تلاش حامیان برای برکناری آیت الله هاشمی :       فشارهای واردشده به رئیس مجلس ...



 

 

تلاش برای موفقیت , توصیه های آیت الله بهجت برای ازدواج , متن تلاش برای

 

فشارهای واردشده به رئیس مجلس خبرگان گسترش بیشتری پیدا کرد و بسیاری از اعضای مجلس خبرگان برای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف کردند که باید موضع روشن و شفافی را در برابر سران معترض اصلاحات اتخاذ کند.

بنابراین اجلاسیه هفتم اعضای خبرگان که قرار است چهارم و پنجم اسفندماه برگزار شود به اجلاسی سرنوشت ساز تبدیل شده است، به ویژه آنکه بسیاری از رقبای رئیس مجمع تشخیص که در اجلاسیه ششم به عنوان منتقدان وی ظاهر شده و علیه وی نطق اعتراضی کرده بودند این بار در مقام اتمام حجت با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برآمدند و پیش از برگزاری اجلاسیه وی را تهدید کردند، البته پیش بینی این مساله چندان دور از انتظار نبود زیرا یک ماه پیش از برگزاری اجلاس خبرگان رهبری، ستاد مردمی سلسله نشست های بصیرت که هویت اعضای آن مشخص نیست، در اطلاعیه یی رفتار و عملکرد هاشمی رفسنجانی را مناسب برای ادامه تصدی ریاست مجلس خبرگان ندانست اما وطن امروز روزنامه حامی دولت در گزارشی در ۲۶ دی ماه از قول برخی از اعضای خبرگان رهبری خبر داد برخی از اعضای این مجلس خواستار برکناری هاشمی شده اند.

هرچند وطن امروز این خبر را نیز رسانه یی کرد که یک مسوول بلندپایه با برکناری هاشمی مخالفت کرده است. در عین حال هشدار گسترده اعضای خبرگان به هاشمی رسانه یی شد و «ستاد مردمی سلسله نشست های بصیرت» در اطلاعیه یی که در مسجد اهل بیت(ع) قم قرائت شد و سایت حقیقت نیز آن را منتشر کرد چنین درخواست کرد؛ «ما از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری که در اجلاس قبلی در برابر خط انحراف ایستاده اند، می خواهیم در اجلاسیه چهارم اسفند سال جاری نسبت به این مساله تصمیم گیری کنند و در این راه برخی موانع آیین نامه داخلی و خارجی را در برابر اهمیت وجاهت ملی و اسلامی مجلس خبرگان چندان مهم نشمارند. پیرو سخنان مقام معظم رهبری ضمن قدردانی از عملکرد سابق آقای هاشمی و پرهیز از توهین و تهمت به ایشان، تنها از ایشان می خواهیم به سوالات جدی و روشن و بی جواب مردم درباره عملکرد خود از گذشته تاکنون جواب دهد.»

این نکته در گزارش وطن امروز نیز مورد اشاره قرار گرفت و پیشنهاد برگزاری انتخابات به اجلاس خبرگان داده شد. در این پیشنهاد آمده است؛ بر اساس اطلاعات کسب شده، تعدادی از خبرگان سرشناس ملت اخیراً ضمن انتقاد از رفتار هاشمی رفسنجانی در قبال آشوب ها و هتاکی های اخیر حامیان موسوی، به یک مقام عالی رتبه اطلاع دادند اکثریت قریب به اتفاق خبرگان ملت معتقدند رفتار هاشمی رفسنجانی در قبال حوادث اخیر منطبق بر مشی انقلابی نبوده است و به همین خاطر درصددند موضوع انتخابات دوباره هیات رئیسه را در دستور کار قرار دهند.

انتشار چنین اخباری از سوی سایت فردا وابسته به شهرداری تهران، روزنامه حامی دولت را به تکاپو انداخت و اصل خبر یعنی تلاش برای برکناری هاشمی را تکذیب کرد. با این حال پیش بینی های صورت گرفته برخی از حامیان دولت محقق شد، به گونه یی که آیت الله کعبی در اظهارنظری پیش از برگزاری هفتمین اجلاسیه خبرگان به صورت شفاف اظهار داشت؛ ما از آقای هاشمی می خواهیم مرز خود را به صورت شفاف با سران فتنه مشخص کند. کعبی به محتوای سخنان آیت الله هاشمی اشاره کرد و افزود؛ من به مردم اطمینان می دهم اعضای خبرگان هم رهبرشناس و هم فتنه شناسند و همه مسائل را رصد می کنند و کمیسیون های مختلف آن فعال است و یکپارچه حامی و مدافع ولایت و رهبری است. در گذشته فاصله تشکیل اجلاس به علت به وجود آمدن حوادث بعد از انتخابات زیاد بود که ناچاراً موضع گیری هایی نسبت به ریاست مجلس خبرگان گرفته شد و از ریاست خواستیم حمایت بیشتری از رهبری داشته باشد و آن را نیز رسانه یی کند.

