توضیحات دادستان تهران برای آیت الله جنتی :   جعفری دولت‌آبادی خاطرنشان كرد: ...



توضیحات دادستان تهران درباره بازداشت یاش , دادستان تهران , آیت‌الله جنتی

 

جعفری دولت‌آبادی خاطرنشان كرد: روز گذشته در این رابطه با آیت‌الله جنتی دیداری داشتم و توضیحاتی خدمت ایشان دادم كه اعطای مرخصی‌ در چارچوب‌های مشخص در قوه قضائیه تعریف شده است و مرخصی‌ها بر اساس فرآیندی مشخص، تعریف، تصویب و اجرا می‌شوند و ابهام ایشان نیز برطرف شد و از این امر اظهار خشنودی کردند كه ما این اطمینان را داده‌ایم.

 

دادستان تهران در گفت‌وگویی تفصیلی با ایسنا ضمن اعلام آغاز به كار دادسرای فرهنگ و رسانه در آینده نزدیك، آخرین وضعیت پرونده‌های مفاسد اقتصادی بیمه، متهمان كهریزك، بازداشت 5 وكیل، شهلا جاهد، حادثه سعادت‌آباد، مهدی هاشمی و مرخصی به زندانیان حوادث پس از انتخابات را تشریح كرد.

دكتر عباس جعفری دولت‌آبادی در ابتدای گفت‌وگو با ایسنا، اعلام كرد: برای رسیدگی تخصصی به پرونده‌های مطبوعاتی به زودی دادسرای "فرهنگ و رسانه" آغاز به كار می‌كند. هدف از تاسیس این دادسرا رسیدگی تخصصی به پرونده‌های مطبوعاتی، تعامل بیشتر با مطبوعات و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای حمایت از ارزش‌های انقلاب است. دادستانی تهران خوشحال خواهد شد كه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های جمعی در مورد این اقدام دادستانی اظهار نظر كنند تا آغاز كار این دادسرا با قوت بیشتری صورت گیرد.

جعفری دولت‌آبادی اظهار كرد: امروزه نبرد رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی یكی از سیاست‌های مهم آمریكا و رژیم صهیونیستی ست. در كنار سیاست‌های مهار و نافرمانی مدنی، پررنگ تر شده است. امیدواریم این دادسرا بتواند به مسائل مطبوعات، كتاب، هنر، موسیقی و فرهنگ و كلیه‌ امور مربوط به فرهنگ و رسانه اقدامات موثری داشته باشد.

برای 54 متهم پرونده بیمه كیفرخواست صادر شده است

دادستان تهران در ادامه با اشاره به‌ آخرین وضعیت پرونده‌ بیمه، اظهار كرد: روز شنبه برای 54 نفر از متهمان این پرونده، كیفرخواست صادر شده و پرونده‌ آن‌ها به دادگاه ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: چهار نفر از متهمان كه كارمند دولت هستند در بازداشت به سر می‌برند. اتهام این چهار نفر اختلاس توام با جعل است. میزان اختلاس از اموال دولتی، در حدود 8 میلیارد تومان است. این افراد در بیمه كرج شروع به فعالیت كردند‌ و با بیمه‌نامه‌های جعلی و پرونده‌های ساختگی تصادفات، وجوهی را از بیمه دریافت كرده و به نفع خود برداشت می‌كردند.

جعفری دولت‌آبادی، اتهام50 نفر دیگر را معاونت در اختلاس اعلام كرد و افزود: این افراد نیز تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

دادستان تهران گفت: اتهام متهمان، اختلاس، جعل و تحصیل مال نامشروع است و این پرونده با توجه به نوع اتهامات به دادگاه کیفری استان ارسال خواهد شد.

پرونده بیمه یك متهم اصلی دارد كه به موقع اطلاع‌رسانی خواهد شد

وی تصریح كرد: از چهار متهم اصلی این پرونده، یكی از آن‌ها رییس سابق بیمه و دیگری معاون سابق اداری مالی و دو نفر دیگر كارمند بودند. این پرونده بخشی از یک پرونده‌ بزرگ مفاسد اقتصادی است و چند متهم دیگر نیز دارد كه پرونده‌ آن‌ها به محض تكمیل، به دادگاه ارسال خواهد شد.

