«جان جهادی» چگونه به داعش پیوست؟ : اشتباهات احمقانه سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس ...



چگونه میتوان به برازر پیوست؟ , داعش , اخبار داعش

اشتباهات احمقانه سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس باعث خروج محمد اموازی، ملقب به «جان جهادی» یا «جلاد داعش» از انگلیس و پیوستن وی به گروه تروریستی (تکفیری) داعش شد.

به گزارش تیک به نقل از شبکه تلویزیونی سی سی تی وی چین، مجری این شبکه ابتدا گفت: گزارش‌ها حاکی از آن است که هردو سرویس‌ اطلاعاتی و پلیسیِ ام آی-5 و اسکاتلندیارد انگلیس، محمد اموازی، شهروند انگلیسی کویتی تبار، را از سال 2005 میلادی شناسایی کرده و او را در این کشور و در خلال سفرهای خارجی‌اش، تحت نظر داشته‌اند. مطبوعات خشمگین انگلیس خواستارآغاز تحقیقات درباره اشتباهات عمدی یا سهوی سرویس‌های اطلاعاتی و پلیس انگلیس شدند که منجر به پیوستن نه تنها اموازی، بلکه بسیاری دیگر از شهروندان انگلیسی، به گروه داعش در سوریه و عراق شده است.

قبل از آن‌که اموازی در سال 2013 میلادی، انگلیس را به قصد سوریه ترک کند، مأموران اسکاتلندیارد و ام آی-5 دست‌کم ده‌ها بار با اموازی تماس داشتند.

انتقادها در مطبوعات انگلیس از مقامات این کشور شدت گرفته است که چگونه این جوان بیست و چند ساله که فارغ التحصیل دانشگاه در رشته رایانه بود، توانست از کشور انگلیس به طور مخفیانه بگریزد و اکنون با لقب «جان جهادی» نقش جلاد داعش، را ایفا کند.

رسانه‌های انگلیسی خواهان پاسخ به سؤال‌های فراوان مردم در این خصوص هستند.

مقامات انگلیسی، از جمله دیوید کامرون، نخست وزیر و فیلیپ هاموند، وزیر خارجه این کشور، به این علت که تحقیقات در این زمینه هنوز در جریان است، رسماً تأیید نکرده‌اند که «جهادی جان» همان محمد اموازیِ انگلیسی است.

گفتنی است یکبار در سال 2010 میلادی هنگامی که اموازی به کویت رفته و به انگلیس برگشته بود، مأموران انگلیسی در بدو ورود وی به انگلیس، او را مورد تفتیش قرار دادند، اثر انگشتان او را گرفتند و به او اجازه ندادند که بار دیگر به کویت بازگردد. از اینرو مطبوعات انگلیسی می‌پرسند: معلوم نیست شخصی که تا این حد شناسایی و انگشت‌نگاری شده و حتی اجازه سفر به کویت نیز نداشته، چگونه توانسته است به راحتی از مرز انگلیس خارج شود و متعاقباً از سوریه سر دربیاورد و در آنجا به گروه داعش بپیوندد و به «جان جهادی» تبدیل شود.
اخبار بین الملل - تیک

 


ویدیو : «جان جهادی» چگونه به داعش پیوست؟