تولد راک اند رول، زلزله ای در موسیقی : نقطه دقیقی برای تولد موسیقی راک اند ...


نقطه دقیقی برای تولد موسیقی راک اند رول کار دشواری است و مورخین موسیقی در این مورد نظرهای متفاوتی دارند اما مجموعه چند اتفاق را می توان به نوعی نقطه آغازین شکل گیری جریان موسیقی راک اند رول دانست



مجله آهنگ ایده آل - علیرضا عشقی: موسیقی راک اند رول که در دهه 50 میلادی جریان جدیدی از موسیقی و نوع خاصی از سبک زندگی به راه انداخت همچون هر سبکی ریشه در سبک ها و ژانرهای موسیقی قبل از خود دارد؛ همچون بلوز، بوگی ووگی، سویینگ، جز، جامپ بلوز، بلوگرس، گاسپل، کانتری و غیره، تعیین نقطه دقیقی برای تولد موسیقی راک اند رول کار دشواری است و مورخین موسیقی در این مورد نظرهای متفاوتی دارند اما مجموعه چند اتفاق را می توان به نوعی نقطه آغازین شکل گیری جریان موسیقی راک اند رول دانست. در این نوشته به چندین ترانه ای که در شکل گیری موسیقی راک اند رول اولیه تاثیر مهمی داشتند اشاره خواهیم کرد:

کادوهای فانتزی تولد ابزار موسیقی , زلزله , تبریک تولد

01

ترانه «هر روز چیزهای غریبی رخ می دهد» از خواهر روزتا تارپ که یک خواننده موسیقی گاسپل و نوازنده گیتار الکتریک بود در اواخر سال 1944 ضبط شد و در سال 45 به یک قطعه برتر تبدیل شد. این ترانه که ترانه ای آیینی آفریقایی تباران آمریکا بود با آواز خواهر روزتا و تکنوازی های گیتار الکتریکش اولنی ترانه گاسپلی بود که به جدول پرفروش ها راه پیدا کرد.

این ترانه از مهمترین قطعه های الهام بخش نسلی بود که در دهه بعد راک اند رول را بر پی ای که خواهر روزتا کنده بود بنا کردند. بنا به نظر بسیاری از صاحب نظران تک نوازی گیتار الکتریک در میان یک قطعه راک به معنای امروزی اش برای اولین بار در این ترانه استفاده شده است.

02

در سال 1949 فتس دومینو، خواننده و نوازنده پیانو، چندین ترانه برای کمپانی ایمپریال روکوردز ضبط کرد که در میان آنها ترانه «مرد چاق» خوش درخشید. بنا به نظر برخی موسیقی شناسان می توان این ترانه «بوگی ووگی» را به دلیل ویژگی های ساختاری اش پیش از آنکه واژه راک اند رول به وجود آمده باشد یک قطعه راک اند رول دانست.

03

اکثر مورخین معتقدند اولین قطعه راک اند رول به معنای واقعی اش ترانه «راکت 88» ساخته آیک ترنر و جکی برنستون (نوازنده ساکسفن گروه) به همراه گروه کینگز آوریتم است که در سال 1951 ضبط شده است.

موسیقی ما , موسیقی , کیک تولد

 هرچند خود آیک ترنر معتقد است کهاین قطعه در سبک ریتم راک اند رول که چند سال بعد از آن اوج گرفت انکار نمی کند، ایک ترنر و کینگز آوریتم رد زمان خود از مطرح ترین گروه های ریتم اند بلوز بود. این ترانه که در باره مدل جدیدی از خودروی الدز موبیل به نام راکت 88 بود که در آن زمان رایج بود.

04
 
در سال 1953بیل هیلی به همراه گروهش موسوم به ستاره های دنباله دار ترانه «مرد دیوانه، دیوانه» را منتشر کرد که بسیاری آن را از اولین ترانه های راک اند رول ساخته یک سفیدپوست می دانند. همچنین این ترانه اولین ترانه راک اند رولی بود که از تلویزیون ملی آمریکا به صورت سراسری پخش شد.

تم تولد , زلزله نگاری , تولد

او دو سال قبلش ترانه راکت 88 را کمی پس از انتشارش بازخوانی کرده بود. بیل هیلی یک سال بعد در ابتدای سال 54 قطعه معروف خود به نام «بجنبان، سروصداکن، بچرخ» و چند ماه بعدتر ترانه «راک بیست و چهار ساعته» را منتشر کرد که یکی از نقاط عطف موسیقی راک اند رول محسوب می شود.

05

در 18 ژوئیه 1953 راننده کامیون هیجده ساله ای به استودیوی سان رکوردز رفت تا دو ترانه به عنوان هدیه تولد برای مادرش ضبط کند و مدیر استودیو مجذوب صدای او شد. این جوان الویس پریسلی نام داشت.

لوازم تولد , پیام تبریک تولد , متن تبریک تولد

درست یک سال بعد سان رکوردز اولین تک آهنگ های الویس را به نام های «اشکالی نداره مامان» و «ماه آبی کنتاکی» منتشر کرد و فصل جدیدی در موسیقی راک اند رول رقم خورد. اینجا نقطه تولد سلطان راک اند رول آینده بود. کسی که مفهوم ستاره موسیقی و سلبریتی را برای همیشه تغییر داد.

06

در ابتدای سال 1955 اولین ستاره های راک اند رول؛ الویس پریسلی، لیتل ریچاردز و چاک بری، هرکدام اولین آثارشان در بالاترین مکان های جدول پرفروش ترین ترانه های پاپ آمریکا بود و به تدریج به این نام ها افزوده می شد: بو دیدلی، جری لی لوییس، جانی کش، بادی هالی، جین وینسنت، کارل پرکینز، بیتلز، بیچ بویز و غیره. این ستاره های جوان قلب های نسل جوان پس از جنگ جهانی دوم را تسخیر می کردند و جریانی در موسیقی پایه گذاری کردند که امروزه پس از گذشت نیم قرن تمام جهان را درنوردیده است و در فرآیند تکامل خود به ده ها سبک مختلف و زیرشاخه متفاوت تبدیل شده است.


ویدیو : تولد راک اند رول، زلزله ای در موسیقی