تکلیف ایران با فرانسه، پس از توافق چیست؟ : مدیر اجرایی کارخانه پژو فرانسه گفته ...



سفیر فرانسه در ایران , قهوه فرانسه چیست , تکلیف چیست ؟

مدیر اجرایی کارخانه پژو فرانسه گفته که سازندگان چینی و همچنین آمریکایی که رقبای ما به شمار می آیند « همگی پشت در هستند. جلب اعتماد ایرانی ها دشوار است. »

فرانس پرس نوشت: در مذاکرات کنونی درباره برنامه هسته ای ایران، فرانسه با موضعی سختگیرانه خود را از دیگر طرف ها متمایز کرده است.

 اما در صورت توافق، پاریس باید اعتماد ایرانی ها را جلب کند تا بتواند در کشوری پر نفوذ ( ایران ) جایگاهی داشته باشد و چشم اندازهای گسترده اقتصادی را بگشاید.

براساس پیش بینی های یک دیپلمات ارشد غربی «نخسیتن پیامد توافق، باز شدن بازار ایران است. همه غربی ها منتظر آن هستند. آنها همانند شروع یک ماراتن با هم رقابت می کنند و مخفیانه یکدیگر را زیر نظر دارند. »

یک کارشناس اقتصاد فرانسوی گفت « در برابر بازار ایران که از یک دهه پیش تحت تحریم ها قرار داشته اما بازاری با توانایی های بالقوه است، شرکت های اقتصادی همانند دونده آماده برای شروع مسابقه هستند. »

ایران با 77 میلیون نفر جمعیت، از لحاظ ذخایر نفتی و گازی به ترتیب چهارمین و دومین رتبه را در جهان داراست.

چنانچه توافق حاصل شود، پیش بینی می شود برنامه هسته ای ایران به ازای لغو تدریجی تحریم ها، تحت کنترل شدید بین المللی قرار گیرد.

علی آهنی سفیر ایران در فرانسه پیش از این سال 2013 گفته بود : « مواظب باشید عقب نمانید ! باید خود را آماده کنید، بازار صبر نمی کند و رقبای شما از پیش حضور دارند. »

فرانسه پیش از اعمال تحریم ها علیه ایران به ویژه در بخش خودرو سازی ( پژو، رنو و زیر شاخه های آن )‌ و بخش نفت ( توتال ) در ایران حضور فعالی داشت.

براساس گزارش سنای فرانسه، مبادلات تجاری فرانسه با ایران در سال 2004، 4 میلیارد یورو بوده و در سال 2013 به 500 میلیون یورو کاهش یافته است.

کارلوس تاوارCarlos Tavares مدیر اجرایی کارخانه پژو فرانسه اخیرا با ابراز تأسف گفت : « متأسفانه در جامعه ایران ما به حد کافی هدف انتقاد قرار گرفته ایم که در دوره ای دشوار آنها ( ایرانی ها ) را رها کردیم. »

تاوار گفت سازندگان چینی و همچنین آمریکایی که رقبای ما به شمار می آیند « همگی پشت در هستند. جلب اعتماد ایرانی ها دشوار است. »

هیئتی از مدفMedef - سازمان کارفرمایان فرانسه- قرار است به منظور فعال سازی دوباره شبکه ها و گشایش فرصت های تجاری ماه سپتامبر به ایران سفر کند.

چهره فرانسه در ایران اغلب به لحاظ روابط فرهنگی و تاریخی چهره ای مثبت به شمار می آمد. اما به گفته ناظران در سال های اخیر، به دلیل موضع سختگیرانه فرانسه در مذاکرات بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران، این چهره مخدوش شده است.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران اخیرا در سخنانی روابط تهران و پاریس را از نوع روابط عشق و نفرت دانسته و گفته بود : « با وجود این من اطمینان دارم مقامات اقتصادی واقعگراتر از سیاستمداران هستند و آنها موفق خواهند شد منطق خود را حاکم کنند. »

فرانسه که از آغاز آشکار شدن برنامه هسته ای ایران در دهه 2000 در این موضوع دخالت دارد، آشکارا موضعی چون « شاهین » اتخاذ کرده است.

فرانس پرس به مواضع عجیب و تندروانه نماینده فرانسه در مذاکرات اشاره کرده و افزوده است: لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به شکلی خستگی ناپذیر و مداوم تکرار کرده است « فرانسه خواهان توافقی مستحکم است. »

فابیوس اخیرا در مصاحبه با هفته نامه پاری مچ Paris Match گفت : «‌ ما سختگیر نیستیم. ما منطقی هستیم. »

فرانسه که اطمینان داده است حافظ منافع کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد و قراردادهای پر منفعتی را با آنها امضا می کند، می خواهد همانند « ضامنی » برای توافق مستحکم با ایران عمل کند. فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه ماه مه به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کرد. فرانسه و عربستان سعودی برای توافقنامه هایی به ارزش ده ها میلیارد دلار متعهد شده اند.

توافق درباره برنامه هسته ای ایران، کشورهای منطقه- حکومت های سنی و اسرائیل- را به وحشت انداخته است. آنها همواره نفوذ جمهوری اسلامی ایران را بر بحران های منطقه ای محکوم می کنند.

فابیوس اخیرا گفت :‌ « ما سنی ها را در برابر شیعیان انتخاب نمی کنیم. ایران کشور بزرگی است و مردم و تمدنی بزرگ دارد»

تی یری کوویل Thierry Coville از کارشناسان ایریس IRIS- مؤسسه روابط بین المللی و راهبردی- گفت : « فرانسه نقش آدم بد را بازی می کند. حتی اگر در زمینه اقتصادی این رفتار پیامدی نداشته باشد در زمینه دیپلماتیک نارضایتی های بسیاری را خواهد داشت. به ما به عنوان متحد ابدی اسرائیل و عربستان سعودی نگاه می شود. »

عنوانی که یک روزنامه ایرانی، شنبه گذشته برای یکی از سر مقاله های خود انتخاب کرد نشانه ای از بدگمانی ایران به فرانسه است. این روزنامه همزمان با ورود فابیوس به وین برای شرکت در مذاکرات هسته ای ایران در عنوان سر مقاله خود نوشت : « بازگشت مانعی( به نام) فرانسه ».

 

اخبار سیاست خارجی - انتخاب

 


ویدیو : تکلیف ایران با فرانسه، پس از توافق چیست؟