توصیه خبرگان رهبری به رئیس جمهور : از رئیس جمهور محترم مى خواهیم باتوجه به ...


از رئیس جمهور محترم مى خواهیم باتوجه به اهمیت جایگاه وزارت علوم و آغاز سال تحصیلى دانشگاهها، هرچه سریع تر فرد شایسته و مناسبى را براى تصدى این منصب به مجلس شوراى اسلامى، معرفى نماید. خبرگزاری فارس: بیانیه‏ شانزدهمین اجلاس رسمى مجلس خبرگان رهبرى «دوره‏ ى چهارم» در پایان این اجلاس صادر شد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

مجلس خبرگان رهبرى در پایان شانزدهمین اجلاسیه رسمى خود، پس از دو روز نشست و تبادل نظر پیرامون مسائل داخلى و بین‌المللى، در آستانه ولادت با سعادت حضرت ثامن الحجج - علیه آلاف التحیة و الثناء - ضمن تبریک ایام‌الله دهه کرامت محضر مبارک حضرت بقیة الله الاعظم - عجل‌الله تعالى فرجه الشریف-، مقام معظم رهبرى و ملت شریف ایران، نکات زیر را مورد تأکید قرار مى‌دهد:

1. بى‌شک، ولایت مطلقه‌ فقیه، عامل حدوث و بقاء انقلاب و نظام اسلامى بوده و امام راحل عظیم الشأن- قدس سره - و رهبر معظم انقلاب(مدظله العالى) با مدیریت و رهنمودهاى شایسته‌‌ی خود، عملاً مترقى بودن این اصل را به اثبات رسانده‌اند؛ مجلس خبرگان رهبری، ضمن تقدیر و تشکر از اتخاذ مواضع حکیمانه‌ى مقام معظم رهبرى در عرصه‌هاى مختلف، تأکید می‌نماید عمل به رهنمودهاى ایشان موفقیت و عزت ایران اسلامى را به دنبال خواهد داشت.

2. با توجه به عنایت ویژه‌ی مقام معظم رهبری به مسائل فرهنگی و نگرانی معظم‌له در این زمینه، با عنایت به این که زیر بنای تمام برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی باید صبغه‌ی فرهنگ اصیل دینی داشته باشد تا بتواند نظام اسلامی را به‌عنوان یک الگو به جهان عرضه نماید و اسلام را آن‌گونه که هست به جوامع بشری معرفی نماید؛ لذا مجلس خبرگان، ضمن تأکید بر جایگاه رفیع و مسئولیت خطیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و تشکر از تلاش‌های آن شورای محترم در عرصه‌ی فرهنگ، علم و فن‌آوری؛ از این شورا و سایر نهادهای فرهنگی اعم از حوزه‌های علمیه، علماء اعلام، نویسندگان عالی نظام، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و آموزش عالی، وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، سازمان‌های میراث فرهنگی و گردشگری، صدا و سیما و همه‌ی رسانه‌ها و مطبوعات می‌خواهد که تمام تلاش خود را برای تبیین و ترویج فرهنگ اسلامی در جامعه به کار گیرند و به مطالبات رهبر بزرگوار انقلاب(دام ظله) و اقشار مختلف مردم متعهد و خانواده‌های محترم شهدا، در زمینه‌ی فرهنگ، پاسخ مناسب دهند و اجازه ندهند مردم مسلمان کشور، بخصوص جوانان عزیز، از هجمه‌ی فرهنگی جهان سلطه و برنامه‌ها‌ی‌ گسترده‌ی دشمنان آسیب ببینند. انتظار مى‌رود تمامى نهادها و دستگاه‌هاى مسؤول در امر فرهنگ، در راستاى حفظ و تحکیم ارزش‌ها و رعایت موازین شرعى که ثمره ى مجاهدت علما و خون شهیدان است تلاش بیشترى نموده و با هنجارشکنان و برهم زنندگان امنیت فرهنگى جامعه که شالوده‌ی انقلاب امام و قیام ملت بوده، با ابتکار عمل و برنامه‌ریزی دقیق، به صورت فعال و با اقتدار و تدبیر لازم برخورد نمایند.

3. مقام معظم رهبرى در دیدار اخیر رئیس‌جمهور و هیأت محترم وزیران، پانزده توصیه‌ى مهم و راهبردى داشتند. به طور قطع، حرکت در منشور ترسیم شده از سوى معظم‌له مى‌تواند دولت را در دستیابی به اهداف پیش رو، یارى نماید. مجلس خبرگان، ضمن اعلام حمایت از قواى سه گانه؛ به ویژه دولت محترم، تأکید مى کند که تحقق وعده هاى دولت و توسعه ى همه جانبه ى فرهنگى، اقتصادى، اجتماعى و سیاسى کشور، در گرو «به کارگیرى همه ى نیروهاى باتجربه و معتقد به نظام»، «پرهیز از اقدامات سطحى و جناحى»، «حمایت از نخبگان، متخصصان و مبتکران»، «اجراى صحیح سیاست هاى کلى سند چشم انداز، اصل44 و اقتصاد مقاومتی» و «توجه به مسأله ى تکثیر نسل و ایجاد بسترهاى مناسب براى آن» خواهد بود.

