تمام مشكلات قرص های پیشگیری از بارداری : احتمالا از عوارض جانبی قرص‌های‌ پیشگیری‌تان ...


احتمالا از عوارض جانبی قرص‌های‌ پیشگیری‌تان چیزهایی شنیده‌اید اما می‌دانید كه در مورد هر كدام از این عوارض چه واكنش‌هایی باید نشان دهید؟

پیشگیری از بارداری , پیشگیری اورژانسی از بارداری , پیشگیری فوری از بارداری

جلوگیری از بارداری بر پایه روش‌های هورمونی، اغلب با عوارضی جسمی و حتی روحی همراه است، از ناراحتی‌‌های اندك گرفته تا بدترین حالاتی كه برای هر فردی متفاوت است. ممكن است شما از میزان تحمل خود نسبت به این قرص‌ها تا وقتی كه از آنها استفاده نكنید، خبر نداشته باشید اما این مطلب به چند راه حل برای بسیاری از این مشكلات رایج كه پس از استفاده از اینگونه قرص‌ها پیش می‌آید اشاره كرده است.



     با سردرد و  سرگیجه چه ‌كنید؟

اگر این موارد رخ داد صبور باشید. دكتر «هیلدا هاتچرسون»، پزشك متخصص زنان و استاد دانشگاه كلمبیا در نیویورك، اظهار می‌كند: «به‌نظر می‌رسد این عوارض جانبی در اكثر موارد پس از مدتی استفاده از این قرص‌ها از بین می‌روند. اما اگر از بین نرفتند، شاید تغییر مارك قرص‌ها یا حتی نوع موارد پیشگیری بتواند مفید واقع شود.»



در بعضی  خانم‌ها اگر قرص جلوگیری از بارداری كه مصرف می‌كنند با قرصی كه آندروژنیك یا هورمون مردانه  بیشتری دارد، عوض كنیم، میزان تمایل جنسی به حالت اولیه باز می‌گردد



     حالت تهوع دارید؟

در اكثریت قریب به اتفاق موارد این واكنش پس از چند ماه مصرف این دارو، خودبه‌خود از بین خواهد رفت. اگر این حالت از بین نرفت و از قرص ضد‌بارداری خوراكی استفاده می‌كنید، آن را همراه با غذا میل كنید. درصورتی كه از روش‌هایی مانند حلقه یا چسب‌های حاوی هورمون استفاده می‌كنید و حالت تهوع دارید، باید روش جلوگیری خود را تغییر دهید.



     اگر  قاعدگی شما با اختلال همراه است

دكتر «هاتچرسون» می‌گوید: «من فكر می‌كنم این عارضه نسبت به دیگر عوارض جانبی مصرف قرص‌های ضد‌بارداری، بیشتر خانم‌ها را مشوش می‌سازد. زیرا بسیار غیرقابل پیش‌بینی است و زمان سیكل قاعدگی را بر هم می‌ریزد. برای حل این مشكل خوردن قرص درست در یك ساعت معین از روز، ممكن است مفید باشد. روش‌های ضد‌بارداری كه پیش از بارداری انجام می‌شود مانند تزریق، مینی پیل و كاشت زیر پوست، بیشتر با این حالت همراه هستند. روش‌های فوق احتمال كمتر شدن دوره زنانه را بالا برده و گاهی سبب قطع كامل آن می‌شود.»
این پزشك متخصص می‌گوید: «درصورتی كه لكه بینی دارید، حتما پزشك خود را از این موضوع مطلع‌سازید.» دكتر آن فاستر روسالز، سرپرست پزشكی برنامه‌ریزی وظایف والدین گلدن گیت، بیان می‌كند: «در اینگونه موارد گاهی می‌توان از دارو‌های ضد‌التهابی مانند ایبوپروفن یا گهگاه از كمی استروژن استفاده كرد اما حتما با نظر پزشك.»



وقتی تمایل جنسی شما كم می‌شود

درصورت مشاهده این عارضه، از نوع دیگر دارو‌های ضد‌بارداری استفاده كنید. دكتر «هاتچرسون» در این مورد معتقد است: «در برخی خانم‌ها اگر قرص جلوگیری از بارداری كه مصرف می‌كنند با قرصی كه آندروژنیك یا هورمون مردانه بیشتری دارد، عوض كنیم، میزان تمایل جنسی به حالت اولیه باز می‌گردد. اگر این روش هم مفید واقع نشد باید از روش دیگری استفاده كرد.»



خلق و خوی شما عوض شده؟

اگر تنها مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری و نه هیچ عامل دیگری، به راستی سبب نگرانی و اضطراب و حتی افسردگی شما می‌شود، باید از روش‌های غیرهورمونی دیگر استفاده كنید. دكتر هاتچرسون می‌گوید: «با تجربه‌ای كه من به دست آورده‌ام، اگر خانمی به دلیل استفاده از قرص‌های ضد‌بارداری دچار افسردگی شود، معمولا تعویض دارو هم در مورد او كارساز نخواهد بود. این پزشك متخصص می‌گوید كه براساس تجربیات او تقریبا تمامی راه‌های هورمونی باعث ایجاد چنین مشكلات مشابهی می‌‌شوند.» برای برخی از بیماران كه واقعا ‌باید از قرص جلوگیری از بارداری استفاده كنند، دكتر هاتچرسون در برخی موارد داروی ضد‌افسردگی تجویز می‌كند كه نتیجه موفقیت آمیز و خوبی هم داشته است.


ویدیو : تمام مشكلات قرص های پیشگیری از بارداری