تقویم تاریخ -6 دی : 864م:دسامبر ماهی است كه ابوبكر محمد ابن زكریای رازی دانشمند ...



864م:دسامبر ماهی است كه ابوبكر محمد ابن زكریای رازی دانشمند بزرگ ایران در آن در سال 864 میلادی در «ری» به دنیا آمد و بسیاری از واژگانی كه او در علم شیمی بكار برده است جهانی شده اند از جمله واژه شیمی كه از «كیمیا» و الكل كه از «الكحل» گرفته شده اند كه رازی در كتابهای خود بكار گرفته است.

رازی (منسوب به ری) در پزشكی، شیمی، ریاضی، نجوم و فلسفه تحصیل و مطالعه كرده بود و از پایان دوران جوانی نیمی از سال را در بغداد و نیم دیگر را در زادگاه خود، ری، كه به آن دلبستگی فراوان داشت می گذرانید و كتاب مهم و معروف خود در دانش پزشكی را به نام منصور سامانی حاكم وقت ری كرد و عنوان «طب منصوری» بر آن گذارد كه نخست در ده جلد به لاتین و سپس سایر زبانهای اروپایی ترجمه شده است. كتاب مهم دیگر او در پزشكی «حاوی» عنوان دارد كه به صورت دائرة المعارف نوشته شده و همه اطلاعات پزشكی آن زمان در آن گرد آوری شده است. رازی در بغداد ریاست بیمارستان «مقتدری» را برعهده داشت. در طول توقف او در ری و بغداد، بیماران و پژوهشگران و دانشجویان پزشكی از سراسر جهان برای درمان و كسب فیض و دریافت پاسخ پرسشهایشان به دیدار ش می شتافتند. كشف آبله و آبله مرغان و مشخص كردن تفاوت آنها از هم از كارهایی است كه در دانش پزشكی به نام رازی ثبت شده است.

در دانش شیمی، رازی نخستین دانشمندی بود كه شیمی آلی (ارگانیك) را از شیمی معدنی (غیر ارگانیك) جدا ساخت و در باره شیمی و واكنش های شیمیایی چند اثر به زبانی بسیار ساده نوشت كه مهمترین آنها «اسرار» است. رازی كاشف چند اسید از جمله اسید سولفوریك است كه آنها را جهت مخالف بازها قرار داده و واكنشن های شیمیایی را كه به تهیه الكل كه یك باز است منجر می شود به دقت شرح داده است. دویست كار علمی به نام رازی ثبت است و درمقایسه با سایر دانشمندان ایرانی، رازی را می توان همتراز ابن سینا خواند.

بسیاری از پژوهشگران تاریخ علوم زادروز رازی را 27 دسامبر (روزی چون امروز) اعلام داشته اند. دراین روز (ششم دی ماه) در سال 1343 به مناسبت یازدهمین سده تولد رازی مراسم باشكوه در ایران برگزار شد و با این كه قبلا بسیاری از مدارس، بیمارستانها و خیابانها در ایران به نام رازی نامگذاری شده بود شمار این اماكن به نام او دوبرابر شد. رازی در سال 930 میلادی درگذشت.

 