آقای هاشمی مدتی است از رهبری حمایت می کند و آن را نیز رسانه یی کرده است و بیان داشته راه حل مشکلات باید از طریق رهبری باشد. ایشان این مطلب را پذیرفته است. کعبی اعلام کرد؛ در اجلاس آینده خبرگان، ما از آقای هاشمی می خواهیم که مرزهای خود را با سران فتنه به روشنی بیان کند و در مقابل آنها با شفافیت موضع بگیرد و مرزهای جدی در خصوص این آقایان ایجاد کند و وحدت ملی نیز از طریق تمکین به قانون و رهبری صورت می گیرد. دشمنان می خواهند برخی از خواص، حامیان پشت پرده جریان فتنه باقی بمانند که در این اجلاس از آقای هاشمی می خواهیم موضع خود را نسبت به این افراد شفاف بیان کند. البته دایره منتقدان از اصلاح طلب ها فراتر رفت و تمام اصولگرایان منتقد را نیز دربر گرفت، حتی در روز ۲۲ بهمن نیز بسیاری از رسانه های حامی دولت با انتشار اخباری سعی کردند بین مقام رهبری و هاشمی اختلاف افکنی کنند که چنین مساله یی مورد انتقاد هاشمی قرار گرفت و هاشمی در سخنان خود از اتخاذ چنین مواضعی انتقاد کرد که چرا برخی تلاش می کنند بین مسوولان نظام القای اختلاف کنند. اظهاراتی از این دست مسبوق به سابقه است.

تمام دلنگرانی های حامیان دولت آن زمانی تقویت شد که هاشمی در اختتامیه اجلاسیه ششم مجلس خبرگان خواستار تشکیل گروهی برای بررسی راهکارهایی به منظور برون رفت از بحران اخیر شد. این اظهارنظر هاشمی پس از برگزاری نماز جمعه تاریخی ۲۶ تیرماه به مذاق حامیان دولت خوش نیامد زیرا بسیاری از اعضای مجلس خبرگان در مصاحبه با خبرگزاری های حامی دولت این طرح را راهکار مورد اجماع اعضای خبرگان ندانستند. بعد از ایجاد این موج رسانه یی، هاشمی در مقام پاسخ برآمد و طرح خود را حاصل رایزنی با مقامات عالیه نظام ارزیابی کرد. به هر حال اجلاسیه ششم با حاشیه های فراوانی همراه بود. از یک سو نطق اختتامیه هاشمی بعد از حوادث انتخابات به محل مناقشات سیاسی تبدیل شد و از سوی دیگر عدم حضور هاشمی در مراسم اختتامیه بسیار سوال برانگیز شد، به ویژه آنکه محمد یزدی به عنوان رقیب دیرینه هاشمی در مراسم اجلاس خبرگان به بهانه بیماری حضور نیافت. بسیاری از حامیان دولت نیز با طرح این سوال که مگر در کشور بحرانی هست که راهکاری برای خروج از آن مورد بررسی قرار گیرد به هاشمی تاختند.

اما هاشم زاده هریسی که عضویت در مجلس خبرگان را در کارنامه خود دارد تمام جوسازی های صورت گرفته علیه هاشمی را برگرفته از کینه های قدیمی دانست. با این وجود اجلاسیه خبرگان در حالی قرار است برگزار شود که بسیاری از حامیان دولت در برابر هاشمی صف آرایی کرده اند و با رایزنی های گسترده درصدد هستند وی را از ریاست مجلس خبرگان برکنار کنند و برای تحقق این هدف از تمام ابزارهای موجود بهره می گیرند، به گونه یی که ضمن تخریب هاشمی شایعه برکناری او را مطرح کرده اند و مرتب عملکرد وی را به خاطر اتخاذ مواضع اعتدالی مورد انتقاد قرار داده و او را مهم ترین عامل حوادث اخیر ذکر کردند، به گونه یی که در اجلاسیه ششم علم الهدی و خزعلی در سخنان پیش از دستور خود از هاشمی انتقاد کردند. با این وجود اجلاسیه خبرگان در حالی برگزار می شود که هنوز مشخص نیست زمان آبستن چه حوادثی است و روزهای چهارم و پنجم اسفندماه قرار است چه مباحثی در اجلاسیه خبرگان مطرح شود و آیا پیش بینی ها به وقوع خواهد پیوست و ریاست مجلس خبرگان به فردی جز هاشمی واگذار خواهد شد یا اینکه هاشمی همچنان رئیس باقی خواهد ماند و گوی سبقت را از رقیبان دیرینه خود خواهد ربود.

 

 

 

 


ویدیو : تلاش حامیان برای برکناری آیت الله هاشمی