تنش ایران و روسیه بر سر عربستان : یک مقام ارشد اطلاعاتی عرب در اظهار نظری گفت: ...


یک مقام ارشد اطلاعاتی عرب در اظهار نظری گفت: ایرانی‌ها در عراق و سوریه تصمیم گیرندگان اصلی هستند و تنش زدایی ریاض- مسکو باعث نگرانی این کشور شده است. خبرگزاری فارس: یک مقام ارشد اطلاعاتی عرب در گفت‌و‌گو با دفتر نشریه آمریکایی «بریت بارت» در بیت‌المقدس اشغالی مدعی شد که حضور ایران در سوریه نه تنها موجب بقای «بشار اسد» رییس جمهور این کشور شده بلکه مخالفان شیعیان منطقه خاورمیانه را نیز تضعیف می‌کند.

این مقام ارشد اطلاعاتی عربی که نامی از آن برده نشده است، مدعی شد که منافع منطقه‌ای ایران با روسیه متفاوت است.

 وی در این زمینه گفت: «روسیه قصد اشغالگری منطقه را ندارد. آن‌ها خواهان حفظ پایگاه نظامی خود در سوریه  و تقویت مواضعشان در این کشور هستند اما ایران در پی نفوذ در امور عراق ،سوریه و لبنان است. ایرانی‌ها در عراق  و سوریه تصمیم گیرندگان اصلی هستند و از سویی دیگر مخالف حمایت روسیه و تلاش این کشور در رفع ستیزهای منطقه‌اند زیرا این کار شاید موجب ضربه زدن به سلطه ایران در خاورمیانه منجر شود.»

به نوشته بریت بارت، این مقام اطلاعاتی عربی البته ناشناس در ادامه با اتهام زنی به ایران افزود: «ایران می‌خواهد با کمک حزب‌الله لبنان به دستاوردهای ارتش روسیه صدمه وارد کند تا نشان دهد این نیروهای ایران و سلاح‌های این کشورند که نقش تعیین کننده دارند .آن‌ها می‌خواهند محور ایرانی – سوری را با کمک سلاح‌های ایرانی و در موازنه با موفقیت‌های روسیه بر نیروهای داعش در رقه ایجاد کنند.»

وی در خاتمه مدعی شد که تنش بین ایران و روسیه در این اواخر عمدتا در زمینه راهبرد نظامی، فرآیند آشتی ژنو (مذاکرات صلح ژنو) و تنش زدایی روسیه و عربستان سعودی بوده است که احتمالا در آینده افزایش می‌یابد.


ویدیو : تنش ایران و روسیه بر سر عربستان