا جهانگیری می‌افزاید: قوانین ما برای مقابله با تخلفات به اندازه كافی بازدارنده است. از سویی ما هم قوانین كافی در این زمینه داریم و هم شدت اعمال مجازات برای افراد خاطی در آنها لحاظ شده است. او ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد مشكلی كه در این زمینه وجود دارد خود افراد و نوع نگاه آنها به حقوق شهروندی و رعایت مقررات است كه دچار نقیصه و ایراد است.

 

معاون عملیات راهنمایی و رانندگی تهران با اشاره به اینكه معضل ترافیك و آلودگی هوای تهران با سرعت و یك شبه حل نمی‌شود می‌گوید: كار فرهنگی طولانی مدت در این زمینه لازم است و نمی‌توان انتظار داشت به سرعت این اتفاق بیفتد. او فرهنگ‌سازی را حلقه مفقوده این كنترل می‌داند و می‌گوید: از دوران كودكی تا جوانی باید به افراد در این مورد آموزش داد تا زمانی كه فرد وارداجتماع می‌شود این مساله را در خود نهادینه شده ببیند و به آن احترام بگذارد. افزایش جریمه و شدت آن تنها بخشی از فرآیند كنترل و نظارت بر ترافیك و آلودگی هواست و فرهنگ‌سازی در كنار این مقولات برای اجرای قوانین بسیار مهم است.

 

اخبار  اجتماعی  - ایرنا 


ویدیو : جریمه روزانه‌ طرح‌ ترافیك در‌تهران چقدر است ؟