تیتربازی علیه دولت ! : چندی است برخی رسانه ها با شگردی جدید به دنبال حاشیه ...



هفته دولت , محمود دولت آبادی , خشونت علیه زنان

چندی است برخی رسانه ها با شگردی جدید به دنبال حاشیه سازی برای اعضای هیئت دولت هستند. در ماه های اخیر بعضی از رسانه ها با روشی جدید والبته.»

عجیب جوسازی هایی علیه برخی افراد شاخص دولت از جمله
چهره های اقتصادی به راه انداخته اند که این رویه بر خلاف سال های گذشته و تقریبا کمتر مسبوق به سابقه بوده است. دراین رویه رسانه ها تیترهای عجیب و غریب از قول برخی وزرا و اعضای هیئت دولت به کار می برند که در بسیاری از موارد این افراد مجبور می شوند که چنین نقل قول ها و تیترها و تعابیر نامتعارف را تکذیب کنند و یا منظوراصلی سخنان خود را شفاف سازی کنند، البته شاید دربرخی موارد برداشت ناقص خبرنگاران عاملی برای انتقال اشتباه اظهارات مقامات دولتی محسوب شود اما در اکثر موارد دیده شده که ظاهرا برخی رسانه های خاص اصولا به دنبال ایجاد دردسر برای دولتمردان هستند وبا انعکاس ناقص، متفاوت و تحریف شده برخی سخنان از قول آنها، ازمبانی رسالت خبری خود که بی طرفی رعایت امانت و اخلاق ، انتشارصحیح اخبار است کاملا فاصله گرفته اند.

اعتقادی به لفظ "تکریم ارباب رجوع" ندارم!
در جدیدترین این سیاه نمایی های عجیب علیه افراد شاخص دولت، روزگذشته خبری با عنوان اعتقادی به لفظ " تکریم ارباب رجوع" ندارم از قول عباس آخوندی ، وزیر راه وشهرسازی در خروجی یکی از رسانه ها قرار گرفت.

 

دراین خبر که به شرح سخنرانی وزیرراه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه راه وشهرسازی و صنایع وابسته اختصاص داشت این عنوان عجیب خود نمایی می کرد.

 

اما جالب است که شاید انعکاس چنین جمله ای از قول یکی از وزرای دولت که حداقل در دو سال اخیر در سخنرانی های خود بیش از هر وزیر دیگری همواره بر اصل رعایت شهروند مداری تاکید دارد، اندکی عجیب و غیر قابل پذیرش باشد.

اصل ماجرا چه بود
جالب است که این تیتر ناقص رسانه مذکور دقیقا بر خلاف اظهارات وزیر راه بوده و متن خبر حاوی اظهاراتی دقیقا بر خلاف تیتر اظهارات آخوندی است و به نوعی متن خبر این رسانه ،تیتر آن را کاملا نقض می کند چراکه آخوندی با اشاره به نادیده گرفتن حقوق شهروندی در برخی موارد خواستار دسترسی آزاد مردم به اطلاعات آزاد و فرآیند های مدیریتی کشور شده است. آخوندی در سخنان خود تاکید کرده که باید فرآیندهای مدیریتی کشوراز چشم شهروندان دورنباشد و باید دید آنچه که مجموعه وزارتخانه راه انجام می شود چقدر مورد رضایت مردم است و رفاه آنها را رقم زده است.

 

وی تاکید کرد: اساسا اعتقاد نداشته‌ایم که از الفاظی مانند تکریم ارباب رجوع استفاده کنیم، بحث تکریم نیست، بحث انجام وظیفه است وباید اصل دسترسی آزاد به اطلاعات را در صحنه زندگی مردم عینیت ببخشیم، باید این را از یک حرف سیاسی به یک موضوع واقعی در زندگی روزمره مردم تبدیل کنیم. وی در ادامه عنوان کرد که امیدواریم تک تک خدمات را به مردم ارائه دهیم و با بررسی نقاط ضعف در راستای دسترسی آزاد به اطلاعات گام برداریم.

قضاوت مخاطب
قطعا وقتی یک خواننده و مخاطب چنین رسانه هایی با خبرهایی از این جنس مواجه می شوند در نگاه اول این تصور برایش ایجاد می شود که وزیر راه وشهرسازی به عنوان یکی از وزرای تاثیرگذار و مهم کابینه دولت اعتقادی به رعایت حقوق شهروندان و احترام به آنها ندارد اما در قسمت های میانی خبر این باور کاملا وارونه می شود چراکه جنس سخنان وزیر کاملا با عنوان خبر، متفاوت است .

 

شاید در خصوص چرایی این نوع خبررسانی این تصوربه ذهن بیاید که چنین رسانه هایی با امید به اینکه اصولا مخاطبان و خوانندگان آنها با نگاهی گذرا به تیتر مورد نظرآنها ذهنیتی منفی نسبت به دولت پیدا می کنند و این ترفند را به کار می گیرند، اما از این مسئله غافل می شوند که زمانی خواننده به تناقض عجیب در متن و عنوان خبر پی می برد این مسئله به اعتبارخبروامانتداری رسانه مذکور آسیب جدی وارد می کند.

