تنها تفریح مشترک جوانان ایرانی و آمریکایی : نتایج یک بررسی جدید آشکار ساخت ...


نتایج یک بررسی جدید آشکار ساخت قلیان به پرطرفدارترین نوع دخانیات در میان آمریکایی‌ها به ویژه نوجوانان تبدیل شده است. خبرگزاری ایسنا: نتایج یک بررسی جدید آشکار ساخت قلیان به پرطرفدارترین نوع دخانیات در میان آمریکایی‌ها به ویژه نوجوانان تبدیل شده است.
 
بنابراین مطالعه، این روزها در آمریکا سیگار و سایر مواد دخانی جای خود را به قلیان داده‌اند به طوری که در سال گذشته از هر پنج دانش آموز دبیرستانی در آمریکا یک نفر قلیان کشیده‌ است. یافته‌های این مطالعه در عین حال نتایج مطالعات پیشین را نیز تایید می‌کند و نشان می‌دهد که دانش‌آموزان خانواده‌های مرفه‌تر بیشتر به سمت قلیان گرایش پیدا می‌کنند. همچنین دانش آموزان سفیدپوست پسر و آنهایی که در حال حاضر سیگار می‌کشند یا آنهایی که سابقه مصرف الکل، ماری‌جوآنا داشته‌اند نیز به سمت قلیان کشیده شده‌اند.
 
این مطالعه که روی 5540 دانش آموز دبیرستانی حد فاصل سال‌های 2010 تا 2012 میلادی انجام شده نشان می‌دهد زندگی در شهرهای بزرگ و داشتن پدر و مادر تحصیلکرده نیز بر گرایش دانش آموزان آمریکایی به سمت قلیان می‌افزاید. مطالعات انجام شده در دانشگاه میشیگان آشکار کرده است که مصرف قلیان در میان دانش آموزان دبیرستانی در سال گذشته 21 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که تعداد دانش آموزانی که گفته‌اند تا به حال سیگار نکشیده‌اند از 40 درصد در سال 2012 میلادی به 38 درصد در سال 2013 میلادی کاهش یافته است.
 
اگرچه باور عمومی این است که مضرات قلیان از سیگار کمتر است اما تحقیقات نشان می‌دهد که این باور از پایه بی‌اساس است. سازمان کنترل و پیشگیری امراض آمریکا (CDC) اعلام کرده که خطرات قلیان اگر از سیگار بیشتر نباشد کمتر نیست. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد میزان قطران، نیکوتین و مونوکسید کربن موجود در تنباکوی قلیان به ویژه تنباکوهای میوه‌ای و معطر بسیار بالا است.
 
سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال 2005 میلادی اعلام کرد که یک نوبت مصرف قلیان برابر با کشیدن بیش از 100 نخ سیگار است. با وجود اینکه برخی قلیان‌های بدون تنباکو با نصب برچسب‌هایی ادعا می‌کنند که مضرات تنباکو را ندارند اما مطالعات انجام شده از سوی CDC نشان می‌دهد قلیان‌های تنباکویی و گیاهی هر دو مضرات مشابهی داشته و محتوی مونوکسید کربن و سایر ترکیبات سمی هستند که خطر سرطان‌های مرتبط با ذخانیات و بیماری‌های قلبی و ریوی را افزایش می‌دهد.


ویدیو : تنها تفریح مشترک جوانان ایرانی و آمریکایی