تنها یك اشاره به ایران در نطق سالانه اوباما :         باراك اوباما رییس جمهوری ...



 

 

 

تنها شبکه تبادل تبلیغات در ایران , اوباما ایران , قول اوباما به ایران

 

باراك اوباما رییس جمهوری ایالات متحده آمریكا در سخنرانی سالانه خود در كنگره تنها یك بار به نام ایران اشاره كرد.

به نقل از رویترز ، اوباما كه بخش عمده ای از سخنرانی خود را به مسایل اقتصاد داخلی این كشور اختصاص داده بود ، درباره ایران تنها به گفتن این نكته بسنده كرد كه "  برای تشویق ایران به پایبندی به تعهداتش تلاش‌های دیپلماتیک بسیاری صورت گرفته و بر اثر همین تلاش‌هاست که اکنون دولت ایران با تحریم‌های شدیدتری روبه‌رو است ".

رییس جمهوری ایالات متحده در این سخنرانی بار دیگر با تاكید برآغاز خروج نیروهای آمریكایی از افغانستان از ژوئیه سال جاری میلادی اعلام كرد كه امسال (2011) سال سختی در مبارزه با پیكار جویان طالبان در افغانستان است.

اوباما در این سخنرانی مسایلی همچون احیای رابطه آمریكا با روسیه ، شراكت رو به گسترش با هند و تلاش برای عدم تكثیر سلاح های هسته ای در جهان را از مصادیق موفقیت سیاست خارجی آمریكا در سال 2010 دانست.

گفتنی است كه اوباما در سخنرانی سالانه خود هیچ اشاره ای به موضوع صلح خاورمیانه و گفتگوهای متوقف مانده صلح میان تشكیلات خودگردان فلسطینی و اسراییل نكرد ، این در حالی است كه تعهد به روند صلح خاورمیانه از نظر عده زیادی از ناظران مهم ترین اولویت سیاست خارجی دولت اوباما دانسته شده است.

رییس جمهوری آمریكا همچنین در این سخنرانی از مردم تونس حمایت كرد و ضمن دیكتاتور خواندن زین العابدین بن علی رییس جمهوری فراری تونس ، گفت كه مردم تونس ثابت كردند كه اراده مردم در نهایت از حكم و خواسته یك دیكتاتور قوی تر است.

اوباما در این سخنرانی با تمركز بر مسایل داخلی آمریكا به ویژه اقتصاد در حال خروج از ركود این كشور ، از جمهوریخواهان كنگره خواست تا از این پس بر مبنای مسئولیت های مشترك با دولت دموكرات در تصمیم گیریها مشاركت كنند.

رییس جمهوری ایالات متحده با اشاره به اینكه آمریكا  کشور افراد و پدیده های نوآور و نوینی همچون برادران رایت، ادیسون ، فیس بوک و گوگل است و افزود: " در آمریکا نوآوری فقط زندگی ما را تغییر نمی دهد، بلکه راهی برای کسب درآمد است."

دولت اوباما در انتخابات اخیر میاندوره ای كنگره عرصه را به جمهوریخواهان واگذار كرد و جمهوریخواهان توانستند در انتخابات نوامبر سال گذشته میلادی كنترل مجلس نمایندگان آمریكا را به دست گرفته و در مجلس سنا فاصله كرسی های خود با دموكرات ها را به حداقل برسانند.

به گمان بسیاری از ناظران دلیل شكست دموكرات ها در انتخابات میاندوره ای كنگره نارضایتی افكار عمومی این كشور از وضعیت بد اقتصادی این كشور است . دولت اوباما هم اكنون با بیكاری 9 و نیم درصدی و با یك كسری بودجه 1300 میلیارد دلاری روبرو است...../تحلیل:عصرایران


ویدیو : تنها یك اشاره به ایران در نطق سالانه اوباما