تولید لبنیات با چربی گیاهی ممنوع شد : دبیر انجمن صنایع لبنی کشور گفت: بنا به ...


دبیر انجمن صنایع لبنی کشور گفت: بنا به تصمیم مشترک معاونت غذا و دارو و انجمن صنایع لبنی کشور قرار شد کلیه پروانه های ساخت محصولات لبنی با چربی گیاهی لغو شده و کل فراورده های لبنی با چربی طبیعی شیر تولید شود. تسنیم: رضا باکری در گفت و گویی با اشاره به اطلاعیه وزارت بهداشت افزود: شب گذشته وزارت بهداشت اطلاعیه ای صادر کرده که در آن محصولات موجود در بازار را عاری از بحث هایی که مطرح بوده عنوان کرده است.

وی اضافه کرد: طبیعتا اگر طبق آزمایشگاه اداره نظارت متخلفی هم وجود داشته باشد که کالای فاقد پروانه وزارت بهداشت تولید کرده باشد مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد.

باکری با بیان اینکه این ماحصل جلسات و نتیجه گیری های روزهای اخیر بود ، افزود: به طور کلی نیز بنا به تصمیم مشترک معاونت غذا و دارو و انجمن صنایع لبنی کشور قرار شد کلیه پروانه های ساخت محصولات لبنی با چربی گیاهی لغو شده و کل فراورده های لبنی با چربی طبیعی شیر تولید شود .

وی اضافه کرد: حدود هفت قلم  از محصولات لبنی ( که حاوی چربی گیاهی بودند و روی بسته بندی آنها استفاده از این چربی درج شده بود  ) دارای پروانه ساخت وزارت بهداشت بوده اند که قرار شده پروانه این محصولات لغو شود و کارخانجات تولید کننده آنها نیز این محصولات را از خط تولید خود خارج کنند.

باکری با اشاره به اینکه در تمام دنیا محصولات لبنی با چربی گیاهی تولید می شود ، ادامه داد: بحث ، بحث آلودگی نیست  بلکه بحث میزان چربی اشباع موجود در روغن ها یا چربی ها مطرح است اگرنه  6میلیون و 400 هزار تن روغن پالم در اروپا ،یک و نیم میلیون تن در آمریکا مصرف می شود و در ایران هم از سال 82 به بعد این روغن مدام وارد شده است حالا تشخیص داده شده که مقداری از این روغن های پالم چربی اشباع بالاتر از حد مجاز دارد  و برای قلب و عروق مناسب نیست و باید با روغن هایی مانند روغن ذرت و سویا جایگزین شود.

وی اظهار داشت: این ها مسایل بهداشتی است که وزارت بهداشت وظیفه دارد در زمینه آنها مطالعات بالینی انجام دهد ، در نتیجه این وزارتخانه اثر روغن ها را بررسی می کند  و به این نتیجه می رسد که مثلا فلان روغن درجه اسیدهای چرب اشباع اش بالاست و باید جایگزین شود یا باید تکنولوژی باشد که این اسیدها را پایین بیاورند.

باکری تاکید کرد: این مساله ربطی به لبنیات نداشته ، به خطا توصیه شده و به اشتباه به این صنعت ورود پیدا کرد.

وی افزود: انجمن نیز برای اینکه در اذهان عمومی لبنیات که یک کالای سلامت است مورد خدشه قرار نگیرد تقاضا کرد پروانه های آن هفت قلم کالای حاوی روغن های چرب ابطال شود و کل محصولات در بازار کشور با چربی طبیعی شیر عرضه شود این امر تصویب و ابلاغ شده است.

باکری در پاسخ به این پرسش که در نهایت کارخانه ای در این زیمنه تخلف انجام داده بود یا خیر؟، گفت: اینکه کارخانه ای تخلف می کند یا نه؟ تشخیص آن با آزمایشگاه های وزارت بهداشت است ما نیز از آنها تقاضا نمودیم چنان چه طبق گزارشهای آزمایشگاه های وزارتخانه متخلفی وجود داشته باشد به دادگاه معرفی شوند و خطای انجام شده از سوی آنان پیگیری شود. این بحث مربوط به یک لحظه، یک مقطع و یک زمان مشخص نیست وظیفه نظارتی وزارت بهداشت در همه رشته های صنعت پابرجاست.

وی ادامه داد: چون درقنادی ها ، تولید شیرینی و شکلات، صنایع کنسرو و...نیز از این روغن ها استفاده می شود و همه رشته های مختلف مواد غذایی مصرف کننده روغن هستند بنابراین بر همه این رشته ها باید  نظارت وجود داشته باشد اگر هم متخلفی هست باید مورد پیگرد قرار دهند.


ویدیو : تولید لبنیات با چربی گیاهی ممنوع شد