تولیدات روز دنیا و حق مردم ایران : در دو عرصه بسیار مهم، نقصان اساسی وجود دارد ...



در دو عرصه بسیار مهم، نقصان اساسی وجود دارد که باید فکری جدی برایشان شود و اتفاقاً این دو عرصه نیز مستقیم و غیر مستقیم به جان انسان ها نیز مرتبط است...مهم این است که خرق عادت شود و شجاعت عبور از وضعیت کنونی به وجود بیاید. "حق مردم" قابل اغماض نیست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است: "استفاده مردم از تولیدات به روز دنیا مغایر با رونق تولید در کشور نیست، به جای نگرانی از واردات باید برای رونق صادرات برنامه ریزی کرد."

مروری بر بازار ایران نشان می دهد که مردم ایران، تقریباً به همه تولیدات روز دنیا دسترسی دارند از انواع و اقسام لوازم خانگی گرفته تا تلفن های همراه هوشمند.

با این حال، در دو عرصه بسیار مهم، نقصان اساسی وجود دارد که باید فکری جدی برایشان شود و اتفاقاً این دو عرصه نیز مستقیم و غیر مستقیم به جان انسان ها نیز مرتبط است:

عرصه نخست، داروهای خارجی است. هر چند امروزه داروهای متعددی با برندهای خارجی در کشور وجود دارد ولی واقعیت این است که برخی عوامل مانع از آن هستند که انواع داروهای خارجی به آسانی وارد بازار ایران شوند. حتی سال گذشته، یکی از مسوولان وزارت بهداشت اعلام کرد که باید مانع از ورود داروهایی شویم که مشابه داخلی دارند!

 

مردم ایران , خسیس ترین مردم دنیا , فرهنگ بومی مردم ایران

 


تجارت دارو، یکی از بزرگ ترین و سود آورترین تجارت های جهان است و از این رو قابل انتظار است که همواره تلاش هایی برای کنترل بازار آن وجود داشته باشد.


هر چند منصفانه باید گفت که صنعت داروسازی ایران رو به رشد است و بسیاری از داروهای تولید داخل، بسیار هم موثرند ولی منتقدانه باید افزود که کیفیت بخش مهمی از داروهای داخلی با انواع مشابه شان یکسان نیست و از این رو ، لازم است داروهای خارجی بدون محدودیت خاصی وارد کشور شوند و جان انسان های زیادی را نجات دهند.

حتی درباره داروهایی که مشابه داخلی هم دارند، نباید مانعی برای ورود داروهای خارجی ایجاد شود تا با شکل گیری رقابت، محصولات داخلی نیز ناگزیر از ارتقاء کیفیت شوند.

"خودرو" دومین عرصه ای است که مردم ایران از محصولات روز دنیا محروم هستند. البته باید گفت که هم اکنون نیز مدرن ترین خودروهای روز دنیا در ایران تردد می کنند ولی بحث بر سر عمومیت داشتن این بهره مندی است نه معدودی خودروهای گرانقیمت که تنها افراد اندکی توانایی خریدشان را دارند.

هم اکنون سال هاست که همه دولت ها با شعار حمایت از تولید داخلی خودرو، با افزایش عوارض گمرکی، باعث شده اند قیمت خودروهای خارجی - حتی چینی های کم کیفیت - بسیار بالا باشد و عملاً مردم ایران نتوانند برغم هزینه کرد زیاد، از تولیدات روز دنیا در عرصه خودروسازی استفاده کنند.


بسیار تأسف بار است که یکی از دلمشغولی های ایرانی هایی که به خارج سفر می کنند، نگاه حسرت آمیز به خودروهای متنوع در خیابان ها باشد.

حمایت های مداوم دولت از صنعت خودروسازی ، نه تنها باعث رشد آن نشده ، بلکه در یک نگاه راهبردی، آن را به انحطاط هم کشیده است چرا که هر دانشجوی ترم یک اقتصاد هم به خوبی می داند که استمرار فضای غیر رقابتی ، آن هم برای ده ها سال، نه تنها عامل رشد نیست بلکه سکون و فساد هم می آورد.

نکته جالب توجه اینجاست که برای حمایت از خودروسازی داخلی، به لطایف الحیل، مانع ورود خودروهای خارجی می شوند یا آن را به حدی گران می کنند که اکثر مردم نتوانند خریداری کنند.

  اگر قرار باشد هر چه در داخل تولید می شود را همانند خودروسازی حمایت کنند، آنگاه باید به بهانه این که در ایران فرش بافته می شود یا صنعت موکت داریم، مانع از ورود فرش و موکت های خارجی شوند یا نگذارند تلویزیون، ماشین لباسشویی، قابلمه، لوازم التحریر و بسیاری از کالاهای دیگر وارد شوند!


جالب اینجاست که در این کشور، در مقاطعی با واردات میوه هایی مانند سیب باعث شدند کشاورزان ایرانی به خاک سیاه بنشینند ولی درست در همان زمان ها به بهانه حمایت از خودروسازی داخلی، مانع از ورود خودروهای خارجی بودند.

البته درباره خودروسازی باید بر خود هاشمی نیز خرده گرفت چرا که در دوران ریاست جمهوری او بود که حمایت انحصاری از خودروسازی تشدید شد. در آن زمان، طرحی در دولت برای نوسازی ناوگان خودرویی ایران با خودروهای روز دنیا مطرح بود ولی نهایتاً تصویب شد که با اختصاص یک میلیارد دلار به خودروسازان داخلی، این نوسازی را آنها انجام دهند که نتیجه اش را همه می بینند!

 

بهترین هاستینگ های ایران از نظر مردم , نظر مردم کره جنوبی در مورد ایران , فرهنگ مردم ایران

 


به هر روی ، حق مردم ایران در استفاده از تولیدات روز دنیا، امری مسلم است که می توان آن را با منافع ملی و اقتصادی نیز همسو کرد و به عنوان مثال، با راه اندازی تولید مشترک با شرکت های خارجی در ایران، هم نیاز داخل کشور را تأمین کرد و هم به صادرات مشترک پرداخت.

مهم این است که خرق عادت شود و شجاعت عبور از وضعیت کنونی به وجود بیاید. "حق مردم" قابل اغماض نیست.

اخبار سیاسی - عصر ایران


ویدیو : تولیدات روز دنیا و حق مردم ایران