تقویم تاریخ , تقویم تاریخ فوتبال , راسخون تقویم تاریخ


1344ش:در پی چند زد و خورد هوایی و زمینی مرزی میان ایران و عراق ازجمله تیراندازی یكم دیماه 1344 عراقی ها به آبادان و حمله هوایی دو روز بعد از آن به چند روستای مرزی ایران که اظهارنظر روزنامه های تهران و انتقاد وسیع مردم را به دنبال داشت، هفتم دی ماه آن سال وزیرامور خارجه وقت در سنای ایران حاضر شد و اعلام داشت: "قرارداد مرزی سال 1927 (كه از سوی انگلستان تحمیل شده بود) مخصوصا با ابهاماتی كه در مورد آبراه اروندرود (شط العرب) دارد منطقی و قابل قبول نیست" که رادیو ایران همان روز در تفسیر اخبار روز، این گفته مبهم وزیر امور خارجه را «بی اعتبار اعلام شدن قرارداد 1927» بیان داشت و گفت که انگلیسی ها طراح این قرارداد، همه جا استخوان لای زخم باقی گذارده اند تا سازش و آرامش وجود نداشته باشد كه همان سیاست «تفرقه افكن و حكومت كن» آن دولت است. رادیو بغداد به نوبه خود ایران را متهم به حمایت از نافرمانی كردهای عراقی به خواست یك دولت دیگر (اشاره به آمریكا) كرد و ... و از انتقامگیری سخن گفت که از باب احتیاط ارتش یكم ایران (كرمانشاه) و یكانهای نیروی دریایی ایران به حالت آماده باش در آمدند. از زمان كودتای ژنرال قاسم در عراق (تابستان سال 1958) و تا وقتی كه مسكو در عراق نفوذ داشت، شوروی محرّك ضدیت دولت بغداد با ایران بود و از تاریخ رئیس جمهور شدن صدام حسین، آمریکا.

اختلاف مرزی ایران و عراق که گاهی با برخوردهای مرزی و تهدید همراه بود تا 1975 (دیدار شاه سابق و صدام حسین در الجزیره) و امضای قرارداد الجزایر ادامه داشت و با این قرارداد پایان یافته تلقی شده بود که صدام اواخر تابستان 1980 (و احیانا به تحریك دولت وقت آمریكا كه مناسبات خود را با ایران بر سر موضوع گروگانگیری قطع كرده بود) از فرصتی كه تصفیه ارتش ایران از برخی افسران به دست داده بود استفاده كرد و به گمان اینكه ایران دچار ضعف نظامی است آن قرارداد را كان لم یكن اعلام داشت و در سپتامبر آن سال با جمهوری اسلامی وارد جنگ شد و چون پس از هشت سال جنگ، كاری از پیش نبرد به قبول مجدد قرارداد تن داد.

در دسامبر 2007 یك نشریه خارجی مطلبی را به نقل از جلال طالبانی رئیس جمهور عراق منتشر ساخت كه نشان می دهد طالبانی نظر دیگری درباره قرارداد الجزایر دارد!.

نخستین قرارداد مرزی در مورد این ناحیه در 17 ماه مه 1639 میان ایران (دولت صفویه) و عثمانی (تركیه) امضاء شده بود.

 

تقویم تاریخ امروز , تقویم تاریخ ادبیات , تقویم تاریخ راسخون


1938م:بهرام بیضایی نمایشنامه نویس و كارگردان بنام وطن ما 26 دسامبر 1938 در تهران به دنیا آمده و تاكنون دهها نمایشنامه و داستان نوشته و بیش از 17 فیلم را كارگردانی كرده و در تكامل هنر تئاتر ایران كوشش بسیار بعمل آورده است.

امسال (دسامبر 2007) اكبر رادی نمایشنامه نگار و درام نویس گیلانی مقیم تهران كه در وطن شهرت فراوان دارد به مناسبت زادروز بهرام بیضایی مقاله مفصل و جالبی نوشته بود كه در شماره 26 دسامبر 2007 روزنامه پرتیراژ و حرفه ای «اعتماد» چاپ تهران، در صفحات اول و آخر چاپ شده بود. درست در لحظه انتشار این روزنامه در بامداد 26 دسامبر، اكبر رادی (نویسنده مقاله) در تهران درگذشت و در شماره روز بعد «اعتماد» ـ شماره 27 دسامبر، این بهرام بیضایی بود كه مقاله شیوائی درباره درگذشت «اكبر رادی» و خدمات ادبی و هنری او به وطن نوشته بود. این مقاله كه صفحات اول و آخر روزنامه «اعتماد» را فراگرفته بود سبب شد كه روزنامه تا ساعت 9 بامداد نایاب شود. تهرانی ها این دو نوشته را «شگفت انگیز» و «بی سابقه» توصیف كرده اند.