باید مدیر اقتصادی از خارج وارد کنیم
یکی دیگر از موارد حاشیه سازی به محمدرضا نعمت زاده ، وزیر
صنعت مرتبط است و در واقع نعمت زاده نیز از گزند جوسازی ها در ماه های اخیر در امان نمانده است. وزیر صنعت در حاشیه مراسم روز ملی صادرات در خصوص استفاده از مدیران خارجی صحبت کرده بود.

 

نعمت زاده معتقد است که در برخی موارد نیازمند استفاده از تجربه و دانش مدیران متخصص خارجی هستیم و هیچ ایرادی ندارد برای توسعه صادرات کشور همان طور که در بخش‌های ورزشی، مربی خارجی به کشور می‌آوریم در بخش صادرات نیز برای توسعه بازارهای صادراتی ، مدیران اقتصادی خارجی به کشور بیایند.

 

اما این پیشنهاد نعمت زاده نیز که به منظور بهبود اوضاع صادرات کشور مطرح شده دستمایه برخی رسانه ها به منظور وارونه جلوه دادن این اظهارات وزیرشد و این موضوع مطرح شد که وزیر صنعت معتقد به استفاده از مدیران خارجی در کشور است!


چهار وزیری که نامه نوشتند "رانت خوار" هستند !
اما شاید یکی از بزرگترین حاشیه ها که ناشی از عدم رعایت امانت و اخلاق رسانه ای بود ،دامن گیر اکبر ترکان ،مشاور عالی رئیس جمهور و رئیس مناطق آزاد شد. در روزهای اخیر یکی از رسانه ها به نقل از ترکان خبری را منتشر کرد که بنابه گفته او ، چهار وزیری که به رئیس جمهور درباره وضعیت رکود اقتصادی کشور نامه نوشته اند در حال حاضر پشیمان هستند چرا که درخواست نابه جایی از رئیس جمهور داشته اند. همچنین به نقل از ترکان آمده که رئیس جمهور بسیار پرظرفیت هستند و به همه آنها لبخند زدند.

 

اما پس از آنکه این سخنان از قول ترکان با بازتاب زیادی در رسانه ها همراه بود ، مشاورعالی رئیس جمهور بلافاصله با تکذیب تعابیر به کاررفته از قول وی، برخی از سخنان منتسب به خود را شدیدا تکذیب کرد. ترکان در اینباره گفت: من هیچگاه نگفته بودم چهار وزیری که نامه به روحانی را امضا کرده بودند، مفت‎خواریا رانت‎خوار بوده‎اند و متاسفانه برخی رسانه‎ها مغرضانه نقل‌قولی از من منتشر کردند که هیچگاه درست نبود و من از این تعابیر استفاده نکردم.

 

وی در اینباره افزود: در دولت یازدهم و در هیئت دولت هیچ اختلافی وجود ندارد و اینکه برخی تلاش می‎کنند این‎گونه القا کنند که میان وزیران و در دولت اختلاف هست تعبیر درستی نیست. اما برخی فکر می‌کنند با انتشار اخبارنادرست می‌توانند برتصمیم‌گیری دولت تاثیر بگذارند. او همچنین درباره برنامه‎های دولت گفت: این نامه نشانه‌ای از اختلاف در تیم اقتصادی دولت نداشت و نباید نتیجه گرفت که کار این چهار وزیر در اصول اقتصادی دولت خللی ایجاد کرده است.

وزارت نفت اسیر "جوسازی ها "
شاید بیشترین اخبار پرحاشیه و تحریف شده مربوط به حوزه نفت و گاز باشد چرا که تقریبا هراز چند گاهی اخباری از این حوزه منتشرمی شود که بلافاصله ازسوی وزیرو نیز معاونین این وزارتخانه تصحیح و تکذیب می شود. چندی پیش اخباری در رسانه ها مبنی بر واگذاری امتیازات به بعضی شرکت های اروپایی و ژاپنی در قراردادهای نفتی بدون استناد به اطلاعات خاصی مطرح شد که واکنش بیژن زنگنه ،وزیر نفت را درپی داشت. وی ضمن تکذیب این خبر تاکید کرد که ما به هیچ شرکت و کشور خارجی امتیاز ویژه ای نداده ایم ، گفت تا کنون هیچ پروژه ای به هیچ شرکتی واگذار نشده است.

 

از سوی دیگر شکایت چینی ها از شرکت ملی نفت ایران در دادگاه بین المللی لندن و درخواست غرامت چینی ها از ایران نیز از آن جمله اخباری بود که از سوی معاون وزیر نفت تکذیب شد و معاون وزیر از عدم صحت اینکه شرکت چینی با تنظیم شکایتی از شرکت ملی نفت ایران، احقاق حقوق خود را در دادگاه بین المللی لندن دردستور کار قرار داده است، صحبت کرد.

