تله برای آیفون‌بازها : در جریان تحقیقات تکمیلی و همچنین اعترافات متهم مشخص ...



در جریان تحقیقات تکمیلی و همچنین اعترافات متهم مشخص شد که وی از چند خانم دیگر نیز به این روش اخاذی کرده و برای آنها ایجاد مزاحمت کرده است.

به گزارش همشهری، نقشه‌اش كاملا حرفه‌ای بود. جوان فروشنده هنگام روبه‌رو شدن با خریدارانی كه از گوشی‌های اپل اطلاعات زیادی نداشتند، آی‌دی این تلفن‌ها را به جای تحویل دادن به صاحبشان، برای خود برمی‌داشت تا بتواند به اطلاعات گوشی آنها دست پیدا كند.

پرونده‌ی‌ كلاهبرداری از خریداران گوشی‌های تلفن همراه اپل آن هم از طریق اپل آی‌دی در آخرین روزهای سال گذشته به دست كارآگاهان پلیس فتای استان البرز رسید.

ماجرا از آنجا آغاز شد كه زن جوانی با مراجعه به پلیس ماموران را در جریان پرونده‌ی عجیب و پیچیده‌ای قرار داد. زن جوان گفت: مدتی قبل با مراجعه به یك مغازه‌ی موبایل فروشی در كرج یك گوشی اپل خریداری كردم و به خانه بازگشتم.

اما از همان روز اول گوشی تلفن همراهم مشكل داشت و نمی‌توانستم برنامه‌هایی را كه احتیاج داشتم روی آن نصب كنم. به همین خاطر دوباره به همان مغازه‌ای كه تلفن همراه را از آنجا خریده بودم رفتم تا مشكل را برطرف كند.

فروشنده‌ی مغازه مدعی شد گوشی‌های اپل برای اینكه در داخل ایران كار كنند و بتوانیم برنامه‌ای روی آن نصب كنیم احتیاج به یك برنامه دارد كه حدودا 200 هزارتومان قیمتش است.

گوشی را خریده بودم و به همین خاطر مجبور بودم این پول را پرداخت كنم.

اما این پایان ماجرا نبود و حتی با نصب برنامه‌ی 200 هزار تومانی هم مشكل زن جوان حل نشد. او در ادامه‌ی اظهاراتش به ماموران گفت حتی با نصب برنامه‌ای كه مرد فروشنده مدعی بود روی گوشی‌ام نصب كرده است هیچ اتفاقی برای گوشی تلفن همراهم نیفتاد و مشكلات بیشتری نیز برایم پیش آمد.

هر روز یك سری شماره تلفن ناشناس روی لیست مخاطبانم ظاهر می‌شد و یا حتی پیام‌های خصوصی اشخاص دیگر در تلگرامم می‌آمد.

احساس می‌كردم یك نفر به تمامی اطلاعات داخل گوشی‌ام دسترسی دارد و همه‌ی اطلاعاتم را می‌‌بیند. به همین خاطر دوباره به همان مغازه مراجعه كردم و این بار فروشنده مدعی شد باید برای حل مشكل 500 هزار تومان پرداخت كنم.

با شنیدن این جمله به ماجرا مشكوك شدم و تصمیم گرفتم به یك مغازه‌ی دیگر مراجعه كنم. وقتی مشكلم را با یك فروشنده دیگر در میان گذاشتم گفت گوشی‌های اپل احتیاج به آی دی دارد و باید در هنگام خرید به شما ارائه می‌دادند.

اما من تا آن روز هیچ اطلاعی درباره آی‌دی نداشتم تازه آنجا بود كه متوجه شدم فروشنده‌ی گوشی با استفاده از اپل آی‌دی من به محتویات گوشی‌ام دسترسی پیدا كرده است. وقتی متوجه ماجرا شدم یكی از دوستانم پیشنهاد داد برای حل مشكلم ماجرا را با پلیس فتا درمیان بگذارم.

با ثبت اظهارات زن جوان تیمی از كارآگاهان پلیس فتای استان البرز تحقیقات گسترده‌ای را در این زمینه آغاز كردند. با توجه به اظهارات زن جوان كارآگاهان به این نتیجه رسیدند كه به احتمال زیاد فروشنده‌ی مغازه با استفاده از آی‌دی گوشی زن جوان به اطلاعات شخصی او دست پیدا كرده و احتمالا قصد اخاذی از او را دارد.