دادستان تهران در گفت‌وگو با ایسنا یادآور شد: این پرونده یك متهم اصلی دارد كه در وقت مناسب در مورد آن اقدام و اطلاع‌رسانی خواهد شد. در حقیقت این پرونده سه بخش دارد كه بخش اول این پرونده به دادگاه ارسال می‌شود و تا سایر پرونده‌ها تكمیل نشود در خصوص متهم اصلی اقدام نخواهد شد.

قرار مجرمیت متهم به قتل حادثه سعادت‌آباد صادر شد

جعفری دولت آبادی درباره‌ پرونده قتل در‌ سعادت‌آباد به ایسنا اظهار كرد: در پرونده قتل سعادت آباد در مورد قاتل و متهمه زندانی به عنوان معاونت در قتل قرار مجرمیت و كیفرخواست صادر شده و پرونده متهمان با توجه به نوع اتهام متهم، به دادگاه کیفری استان ارسال خواهد شد.

4 مامور در پرونده سعادت‌آباد بازجویی شده‌اند

دادستان تهران گفت: در این حادثه چهار مامور نیروی انتظامی بازداشت شده‌اند که ظرف چند روز گذشته پس از تكمیل تحقیقات آزاد شده‌اند و این پرونده با توجه به نوع اتهامات مامورین به دادسرای نظامی تهران ارسال خواهد شد.

دادستان تهران ادامه داد: پرونده قتل باید در اولین فرصت در دادگاه كیفری استان مطرح شود و متهمان محاكمه شوند تا انشاءالله پس از صدور حكم و قطعیت آن، سریعا اجرا شود.

دادستان عمومی و انقلاب تهران خاطرنشان كرد: محاكمه قاتل مطالبه‌ اصلی جامعه است و این بدین معنا نیست كه ما از كنار حادثه بگذریم، زیرا حادثه‌ بسیار تلخی بود و اینكه متهم با آن وضعیت در آن صحنه حاضر شود قابل دفاع نیست.

وی افزود: پرونده حادثه قتل و اتهام ماموران نیروی انتظامی دو پرونده مجزا هستند و این امر بدین معنا نیست كه اگر پرونده قتل به دادگاه برود، رسیدگی به پرونده ماموران متوقف خواهد شد.

ماموران ورزیده باید در محیط جرم حاضر می‌شدند

جعفری دولت‌آبادی در خصوص دلایل نیروی انتظامی در این پرونده، اظهار كرد: پلیس معتقد است كه زمان 45 دقیقه‌ای واقعیت ندارد و در ساعت 9:56 دقیقه با پلیس تماس گرفته شده و ماموران پلیس در ساعت 10 در محل جنایت حاضر شده‌اند.

دادستان تهران یاد آور شد: به این ادعاها رسیدگی خواهد شد. در اینكه باید ماموران ورزیده و آماده در محل جنایت حاضر می‌شدند و اقدامات لازم را انجام می‌دادند، تردیدی نیست. ماموران پلیس نیز دفاعیاتی دارند كه باید در پرونده ماموران بررسی شود.

صرف محكومیت، راهگشا نیست

دادستان تهران در مورد اظهارات برخی افراد مبنی بر اینكه "نباید به زندانیان فتنه‌گر مرخصی داده شود"، به ایسنا توضیح داد: یكی از وظایف دستگاه قضایی اصلاح مجرمان است. قسمت اخیر بند 5 ماده 156 قانون اساسی یكی از تكالیف قوه قضائیه را اصلاح مجرمین می‌داند؛ بنابراین در هر مورد كه قوه قضائیه مسیرهای اصلاحی را بپیماید و به نتیجه برسد، آن راه‌ها مطابق قانون است. این یك اصل مترقی است كه صرف محكومیت، راهگشا نیست. افراد هنگامی كه جرم مرتكب می‌شوند ممكن است دچار اشتباه شده باشند و اظهار ندامت و پشیمانی كنند، بنابراین ما نباید راه اصلاح را مسدود کنیم.

