تیم 98 بازسازی می شود : قرار شده روزهای خوب فوتبال در سال‌های ١٣٧٦ و ١٣٧٧ دوباره ...


قرار شده روزهای خوب فوتبال در سال‌های ١٣٧٦ و ١٣٧٧ دوباره مانند یک فیلم از جلوی چشمان آن نسل حالا کمی پیر شده رژه برود. روزنامه شهروند: قرار شده روزهای خوب فوتبال در سال‌های ١٣٧٦ و ١٣٧٧ دوباره مانند یک فیلم از جلوی چشمان آن نسل حالا کمی پیر شده رژه برود. قرار شده تیم افتخارآفرین ایران در جام‌جهانی ١٩٩٨ به یاد ٣ بازی اول خود در جام‌جهانی ١٩٩٨ به مصاف هم‌گروه‌هایش برود.

استارت از شهریور

ماجرای بازی‌های دوستانه تیم جام‌جهانی ١٩٩٨ از اواخر شهریورماه شروع می‌شود؛ وقتی جوانان افتخارآمیز دیروز به مصاف اتریش می‌روند و در ادامه، آبان‌ماه مقابل یوگسلاوی می‌ایستند. شاید بپرسید یوگسلاوی که دیگر در نقشه جهان رسمیت ندارد. بله اما طبق توافقات صورت‌گرفته همان تیم جام‌جهانی ١٩٩٨ با همان اسم سابق(یوگسلاوی) مقابل ایران قرار می‌گیرد. در این بین سوالی به وجود می‌آید؛ آیا، مثلا سینیشا میهایلوویچ، زننده گل یوگسلاوی در آن بازی در کوران لیگ ایتالیا، یک بازی دوستانه نمایشی را به تمرینات میلان تحت هدایتش ترجیح می‌دهد؟ طبق گفته مهرداد میناوند قرار شده بازی الزاما با حضور همه نفرات همان تیم‌ سال ١٩٩٨ انجام شود؛ چه در مورد آنهایی که حضورشان مقابل ایران قطعی شده و چه آنهایی که در حال مذاکره هستند. جالب است بدانید از یوگسلاوی جام‌جهانی تنها ٧ نفر هنوز در اطراف فوتبال هستند. میاتوویچ، مدیر ورزشی رئال محسوب می‌شود، گووداریکا، سرمربی تیم زیر ١٧‌سال صربستان است، پترویچ در کادر فنی ساندرلند حضور دارد، درولوویچ در تیم‌ملی مقدونیه روی نیمکت می‌نشیند، برانکو برنوویچ از ٤‌سال قبل سرمربی مونته‌نگروست، میروسلاو جوکوویچ معروف، سرمربیگری کوردوبا را در کارنامه دارد و یوکانوویچ هم سرمربی قبرس به حساب می‌آید. با این وضع و چنین دغدغه‌هایی واقعا چند نفر از اعضای تیم‌ملی یوگسلاوی، خاطرات روزهای موجودیت کشورشان را زنده خواهند کرد؟

موازی‌کاری

همزمان، گروه دیگری برای قطعی‌شدن بازی ایران با ٢ رقیب دیگر گروهش در جام‌جهانی ١٩٩٨ تلاش کردند و به نتیجه رسیدند. بر این اساس، زمان دقیق بازی با آلمان اعلام نشده اما گفته می‌شود این رقابت پاییز در این کشور انجام می‌گیرد. برای انجام بازی در همان فصل با آمریکا هم رایزنی‌ها درحال انجام است. بازهم همان سوال قدیمی؛ آیا کلینزمن، مربیگری تیم‌ملی آمریکا در مقدماتی جام‌جهانی ٢٠١٨ را به قصد بازی با رقیبی که روزی به زلزله‌زده‌‌هایش کمک کرد و روزی تور دروازه‌اش را تکان داد، رها می‌کند؟

مُهر تایید

هماهنگی‌های این پروژه نوستالژیک را یکی از ایرانی‌هایی انجام می‌دهد که رابطه خوبی با اعضای تیم ٩٨ دارد و در گذشته نیز فعالیت‌های گسترده در رابطه با تیم‌داری در فوتبال ایران و اسلواکی داشته است. مهرداد میناوند دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید:  «تا جایی که می‌دانم استارت پروژه مدت‌هاست خورده و بازی با آلمان و یوگسلاوی قطعی شده است. احتمالا دیدار با استرالیا نیز به‌زودی زمانش مشخص می‌شود. فقط آمریکا باقی می‌ماند که چند تن از دوستان مشغول مذاکره هستند. امیدوارم همه چیز طبق برنامه پیش برود و مردم ایران را به روزهای خوب فوتبال کشورشان ببریم.»

دوباره استرالیا

اقدام جالب دیگر، احتمال بالای انجام بازی با استرالیاست. احتمال زیادی دارد تیم‌ملی ترتیب حضورش در جام‌جهانی ١٩٩٨ را حفظ کند و قبل از ٣ بازی با رقبای گروه ششم جام‌جهانی ١٧‌سال قبل، استرالیا را هم بیازماید. البته نه این استرالیا بلکه دقیقا همان تیم طلایی مقدماتی جام‌جهانی ١٩٩٨. نبرد خداداد با بوسنیچ (البته اگر واقعا این اتفاق رخ دهد) تصویر ابدی فوتبال ما را دوباره به معرض دید عموم می‌گذارد!

باز هم بوسنیچ، باز هم گل...

بی‌تردید بزرگترین خاطره ایرانی‌ها از تیم ٩٨ را خداداد عزیزی رقم زده است؛ با‌ آن گل تاریخی‌اش به مارک بوسنیچ، دروازه‌بان مطمئن استرالیا. حماسه‌ساز ملبورن در گفت‌وگو با «شهروند» نشان داد هنوز هم برای رویارویی با استرالیا و سایر تیم‌های همگروه ایران در جام‌جهانی ٩٨ انگیزه دارد. او می‌گوید:  «خیلی خوشحالم که قرار است چنین دیدارهایی انجام شود. متاسفانه ١٧‌سال است در فوتبال ایران چون اتفاق جدیدی رخ نداده، همه از بازی ایران و استرالیا حرف می‌زنند. خوشحالی‌ام به این خاطر است که حداقل یک‌بار دیگر با فوتبال، لبخند به لب مردم می‌نشیند. این رویارویی‌ها بی‌نظیر است و دست کسانی که این طرح را دادند، درد نکند.» خداداد وعده جالبی هم می‌دهد: «اگر در ملبورن با استرالیا مساوی کردیم، این‌بار این تیم را شکست می‌دهیم. باز هم به بوسنیچ گل می‌زنم. حتی مقابل یوگسلاوی و آلمان هم برای بردن بازی می‌کنیم.»


ویدیو : تیم 98 بازسازی می شود