توصیه‌هایی برای کاهش استرس کنکور :   اخبار دانشگاه - توصیه‌هایی برای کاهش استرس ...



توصیه های روان شناسی برای کاهش استرس کنکور , روش هایی برای کاهش استرس , توصیه هایی برای رفع جوش صورت

 

اخبار دانشگاه - توصیه‌هایی برای کاهش استرس کنکور

یک روان شناس بالینی با بیان اینکه عوامل استرس زا باعث کاهش توانایی‌های واقعی در فرد می‌شود، گفت: داوطلبان کنکور باید نسبت به خود قضاوت صادقانه داشته باشند و این فکر نادرست را که چون در سال پیش در کنکور موفق نبوده امسال نیز موفق نمی شوند را از ذهن خود دور کنند و به جای آن تفکرات مثبت را جایگزین کنند.

دکتر زینب سادات مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه استرس به هنگام امتحان مربوط به رده سنی خاصی نیست و در هر سنی می تواند رخ دهد، گفت: استرس در زمان امتحانات در واقع پاسخ بدن به تحریکات بیرونی است.

وی خاطرنشان کرد: زمانی استرس نگران کننده است که طولانی مدت و همراه فشار و تحریک باشد.

خودباوری موجب کنترل استرس می‌شود
این روان شناس بالینی در خصوص راه های کنترل و مقابله با استرس گفت: افراد باید خود باوری، اعتماد به نفس، عزت نفس را در خود تقویت کند و همیشه سعی نکند نفر اول باشد.

مهدوی با تاکید بر اینکه فکر موفق بودن خوب است اما باید آن را در حد اعتدال نگه داشت گفت: اگر انتظارات بیش از توانایی های فرد باشد، استرس به وجود می آید و باعث ایجاد قضاوت منفی و خودخوری می شود.

وی خاطرنشان کرد: افراد باید با توجه به توانایی ها و نقاط قوت و ضعف خود برنامه‌ریزی داشته باشند و انتظارات نامعقول خود را کاهش دهند. این انتظارات می تواند به دلیل فشارهای های خارجی مانند والدین باشد.

کاهش استرس با قضاوت صادقانه نسبت به توانایی‌ها
مهدوی با اشاره به اینکه افراد باید عملکرد خود را مورد بازبینی قرار دهند و با توجه به موفقیت ها و شکست های خود در گذشته راه درست را انتخاب کنند، گفت: افراد باید نسبت به خود قضاوت صادقانه داشته باشند و این فکر نادرست را که چون در سال پیش در کنکور موفق نبوده امسال نیز موفق نمی شوند را از ذهن خود دور کنند و به جای آن به جملات مثبت مانند این درست است که من در سال پیش موفق نبودم اما این دلیل بر قبول نشدن مجدد من نمی شود بیاندیشند.

این روان‌شناس بالینی یادآور شد: داوطلبان کنکور، باید زمانی را به مرور درس ها و همچنین خواب کافی به مدت 6 ساعت اختصاص دهند. این اقدام منجر به کاهش استرس روانی و آرامش در روز امتحان می شود.

کمبود خواب سبب کاهش کارایی مغز می‌شود
وی در ادامه افزود: در صورت کم بودن و یا نامنظم بودن خواب کارایی مغز کاهش پیدا می کند و موجب استرس می شود به همین دلیل خواب کافی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مهدوی گفت: انجام روزی دو نوبت حرکات آرامش بخش به همراه تمرکز و نفس عمیق در کاهش اضطراب افراد نقش بسزایی دارد.

در شرایط استرس زا باید از مواد غذایی دارای قند بالا استفاده کرد
این روان شناس بالینی در خصوص تاثیر تغذیه در کاهش اضطراب ناشی از امتحان گفت: داوطلبان کنکور باید تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهند اما از حجم آن کم کنند و از موادی مانند شیر، موز، سیب زمینی پخته، حبوبات پخته، کاهو و سبزیجات استفاده کنند.

وی افزود: مصرف قند در اولویت قرار دارد که در این میان به خصوص مصرف شکلات توصیه می شود زیرا خوردن شکلات منجر به کاهش استرس، تنظیم قندخون و ایجاد انرژی کافی در بدن می شود. مصرف ویتامین ها و املاح، مواد معدنی منیزیم، پتاسیم، فسفر و ویتامین C در شرایط استرس زا توصیه می شود.

ورزش عملکرد مغز را تسریع می‌کند
مهدوی با بیان اینکه ورزش موجب افزایش گردش خون در بدن، از جمله در مغز می شود گفت: انجام حرکت‌های ورزشی و حتی پیاده‌روی در هوای آزاد، باعث حمل اکسیژن بیشتر همراه با خون به مغز می شود و سهولت در تفکر افراد ایجاد می کند.

وی در ادامه افزود: باید از مصرف نوشیدنی‌های استرس‌زا و کافئین مانند قهوه و چای که در مرکز عصبی تاثیر می‌گذارد پرهیز شود و به داوطلبان توصیه می شود به مقدار کافی آب بنوشند زیرا کمبود آب در کارایی مغز تاثیرگذار است.

فراهم کردن محیطی آرام در منزل، توسط والدین باعث افزایش تمرکز می‌شود
این روان شناس بالینی در خصوص اینکه رفتار نامناسب والدین می تواند یک فشار خارجی باشد، گفت: والدین از بایدها و نبایدها دوری کنند و بر اساس قابلیت ها و توانایی های فرزندانشان آنها را تشویق کنند.

مهدوی افزود: پدر و مادرها باید از مقایسه پرهیز کنند و محیطی آرام را در خانه فراهم کنند. همچنین باید در این ایام از مهمانی بپرهیزند، ولی زمانی را برای تفریح مناسب اختصاص دهند زیرا تفریح در کسب نتیجه مطلوب موثر است.

افزایش تمرکز با ذکر و نماز
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اعتقادات اسلامی در فرهنگ ما ریشه دارد، ذکر و نماز در ایجاد حس آرامش و کاهش استرس بسیار موثر است و باعث دورشدن افکار مخرب و منفی و افزایش تمرکز فرد می شود.

مهدوی تصریح کرد: حضور در زمان معین در جلسه کنکور و همراه داشتن وسایل مورد نیاز در کاهش استرس بسیار کمک می‌کند.

داوطلبان برای پاسخ نادرست خود را سرزنش نکنند
وی توصیه کرد: داوطلبان قبل از خواندن سوالات، نفس عمیق بکشند و با افکار مثبت این اطمینان را به خود بدهند که بر اساس توانایی خود می توانند به سوالات جواب دهند و نتیجه مطلوب بگیرند. همچنین به خاطر پاسخ اشتباه خود را سرزنش نکنند، اما برای پاسخ درست خود را تشویق کنند. 

اخبار دانشگاه - ایسنا

 


ویدیو : توصیه‌هایی برای کاهش استرس کنکور