مرخصی به محکومان امنیتی نادم، می‌تواند متهمان را از جریان فتنه جدا كند

جعفری دولت‌آبادی تصریح كرد: سیاست دادستانی تهران درمورد اعطای مرخصی بر اساس قوانین و دستورالعمل‌های قوه قضائیه و بر این مبنا است كه درخواست مرخصی ‌كنند، رفتارشان بررسی می‌شود. ما برای اینكه اقدامات اصلاحی را به نتیجه برسانیم باید رفتار متهمان را بررسی كنیم. به طور مثال آیا به تعهدی كه داده‌اند عمل كرده‌اند؟ زمانی كه احراز شود فردی یا افرادی به چرخه اصلاح بازگشته‌اند و بیان ‌كنند كه این مسیر اشتباه بوده است، دادستان می‌تواند به آنها كمك كند و در این مسیر بیشتر گام بردارند. بنابراین مرخصی به زندانیان به‌ویژه محکومان امنیتی به خصوص افرادی كه در مسیر ندامت و اصلاح قرار گرفته‌اند، نه تنها مغایر با قوانین نیست، بلكه سیاستی است كه می‌تواند متهمان را از جریان فتنه و ضدانقلاب جدا كند.

از برخی زندانیان برای مقابله با جمهوری اسلامی استفاده می‌شود

دادستان تهران خاطرنشان كرد: در حال حاضر از برخی زندانیان به عنوان ابزاری برای مقابله با جمهوری اسلامی استفاده می‌شود و ما می‌توانیم با جدا كردن این بدنه از جریان فتنه، طرح آنها را خنثی کنیم. اگرچه ممكن است در تشخیص مصداق‌ها اشتباهاتی رخ دهد اما به كسانی كه مرخصی داده‌ایم به محض اینكه برخلاف تعهداتشان عمل كنند مرخصی آن‌ها لغو خواهد شد و این مرخصی‌ها همانطوركه بارها تاكید شده است، برای رسیدگی به زندگی شخصی و عمل در مسیری است كه آنها را به جامعه بازگرداند.

درباره مرخصی زندانیان به آیت‌الله جنتی توضیح دادم

جعفری دولت‌آبادی خاطرنشان كرد: روز گذشته در این رابطه با آیت‌الله جنتی دیداری داشتم و توضیحاتی خدمت ایشان دادم كه اعطای مرخصی‌ در چارچوب‌های مشخص در قوه قضائیه تعریف شده است و مرخصی‌ها بر اساس فرآیندی مشخص، تعریف، تصویب و اجرا می‌شوند و ابهام ایشان نیز برطرف شد و از این امر اظهار خشنودی کردند كه ما این اطمینان را داده‌ایم.

مرخصی كسانی كه فتنه‌گری كنند لغو می‌شود

وی تاكید كرد: مطمئنا كسانی كه در ایام مرخصی برخلاف تعهداتشان عمل كنند، جلسه تشكیل دهند، بیانیه صادر كنند، به دنبال كارهای حزبی باشند و به خاطر همان اتهاماتی كه محكوم شدند ادامه فعالیت دهند، مرخصی آنها لغو خواهد شد و به طور قاطع اعلام می‌كنم كه اینگونه مرخصی‌ها وجود ندارد.

زندانیان و خانواده‌هایشان مسیر اصلاح را نبندند

دادستان تهران تاكید كرد: اما حساب عوامل اصلی، محركین و كسانی كه مسبب این حوادث بودند از کسانی که مسیر را اشتباه رفته‌اند و اظهار پیشمانی ‌کنند، جداست. عوامل اصلی به مرخصی نخواهند رفت و این افرادی كه اكنون در مرخصی به سر می‌برند اگر فعالیت مجدد كنند و مرتکب جرم شوند مطمئن باشند كه به زندان باز خواهند گشت و ما اجازه نخواهیم داد كسانی كه در بیرون فتنه‌گری می‌كنند، از مرخصی استفاده كنند. امیدواریم این سیاست همانند گذشته ادامه یابد؛ از خانواده‌ها و خود زندانیان می‌خواهم كه در این زمینه كمك كننده كه این مسیر اصلاح بسته نشود. محكومین زندانی و خانواده‌هایشان مهمترین عامل حفظ این سیاست هستند. اگر قرار باشد این اقدام به شیوه و سیاستی علیه انقلاب و آرمان‌های آن تبدیل شود به طور طبیعی این سیاست متوقف خواهد شد.

جعفری دولت آبادی گفت: اكثر كسانی كه از مرخصی استفاده كرده‌اند به تعهداتشان عمل كرده و سر موعد نیز خود را به زندان معرفی كرده‌اند و در مواردی نیز تذکرات لازم داده شده است.

20 متهم حوادث پس از انتخابات در زندان، منتظر محاكمه‌اند

دادستان تهران خاطرنشان كرد: در حال حاضر تعداد متهمان زندانی كه منتظر محاكمه هستند 20 نفرند، این افراد كسانی هستند كه در جریان قضایای پس از انتخابات دستگیر شده و اكنون در زندان هستند. احكام زیادی در حال اجرا است و تعدادی نیز در شرف اجرا است.

