تهران، ریاض را هسته ای نمی کند : گزارش یک موسسه آمریکایی تهران، ریاض را هسته ...



شرط برقراری روابط دیپلماتیک تهران با ریاض , استخدام تهران , نقشه تهران

گزارش یک موسسه آمریکایی

تهران، ریاض را هسته ای نمی کند

دیپلماسی ایرانی: نگرانی ها در مورد اینکه ایران هسته ای ، ریسک به راه افتادن چرخه هسته ای در خاورمیانه را به دنبال دارد، تا حدودی مورد مبالغه قرار گرفته است. این نتیجه ای است که یک موسسه آمریکایی با بررسی برنامه های هسته  ای ایران و شرایط خاورمیانه گرفته و بر این باور است کشورهایی مانند عربستان سعودی با هسته ای شدن ایران در جهت تولید بمب هسته ای حرکت نخواهند کرد.

به گزارش رویترز، برخی کشورهای غربی ادعا می کنند که ایران هسته ای، چرخه هسته ای در خاورمیانه بنیانگذاری می کنند که می تواند ریسک هایی برای امنیت منطقه و جهان به همراه داشته باشد.

عربستانه سعودی، به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت در جهان ، رقیب قدیمی ایران در منطقه به شمار می رود و کارشناسان می گویند این کشور بیش از هر کشور دیگری در منطقه می تواند با هسته ای شدن ایران به باشگاه هسته ای ملحق شود. البته از نگاه ناظران بین المللی این نگرانی در مورد ترکیه و مصر نیز وجود دارد.

این در حالی است که اسرائیل که تا کنون هیچگاه وجود تسلیحات هسته ای در خاک خود را تایید نکرده، به عنوان تنها قدرت هسته ای منطقه به شمار می رود، هرچند که پاکستان، همسایه ایران نیز سلاح هسته ای در اختیار دارد.

در دسامبر 2011، ترکی الفیصل، رئیس سازمان اطلاعات عربستان اعلام کرد در صورتی که ایران به سلاح هسته ای دست یابد، ریاض نیز در همین راه گام برخواهد داشت.

همچنین عربستان اعلام کرده است که تا سال 2023، نیروگاه 17 گیگاباتی هسته ای را احداث می کند و هدف از اجرای این پروژه کاهش مصرف داخلی نفت و افزایش صادرات عنوان شده است.

با این حال گزارش مرکز  امنیت آمریکایی جدید ( سی ان ای اس) حاکی از آن است که با وجود برخی ریسک ها برای هسته ای شدن عربستان، این احتمال بیشتر است که عربستان به جای ورود به باشگاه هسته ای ، اتکای خود را به آمریکا افزایش دهد تا از آن حمایت کند. بنا بر این گزارش، خرد جمعی در خصوص هسته ای شدن عربستان دچار اشتباه شده است.  

خرید بمب

بر اساس گزارش این موسسه آمریکایی، که کالین کال، معاون سابق وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه و ملیسا دالتون، کارشنالس سیاست خارجی آن را جمع آوری کرده اند ، مشکلات توسعه هسته ای طبق قوانین بین الملل و عدم رضایت واشینگتن برای هسته ای شدن عربستان، از جمله عواملی است که این کشور ثروتمند را از دستیابی به سلاح هسته ای بر حذر می دارد.

ریاض از امضاء کنندگان  پیمان منع اشاعه هسته ای به شمار می رود و برخی تحلیلگران بر این باورند که حتی در صورتی که میل به هسته ای شدن در عربستان افزایش یابد، این کشور به جای تولید سلاح آن را از کشورهایی مانند پاکستان که متحد ریاض به شمار می رود، خریداری می کند. البته احتمال اینکه ریاض این اقدام را انجام دهد نیز در گزارش این موسسه آمریکایی بسیار پایین پیش بینی شده است.

نویسندگان این گزارش می گویند، احتمالا عربستان به جای هست ای شدن، نیروی دفاعی و استراتژی هسته ای صلح آمیز خود را تقویت می کند و در ضمن به دنبال دریافت تضمین های امنیت هسته ای از سوی متحدان خود شامل آمریکا خواهد بود.

همچنین در این گزارش آمده است که مصر، ایران هسته ای را تهدیدی برای خود ارزیابی نمی کند و ترکیه نیز با توجه به تضمین های امنیتی ناتو، هم اکنون نیز از قدرت بازدارندگی هسته ای برخوردار است./دیپلماسی ایرانی

 


ویدیو : تهران، ریاض را هسته ای نمی کند