«ته لنجی » حق یا قاچاق؟ :    بیش از 20 روز است که کالاهای لنج‌های دیلم و گناوه ...



قاچاق , کالای قاچاق , برنج قاچاق

 
  بیش از 20 روز است که کالاهای لنج‌های دیلم و گناوه در اسکله زمین گیر شده اند و اجازه ترخیص آنها از سوی گمرگ صادر نشده است. از سوی دیگر مغازه داران شهرهای بندری چون گناوه به نشانه اعتراض کرکره مغازه‌هایشان را پایین کشیده ‌اند و دست به اعتصاب زده اند.


گرچه این اولین باری نیست که ملوانان و مغازه داران در شهرهای بندری جنوب چون گناوه و دیلم به واسطه تغییرات ناگهانی در قوانین گمرکی دست به اعتصاب می ‌زنند اما این بار اعتراضات وسعت بیشتری یافته است. حدود یک هفته ای می شود که بازار گناوه و دیلم برخلاف همیشه بدون ته لنجی روزگار می گذرانند. در این مدت بازاری‌های گناوه و دیلم مغازه های خود را تعطیل کردند تا با اعتراض خود بتوانند از حق و حقوق خود و لنج داران این شهر دفاع کنند. بازار گناوه و دیلم حالا به واسطه اعمال قانون جدید رونق و جنب و جوش همیشگی اش از دست داده است. رونقی که به واسطه رد و بدل شدن کالاهای بدون عوارض یا همان ته لنجی‌ها عاید بازار می شد و مردم با آن روزگار می گذراندند.


ته لنجی، گاه مورد تایید گاه مورد تنبیه
قانون ته لنجی در طول 5 سال گذشته یعنی از سال 1390 دست خوش تغییرات و تحولات بسیاری شده است، تغییراتی که هر از گاه به صورت تدریجی اعمال می شد و هر بار نیز موجی از اعتراضات را با خود به همراه می‌آورد. ته لنجی یا کالای ملوانی نوعی واردات کالا به همراه ملوانان است که در جنوب ایران رواج دارد. بازارهای ته لنجی عموما در شهرهای بندری که لنج سواری و وارادات کالا مرسوم است، رونق دارد. بر طبق قانونی که پیش از این در شهرهای بندری ایران حاکم بوده، کالای ته لنجی یا ملوانی به کالایی گفته می‌شود که صاحبان لنج و خدمه مجاز به واردات آن هستند.

 

بر اساس آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات هر ملوان سالانه می‌تواند ۶ بار کالا به میزان ۱۵۰۰ دلار با خود وارد کند. این قانون گرچه در ابتدا با حمایت دولت وقت روبرو شد اما در سال 90 مورد بازنگری قرار گرفت و از آبان ماه همان سال بخشنامه جدید دولت درباره ته لنجی اجرایی شد و براساس آن امکان واردات کالا بدون پرداخت عوارض از 6 به 4 بار سفر کاهش یافت.


در آن زمان محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران سابق در سال ۱۳۸۴ در جمع مردم بندر گناوه از این قانون حمایت کرد و گفت: «ما این جا اعلام می‌کنیم ته لنجی هیچ محدودیتی ندارد و نباید به ۴ بار محدود شود و اگر توانستند سالی ۱۲ بار هم بروند، دولت هیچگاه نباید مانع فعالیت‌های سالم مردم باشد آن هم مردمی زحمتکش که روزها و هفته‌ها در دریا جان خودشان را به خطر می‌اندازند تا نان زن و بچه هایشان را تهیه کنند. دولت باید مانع را از پیش پای آنها بردارد.» اما هفده ماه بعد از این وعده، دولت ته لنجی را به شدت محدود کرد و حتی به سوی حذف آن حرکت کرد و باعث لنگر انداختن صدها لنج تجاری در بندرهای بوشهر شد.


روایت یک مغازه دار گناوه ای از اعتصاب یک هفته ای
ته لنجی، گرچه یک کالا نامیده می شود اما در اصل بخشی از اشتغال بندرنشینان را شکل می دهد. براساس آمارهای رسمی هزار و 500 نفر از مرز نشینان چزابه و ۲ هزار نفر در مرز نشینان شلمچه از طریق همین ته لنجی و فروش کالاهای وارداتی کسب درآمد می‌کنند. آن طور که آرش پارسازاده از کسبه بازار گناوه به روزنامه ابتکار می‌گوید: تقریبا اکثریت مغازه دار از طریق ته لنجی در گناوه روزگار می‌گذرانند و حالا 20 روز می شود که کالاها اجازه ترخیص ندارند و در لنج ها باقی مانده اند. از سوی دیگر مغازه داران در اعتراض به قانون جدید حذف ته لنجی و در حمایت از لنجی ها اعتصاب کرده اند و بازار عملا تعطیل است.