ملاقات دادستان با محكومان امنیتی به معنای تبعیض نیست

جعفری دولت‌آبادی در خصوص سیاست ملاقات با زندانیان اظهار كرد: یكی از وظایف دادستان نظارت بر زندان و رسیدگی به امور زندانیان است. ایرادی كه برخی مطرح می‌كنند این است كه چرا دادستان فقط با زندانیان امنیتی ملاقات می‌كند. در پاسخ باید گفت كه این امر به دلیل گستردگی شهر تهران و تعداد متهمان زندانی است و دادستان نمی‌تواند به تنهایی به وضعیت همه متهمان رسیدگی کند بنابراین تقسیم كار صورت گرفته است؛ درمورد زندانیان عادی این اقدام در حوزه معاون نظارت بر زندان‌های دادستانی انجام می‌گیرد و دادیاران ناظر بر زندان روزانه با تعداد زیادی از زندانیان ملاقات كرده و درخواست‌های آنها را بررسی و پیگیری می‌كنند.

دادستان تهران یادآور شد: در خصوص متهمان امنیتی به لحاظ اینكه ضرورت دارد در مورد عفو، آزادی، مرخصی و اجرای محكومیت‌های آنها تصمیم گیری شود لذا دادستان باید شخصا ورود داشته باشد، این رویه به معنای تبعیض نیست.

مسائل مربوط به محكومان امنیتی در دادسرای تهران متمركز است

وی یادآور شد: مرخصی، عفو، ملاقات و پیگیری‌های مربوط به محکومین امنیتی را در دادسرای تهران متمركز كرده‌ایم، گرچه این كار برای ما زحمت دارد اما این امر باعث شده است كه ملجأیی برای خانواده‌های این افراد پیدا شود و افرادی به ناحق ورود نكنند و بخواهند به نام زندانیان تصمیم‌گیری كنند. بر همین اساس دادستان تهران به طور هفتگی با متهمان و محكومان امنیتی و خانواده‌های آنها ملاقات دارد و این ملاقات‌ها در چارچوب وظایف دادستان است و آثار خوبی نیز به دنبال داشته است.

مهدی هاشمی در صورت مراجعت، دستگیر و محاكمه می‌شود

جعفری دولت آبادی همچنین در خصوص اخبار منتشره مبنی بر دستگیری مهدی هاشمی در صورت ورود به ایران، اظهار كرد: پرونده مهدی هاشمی در دادسرای شهید مقدس مفتوح است و در صورت مراجعت به ایران قطعاً دستگیر و محاكمه خواهد شد.

تحقیق از سه قاضی پرونده كهریزك ادامه دارد

دادستان عمومی و انقلاب تهران در مورد پرونده متهمان كهریزك نیز گفت: سه قاضی پرونده از سمت تعلیق شده‌اند و پرونده آنها در یكی از شعب در دادسرای كاركنان دولت تحت رسیدگی است و تحقیقات ادامه دارد.

زمان اجرای مجازات شهلا جاهد تعیین شده است

دادستان عمومی و انقلاب تهران در خصوص پرونده‌ شهلا جاهد نیز به ایسنا گفت: در حال حاضر پرونده به دادسرای امورجنایی اعاده شده و اگر موانع قانونی مثل گذشت شاكی رخ ندهد، این حكم در آینده‌ای نه چندان دور اجرا خواهد شد و برای اجرای حكم نیز تعیین وقت شده است.

هفت متهم به جاسوسی در نوبت محاكمه‌اند

جعفری دولت آبادی همچنین در مورد متهمان به جاسوسی، تصریح كرد: همانطور كه پیش از این مطرح شد، اخیرا پرونده‌ی هفت نفر از متهمان به دادگاه ارسال شده است و در نوبت محاكمه قرار دارد. پیش از این نیز درمورد 20 نفر حكم‌ صادر شده است كه در حال سپری كردن محكومیت‌شان هستند.

تایید خبر بازداشت 5 وكیل

دادستان تهران در پایان، خبر بازداشت پنج وكیل را تائید كرد و گفت: سه وكیل در فرودگاه و دو وكیل دیگر در تهران بازداشت شده‌اند.../ایسنا


ویدیو : توضیحات دادستان تهران برای آیت الله جنتی