4. وحدت و یکپارچگى آحاد ملت، اقوام، گروه‌ها و به ویژه مسؤولان نظام اسلامى، رمز پیروزى و تداوم انقلاب اسلامى و اصلاح امور بوده و خواهد بود. در فراز و نشیب‌هاى گوناگون انقلاب، هرگاه وحدت و آرامش جامعه حفظ شده، شاهد موفقیت، پیشرفت و غلبه بر دشمنان انقلاب و اسلام بوده‌ایم. خبرگان ملت از همگان، به‌ویژه قوای سه گانه مى خواهد با وحدت کلمه و همدلى بیشتر، به تفرقه افکنان و توطئه‌گران اجازه‌ى میدان دارى نداده و بستر مناسبِ حفظ عزت و سربلندى ایران اسلامى را با وحدت، محبت و انسجام ملی در سایه‌ی اسلام و رهبری ولی فقیه بیش از پیش محقق نمایند.

5. روز قدس امسال، با توجه به حملات ددمنشانه‌ى اسرائیل غاصب به باریکه‌ى غزه و شهید و مجروح شدن بیش از 13هزار مرد و زن و کودک بى‌گناه، در داخل و خارج از کشور، پرشورتر از گذشته در دفاع از فلسطین عزیز و غزه‌ى مظلوم، با حضور چشمگیرتر مردم همیشه در صحنه برگزار شد. نمایندگان مجلس خبرگان رهبرى از تمامى مردم عزیز کشورمان و همه ى آزادیخواهان جهان که در حمایت از مردم بى پناه غزه بپاخاستند؛ تشکر کرده و اقدامات وحشیانه‌ی رژیم کودک کش اسرئیل و حامیان وی از غرب و برخی کشورهای عربی و سکوت مرگبار سازمان‌هاى مدّعى دفاع از حقوق بشر را به شدت محکوم نموده و اعلام می‌دارد که تنها توکّل بر خدا و مقاومت مردم فلسطین بود که شکستى تاریخى بر پیکره‌ى رژیم سفاک صهیونیستى وارد کرد و بار دیگر نداى حق طلبانه‌ى پیروزى خون بر شمشیر را به گوش جهانیان رساند و مردم مظلوم غزه توانستند پس از قریب دو ماه استوارى و مجاهدت وصف ناپذیر، اسرائیل غاصب را به زانو درآورده و خواسته ى به حق خود را بر این رژیم درنده خو، تحمیل نمایند. مجلس خبرگان رهبرى ضمن تبریک این پیروزى به ملت فلسطین و گروه هاى مقاومت اعلام مى‌دارد که این رژیم با کشتن انسان‌هاى بى‌دفاع و حمله به مناطق غیرنظامى، مساجد، مدارس، بیمارستان‌ها و مؤسسات بین‌المللى، مرتکب جنایت جنگى شده و باید محاکمه و مجازات شود و بداند که نمى‌تواند برعزم جدى مردم مقاوم غزه و کرانه ى باخترى، براى تشکیل دولت فلسطینى با محوریت قدس شریف فائق آید. مبارزان فلسطینى هم بدانند که «ان الله على نصرهم لقدیر».

6. مجلس خبرگان رهبری اقدامات ددمنشانه‌ی گروه تروریستى داعش در سوریه و عراق را به شدت محکوم می‌کند. جنایت‌هاى این گروهِ تندرو، انحرافی و دست پرورده‌ى سازمان‌هاى جاسوسى آمریکا و اسرائیل خبیث و حامیان مالى عربى آن، دل هر دردمندى را به درد مى‌آورد. بى‌شک، همراهى باقى مانده هاى حزب بعث و کسانى که از نتیجه‌ی انتخابات اخیر پارلمان عراق ناخشنود بودند؛ در پیشروى هاى این گروهک تکفیرى، مؤثر بوده است. این گروه جانى، به دنبال ایجاد اختلاف و اغتشاش بین مسلمانان و تغییر نقشه ى خاورمیانه است، ما ضمن تبریک پیروزی‌های اخیری که در «اِمِرلی» و «موصل» به دست آمده؛ رمز موفقیت را توکل برخدا و وحدت و یکپارچگى همه‌ی گروه ها، طوایف و اقوام عراقى و مقاومت ارتش، مجاهدان و عشایر عراق در سایه ى توجه به نقش مرجعیت دینى و عمل به قانون اساسى این کشور می‌دانیم.

