تلفات آلودگی برابر سقوط هفتگی هواپیما : آنطور كه دبیر علمی شانزدهمین كنگره ...


آنطور كه دبیر علمی شانزدهمین كنگره تازه‌های قلب و عروق گفته است در تهران سالانه بین 2400 تا 4800 نفر به علت عوارض ناشی از آلودگی هوا فوت می‌كنند كه این میزان با سقوط هواپیمای مسافربری در هر هفته برابری می‌كند. روزنامه آرمان: آنطور كه دبیر علمی شانزدهمین كنگره تازه‌های قلب و عروق گفته است در تهران سالانه بین 2400 تا 4800 نفر به علت عوارض ناشی از آلودگی هوا فوت می‌كنند كه این میزان با سقوط هواپیمای مسافربری در هر هفته برابری می‌كند.

آلودگی هوا در كلان‌شهرهای كشور به ویژه در تهران یكی از مهم‌ترین معضلات چند سال اخیر كشور بوده است. هر چند امسال با تمهیداتی كه سازمان حفاظت محیط ‌زیست اندیشیده تعداد روزهای پاك و سالم افزایش پیدا كرده است اما، همچنان آلودگی معضلی مهم به شمار می‌رود كه سلامتی شهروندان را تهدید می‌كند. در سال‌های گذشته تعداد روزهایی كه تهران هوای پاك داشت از تعداد انگشتان یك دست بیشتر نمی‌شد اما، امسال عنوان شده است كه تاكنون شش روز هوای پاك و حدود 120 روز هوای سالم داشته‌ایم. این بهبود نسبی نتیجه اجرای طرح‌های كلان به ویژه جلوگیری از توزیع بنزین غیر استاندارد آلاینده بوده است.

آنطور كه مسئولان سازمان حفاظت محیط ‌زیست و همچنین كارشناسان وزارت نفت و بهداشت اعلام كرده‌اند بنزینی كه در داخل تولید می‌شد استاندارد‌های لازم را نداشت و در قدم اول باید بنزین وارداتی استاندارد جایگزین بنزین آلوده می‌شد. این كار از ابتدای امسال به مرور انجام شد و آنطور كه رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست حدود 20 روز پیش عنوان كرده است: پایش‌ها و اندازه‌گیری‌های صورت گرفته در این سازمان نشان‌دهنده كاهش آلودگی هوای تهران، كرج و اراك در مقایسه با پارسال است. معصومه ابتكار با اشاره به اینكه توزیع بنزین یورو 4 در برخی كلان‌شهرها موجب كاهش آلودگی هوا شده است گفت: یكی از آلاینده‌های بسیار سرطان زا در بنزین پتروشیمی، بنزن بود كه از چرخه خارج شده است و میزان بنزن بنزین‌های یورو 4 در حد استاندارد است.

دردسر‌های اصلاح یك كار اشتباه

توقف توزیع بنزین آلاینده و توزیع بنزین با كیفیت البته حواشی زیادی برای دولت و سازمان حفاظت محیط ‌زیست داشت چنانكه، برخی از در مخالفت در آمدند و عنوان كردند بنزین وارداتی با كیفیت نیست و دست‌های پشت‌پرده‌ای در واردات بنزین آلاینده وجود دارد. ابتكار نسبت به این اتهام افكنی واكنش نشان داد و گفت: «برخی درصدد هستند با ابهام‌آفرینی در اذهان عمومی دولت را تضعیف كنند اما، دولت و سازمان حفاظت محیط ‌زیست با جدیت پیگیر مسائل مربوط به آلودگی هوا است. »

بهبود نسبی كیفیت هوا در ماه‌های سپری‌شده در سال جدید صحت ادعاهای مسئولان سازمان حفاظت محیط ‌زیست كه یكی از دلایل اصلی آلودگی هوا را بنزین آلوده می‌دانستند اثبات كرد به گونه‌ای كه، چند روز پیش محمدهادی حیدرزاده مدیركل حفاظت محیط‌ زیست تهران گفت: تهران از ابتدای سال ۶ روز هوای پاك داشته است. پیش از این سعید متصدی معاون محیط ‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته بود: تهران در پنج ماه گذشته 117  روز  هوای  سالم  داشته است در حالی كه در مدت مشابه سال قبل تهرانی‌ها 47 روز هوای سالم تنفس كردند.

خطر همچنان باقی است

با وجود موفقیت نسبی در زمینه كنترل و كاهش آلودگی هوا در كلان‌شهرهای كشور همچنان آلودگی، معضلی مهم تلقی می‌شود و به طور كامل خطر رفع نشده است. اگرچه آمار مقایسه‌ای حكایت از بهبود اوضاع دارد اما، تهران و چند شهر دیگر كشور همچنان جزو مناطق آلوده جهان به حساب می‌آیند چنانكه، روز گذشته دبیر علمی شانزدهمین كنگره تازه‌های قلب و عروق تلفات آلودگی هوا  را معادل سقوط هر هفته یك هواپیمای مسافری دانسته است.

آنطور كه منابع خبر اعلام كرده‌اند مسعود اسلامی با بیان اینكه آلودگی هوا ازجمله مسائلی است كه عوارض آن همواره مورد بحث بوده، تصریح كرده است: در همین ارتباط پانلی با عنوان بررسی عوارض آلودگی هوا در این كنگره در نظر گرفته شده است. تا با حضور پژوهشگران و متخصصان رشته‌های مختلف و با حضور معصومه ابتكار، رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست عوارض آلودگی هوا بررسی شود.

او افزوده است: در این پانل عوارض آلودگی هوا بر قلب، ریه و نقش آن در بروز سرطان‌های مختلف و تغییرات ژنتیكی جنین بررسی می‌شود. اسلامی خاطرنشان كرده است: معصومه ابتكار در این پانل وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و برنامه‌های لازم برای مدیریت این معضل را بررسی خواهد كرد. دبیر علمی شانزدهمین كنگره تازه‌های قلب و عروق درباره میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا تاكید كرده است: براساس آمارها در سال 1391 در تهران بین 2400 تا 4800 نفر به علت عوارض ناشی از آلودگی هوا فوت كرده‌اند كه این میزان با سقوط هواپیمای مسافربری در هر هفته برابری می‌كند.


ویدیو : تلفات آلودگی برابر سقوط هفتگی هواپیما