اكبر رادی كه یكم سپتامبر 1939 در رشت به دنیا آمده بود از 11 سالگی در تهران زندگی می كرد. وی علاوه بر درام نویسی، دهها سال ادبیات و فنون نگارش تدریس كرده بود.

روزنامه اعتماد بازمانده روزنامه های حرفه ای چند سال اخیر تهران است. پس از توقیف «شرق» و «هم میهن»، اعتماد تیراژ (مخاطبان) آنها را به دست آورده است. سردبیر این روزنامه، دكتر بهروز بهزادی، از روزنامه نگاران قدیمی ایران است كه قبلا سردبیر روزنامه ایران بود. وی كه تحصیلكرده آمریكاست در دوران نظام سابق مدیر اخبار رادیو و دبیر خبر در روزنامه اطلاعات بود. بهزادی مدیر و سردبیر مجله «ایران جوان» بود كه توقیف شده است.

 

تقویم تاریخ ایران , تقویم و تاریخ , تاریخ تقویم ایران

 

1625م:هوگو گروتیوسHugo Grotius (گروت Groot) فیلسوف و انساندوست هلندی (10 آوریل 1583 ــ 28 اوت 1645) 27 دسامبر سال 1625 كتاب معروف خود «در باره قانون جنگ و صلح » را در فرانسه منتشر كرد و در آن نوشت: من شاهد بوده ام كه در دنیای مسیحیت برای جنگ پروانه هایی صادر می شود كه وحشیان از شنیدن آنها شرمنده می شوند. جنگها با هر بهانه جزیی و یا هیچ بهانه ای آغاز و انجام می شوند و هیچ قانون موضوعه، قانون خدا و قانون انسانیت حاكم بر آنها نیست و در جریان این جنگها ضابطه ای برای حفظ جان و مال مردم وجود ندارد و به نظر می آید كه وجدان فاتح در جریان جنگ و دوران پیروزی خواب است.

گروتیوس كه به پدر قوانین بین المللی شهرت یافته با بكارگیری نیروی مسلح برای اجرای سیاست ها مخالف است و می گوید كه اگر نمی توانید از جنگ دست بردارید دست كم با وضع یك قانون قابل قبول برای همه ملتها ، به جان و مال و حیثیت و امید مردم غیر نظامی و بی طرف، در جریان جنگ و پس از آن آسیب نزنید.

گروتیوس شدیدا با وضع ضوابط و موازینی كه به دور از قوانین طبیعی هستند مخالف است و می گوید كه نباید اجازه داده شود كه قانونگذاران بر حسب منافع خود و یا دولت و مصلحت روز، قانون وضع كنند و زندگی را بر مردم مشكل تر سازند. فقط قوانین طبیعی هستند كه قابل دركند و حلال مسائل. یك قانونگذار باید پیش از نوشتن قانون نتیجه اجرای آن رابر زندگانی مردم مجسّم كند و بر مشكلات مردم نیافزاید كه این خود نوعی جرم و گناه است.

گروتیوس با این افكار درهلند به زندان افتاد كه موفق به فرار به فرانسه شد و در آنجا به نوشتن كتاب و ترویج اندیشه های خود پرداخت. او پس از مدتی با این كه پرونده اش در هلند در جریان بود به وطن بازگشت و دوباره بنای مبارزه را گذاشت كه چون در صدد دستگیری او برآمدند از طریق آلمان به سوئد گریخت و دولت سوئد كه به علاقه گروتیوس به اقامت در فرانسه پی برده بود او را با سمت سفیر سوئد به فرانسه فرستاد. در اینجا بود كه گروتیوس كمر به پایان دادن به جنگهای سی ساله با خشكانیدن ریشه انها پرداخت و به پیروزی هایی هم رسید.

 

تقویم تاریخ 2 آذر , تقویم تاریخ فوتبالی نوامبر , تقویم تاریخ 16 شهریور

 

1805م:دكتر «هانسنHansen» تاریخدان دانماركی صحنه سازی جنگ معروف «استرلیتز» را دوم دسامبر 2005 تكمیل كرد و محل صحنه را برای بازدید عموم گشود.

