تولید حسگر گازهای سمی مبتنی بر "نانومیله" :    اخبار علمی - دستاوردی بزرگ از ...



تولید محتوا , تولید محتوای سایت , تولید محتوا برای سایت

 

 اخبار علمی - دستاوردی بزرگ از محققان ایرانی؛
تولید حسگر گازهای سمی مبتنی بر "نانومیله"

محققان پژوهشگاه مواد و انرژی با روشی سریع و کم هزینه، موفق به تولید نوعی حسگر گازهای سمی مبتنی بر نانومیله‌ها شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، محققان پژوهشگاه مواد و انرژی با روشی سریع و کم هزینه، موفق به تولید نوعی حسگر گازهای سمی مبتنی بر نانومیله‌ها شدند.

پژوهشگران با ارائه‌ی روشی ساده‌تر و مناسب‌تر در ساخت حسگرهای گازی، با فراهم نمودن امکان دسترسی صنایعی همچون صنعت معدن به این حسگر‌ها، مشکلات شناسایی نشت گازهای خطرناک را برطرف خواهد نمود.

اکسید ایندیوم ماده‌ای مناسب برای تشخیص گاز سمی اکسید نیتروژن است. به‌دلیل ضرورت‌ شناسایی این گاز برای حفظ محیط زیست، محققان اقدام به تولید و بررسی پاسخ حسگرهایی بر پایه‌ی نانومیله اکسید ایندیوم به این گاز سمی نموده‌اند.
 
نتایج به دست آمده از یک تحقیق حاکی از آن است که حسگرهای تولید شده سرعت تشخیص بالاتری در مقایسه با نمونه‌های مشابه با پایه‌ی اکسید ایندیوم دارند. از دلایل این امر می‌توان به استفاده از روش الکتروفورزیز فرکانس پایین برای ساخت حسگرهای گازی بر پایه‌ی نانوذرات اکسید ایندیوم اشاره کرد که از ویژگی‌های اصلی این کار تحقیقاتی محسوب می‌شود.
 
 صوتی خیابانی کارشناس ارشد مواد از پژوهشگاه مواد و انرژی گفت: در ابتدا به کمک روش هیدروترمال و شرایط بهینه (پس از بررسی اثر دما و زمان روی ساختار و الگوی پراش پرتوی ایکس نمونه‌های به‌دست آمده)، با استفاده از پیش ماده‌ی کلرید ایندیوم و در حضور اسید اگزالیک و هیدروکسید سدیم در محیط آبی و نانومیله‌های هیدروکسید ایندیوم به‌دست آمدند. سپس در مرحله‌ی کلسیناسیون، در شرایط سرعت گرمایش و دمای کنترل شده نانوذرات اکسید ایندیوم با سطوح زبر به‌دست آمدند.

وی در خصوص دستاوردهای این تحقیقات افزود: در این تحقیق موفق شدیم با تغییر پارامترهایی همچون فرکانس و ولتاژ در روش لایه نشانی الکتروفورزیز، نانوذرات اکسید ایندیوم را به صورت کاملاً کنترل شده در فضای بین الکترودی بنشانیم. همچنین به واسطه‌ی سطح ویژه‌ی بالای نانوذرات اکسید ایندیوم خواص حسگر نهایی بهبود یافته و نسبت به حسگرهای مشابه بر پایه همین ماده از سرعت و دقت بالاتری برخوردار است.

اخبارعلمی - باشگاه خبرنگاران


ویدیو : تولید حسگر گازهای سمی مبتنی بر "نانومیله"