هم‌چنین مجلس خبرگان رهبرى، روند قانونى طى شده برای انتخاب نخست وزیر جدید عراق و ائتلاف احزاب و گروه‌هاى عراقى را به فال نیک گرفته و بر لزوم هر چه بیشتر وحدت و همبستگى اقوام در عراق تأکید و اعلام مى‌دارد: جمهورى اسلامى ایران همچون گذشته در کنار دولت، ملت و مرجعیت عراق بوده و از ایجاد ثبات و امنیت پایدار در این کشور اسلامى حمایت می‌کند.

7. ضمن حمایت از اقدامات تیم مذاکره کننده‌ی هسته‌ای، از آنان می‌خواهیم: براساس نظرات داهیانه‌ی مقام معظم رهبری، با رصد توطئه‌های دشمنان، کار را با تدبیر، سرعت، قاطعیت بیشتر و هماهنگ با عزت نظام اسلامی و حفظ دستاوردهای دانشمندان و بخصوص شهدای هسته‌ای پیش ببرند.

8. مجلس خبرگان رهبری ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های گسترده‌ی حافظان امنیت کشور، انهدام پهپاد اسرائیلی را که حق مسلّم نظام اسلامی در راستای حراست از تمامیت ارضی کشور بوده، تبریک گفته و برای همه‌ی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تمام ماموریت‌های خطیر پیش‌رو آرزوی موفقیت می‌نماید.

9. در آستانه ى سال تحصیلى جدید و بازگشایى حوزه هاى علمیه، دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالى و مدارس، ضمن دعاى خیر و آرزوى موفقیت براى کلیه ى طلاب علوم دینى، دانشجویان و دانش‌آموزان، اساتید، مربیان و معلمان سخت کوش کشورمان؛ از این عزیزان مى خواهیم با تلاش مستمر برای کسب علم و دانش و مهارت و تخصص، به رشد اخلاقى و معنوى و فضائل الهى و انسانى نیز اهتمام داشته باشند. خبرگان رهبری از مسؤولان نهادهای آموزشی مى خواهد با حفظ آرامش فضاى علمى کشور، بسترهاى لازم را جهت رشد و پویایى علمى جامعه، فراهم آورده و بر تبیین، ترویج و تقویت بنیان هاى دینى، همت گمارند تا شاهد رشد شاخص هاى علمى، توفیقات بیشتر فرهیختگان و تعمیق مبانى اسلامى در بین نسل جوان و آینده سازان کشورمان باشیم. هم چنین از رئیس جمهور محترم مى خواهیم باتوجه به اهمیت جایگاه وزارت علوم و آغاز سال تحصیلى دانشگاهها، هرچه سریع تر فرد شایسته و مناسبى را براى تصدى این منصب به مجلس شوراى اسلامى، معرفى نماید.

10. با توجه به در پیش بودن کنگره‌ی عظیم حج ابراهیمی، فرارسیدن موسم حج‌ که بی‌شک چشمه‌ی جوشان فیض الهی است را به امت اسلامی تبریک گفته و از حاجیان سعادتمند که توفیق درک این ایام را در سرزمین وحی دارند می‌خواهیم این فرصت را مغتنم بدانند و برای کسب معنویتِ بیشتر، زدودن زنگارهای دل و موفقیت ملت‌های مسلمان، بخصوص کشورهای عراق، بحرین، یمن و فلسطین و نابودی دشمنان به درگاه ربوبی ذات احدیت، دعا و تضرع نمایند.

در پایان، ضمن آرزوى شفا و بهبودى کامل براى آیت‌الله مهدوى کنى رئیس مجلس خبرگان رهبرى، یاد امام راحل، شهداى گرانقدر انقلاب اسلامى و جنگ تحمیلى و یاد و خاطره ى بزرگانى همچون مرحوم محمدى گیلانى، مرحوم معصومى زرندى، مرحوم سید صابر جبارى و مرحوم ماموستا مجتهدى که عضو این مجلس بودند و در روزها و ماه هاى اخیر به لقاءالله پیوستند را گرامی می‌داریم. هم‌چنین با گرامی داشت 12شهریور، روز مبارزه با استعمار انگلیس و تجلیل از قهرمانان عرصه‌های جهاد و مقاومت و مبارزه با استکبار و صهیونیزم در طول تاریخ، سلامت و سربلندى رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه اى - دام ظله العالى - و ملت شریف ایران را از خداوند متعال، مسئلت مى‌نماییم.

مجلس خبرگان رهبری
12/6/93


ویدیو : توصیه خبرگان رهبری به رئیس جمهور