براساس گفته های این مغازه دار گرچه این اعتصاب به خاطر اعمال قانون جدید گمرک صورت گرفته است اما شاید بخش عمده اعتراضات به دلیل عدم اجازه ترخیص کالاها از لنج ها باشد. او می‌گوید: لنج ها مبالغ کلانی را برای خرید کالا اختصاص می‌دهند، شاید لنجی حدود 700 میلیون تومان کالا خریداری کرده است که تنها حدود 200 میلیون تومان آن ته لنجی باشد و حالا گمرک اجازه ترخیص هیچ کالایی را به لنجی‌ها نمی دهند.


پارسازاده با اشاره به لزوم ترخیص کالاهای ته لنجی گفت: عموما کالاهایی که از طریق لنج به کشور وارد می شوند، کالاهایی چون پوشاک، لوازم صوتی و تصویری و حتی سیستم‌ها و تجهیزات هوا و فضاست. کالاهایی که زمان برای ترخیص آنها اهمیتی ندارد اما کالاهای ته لنجی عموما خوراکی‌‌ هستند و با گذر زمان ممکن است فاسد شوند و خسارت بسیاری را به لنجی‌ها وارد کنند.


افزایش قیمت کالاها در پی اعتصاب
هرچند قانون جدید گمرگی به جهت جلوگیری از کالاهای قاچاق به کشور از سوی دولت‌ها اعمال می شود اما اجرای این قانون نه تنها معیشت بندرنشینان را دچار چالش ‌می کند بلکه تورم را نیز به بازارهای کشور تزریق می‌کند. اجرای بخشنامه محدود کننده دولت علاوه بر افزایش قیمت کالاهایی وارداتی از طریق ته لنجی، از جذابیت بازار شهرهایی نظیر گناوه نیز می کاهند. فارغ از اینها اعمال قانون حذف ته لنجی سبب می شود تا معیشت ساکنان ساحل را که متاثر از توزیع نامتوازن صنایع و زمینه های اشتغال هستند دچار چالش کند و تنها دلخوشی برای ماندگاری در این مناطق را که همین واردات کالا بدون عوارض بوده است از بندرنشینان بگیرد.


آرش پارسازاده، مغازه دار گناوه در این رابطه می‌گوید: به واسطه عدم ترخیص کالاها در طی این 20 روز بسیاری از کالاها به خصوص لوازم برقی و الکترونیک افزایش قیمت پیدا کرده اند. به طور مثال تلویزیونی که به قیمت 750 تومان پیش از این فروخته می‌شد امروز با قیمت 850 تومان به فروش می‌رسد.


پس از هدف مندی یارانه و افزایش چند برابری هزینه ها خصوصا سوخت، واردات کالای ته لنجی راه جبران زیان سفرهای دریایی از نظر ملوانان و صاحبان شناورها محسوب می شود. حالا اما بخشنامه جدید دریا آنها را با مشکل مواجه کرده و موجب اعتراض و اعتصاب آنها شده است.


به گفته آرش پارسازاده، مغازه دار گناوه تنها قشری که از اعمال این قانون متضرر خواهند شد، مردم جنوب و در نهایت مردم ایران خواهند بود و این قانون دردی را از بیماری قاچاق در ایران دوا نخواهد کرد. براساس اظهارات محمد حسین جهانبخش، استاندار بوشهر در سال 90 در صورتی که قانون ته لنجی به درستی اجرا نشود واسطه‌ها و دلالان بیشترین سود را از ورود این کالاها می‌برند. جهانبخش همچنین بیان کرده است: آنچه در ارتباط با قاچاق کالا در استان بوشهر مطرح است این است که مثلا از یک لنج باری با کالاهایی به ارزش 200 میلیون تومان، تنها چهارمیلیون تومان سود برای ملوان و صیاد حاصل می‌شود و مابقی به سود واسطه‌هاست.


هرچند خبرها حکایت از آن دارد که اعتصاب مغازه داران گناوه و دیلم همچنان ادامه دارد اما قرار است این قائله به واسطه امام جمعه و فرماندار گناوه حل و فصل شود.

 

 اخبار  اجتماعی  -  ابتکار 


ویدیو : «ته لنجی » حق یا قاچاق؟