توضیح درباره دلیل سقوط 3 زن در «پارک ارم» : مدیرعامل شرکت مجتمع ورزشی تفریحی ...


مدیرعامل شرکت مجتمع ورزشی تفریحی ارم سبز علت وقوع حادثه برای سه دختر جوان را تشریح کرد و گفت: خوشبختانه این دختران جوان کمربندهای خود را بسته بودند و در زمان وقوع حادثه کمربندها باز نشده بود منتهی شفتی که روی این ارابه نصب بوده با وجود 9 سانتیمتر قطر بریده شده بود. خبرگزاری مهر:  نشست خبری مدیرعامل شرکت مجتمع ورزشی تفریحی ارم سبز با حضور اصحاب رسانه و خانواده دو تن از حادثه دیدگان، در ساختمان مدیریت پارک ارم برگزار شد.

در این برنامه ایرج جهانگیر، پوشه حاوی مدارک استاندارد و پروانه های بهره برداری و بیمه نامه دستگاههای بازی مجتمع تفریحی ارم سبز را به همه خبرنگاران داد و درباره یک یک آنها توضیحاتی اعلام کرد.

وی گفت: در جلسه روز دوشنبه که با مدیران شرکت استاندارد داشتیم این صحبت مطرح شد که پارک ارم مقصر شناخته نشده ولی درباره اینکه بالاخره مقصر اصلی چه کسی است، باید سازمان استاندارد آن را اعلام کند.

جهانگیر در واکنش به اظهارنظر اعضای شورای شهر تهران درباره شرکت ارم سبز و تعطیل شدن آن گفت: دوستان اظهارنظرهایی کرده بودند. پس از آن درخواست کردیم که به اینجا بیایند و مدارک را نشانشان بدهیم. در نهایت خانم معصومه آباد از آنجا که رئیس کمیته ایمنی هستند و حساسیت های ایشان بسیار زیاد است در جلسه ای به مدت سه ساعت تمام مستندات و شواهد ما را بررسی کردند.

بررسی ها نشان می دهد شرکت ارم مقصر شناخته نشده است

وی افزود: من در این جلسه از قول ایشان می گویم که بررسی ها نشان می دهد شرکت ارم مقصر شناخته نشده است. خانم آباد این موضوع را تایید می کند ولی هر زمان هر ارگانی بخواهد مستنداتمان را به آنها می دهیم و اینکه بگوییم مجموعه ارم تعطیل شود، بی انصافی است. قبول نمی کنم که باید به خاطر یک اتفاق با کل مجموعه برخورد شود. از رسانه ها می خواهم که سعه صدر بیشتری داشته باشند تا روند تحقیق ادامه پیدا کند و مقصر اصلی شناخته شود.

جهانگیر بارها و بارها در میان صحبت های خود روی این موضوع تاکید می کرد که شرکت ارم سبز مقصر نیست و باید منتظر تحقیقات ماند.

 وی همچنین از رسانه ها گله کرد که چرا خبر به این زودی منتشر شد و منتظر اظهارنظرهای کارشناسی نماندند.

دستگاههای شهربازی ارم فرسوده نیست

مدیرعامل شرکت ارم سبز همچنین اعلام کرد: درباره اینکه گفته می شود تمام دستگاههای ارم فرسوده است من این اظهارنظر را نیز کذب محض می دانم. جالب است که در همه رسانه ها اعلام شده بود ترن هوایی دچار مشکل بوده در حالیکه این ترن با وجود قدیمی بودن تا به حال هیچ حادثه ای نداشته و دستگاه موش دیوانه (کریزی موس) بوده که مشکل پیدا کرده است.

جهانگیر گفت: این دستگاه تنها دو ماه از زمان کارکردش می گذشت که این حادثه رخ داد.

