توکلی: اگر در ماجرای سواستفاده 3هزار میلیاردی وزیر اقتصاد را استیضاح می کردیم، امروز جرات نمی کرد این حرف ها را بزند :



باتوجه به تأخیر درابلاغ بودجه؛

توکلی: استفاده از بودجه 91 توسط هر مسؤولی خلاف شرع و قانون است

اصلا وزیر اقتصاد چه حقی دارد که این حرف را بزند؟ البته این تقصیر مجلس هشتم نیز هست. اگر در موضوع سوء استفاده وحشتناک 3هزار میلیاردی وزیر اقتصاد را استیضاح می کرد امروز جرات نمی کرد این حرف های بی اساس را مطرح کند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه تاخیر در ابلاغ بودجه 91، عدم امضای قانون بودجه و ارسال آن به شورای حل اختلاف میان قوا، همگی اقدامات غیر قانونی است که دولت انجام داده گفت: هر یک از مسئولان جمهوری اسلامی ایران اگر از روز اول خرداد برای کسب درآمد یا خرج بودجه اقدام کنند مسئولیت داشته و باید به بازخواست دنیوی و اخروی آن پاسخ دهند.

 

احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص اقدامات رئیس جمهور در تاخیر ابلاغ قانون بودجه 91 و ارجاع آن به شورای حل اختلاف میان قوا، گفت: ما در مجلس تلاش کردیم تا بودجه 91 تا آخر اردیبهشت ماه ابلاغ و به تاخیر نیفتد.

 

وی افزود: این کار بیشتر برای آن انجام گرفت تا دولت با مشکلی مواجه نشود و همه اینها با این فرض بود که دولت برای خودش امتیاز فراقانونی قائل نباشد و بداند که بدون وجود قانون بودجه حق یک ریال خرج کردن و یا کسب درآمد را ندارد.

 

رئیس مرکز پژوهش های مجلس خاطر نشان کرد: اما متاسفانه رئیس جمهور مانند سالهای اخیر با لجاجت قانون را ابلاغ نکرد و آن را به هیات حل اختلاف قوا ارجاع داد. در حالیکه طبق اصل 23 قانون اساسی رئیس جمهور موظف است مصوبات مجلس یا نتیجه همه پرسی را پس از طی مراحل قانونی و ابلاغ به وی امضا کرده و برای اجرا در اختیار مسئولان بگذارد.

توکلی در ادامه اظهار داشت: رئیس جمهور طبق قانون اصل 21 قانون اساسی قسم خورده که پاسدار قانون باشد و باید از خودکامگی بپرهیزد اما در این مورد شاهد هستیم که باز هم آقای احمدی نژاد مقابل قانون ایستاد.

 

نماینده تهران در مجلس با اشاره به این بیت شعر "اگر به باغ رعیت ملک خورد سیبی، برآورند غلامان درخت از بیخ"، گفت: همین رفتارهای رئیس جمهور باعث می شود که وزیر اقتصاد نیز بگوید طرح ما برای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها با مصوبه مجلس تفاوت دارد. لذا مصوبه را باید مجدد در کارگروه بررسی کرد.

 

وی در ادامه افزود: اصلا وزیر اقتصاد چه حقی دارد که این حرف را بزند؟ البته این تقصیر مجلس هشتم نیز هست. اگر در موضوع سوء استفاده وحشتناک 3هزار میلیاردی وزیر اقتصاد را استیضاح می کرد امروز جرات نمی کرد این حرف های بی اساس را مطرح کند.

 

توکلی همچنین در واکنش به اظهارات امروز معاون پارلمانی رئیس جمهور که گفته بود رئیس جمهور در حال بررسی قانون بودجه است، گفت: اصلا رئیس جمهور چه حقی دارد که قانون بودجه را بررسی کند و بعد بخواهد تصمیم بگیرد که ابلاغ کند یا نکند. همه این موارد قانون شکنی هایی است که در این دولت به حد غیر قابل تحملی رسیده است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس تاکید کرد: مجلس نهم باید تکلیف خودش را با این روش ها مشخص کند.

 

وی خطاب به مسئولین گفت: هر یک از مسئولان جمهوری اسلامی ایران اگر از روز اول خرداد اقدامی برای کسب درآمد یا خرج بودجه اقدام کنند مسئولیت داشته و باید به بازخواست دنیوی و اخروی آن پاسخ دهند.

 

احمد توکلی در پاسخ به این سئوال که چرا رئیس جمهور قانون بودجه را به شورای حل اختلاف میان قوا ارجاع داد، گفت: اصلا قانون را نمی شود به هیات حل اختلاف فرستاد. رئیس جمهور تنها یک وظیفه داشت و آن هم این بود که در عصر روز یکشنبه 31 اردیبهشت که قانون بودجه ابلاغ شد آن را امضا کرده و برای اجرا در اختیار دستگاه های اجرایی قرار می داد.

 

رئیس مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: تاخیر در ایلاغ بودجه 91، عدم امضای قانون بودجه، ارسال آن به شورای حل اختلاف میان قوا، همگی اقدامات غیر قانونی است که دولت انجام داده است.

 

وی خاطر نشان کرد: دولت یک روز هم بدون قانون وبودجه نمی تواند کاری انجام دهد و وقتی در خود قانون تصریح دارد که به محض تصویب لازم الاجرا است رئیس جمهور دیگر وقت و فرصتی ندارد که معطل کند چون خودش محتاج دخل و خرج است و دولت نمی تواند کارهایش را بدون بودجه انجام دهد./مهر


ویدیو : توکلی: اگر در ماجرای سواستفاده 3هزار میلیاردی وزیر اقتصاد را استیضاح می کردیم، امروز جرات نمی کرد این حرف ها را بزند