جاذبه های گردشگری ارمنستان (قسمت اول) :       جاذبه های گردشگری ارمنستان (قسمت ...



 

 

 

جاذبه های گردشگری ارمنستان (قسمت اول)

 

ارمنستان با نام رسمی جمهوری ارمنستان کشوری در قفقاز جنوبی به پایتختی ایروان است. ارمنستان در قفقاز جنوبی (ماورای قفقاز) در میان دریای سیاه و دریای خزر قرار دارد که مرز میان آسیا و اروپا محسوب می‌شو د. همسایگان ارمنستان در غرب ترکیه، در شمال گرجستان، در شرق جمهوری آذربایجان، و در جنوب ایران و جمهوری خودگردان نخجوان (جزئی از جمهوری آذربایجان) می‌باشند.

 

نام بومی این کشور در زبان ارمنی هایک می‌باشد که در سده‌های میانه با افزودن پسوند فارسی ستان (به معنای سرزمین) به هایاستان تغییر یافت. این نام به طور سنتی از نام هایک، بنیان گذار افسانه ای ملت ارمنی و نتیجهٔ نتیجهٔ نوح پیامبر، گرفته شده است که بر اساس نوشتهٔ موسی خورنی، تاریخ نویس ارمنی، در سال ۲۴۹۲ قبل از میلاد بل پادشاه بابل را شکست داد و ملت ارمنی را در منطقهٔ آرارات بنیان گذاشت. زبان ارمنی، زبان رسمی کشور ارمنستان است.

 

معبد گارنی

تاریخ بنای قلعه گارنی بر می گردد به هایک ناهابت که به نام گارنیک نوه نتیجه (هایک) نامگذاری شده است.رودخانه گارنی در 28 کیلومتری جنوب شرقی ایروان قرار گرفته است ودرمحدوده استان کوتایک می باشد. این منطقه با داشتن شرایط اب وهوایی طبیعی منحصر بفرد در ارمنستان که ییلاق وشکارگاه اختصاصی پادشاهان در قرون مختلف بوده است.

 

 

جاذبه های گردشگری ارمنستان , جاذبه های گردشگری , جاذبه های گردشگری ایران

 

 

مجموعه فعلی که شاهد آن هستید از قسمتهاوبناهای زیرتشکیل شده است.

 

1-عبادت گاه یا بنای اصلی معبد که تاریخچه ساخت ان برمیگردد به قرن اول میلادی این بنا به دستور پادشاه تیرداد اول درسال 66 میلادی بناگردید وتقدیم شده به خدای مهر وبه همین دلیل بعدازبه رسمیت شناختن دین مسیحیت در ارمنستان دراوایل قرن چهارم میلادی این بنا دست نخورده باقی مانده ودرکنار ان کلیسایی بنا گردیدکه بر اثرزلزله مهیبی به سال 1679 میلادی فرو ریخت است.

 

 

2-درمحدوده بنا شاهد یک حمام اختصاصی هستیم که مربوط به دختر خسرو پرویزکه خواهر تیرداد سوم می باشد که تشکیل شده است ازقسمتهای مختلف که شامل حوزچه های اب گرم وسرد وحمام بخار مباشد .قسمت جالب توجه این حمام کاشی کاری های کف حمام می باشد که از15رنگ طبیعی ساخته شده است ودران ماهی های دریا به تصویر کشیده شده اند.درمرکز این نقش ها فیگور زن ومردی است که نماد خدای اقیانوس می باشد.

 

 

جاذبه های گردشگری تهران , جاذبه های گردشگری گرجستان , جاذبه های گردشگری دبی

 

 

3-دیگری تخته سنگی که شناسنامه معبد گارنی به شمار می رود که روی ان کتیبه ای به زبان یونانی دست فرمان پادشاه وقت که درراستای بنای این اثر تاریخی حک گردیده است.

 

 

کلیسای گغارت

کلیسای گغارت به معنی سرنیزه میباشدکه در35 کیلومتری جنوب شرقی ایروان ساحل شرقی رودخانه ازاد واقع شده دردره تاریخی گغارت قرار گرفته است . این بنا دردوبعد زمانی مختلف ساخته شده وازدو قسمت اصلی تشکیل شده است دراوایل قرن سیزدهم این منطقه جزو املاک اختصاصی خاندان زاکریان بوده است و قابل ذکر است که خاندان زاکریان یکی ازثروتمندترین خاندان درتارخ ارمنستان بوده اند که به دستورشان کلیسای بیرونی در سال 1215 ساخته می شود بعدهاخاندان پروشیان این ملک راازخاندان زکریان خریداری نموده اند ودستور ساخت کلیسای درونی رابه یک خواهرومعمار دادند.ودراواخر قرن سیزدهم کلیسای درونی ساخته که از سه قسمت اصلی تشکیل شده ا ندویکی ازاین قسمتها ارامگاه سلسله پروشییان محسوب می شود ساخت کلیسای درونی که ازتراش صخره به وجود امده به مدت 10 سال به طول انجامیده است (1350-1340).

 

گغارت یک نوع نیزه می باشد که یک پایه چوبی دارد که بر سر ان یک اهن تیز تخت قرار گرفته است این نیزه برمیگردد به زمانی که حضرت مسیح را به صلیب کشیده بودند وبا فرو کردن این نیزه در بدن ایشان می خواستند م طئن باشند که حضرت مسیح جان سپرده است وبه همین دلیل این نیزه برای مسیحیان مقدس شناخته شده است وتاتوس اراکیال این نیزه را در اواسط قرن سیزدهم به ایری وانک نام قدیم گغارت می اورد واز ان پس به این نام معروف می گردد.

