تکرار هشدار: ظرف یکبار مصرف و 77 نوع سرطان :  تکرار هشدار: ظرف یکبار مصرف و ...



ظروف یکبار مصرف , کاردستی با قاشق یکبار مصرف , ایمیل یکبار مصرف

 تکرار هشدار: ظرف یکبار مصرف و 77 نوع سرطان

 ظروف یکبار مصرف نه تنها به عنوان عاملی موثر در تشدید مشکلات زیست محیطی عمل می کند، بلکه بر اساس تحقیقات علمی نقش این ظروف در ایجاد 77 نوع بیماری سرطان زا به دلیل تماس مواد غذایی داغ تاکنون ثابت شده است.

با توجه به ایام سوگواری محرم و رواج توزیع نذورات هیات های عزاداری در ظروف یکبار مصرف پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت «وب دا» با درج مطلبی به بررسی این موضوع از منظر سلامت افراد و مشکلات زیست محیطی پرداخته است.

در این مطلب آمده است: استفاده از ظروف یکبار مصرف و رها کردن آنها در اطراف محل های برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم، عاملی برای تشدید مشکلات زیست محیطی، آبگرفتگی ها و نازیباشدن چهره شهر است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور با بیان این نکته به افزایش پخش نذورات در ظروف پلاستیک یکبار مصرف در ایام محرم و در اماکنی مثل منازل، مساجد، تکایا و کنار خیابانها نیز اشاره دارد.

دکتر محمدجعفر صادقی گفت: توزیع کیسه زباله میان هیئت های مذهبی در مساجد و تکایا و دوره های آموزشی ویژه برای کاهش تولید زباله و قراردادن مخازنی برای جمع آوری زباله های تکایا از رها شدن این ظروف در کنار خیابان جلوگیری می کند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور ادامه داد: کارگاه های زیرزمینی و فروشگاه های بی نام و نشانی به دور از چشم ماموران بهداشت، ضایعات و زباله های کارخانه ها را جمع کرده و با استفاده از این مواد دست دوم، ظروف یک بار مصرفی با یک چهارم قیمت ظروف ساخته شده از مواد اولیه تولید می کنند که مواد سمی این ظروف به دلیل اینکه یک بار تجزیه شده اند، به راحتی وارد مواد غذایی می شود.

دکتر صادقی خاطر نشان کرد: توصیه می شود ظروف یک بار مصرف از کارخانه های معتبر و فروشگاه های بزرگ که دارای علامت استاندارد و یا مارک دار هستند، خریداری شود.

وی عنوان کرد: استفاده ظروف یک بار مصرف ممکن است از بروز بیماری های عفونی جلوگیری کند چون با یک بار مصرف دور انداخته می شوند اما باید توجه داشت که ظروف یک بار مصرف در ایران حاوی پلیمرهایی هستند که در اثر حرارت مواد غذایی، اسیدی و چرب، رادیکال آزاد تولید می کنند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور بیان کرد: برخی از مواد شیمیایی تشکیل دهنده این ظروف نیز در درازمدت علاوه بر سرطان و سایر بیماری های غیر واگیر منجر به بروز انواع اختلالات گوارشی و ریوی می شود.

دکتر صادقی با بیان اینکه در ساخت ظروف یکبار مصرف به منظور جلوگیری از شکنندگی، از مواد پلاستیکی لایزر استفاده می شود، یادآور شد: بنابراین اگر درون این ظروف آب جوش یا غذای داغ مانند آش ریخته شود، این مواد حل شده، وارد بدن و به دلیل داشتن ترکیبات خاص در اثر استفاده طولانی مدت از این مواد منجر به بروز سرطان های مختلف می شوند.

وی اظهار داشت: ظروف یک بار مصرف پلیمری و کیسه های پلاستیکی در صورت تماس با مایعات و مواد غذایی بالای 40 درجه، ماده ای شیمیایی به نام «استایرن» از خود خارج می کنند که موجب تلخی غذا می شود و بیش از 77 نوع بیماری سرطان زا را به همراه دارد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور عنوان کرد: با تغییر الگو و کاهش مصرف کیسه ها، ظروف و محصولات یک بار مصرف پلاستیکی و به جای آنها استفاده از ظروف با پایه گیاهی(نشاسته ذرت و سیب زمینی) و بازگشت به فرهنگ سنتی استفاده از ظروف ملامینی و چینی برای توزیع نذورات، منجر به کاهش و حذف مشکلات زیست محیطی، بهداشتی و اقتصادی کشور در این عرصه می شود.

دکتر صادقی اضافه کرد: ظروف گیاهی تخریب پذیر بوده و در زمان کوتاهتری (شش ماه)، نسبت به ظروف پلاستیکی در محیط تجزیه می شوند، بدون اینکه آثار تخریبی بر محیط زیست پس از تجزیه شدن در خاک داشته باشد.

/خبر گزاری جمهوری اسلامی


ویدیو : تکرار هشدار: ظرف یکبار مصرف و 77 نوع سرطان