تکلیف شورای رقابت چیست؟ : نگاهی به عملکرد سه ساله این شورا بیانگر آن است که ...


نگاهی به عملکرد سه ساله این شورا بیانگر آن است که نه انحصاری از بازار خودرو برچیده شده و نه قیمت‌گذاری براساس اصول و قاعده‌ای مشخص صورت گرفته است. روزنامه دنیای اقتصاد: نگاهی به عملکرد سه ساله این شورا بیانگر آن است که نه انحصاری از بازار خودرو برچیده شده و نه قیمت‌گذاری براساس اصول و قاعده‌ای مشخص صورت گرفته است.

نزدیک به یک‌سال از دخالت نکردن شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو می‌گذرد، این در شرایطی است که این سوال هم‌اکنون نزد بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو مطرح است که دخالت شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو، چه حسن و مزایایی برای این صنعت داشت؟ نگاهی به عملکرد سه ساله این شورا بیانگر آن است که نه انحصاری از بازار خودرو برچیده شده و نه قیمت‌گذاری براساس اصول و قاعده‌ای مشخص صورت گرفته است.

هرچند این شورا دستورالعملی برای قیمت‌گذاری خودروها تعیین کرد، اما دستورالعمل یاد شده به اقتضای فضای اقتصادی یا سلیقه شخصی قابل تغییر بود. این شورا در طول فعالیت خود نه خودروسازان را راضی نگه داشت و نه مشتریانی که چشم به عملکرد این شورا برای کاهش قیمت‌ها داشتند. در این بین برخی دست‌اندرکاران صنعت خودرو که بارها خواستار خروج دولت از قیمت‌گذاری خودرو بودند، ورود شورای رقابت به حوزه قیمت‌گذاری را نه‌تنها منجر به حذف انحصار از بازار نمی‌دانند؛ بلکه دخالت این شورا را باعث تحمیل ضرر و زیان‌های جبران‌ناپذیری به شرکت‌های خودروساز می‌خوانند.

اولین خسارت این شورا به تولید‌کنندگان خودرو، بلاتکلیفی بازار در نتیجه اعلام قیمت خودروها بود. اظهارنظرهای پراکنده و گاه متناقص اعضای این شورا پیش از اعلام رسمی قیمت‌ها جز بلاتکلیفی بازار نتیجه دیگری دربرنداشت. این در شرایطی است که با اتمام دوره این شورا و بلاتکلیفی در تعیین ریاست آن بار دیگر این شورا هم خود را بلاتکیف گذاشت و هم بازار خودرو را. حال در شرایطی قرار داریم که این شورا حتی تکلیف خود با وظیفه‌ای (قیمت‌گذاری خودرو) که به آن محول شده نمی‌داند؛ به‌طوری‌که مسوولان شورا در اظهارات خود گاه عنوان می‌کنند که دیگر در حوزه قیمت‌گذاری خودرو دخالت نمی‌کنند و گاه از بازگشت به این حیطه سخن می‌گویند.


ویدیو : تکلیف شورای رقابت چیست؟