هانسن 63 ساله كه بیشتر مطالعاتش در زمینه تاریخ قرون جدید است دو سال تلاش كرد تا صحنه جنگ «استرلیتز» را بسازد تا مردم با دیدن آن متوجه این تجربه، و علاقه مند به تعقیب علل و نتایج آن شوند. این استاد تاریخ برای مجسم كردن این نبرد شش ساعته كه دوم دسامبر سال 1805 در 20 كیلومتری شهر «برنو» درخاك امروز جمهوری چك روی داد مجسمه های كوچك شش هزار سرباز فرانسوی، روس و اتریشی با همان لباس و تجهیزات، یك هزار اسب و 34 توپ را با سرب ساخته و در صحنه قرار داده است. وی به مناسبت افتتاح این صحنه در بروشوری نوشته است: نبرد استرلیتز را «روحیه سرباز» برد، نه اسلحه و شمار نفرات. در این نبرد، ناپلئون كه خود را وارث انقلاب فرانسه می دانست تنها 68 هزار نظامی داشت كه تا رسیدن به میدان نبرد مسافتی طولانی را طی كرده بودند و جمع نیروهای روسیه و اتریش (طرف مقابل او) 89 هزار تن بود و جنگ در زمین امپراتوری اتریش روی داد. جنگ را قدرت های اروپایی با تشكیل اتحادیه سوم با هدف جلوگیری از انتشار افكار انقلاب فرانسه به سایر نقاط اروپا به راه انداخته بودند كه در نبرد استرلیتز شكست خوردند و بزرگترین نتیجه این جنگ، انحلال امپراتوری دیرپای مقدس (كاتولیك) در اروپا بود. انقلاب فرانسه را اتحادیه های نظامی اروپاییان بر ضد فرانسه كمرنگ نكردند، بلكه از درون خود با رخنه عوامل آزمند و جاه طلب كه انقلاب را دستاویز و پلكان قدرت خود قرار داده بودند رو به افول گذارد.

دكتر هانسن این صحنه جالب را در منطقه «زیلند» دانمارك در یك مزرعه در ساختمان متعلق به خودش ترتیب داده است.

باید بدانید كه در این دنیای مادی، شمار كسانی كه مهارت، معلومات و هنر خود را برای روشن ساختن بشریت از فعالیت های حال و تجربه گذشته بكار می گیرند كم نیستند.

 

سال 1927 تقویم تاریخ , تاریخ دقیق روز پسر در تقویم هخامنشی , تقویم تاریخ 2 آذر 1395

 

2005م:انعكاس ناقص و گزینشی مصاحبه سه ساعته و نامحدود زمانی ( Open - End) بیست و سوم دسامبر 2005 ولادیمیر پوتین که از او به عنوان مرد نیرومند روسیه نام می برند در رسانه های سایر كشورها، بار دیگر ضعف دهها ساله جهان از نداشتن دست كم یك خبرگزاری واقعا بی طرف و حرفه ای را به ظهور رسانید. این یك معمای قرن بیستم بود كه چرا دولتها و یا اصحاب حرفه خبر به طور جدی در صدد ایجاد چنین خبرگزاری كه در مقایسه با امور دیگر هزینه سنگین هم ندارد برنیامده بودند که این ضعف جهانی به همان صورت به قرن 21 منتقل شده است. به علاوه، در قرن تازه سرچ انجین های فعال در اینترنت هم که اخبار رسانه هارا نقل می کنند و رابطه مخاطب با رسانه را برقرار می سازند به غرب تعلق دارند و کارشان صورت تجاری دارد و عمدتا اخبار و مطالب "انگلیسی زبان" و رسانه های معیّنی را نقل می کنند.