 

یکی دیگراز انبوه خبرهای غیر موثق درحوزه نفت و گاز در خصوص ارزان فروشی گاز ایران به کشور ترکیه بود که زنگنه موضوع ارزان فروشی را اساسا تکذیب کرد و اعلام کرد ایران هیچ تعهدی به ترکیه مبنی بر ارزان فروشی گاز ندارد و صادرات گاز به ترکیه کما فی السابق و با همان قیمت ادامه خواهد داشت.

 

اما در میان انبوه خبرهای تحریف شده و تامل برانگیزریز ودرشت حوزه نفت و گاز شاید یکی از جالب ترین خبرها در خصوص رای دادگاه وتایید شدن حکم متهمان پرونده کرسنت در یکی از خبرگزاری ها بود و این رسانه با استناد به منابع آگاه خود مدعی شده که شعبه 80 دادگاه کیفری استان تهران مستقر در مجتمع ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی با توجه به گزارش‌های مستقل سه نهاد اصل نظارتی کشور وابسته به قوای سه گانه و بازداشت و بازجویی از اعضای وقت هیئت مدیره شرکت ملی نفت درباره قرار داد کرسنت، متهمان این پرونده از جمله شش عضو هیئت مدیره وقت شرکت ملی نفت را به اتهام تبانی محکوم کرد وقرار است به زودی این حکم ابلاغ شود که این چنین ادعای بازهم ازسوی مسئولان تایید نشد.

ارزانی قیمت جهانی نفت تقصیر "زنگنه" است
اخبار مغرضانه علیه دولت وحوزه نفت وگاز تا آنجایی پیش رفته که
در ماه های اخیر یکی از رسانه ها در گزارشی عجیب ، مقصر ارزان شدن قیمت جهانی نفت را وزیر نفت دولت یازدهم معرفی کرد! در این گزارش، خبرنگار رسانه مذکور با استناد به برخی اعداد اشتباه و استدلال های غیر کارشناسی مدعی شده که دیپلماسی ضعیف زنگنه در اجلاس سران اوپک باعث شده تا قیمت جهانی نفت ناگهان سقوط کند و زنگنه را به ارزان و مفت فروشی نفت متهم کرده است.

 

چنین گزارش هایی قطعا حاکی از این واقعیت است که ظاهرا مسئولان چنین رسانه هایی از فرمول ها و عوامل تاثیر گذار در نرخ جهانی نفت بی اطلاع هستند و از این نکته غافل شده اند که در حال حاضر قیمت جهانی نفت معضلی بزرگ برای تمام اعضای اوپک و کشورهای تولید کننده نفت است و ازسوی دیگر افزایش عرضه و اشباع بازار و کاهش تقاضا و رشد اقتصادی برخی کشورها از جمله چین عواملی عمده در سقوط قیمت نفت هستند و اصولا سخنان یکی از مسئولان کشورهای عضو اوپک از چنان قابلیت شگرف و اعجازانگیزی درتغییر قیمت های جهانی نفت برخوردار نیست.

خبری از دکل نفتی گم شده نیست !
همزمان در حالی که برخی رسانه های خاص در تلاش برای تحریف
واقعیت ها و وارونه جلوه دادن اظهارات مقامات ‌دولت یازدهم هستند برخی اخبار مهم که از سوی نمایندگان مجلس و بسیاری از مسئولان مطرح و تایید شده کاملا سانسور می شود. یکی از موضوعات مربوط به پرونده فساد اقتصادی بزرگ در خرید دکل نفتی که به دکل گمشده معروف است ، اختصاص دارد.

 

در واقع بسیار قابل توجه است که چنین رسانه هایی با سانسور و کوچک جلوه دادن چنین فسادهای محرز و بزرگی فقط به دنبال تیترهای جذاب و غیر واقعی علیه دولت یازدهم هستند و از این طریق سعی در ناکارآمد جلوه دادن مسئولان و دردسر سازی برای آنها هستند و چنین سوء استفاده هایی از جیب بیت المال را سرپوش می گذارند.

نامه چهار وزیر نشانه اختلاف در کابینه دولت است
نامه چهار وزیر کابینه یعنی وزرای اقتصاد، کار، دفاع و صنعت به رئیس جمهور در خصوص هشدار نسبت به رکود حاکم در اقتصاد کشور هم چندان بی حاشیه نبود چرا که بر خلاف هدف اصلی نگارش نامه مذکور که بنا به گفته وزرای نامبرده و سایر اعضای هیئت دولت به منظور چاره اندیشی در خصوص اوضاع اقتصادی کشور بود، باز هم برخی رسانه ها سعی درالقای اختلاف نظر میان تیم اقتصادی دولت داشتند و بدون اشاره به محتوای این نامه، برشکست برنامه های اقتصادی دولت و نیز برآورده نشدن وعده های قبلی مسئولان تاکید کردند که این ادعاها با رونمایی از بسته خروج از رکود تا حد زیادی رنگ باخت.

اخبار اقتصادی - آفتاب یزد


ویدیو : تیتربازی علیه دولت !