تلاش‌ کنگره برای تعویق طرح مخالفان توافق : سناتورهای میانه‌روی دموکرات تلاش ...


سناتورهای میانه‌روی دموکرات تلاش می‌کنند تا دیگر دموکرات‌های کنگره را برای مخالفت با تصویب طرح کنگره علیه توافق هسته‌ای با ایران متقاعد کنند. خبرگزاری ایسنا: سناتورهای میانه‌روی دموکرات تلاش می‌کنند تا دیگر دموکرات‌های کنگره را برای مخالفت با تصویب طرح کنگره علیه توافق هسته‌ای با ایران متقاعد کنند.

کمیسیون روابط خارجی کنگره آمریکا قصد دارد تا طرح کورکر- منندز را برای تصویب و رای‌گیری روز سه‌شنبه به کنگره بدهد. در صورت تصویب این طرح که باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه ایالت تنسی و رییس کمیسیون روابط خارجی کنگره آن را تنظیم کرده است، کنگره یک فرصت 60 روزه برای بررسی توافق نهایی با ایران و حتی لغو آن خواهد داشت.

اما روز گذشته، نانسی پلوسی، سناتور میانه‌رو دموکرات و رهبر اقلیت دموکرات‌های کنگره در یک اقدام مشترک با بارابارا باکسر، دیگر سناتور دموکرات، مخالفت شدید خود را با تصویب این طرح علیه توافق هسته‌ای ابراز کردند.

باکسر هم‌چنین بر لزوم به تعویق انداختن تصویب و رای‌گیری در مورد این طرح تاکید کرد.

نانسی پلوسی نیز در این باره اظهار کرد: تلاش‌های دیپلماتیک باعث شده است که با ایران به یک چارچوب اولیه در مورد توافقی دست یابیم که بر پایه هوشیاری و الزام به دست آمده است و در این مسیر نباید هیچ‌گونه اقدامی را انجام داد که مانع فعالیت مذاکره کنندگان شود.

او تصریح کرد: طرح سناتور کورکر، باعث تضعیف انگیزه و فعالیت‌های مذاکره‌کنندگان خواهد شد و یک مانع غیرضروری را بر مسیر دستیابی به یک توافق خوب به وجود خواهد آمد.

پیش‌تر نیز دموکرات‌های میانه‌رو و چپ‌گرای کنگره اعلام کردند در صورتی که برخی از دموکرات‌ها بخواهند از طرح کورکر علیه مذاکرات حمایت کنند، این اقدام آن‌ها را تلافی خواهند کرد.

اما پس از آن که چارلز شامر، سناتور دموکرات نیویورکی حمایت خود را از این طرح اعلام کرد نگرانی دموکرات‌ها از احتمال فراهم شدن رای‌ها لازم برای خنثی کردن حق وتوی اوباما افزایش یافته است.

باب کورکر، هفته گذشته در مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز، مدعی شده بود که برای خنثی کردن حق وتوی اوباما تنها به حمایت و رای 3 یا 4 سناتور دموکرات دیگر نیاز دارد.

بیل نلسون، دیگر سناتور دموکرات کنگره نیز با اعلام لزوم اعمال تغییراتی در این طرح گفت:‌ قصد داریم تا برای پایان دادن به نگرانی‌های کاخ سفید در این باره تغییراتی در مفاد این طرح اعمال کنیم.


ویدیو : تلاش‌ کنگره برای تعویق طرح مخالفان توافق