مصاحبه پوتین درست در همان روزی برگزار شده بود كه در سال 1980 خبرگزاری های قاره آسیا با توجه به آن مشكل قرن در صد ائتلاف برآمده بودند تا صدای آسیا را به طور كامل و بدون گزینش و تحریف به گوش ساكنان سایر قاره ها برسانند و آسیائیان را هم از مسائل دیگران آگاه سازند. ولی در عمل دیدیم كه موفق نشدند زیرا كه حاصل جمع چند «صفر» هم «صفر (هیچ)» خواهد بود. جهان عمیقا نیاز به یك خبرگزاری وسیع و حرفه ای (خارج از چارچوب دولتها) و یک و یا چند سرچ انجین غیر تجاری (غیر انتفاعی) و متعلق به همه ملل دارد. اگر به روزشمار تاریخ بنگریم در زیر روز 23 دسامبر یك مصاحبه مهم دیگر را مشاهده می كنیم و آن مصاحبه «جیمز رستون» روزنامه نگار آمریكایی با استالین در سال 1952 است، ولی استالین به مراتب بدبین تر از پوتین بود و قبلا از رستون امضاء گرفته بود كه هنگام چاپ حتی یك کلمه از پاسخ های او كم نشود و گرنه، نه تنها با روزنامه نگاران آمریكایی مصاحبه دیگری نخواهد كرد بلكه آنان را به شوروی هم راه نخواهد داد كه «رستون» به تعهد خود عمل كرد. در این مصاحبه كه درست سه ماه پیش از درگذشت استالین انتشار یافت، وی گفته بود كه تا نیّت و عمل استثمار، تجاوز و زورگویی وجود داشته باشد؛ تشنج و خطر جنگ هم وجود خواهد داشت. اگر این نیات واقعا از میان برود، مذاكره وسیله خوبی است و گرنه چیزی جز اتلاف وقت و «خود فریبی» نخواهد بود و ....

 

537م:كار ساختن كلیسای ایا صوفیا (استانبول) 27 دسامبر سال 537 میلادی تكمیل شد. این ساختمان به دستور و زیر نظر ژوستی نیان یكم امپراتور مقتدر روم شرقی در جای ویرانه های دو كلیسای قبلی مربوط به قرن چهارم میلادی بناشده است كه پس از افتادن قسطنطنیه به دست عثمانی ها در سال 1453، با ساختن مناره به صورت مسجد درآمد ولی نام قدیمی خود را حفظ كرده است. آتاتورك در دوران حكومت خود در این بنای تاریخی یك موزه به وجود آورد كه باقی مانده است.


679م:27 دسامبر سال 679 میلادی داگوبرت دومDagobert پادشاه فرانكها (شمالشرقی و شمال فرانسه امروز) با كمك كلیسا و رئیس دربار ترور شد. وی تنها چند سال پادشاهی كرده بود و در همین مدت كوتاه، پایتخت را از « مس Metz» به پاریس انتقال داده بود. چون در ایرلند و انگلستان بزرگ شده بود بینش دیگری نسبت به كلیسا داشت و جان خود رابر سر همین اختلاف رفتار گذارد . در آن زمان به رئیس دربار شهردار كاخ می گفتند . با قتل داگوبرت دوم به عمر دودمان« مرووینیان » كه نوعی « پادشاه ــ كشیش » بودند پایان داده شد .

 

تاریخ 7 مهر 94 در تقویم , تقویم تاریخ تیر , تقویم تاریخ امروز دنیای کامپیوتر


1942م:نخستین موشك هدایت شونده زمین به زمین 27 دسامبرسال 1942 (دوران جنگ جهانی دوم) كه به دست دكتر ورنر فون براون آلمانی ساخته شده بود آزمایش شد . هیتلر با همین موشكها (V-1) و (V-2) لندن را می زد و منتظر بود كه بمب اتمی آلمان تكمیل و بر این موشكها سوار شود كه ....

در پایان جنگ دوم جهانی فون براون رئیس تیم موشك سازان آلمان پیش از آن كه به دست شوروی افتد ، از سوی نیروهای آمریكایی به این كشور منتقل شد و در یك مركز ویژه در آلاباما ی آمریكا مستقر گردید و برای آمریكا موشك قاره پیما ساخت و نخستین آمریكاییان را در ماه فرود آورد و مدتی هم رئیس یك قسمت از سازمان ملی فضایی آمریكا ( ناسا ) بود . براوان با این كه به تابعیت آمریكا درآ مده بود بعدا از اتهامات كمك به ماشین جنگی هیتلر مصون نماند و .... وی كه در 23 مارس 1912 به دنیا آمده بود در14 آوریل سال 1977 در گذشت .