سرهنگ محمد اقبالی، رئیس پلیس فتای استان البرز درخصوص این پرونده به سرنخ می‌گوید: در حالی كه تحقیقات در این پرونده ادامه داشت، خانم جوان دیگری نیز به پلیس فتای استان البرز مراجعه و شكایت مشابهی را مطرح كرد.

او هم مدعی بود اطلاعات گوشی تلفن همراه افراد غریبه وارد گوشی‌تلفن همراهش می‌شود و همچنین احساس می‌كند فردی به اطلاعات داخل گوشی تلفن همراهش دسترسی دارد.

با طرح دومین شكایت كارآگاهان تحقیقات را جدی‌تر ادامه دادند و در جریان همین تحقیقات بود كه مشخص شد این دو زن جوان گوشی ‌تلفن‌ همراهشان را از یك مغازه در كرج خریداری كرده‌اند.

به این ترتیب هیچ شكی باقی نماند كه فروشنده‌ی مغازه با در اختیار داشتن آی دی این گوشی‌ها قصد اخاذی از مشتریانش را دارد.

تحقیقات كارآگاهان به مرحله آخر رسید و با دستور مقام قضایی فروشنده‌ی جوان شناسایی و دستگیر شد.

سرهنگ اقبالی، رئیس پلیس فتای استان البرز می‌گوید: با دستگیری مرد جوان وی تحت بازجویی قرار گرفت.

او در بازجویی‌های اولیه منكر هرگونه جرمی شد اما ماموران پلیس فتا در بررسی تلفن همراه متهم كشف كردند كه او یك اپل آی‌دی را به چند نفر فروخته است و با نصب این اپل آی‌دی روی تلفن همراه خود نه تنها به بهانه‌ی درست كردن گوشی‌های مشتریان آنها را سركیسه می‌كرد بلكه با دسترسی به اطلاعات تماس مشتریان و شناسایی دوستانشان برای آنها پیام‌های مزاحمت‌آمیز ارسال و قصد آشنایی با این افراد و كلاهبرداری از آنها را داشته است.

سرهنگ محمد اقبالی در ادامه اضافه كرد: در جریان تحقیقات تكمیلی و همچنین اعترافات متهم مشخص شد كه وی از چند خانم دیگر نیز به این روش اخاذی كرده و برای آنها ایجاد مزاحمت كرده است.

به همین منظور افرادی كه با این روش مورد اخاذی قرار گرفته‌اند می‌توانند برای شكایت و پیگیری پرونده به پلیس فتای استان البرز مراجعه كنند.

متاسفانه بسیاری از خریداران گوشی تلفن همراه از ماجرای اپل آی‌دی خبر ندارند و به راحتی طعمه‌ی افراد سودجو قرار می‌گیرند. شما هنگام خرید گوشی اپل برای اینكه بتوانید از خدمات و برنامه‌های این گوشی تلفن همراه استفاده كنید احتیاج به اپل آی‌دی دارید.

هر كدام از این آی‌دی‌ها مخصوص یك گوشی اپل است و فروشنده موظف است این آی دی را در اختیارخریدار بگذارد اما در این پرونده متاسفانه فروشنده این كار را انجام نداده بود.

او می‌گوید: متاسفانه عدم اطلاعات كافی در زمینه خرید تلفن همراه باعث بروز این نوع جرایم می‌شود و شهروندان باید به این نكته توجه داشته باشند كه اگر قصد خرید گوشی‌های تلفن همراه اپل را دارند حتما به فروشگاه‌های معتبر مراجعه كرده و در هنگام خرید از فروشگاه معتبر اپل ‌آی‌دی را كه یا به صورت اشانتیون و یا با مبلغ 20 تا 3هزار تومان فروخته می‌شود از فروشنده تحویل‌ وشخصا روی دستگاه‌های خود نصب كنند.

متاسفانه یكی از نواقص گوشی‌های اپل این است كه یك اپل آی‌دی را می‌توان روی چند گوشی تلفن همراه اپل نصب كرد و پس از نصب همه‌ی كاربران می‌توانند به واسطه‌ی این اپل‌آی‌دی به اطلاعات یكدیگر دسترسی پیدا كنند.


 اخبار حوادث - همشهری


ویدیو : تله برای آیفون‌بازها