تنبل‌ ترین كوسه‌ جهان معرفی شد : مطابق تحقیقات جدید، كوسه‌های گرینلند آهسته‌ترین ...


مطابق تحقیقات جدید، كوسه‌های گرینلند آهسته‌ترین و به نوعی تنبل‌ترین كوسه‌های جهان هستند و با سرعت حدود فقط یك مایل در ساعت شنا می‌كنند. خبرگزاری ایسنا: مطابق تحقیقات جدید، كوسه‌های گرینلند آهسته‌ترین و به نوعی تنبل‌ترین كوسه‌های جهان هستند و با سرعت حدود فقط یك مایل در ساعت شنا می‌كنند.

گفته می‌شود دلیل این امر شاید دمای پایین آب در اقیانوس قطب شمال باشد.

 یوكی واتاناب و همكارانش از موسسه ملی تحقیقات قطبی، از داده‌های برچسب‌های واقعه‌نگاری جهت اندازه‌گیری سرعت شنا و فركانس ضربه دم شش كوسه آزاد گرینلند استفاده كردند.

 این اندازه‌گیری‌ها سپس با داده‌های ثبت شده در خصوص سایر كوسه‌ها و ماهی‌ها مقایسه شدند و مشخص شد كه فركانس متوسط ضربه دم این كوسه‌ها به 9 چرخه ضربه در هر دقیقه رسید.

تنبل ترین مردم جهان , مرفه‌ترین کشورهای جهان معرفی شدند , معرفی چند کتاب از پرفروش ترین کتابهای تاریخ جهان

 با در نظر گرفتن اندازه این آبزیان، هر دوی فركانس ضربه دم و بیشینه سرعت ثبت شده برای كوسه‌های گرینلند در مقایسه با سایر گونه‌‌های ماهیان پایین‌ترین بودند.

 به این دلیل كه ضربه‌های دم نشان‌دهنده سرعت انقباض ماهیچه است و این كه سرعت با كاهش دما مرتبط است، محققان معتقدند كه محیط سرد گرینلند كوسه‌های این منطقه را به كندترین كوسه‌ها در نوع خود تبدیل كرده است.

 فرایندهای فیزیولوژیكی فراوانی از جمله سرعت انقباض ماهیچه با كاهش دما كند می‌شود كه این امر اثر Q10 خوانده می‌شود و بسیار قوی است. انسان‌ها متوجه این موضوع نیستند زیرا دمای بدن آن‌ها حتی در دماهای سرد بالا است. در مورد ماهیان، دمای بدن با دمای كاهش‌یافته محیط پایین می‌آید و بسیاری از فرایندهای فیزیولوژیكی نیز سركوب می‌شوند.

 آهسته بودن كوسه‌ها موجب ایجاد تغییر در سناریو طعمه-شكارچی می‌شود. بسیاری از كوسه‌های درنده با سرعت بالا در آب شنا كرده و این امر آن‌ها را قادر به گرفتن ماهی و پستانداران دریایی دارای سرعت كندتر می‌كند.

 دانشمندان در شكم كوسه‌های گرینلند انباشت‌های بزرگی از ماهی و خوك آبی پیدا كردند و پس از انجام تحقیقات دریافتند كه این آبزیان كند به خوك‌های خوابیده نزدیك و آن‌ها را صید می‌كنند. ابن كوسه‌ها خود در آب‌های عمیق می‌مانند و نهنگ‌های شكارچی دشمن آن‌ها به این مكان‌ها زیاد تردد نمی‌كنند.

 واقعه‌نگارهای داده‌یی امكان درك رفتار حیوانات وحشی را می‌دهند و حسگرهای سرعت شنای با رزولوشن بالا دیدگاهی‌هایی را در مورد دقیق‌ترین اطلاعات در خصوص سرعت شنای حیوانات آبزی ارائه می‌دهند.

 جزئیات این مطالعه در Journal of Experimental Marine Biology and Ecology انتشار خواهد یافت.   


ویدیو : تنبل‌ ترین كوسه‌ جهان معرفی شد