وی پروسه نصب دستگاه را نیز توضیح داد و گفت: در شرکت ارم سبز دوستان دستگاه ساز در قالب طرحی توجیهی یک دستگاه را معرفی می کنند و ما آن را به اداره استاندارد ارائه می کنیم. آنها دفترچه ای را تحویل اداره می دهند، اداره کارشناسان را برای بررسی می فرستد و بعد اجازه ساخت می دهد. در حین ساخت دستگاه بررسی ها انجام می شود، در نهایت در زمان نصب دستگاه محل فونداسیون چک خواهد شد، روز افتتاح هم دوباره آن را بررسی می کنند و برگه گواهی بهره برداری صادر می شود. اداره استاندارد شرکت های بازرسی دارد که در این زمینه خبره هستند. یکی از آنها شرکت پنتا است. ما با این حال قراردادمان با این شرکت را فسخ کرده و با شرکت دیگری قرارداد بسته ایم. اعلام کرده ایم که خارج از این پروسه یک بار دیگر برای این شرکت نیز این بازرسی ها انجام شود.

جهانگیر با بیان اینکه ارم سبز قدیمی ترین شهربازی ایران است، گفت: از تخصص واحد فنی دفاع می کنم. شاید خودم را زیر سئوال ببرم اما واحد فنی را نه، چون تخصص خود را در 20 سال اخیر نشان داده اند. بهتر است که دوستان حوادث شهربازی های دیگر ایران را با این شهربازی مقایسه کنند و ببینند واحدی که سالی 5 میلیون مشتری دارد حوادث آن تا چه اندازه بوده، تا شهر بازی کوچکی که بسیار کمتر از این مراجعه کننده دارد.

در این برنامه پدر مونا یوسفی و نگار قربانی حضور پیدا کردند و اعلام شد که مونا یوسفی در بیمارستان نور افشار نیاوران بستری شده و دچار شکستگی عمده، پاره شدن ریه و شکستگی دست و لگن شده است. عمل های مربوط به وی انجام شده و امروز یا فردا وارد بخش خواهد شد. نگار قربانی نیز در بیمارستان آسیا بستری است و وضعیت جسمی وی بهتر شده، شکستگی مهره گردن از آسیب های وارده به نگار قربانی بوده است، با این حال نخاع نگار قربانی آسیب ندیده، حتی پرده نخاعی او نیز پاره نشده است. رکسانا فرحی نیز بدون عمل جراحی وارد بخش شد.

جهانگیر در ادامه گفت: در تمام مدتی که این سه نفر در بیمارستان بستری شدند دو نفر از مدیران میانی را مامور کرده ام که از صبح تا شب در کنار خانواده این سه نفر حضور داشته باشند و هر کاری که از دست شرکت ارم برمی آید، انجام دهند.

وی درباره بیمه بودن وسایل و مراجعه کنندگان در شرکت ارم سبز تصریح کرد: حتی شما خبرنگارانی که در این جلسه حضور پیدا کرده اید از زمان ورودتان به مجموعه ارم سبز تا زمان خروج بیمه هستید. همه دستگاهها نیز بیمه خودشان را دارند.

 شرمنده تمام ملت ایران هستم

جهانگیر گفت: چون این حادثه در مجموع تحت امر من رخ داده از این سه خانواده طلب عفو می کنم و از ملت شریف ایران عذرخواهی می کنم و به عنوان مسئول پاسخگو، قول می دهم تا زمانی که در این مسند باشم دیگر چنین اتفاقاتی نیفتد، من شرمنده تمام ملت ایران هستم.

علت وقوع حادثه برای سه دختر جوان


وی علت وقوع حادثه برای سه دختر جوان را تشریح کرد و گفت: خوشبختانه این دختران جوان کمربندهای خود را بسته بودند و در زمان وقوع حادثه کمربندها باز نشده بود منتهی شفتی که روی این ارابه نصب بوده با وجود 9 سانتیمتر قطر بریده شده بود.  

وی  ادامه داد: چرایی بریده شدن «شفت» باید توسط سازنده و اداره استاندارد بررسی و پاسخ داده شود. سازنده این دستگاه (کریزی موس) ایرانی بوده و سالهاست که در زمینه ساخت این وسایل تجربه دارد. قطعات اصلی این دستگاه در بلژیک ساخته شده اما تمام کارهای آن در ایران انجام شده است بنابراین بلژیک نقش زیادی ندارد. اداره استاندارد نیز درباره این اتفاق اظهار تعجب کرده بود.

در این برنامه قربانی پدر نگار گفت: نگار در رشته  طراحی پارچه قبول شده بود، این اتفاق  برای ما بسیار هولناک است. این اتفاق گذشت ولی باید جلوی تکرار آن را بگیریم. همه این حادثه را پیگیری کنیم تا تحول فنی در بخش های مختلف ایجاد شود.