 

 

جاذبه های گردشگری استرالیا , جاذبه های گردشگری استانبول , جاذبه های گردشگری مشهد

 

شهر مذهبی اجمیازین

 

در 25 کیلومتری غرب ایروان واقع شده است ودرحال حاضر چهارمین شهر بزرگ ارمنستان محسوب میگردد مرکزروحانیت ارمنستان ومحل نشست اسقف اعظم می باشد .شهر اجمیازین از قرن 3و4 قبل ازمیلاد مسیح ساخته شده و واقارشابات نام داشته است ودران زمان پایتخت ارمنستان بوده وتا قرن 4 میلادی مهمترین شهر محسوب شده است . ارمنستان قدیمی ترین کشور مسیحیت در دنیا به شمار میرود که با به رسمیت شناخته شدن دین مسیحیت این کشور پیشرفت های زیادی کرد از جمله رونق گرفتن شهرهاوپیدایش خط ارمنی وغیره.روایت شده است که درزمان شاه عباس علماو وزرای ارمنی بسیاری ساکن ایران بوده اند که تصمیم برگشت به ارمنستان داشتند.شاه عباس برای مانع شدن خروج انهااز کشور تصمیم می گیرد که سنگ سنگ کلیسای اجمیازین رابه ایران برده واین تصویر شاه عباس را برروی دیوارحک کنند.و درنهایت شاه عباس با دیدن تصویرخود از این کار منصرف شده وتصمیم میگیرد کلیسایی باهمین شکل ومعماری درجلفای اصفهان بنا کند که تا کنون باقی مانده است ومرکز روحانیت در اصفهان می باشد. بنیانگذار کلیسای اجمیازین گریگورلوساوریج مقدس بوده که روایت میشود که او خواب می بیند خداوند محلی را به اوبایک عصای طلایی نشان می دهد و او تصمیم به ساخت کلیسا در ان منطقه مگیردکه این محل با عصا نشان داده شده دقیقا در وسط کلیسا قرار گرفته ومقبره گریکور لوساوریچ مقدس می باشد وبعدها باستان شناسان به این نتیجه می رسند که زیر این محل درزمان های گذشته معبد خدایان بوده است ساخت ان مربوط به سال 301-303 میلادی مباشد عمده باسازی ان در قرن 17 صورت می گیرد .

 

 

جاذبه های گردشگری تفلیس , جاذبه گردشگری , جاذبه های گردشگری کیش

 

 

شهر جرموک

شهر زیبا و توریستی جرموک در شمال شرقی VAYOTS DZOR واقع شده است طبیعت بینهایت زیبای ان هوای تمیز وچشمه اب گاز دار جرموک هر ساله در تابستان باعث جذب توریست های فراوانی میشود.اب اشامیدنی جرموک دارای خواص درمانی است که ابدرمانی ان از زمان قرون وسطی تاکنون ادامه دارد ومتخصصان ابدرمانی در این شهر وبه خصوص در هتلها موجود می باشد وازدیرباز موردتوجه خاص وعام واقع شده است جالب ذکر است که این روش های درمانی بسیار موثر واقع می شود.یکی دیگر ازویژگی های این شهر وجودچشمه های اب اشامیدنی دراقصی نقاط شهر است که دمای انها بین 30 تا70 درجه می باشد .

 

معرفی جاذبه های گردشگری ایران , جاذبه های گردشگری مالزی , جاذبه های گردشگری آنتالیا

 

 

جاذبه های گردشگری اصفهان , جاذبه های گردشگری باکو , جاذبه های گردشگری جهان

 

 

جاذبه های گردشگری چین , جاذبه های گردشگری روسیه , جاذبه های گردشگری تبریز

 

 

 

جاذبه های گردشگری تایلند , جاذبه های گردشگری شیراز , جاذبه های گردشگری همدان

 


دره گل ها

دره گل ها در 50کیلومتری شمال شرقی شهرایروان دردامنه کوههای از ویژگی های بارزاین مکان طبیعت سرسبزکوهستانی ان است که در فصل تابستان غرق در گل و گیاهایی زیباو درزمستان باانبوهی ازبرف پوشیده است وازمراکزاصلی تفریحی درطول سال می باشد که شامل مجموعه های ورزشی رستوران ها هتلها وغیره است طول پیست اسکی 7 کیلومتر است ودرسال 2004 تل سیژ ان را باز سازی وبه تعداد ایستگاه های ان اضافه کردند.مجموعه کلیساهای جامع رادر این دره مشاهده مکنیم که 4 کلیسای بزرگ و2 کلیسای کوچک تشکیل شده است.کلیسای اصلی به اسم GRICOR مقدس است که درسال 1013 میلادی ساخته شده .ودر محوطه کلیسا مقبره بنیانگذار ان GRICOR وسنگهای سلیبی قرن 12و13 می باشد ونیز مقبره 2 پادشاه ارمنی که در جنگ سلجوقیان جان سپرده اند می باشند

 

 

جاذبه های گردشگری بوشهر , جاذبه های گردشگری کانادا , جاذبه های گردشگری زنجان


 

 

 

جاذبه های گردشگری ارمنستان (قسمت دوم)

 



ویدیو : جاذبه های گردشگری ارمنستان (قسمت اول)