تمجید ناظری از راجستانی ها/ در آواز ایرانی عقب‌گرد داشته‌ایم : شهرام ناظری ...



شب آواز ایرانی , دستگاه آواز ایرانی , نت اهنگ آواز اساطیر استاد ناظری

شهرام ناظری در ششمین روز از برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر همراه با معاون هنری وزیر ارشاد مهمان گروه «دیوانا» از راجستان شد و اجرای آنها را تحسین کرد.

به گزارش سینماخبر،شهرام ناظری شوالیه آواز ایران در ساعت پایانی روز دوشنبه ۲۶ بهمن ماه با حضور در کنسرت گروه «دیوانا» از راجستان در تالار رودکی همراه با علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد و حمیدرضا نوربخش مدیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر از این برنامه زنده موسیقایی دیدن کرد.

وی بعد از پایان این کنسرت که با تقدیر گروه راجستانی انجام گرفت در جمع خبرنگاران پیرامون این اجرای موسیقایی توضیح داد: موسیقی ما به دلیل برخی از مشکلاتی که سر راه آن قرار داشته نتوانسته درست پیشرفت کند و به خاطر همین مشکلات به جای پیشرفت درجا زده است اما اجرایی که امشب دیدم بسیار اجرای عالی بود و من بار دیگر به این نکته رسیدم موسیقی منطقه راجستان به دلیل حضور پر رنگ ریتم از چه پیشرفت قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است و بر عکس ما در موسیقی حرکت رو به پیشرفتی داشته است.

ناظری افزود: امشب مخاطبان دیدند که ساده ترین موسیقی محلی چطور همه را میخ کوب کرد و به ما نشان داد که موسیقی ما چقدر در ریتم عقب است. اساسا این تنوع ریتمی که ما در کنسرت راجستان دیدیم به هیچ عنوان با ریتمی که ما در موسیقی ایرانی داریم قابل مقایسه نیست و اینجاست که نقش آموزش و تقدس موسیقی را کاملا مشاهده می کنیم و می بینیم که این موسیقی چقدر درست در مسیر خود حرکت کرده است.

شوالیه آواز ایران تصریح کرد: وقتی در ایران موسیقی در بسیاری از موارد با مشکلات زیادی مواجه است به طور حتم با وجود تمام اشتراکاتی که می توانیم با موسیقی شرق داشته باشیم، عقب می مانیم. ماجرا همانی می شود که موسیقی آوازی ایران با وجود تمام زیبایی ها و قابلیت هایی که دارد نه تنها پیشرفت نکرده بلکه در مواردی درجا زده یا عقب‌گرد هم داشته است.

 

متاسفانه موسیقی آوازی ما به سمتی رفته که شاهد تم های مونوتنی در این زمینه هستیم و هیجان چندانی در این سبک دیده نمی شود در حالیکه اگر به همین سبک موسیقی گروه راجستان توجه کنیم متوجه می شویم که این سبک در عین سادگی چقدر تنوع و جذابیت دارد.

وی در پایان گفت: متاسفانه آن تحولی که باید در حوزه آوازی ما اتفاق بیفتند به وجود نیامده و ما نه تنها پیشرفت نکرده ایم بلکه نسبت به سبک پنجاه سال پیش هم عقب گرد داشتیم، گویی اینکه تنوع ریتمیک پنجاه سال پیش آواز ایران بسیار پیشرفته تر این سبک امروزی ماست.

 

موسیقی مقامی و موسیقی سنتی ما دارای ارزش های بسیار فراوانی است اما به دلیل برخی از مشکلات و تحولات اجتماعی این روند ارزشمند نتوانسته در مسیر واقعی خود حرکت کند. البته شاید در بخش سازی توانسته باشیم به توفیقاتی دست پیدا کنیم اما در بخش آوازی این اتفاق اصلا نیفتاده است.

اخبار فرهنگی - مهر


ویدیو : تمجید ناظری از راجستانی ها/ در آواز ایرانی عقب‌گرد داشته‌ایم