توضیحات همسر سفیر ایران در پاریس درباره یك مصاحبه‌ :     همسر سفیر ایران در ...



 

درباره ایران , شعر درباره ایران , سفیر فرانسه در ایران

 

همسر سفیر ایران در پاریس در گفت‌وگو با فارس به جزییات مصاحبه‌‌اش با رادیو كولتور فرانسه و حواشی آن پرداخت.

در پی اخبار منتشره در برخی رسانه‌ها در خصوص مصاحبه فاطمه رحیمی داروگر همسر سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه با رادیو كولتور این كشور و برخی گمانه زنی‌ها در این خصوص، بر آن شدیم تا در گفت‌وگویی از نقطه نظرات همسر سفیر ایران درباره این دیدار و حواشی آن آگاه شویم.

فارس: خانم داروگر همانطور كه مطلع هستید پیرو مصاحبه شما با رادیو كولتور فرانسه، برخی رسانه‌ها اقدام به انتشار مطالبی كردند. می‌خواهیم نظر شما را در خصوص اصل ماجرا جویا شویم.

رحیمی داروگر: بنا به درخواست خبرنگار رادیو كولتور اینجانب مصاحبه‌ای در خصوص موضوعات فرهنگی، آداب و رسوم ایرانی، زندگی زنان در ایران، حقوق زن در اسلام و پوشش زنان ایرانی انجام دادم.

مصاحبه ما 2 ساعت و 45 دقیقه به طول انجامید كه با توجه به شرایط زمانی و جو منفی حاكم بر روزنامه‌های فرانسه درباره پرونده خانم سكینه محمدی آشتیانی سعی كردم با ارائه اطلاعات دقیق و صحیح از پرونده مذكور، جو مسموم این رسانه‌ها كه توسط صهیونیسم دامن زده شده بود را اصلاح كنم.

متاسفانه این رادیو با مونتاژ صحبت‌های اینجانب و كاهش آن به مدت زمان نیم ساعت، اظهارات من را در راستای اهداف مورد نظر خود تنظیم و پخش كرد. این در حالی است كه اصل صحبت‌های مطرح شده در خصوص تفاوت دیدگاه و نگرش غرب و اسلام به زن، حقوق زن در اسلام و جامعه ایرانی، هنرهای اصیل، سنتی و بومی زنان ایرانی، دروغپردازی‌های برخی رسانه‌های مغرض در خصوص پرونده خانم آشتیانی، حقوق بشر و زنان در اسلام و ایران بود كه در مصاحبه پخش شده، تمام اظهارات بنده در این خصوص حذف شده است.

فارس: یعنی شما موضوعات منتشر شده به اسم خودتان را رد می‌كنید.

رحیمی داروگر: قبل از شروع رسمی مصاحبه خبرنگار فرانسوی از زیبایی و بزرگی اقامتگاه سفیر ایران در فرانسه سخن به میان آورد كه اینجانب برای جلب توجه ایشان به آثار معماری سنتی و مدرن موجود در ایران، به مزاح به وی گفتم خانه‌های بسیار زیباتر و بزرگتری در تهران می‌توانید پیدا كنید و این صرفا فرانسوی‌ها نیستند كه عمارت‌های زیبا می‌سازند.

اینجانب اشاره كردم كه ما هم اكنون در تهران در مجموعه‌ای پنج طبقه زندگی می‌كنیم. ولی نامبرده تمام طبقات را متعلق به ما قلمداد كرده است.

متاسفانه این خبرنگار، صحبت‌های خارج از چارچوب مصاحبه و مزاح گونه اینجانب را به عنوان اصل مصاحبه پخش كرده است.

لذا اصل مصاحبه همانطور كه گفتم در باره موضوعات دیگری بوده و مطالبی كه تحت عنوان مصاحبه اینجانب منتشر شده كاملا متفاوت با اصل مصاحبه است.

فارس: چه مطالبی را غیر واقعی نشان داده‌اند؟

رحیمی داروگر: مثلا حرف‌هایی كه در مورد جواهرات، خانه چند صد متری، خدمتكاران زن و از این قبیل ... مطرح شد. به عنوان نمونه ایشان به دكمه آستین من كه از یك سنگ مصنوعی معمولی و ارزان قیمتی كه به وفور در تمام بازارها یافت می‌شود اشاره كرد كه من هم در پاسخ به هنر زنان ایرانی در دوخت لباس و تزیین‌های هنری به كار رفته در پوشش زنان ایرانی اشاره كردم كه خبرنگار فرانسوی، این سنگ مصنوعی را به عنوان جواهرات معرفی و بزرگ نمایی كرده است.

فارس: شما می‌خواهید بگویید كه از اظهارات شما سوء استفاده شده است؟

رحیمی داروگر: به نظر من دو نوع سوء استفاده و شیطنت از سوی خبرنگار فرانسوی صورت گرفته است. اول اینكه بدون اطلاع و هماهنگی قبلی صحبت‌های دوستانه انجام شده با اینجانب را مخفیانه ضبط و در چارچوب یك برنامه یك روزه درباره ایران قرار داده كه متاسفانه در آن جمعی از چهره‌های معاند جمهوری اسلامی ایران به سخن پردازی‌هایی پرداخته‌اند. دوم اینكه با تقطیع و مونتاژ مصاحبه و تركیب بخش‌های غیر رسمی و مزاح گونه با بخش‌های رسمی و پر رنگ كردن بخش‌های غیر رسمی تلاش كرده خوراك تبلیغاتی برای رسانه‌های گوناگون ایجاد كند.

فارس : آیا صحبت دیگری هم دارید؟

رحیمی داروگر: رویكرد شیطنت‌آمیز خبرنگار فرانسوی نشان می‌دهد كه رسانه‌های غربی علی‌رغم ادعای گزاف آزادی اطلاعات و شفافیت در عمل، ابزاری بیش در دست محافل سیاسی و تبلیغاتی غرب و خبرسازی‌های دروغین غرب و صهیونیسم نیستند. البته این را هم اضافه كنم كه از رسانه‌های غربی نمی‌توان انتظار رفتاری غیر از این را داشت.

اما از رسانه‌ها و سایت‌های داخلی جای گله دارد كه بدون بررسی دقیق و با استناد به یك برنامه‌ با تفاسیر فوق الذكر، به درج اخباری این چنین و جریان سازی پرداخته اند. امیدواریم كه رسانه‌های داخلی كه بر اساس اخلاق و منش حرفه‌ای و اسلامی رفتار می‌كنند، نسبت به اصلاح اخبار خود اقدام كنند.

فارس: از وقتی كه در اختیار ما گذاشتید، متشكریم.

رحیمی داروگر: من هم از تلاش‌های شما برای اطلاع رسانی شفاف تشكر می‌كنم...../تحلیل:فارس


ویدیو : توضیحات همسر سفیر ایران در پاریس درباره یك مصاحبه‌