وی از نظارت بر همه بخش های مملکتی خبر داد و گفت:  مسئولان شرکت ارم سبز با ما همراهی زیاد کردند و چون این همراهی ها در ایران کم سابقه است، من از مدیرعامل شرکت تشکر می کنم.

قربانی ادامه داد: من دو ماه در سازمان استاندارد کار کرده ام، حرف من این است که هر کسی بهتر پول دهد استاندارد بهتری دریافت می کند، اگر این دستگاه ها استاندارد واقعی را داشتند که چنین اتفاقی برایشان رخ نمی داد!  اکنون که این اتفاق افتاده باید سه برابر قبل کنترل شوند و تا آن زمان دستگاهی شروع به کار نکند.

وی درباره وضعیت جسمی نگار قربانی گفت: مهره دومی که زیر جمجمه وی بوده آسیب دیده است اما آسیب سر مشاهده نشده است. با این حال پزشک وی گفته که باید منتظر عواقب بعدی ماند. دو روز پیش مهره پنجم نگار عمل شد، پزشک در زمان عمل اعلام کرده بود که این جراحی بسیار سخت است و ما تقریباً وداع آخر را با وی کردیم چون احتمال مرگش زیاد بود ولی خوشبختانه اکنون حال وی رو به بهبود است.

ایرج جهانگیر در واکنش به صحبت های قربانی گفت: «شرکت کنترل کیفیت ایران» به جای شرکت «پنتا» موظف است از فردا چهارشنبه تمام دستگاه های بازی شهر بازی ارم را دوباره نظارت کند و ما قول می دهیم که اگر دستگاهی استاندارد لازم را نداشت مورد استفاده قرار نگیرد. حتی اگر امکان خطر داشته باشند کنار گذاشته شوند. من تایید می کنم دستگاههایی که اکنون روشن هستند مشکلی ندارند.

پدر مانیا یوسفی نژاد 29 ساله نیز گفت: در وهله اول پس از بستری شدن دخترم به دلیل پایین بودن تعداد کارکنان بیمارستان کارهای اورژانس به خوبی انجام نمی شد چرا که دو دنده وی شکسته بود و ریه اش را پاره کرده بود، او نمی توانست نفس بکشد ولی دکتر سعید عباسی و دکتر رضا طاهر و خانم مریم کاشی همت کردند و او را از مرگ حتمی نجات دادند.

وی ادامه داد: همیشه به دنبال مقصر هستیم تا پرونده ها زودتر بسته شود ولی ریشه اصلی اتفاقات را پیدا نمی کنیم. سوال منم این است که ملاک استانداردها در کشور چیست. نمی شود به مهر استاندارد اعتماد کرد، این دستگاه های بازی هم نو بودند ولی این اتفاق برایشان افتاد. مجموعه ارم در سال 91 ایزو 2001 دریافت کرده، باید بررسی شود که آیا از آن سال تا به حال بررسی های مجددی انجام شده است یا نه.

یوسفی نژاد درباره بیمه نیز گفت: وظیفه شرکت های بیمه این است در زمان وقوع این حوادث سریعاً اقدام کند نه آن که مجموعه ارم سبز همراه ما باشد. ما مجبور بودیم در ساعت های اولیه این حادثه تمام هزینه را خودمان پرداخت کنیم تا این که شرکت ارم سبز به کمک مان آمد.

ایرج جهانگیر در ادامه این برنامه به سوال خبرنگار مهر درباره این که مدیرعامل سابق شرکت ارم سبز اعلام کره بود دستگاه های شهربازی فرسوده است و طرح مطالعاتی جامعی برای شهربازی تهیه شده است گفت: این طرح جامعه تهیه شد و به تصویب بنیاد رسید، ماه ها کار شده و باید زیرساخت های آن انجام شود، نباید مجموعه 40 ساله را زیر سوال ببریم، این طرح هزینه سنگینی لازم دارد. ما با مشکل تحریم نیز مواجه بودیم و قطعاتی را که لازم داشتیم نمی توانستیم به ایران بیاوریم. فقط چند سالی است که روابط ما بهتر شده و اکنون حتی می توانیم تا دو ماه دیگر شیر ایرانی را نیز به باغ وحش ارم بیاوریم. به ما حتی یک جفت حیوان هم نمی دادند.

