تلویزیون به اشتباه جایگزین منبر شده است : سیما حتی نمی‌تواند با یک شبکه کوچک ...



مسیر اشتباه تلویزیون , تلویزیون , تلویزیون شهری

سیما حتی نمی‌تواند با یک شبکه کوچک ماهواره‌یی رقابت کند

تلویزیون به اشتباه جایگزین منبر شده است

جمعی از اساتید دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به آسیب‌شناسی رسانه‌یی سازمان صداوسیما با تاکید بر برنامه‌های سیما پرداختند.

به اعتقاد برخی زندگی اقلیت‌ها در برنامه‌های تلویزیون بازتاب ضعیفی دارد. برخی دیگر معتقدند تمرکز تلویزیون بر بعد مناسکی دین‌، به صورت غیرحرفه‌یی انجام می‌شود. عده‌ای می‌گویند، صداوسیما تاکید بر سطحی بودن برنامه‌ها دارد و برخی از این مدرسان رشته ارتباطات هم در انتقاد خود اینگونه مطرح می‌کنند «صداوسیما حتی نمی‌تواند با یک شبکه کوچک ماهواره‌یی رقابت کند».

دکتر نجاتی، مدرس دانشگاه در آسیب‌شناسی رسانه‌یی صداوسیما اظهار کرد: بازتاب بسیار ضعیف زندگی اقلیت‌ها در برنامه‌های سیما (خصوصا کردها‌، بلوچ‌ها و عرب‌ها)، ضعف محتوای علمی - کارشناسی برنامه‌های مستند (اعم از سیاسی‌، اجتماعی‌، فرهنگی تا تاریخی)، فقدان جهت‌گیری انتقادی سازنده در برنامه‌های خبری‌، میزگردها، مصاحبه‌ها و تفاسیر خبری سیما‌، بی‌توجهی و عدم تدبیر در جلوگیری از کاهش روزافزون مخاطبان سیما و بی‌رونق شدن صدا و سیما را از جمله مواردی دانست که در نقد صداوسیما وارد است.

دکتر بیچرانلو نیز با اعتقاد بر اینکه افزایش تعداد شبکه‌های تلویزیونی تأمینی‌، به دلیل اینکه به صورت افراطی و مدیریت نشده رخ داد، یک فرصت را به تدریج از بین برد‌، ادامه داد: یعنی اگر به یک فرصت برای نمایش فیلم‌ها و سریال‌های آرشیوی تبدیل شده بود، با تعدد شبکه‌ها سیما به نوعی ولخرجی را آورد و این فرصت از بین رفت.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اعتقاد برخی صاحب‌نظران که تمرکز تلویزیون بر بعد مناسکی دین‌، به صورت غیرحرفه‌یی انجام می‌شود و به تدریج ‌باعث دلزدگی مخاطبان از تلویزیون می‌شود، گفت: انتقال بدون پردازش مطالب دینی و اخلاقی برای مثال سخنرانی‌های مذهبی طولانی و پیام‌های دینی پردازش نشده غیرحرفه‌یی به تدریج هم باعث کاهش اعتبار رسانه و هم دلزدگی از آن پیام‌ها می‌شود؛ به طور خلاصه به نظر می‌رسد رسانه تلویزیون به اشتباه جایگزین منبر شده است و هر دو از آن آسیب می‌بینند.

دکتر اعتمادی‌فر نیز در نقد سازمان صداوسیما، بر لزوم پرهیز از صورت‌گرایی (دینی‌، سیاسی و ...) در این رسانه پرداخت و گفت: منظور از صورت‌گرایی، توجه صرف به قالب‌هایی است که به لحاظ محتوایی و کاربردی هیچ ضرورتی ندارد، ولی معیار بسیاری از انتخاب‌ها و برنامه‌های صداوسیماست؛ مثل پوشش صرف روحانیت در مسائل دینی و ... . او همچنین بر ضرورت اعتمادسازی رسانه‌یی تاکید کرد و گفت: مساله‌ی صداقت رسانه‌یی و کاهش شدید مخاطب صداوسیما در سال‌های اخیر و افزایش گرایش به سایر رسانه‌ها‌ که از طریق بسیاری از تحقیقات پیمایشی نیز قابل تصدیق است.

اعتمادی‌فر به لزوم افزایش غنای محتوایی برنامه‌های صداوسیما نیز اشاره و اظهار کرد: صداوسیما تاکید بر سطحی بودن برنامه‌ها دارد که منجر به بی‌اعتمادی مخاطب و نوعی احساس فرمایشی بودن محتوا می‌شود؛ مثل گنجاندن مباحث مذهبی در برنامه‌های کودک، حفظ تعادل رسانه‌یی‌.این مدرس دانشگاه با بیان اینکه صدا وسیما باید از افراط و تفریط‌ بپرهیزد، گفت: این امر به خصوص در نوع برنامه‌ها دیده می‌شود که تحت تاثیر شرایط، دچار افراط یا تفریط می‌شود و هیچگونه الگوی ثابتی برای ارائه‌ی نوع برنامه‌های صدا و سیما دیده نمی‌شود؛ مثل جریان افراط در برنامه‌های مناطره انتخابات و تفریط ناگهانی رسانه بعد از انتخابات که از هیچ الگویی پیروی نمی‌کرد.

مدرس دیگری نیز با طرح پرسش‌هایی انتقادی نسبت به صداوسیما، گفت: چرا افراد به صرف هم جهت سیاسی بودن و هم جناحی بودن باید وارد سازمان شوند؟ چرا افراد فرهنگی‌تر کار را در دست نمی‌گیرند؟ سال ۷۴ که آقای لاریجانی به سازمان آمدند، مقام معظم رهبری به ایشان گفتند تعداد پرسنل زیاد است و باید آن را کم کنید. آن زمان کل تعداد پرسنل صداوسیما ۱۴ هزار نفر بود، الان چند نفر است؟ ۵۰ هزار نفر با این حجم گسترده‌ی پرسنل‌ سازمان، حتی نمی‌توانند با شبکه «من و تو» رقابت کنند./بهارنیوز

 

 

 


ویدیو : تلویزیون به اشتباه جایگزین منبر شده است