وی دوباره از رسانه ها انتقاد کرد و گفت:  برخی از رسانه ها با این موضوع احساسی برخورد کردند و گفتند که چون دستگاه ها فرسوده بوده این اتفاق افتاده است. باید بگویم در همین 4 سال اخیر حدود 16 دستگاه جدید وارد مجموعه شده و حدود 6 دستگاه جمع شد. آخرین دستگاه، دستگاه «مه نورد» بود حتی دستگاه ترن هوایی شهربازی دو سال پیش 235 میلیون هزینه برد و استاندارد بر آن صحه گذاشت و اعلام کرد که با وجود قدیمی بودن ولی هنوز استانداردهای لازم را دارد.

وی ادامه داد: پارک ارم پاییز و زمستان تعطیل است ولی در همین ماه تازه کار ما شروع می شود. همه وسایل را تعمیر و تعویض می کنیم

یوسفی نژاد  درباره شکایت مطرح شده از سوی آنها گفت: شکایت ما شخصی بود اما شکایت مدعی العموم نسبت به کل اتفاق است. دستگاه های شهربازی متعلق به 39 سال پیش است، به من بگوییم آیا یک دستگاه تا چند سال می تواند عمر مفید داشته باشد، این موضوعات قابل بررسی است. آیا با بازسازی چند صد میلیونی قابل استفاده خواهند بود. شکایت دیگر من این است که آتش نشانی بعد از یک ساعت به محل وقوع حادثه رسیده آیا مجموعه ارم سبز با این تعداد مراجعه کننده و وسعت نباید یک آتش نشانی مخصوص به خود داشته باشد؟

اگر شرکت ارم مقصر شناخته شود قول می دهم سریعا استعفا دهم

جانگیر در واکنش به این صحبت از یوسفی نژاد و قربانی خواست تا به بیمارستان رفته و دختران خود را ملاقات کنند. سپس رو به خبرنگاران کرد و گفت:  آمبولانس جلوی در ساختمان مدیریت ایستاده است. آتش نشانی در اکباتان و نزدیک به ما است اما درد ما در مملکت این است که همه مردم خود را کارشناس می دانند و وقتی گوش شنوایی پیدا می کننند به خود اجازه اظهار نظر می دهند. من نباید درباره عملکرد آتش نشانی پاسخگو باشم ولی قبول ندارم شخصی یا رسانه ای بدون قدرت کارشناسی نظر بدهد با این حال اعلام می کنم که رسانه ها و مردم از هر گونه اظهار نظر غیرکارشناسی خودداری کنند و منتظر اعلام نتایج بررسی های انجام شده باشند حتی اگر در نهایت این شرکت مقصر شناخته شود من قول می دهم سریعا استعفا دهم.

در پایان این نشست مجوز بهره برداری تجهیزات شهربازی ارم، گواهینامه بازرسی ایمنی، پروانه بهره برداری تاسیسات گردشگری، بیمه نامه مسئولیت مدیران شهربازی، بیمه نامه مسئولیت مدنی عمومی، خط مشی سیستم های مدیریتی شرکت ارم سبز، گواهینامه اهتمام به کیفیت این شهربازی به خبرنگاران ارایه شد و حتی در بیانیه پارک ارم به مناسبت این حادثه نیز آمده بود که مدیریت مجموعه و 150 از کارکنان ارم سبز به دلیل وقوع این حادث عذرخواهی می کنند.

در این بیانیه آمده است که معتقدیم صدور گواهینامه استاندارد و ایمنی برای به کار گیری تمام دستگاه های تفریحی و بازرسی های ادواری روزانه، هفتگی و ماهانه و حساسیت های سازمان استاندارد نفی کننده مسئولیت مدیریت این مجموعه در قبال هموطنان نیست.

 پس از آن بلیت های افتخاری شهربازی ارم در میان خبرنگاران پخش شد. جالب اینکه برای خبرنگاران این سوال مطرح بود آیا با وقوع چنین حوادثی هریک از آنها یا شهروندان باز هم حاضرند به شهربازی ارم بروند و از این کارتها استفاده کنند؟


ویدیو : توضیح درباره دلیل سقوط 3 زن در «پارک ارم»