 

تاریخ روز پسر در تقویم هخامنشی , تقویم تاریخ شهریورماه , تقویم تاریخ امروز دنیاز کامپیوتر

 

1979م:بیست و هفتم دسامبر سال 1979‎آغاز عصر تازه ای در خاور میانه و آسیای جنوبی است كه هنوز ادامه دارد. این دوران مرگبار در پی ورود نیروهای شوروی به كابل، و قتل حفیظ الله امین كه بر ضد نور محمد تره كی رهبر شاخه خلق حزب كمونیست افغانستان و رئیس دولت وقت این كشور كودتا كرده، او را كشته و برجایش نشسته بود آغاز شد.

با قتل امین، ببرك كرمل رهبر شاخه پرچم حزب كمونیست كه افراطی تر از «تره كی» بود به ریاست دولت بر گزیده شد و از همین روز رقابت و معارضه شدید آمریكا و شوروی بر سر افغانستان آغاز گردید و ... كه با فروپاشی شوروی مسئله به صورتی دیگر درآمده و سرزمین كلیدی پارسیبانان اینك به محل تاخت و تاز «ناتو» تبدیل شده است و این رشته سر دراز خواهد داشت.

پس از بركنار شدن شاه ایران در اوایل سال 1979 و برقرار شدن وضعیتی در این کشور كه خلاف انتظار و پیش بینی مقامات آمریكایی بود و در نتیجه كوتاه شدن دست آمریكا از ایران، برژنف رهبر وقت شوروی می دانست كه آمریكا تلاش خواهد كرد كه جای ایران را به افغانستان بدهد و از این بابت نگران بود. طبق افشاء گری های پس از فرو پاشی شوروی و آشگار شدن اسناد محرمانه این دولت، در آن سال با همه مراقبت های مسكو، چند ماه پس از روی كار آمدن « تره كی» به برژنف كه از یك بیماری مزمن (ناشی از افراط در مصرف الكل) رنج می برد اطلاع رسیده بود كه «سیا» با حفیظ الله امین معاون تره كی در تماس است. برژنف مانند همه دولتمردان شوروی بعد از استالین در تردید و دو دلی بود كه امین تحت تلقین های «سیا» دست به كودتا زد، و برژنف نیرو فرستاد و مسئله را پیچیده تر كرد. حال آن كه اگر به موقع تصمیم گرفته بود؛ با بركناری امین، به اعزام نیرو نیاز نبود.

 

تاریخ امروز , تقویم , تبدیل تاریخ


2004م:پراودای آنلاین در ادیشن انگلیسی خود در گزارش مفصلی كه 24 دسامبر 2004 درباره سانسور اخبار جنگ عراق منتشر ساخته بود رامسفلد وزیر دفاع وقت آمریكا را به رپتایلReptile (خزنده ،از جمله مار) تشبیه كرده و این واژه را به صورت صفت در تیتر مطلب خود هم آورده بود. این چنین مطلب و تیتری در 15 سال پیش از آن و پس از اعلام پایان جنگ سرد در رسانه های روسیه سابقه نداشت.

پراودای آنلاین نوشته بود: این كه می گویند در جریان عملیات نظامی در عراق، همه جا خبرنگاران بی طرف و فیلمبرداران تلویزیونی همراه سربازان هستند درست نیست و خبرها به همان گونه كه پنتاگون می خواهد تنظیم و توزیع می شوند.

برخی رسانه های آمریكایی هم اخیرا این موضع را برملاء ساخته و گفته بودند كه گزارشهای مربوط به جنگ فلوجه درست نبود و عملیات، چند روز پیش از آن آغاز شده بود كه در خبرها آمده بود و ....

 

2007م:سالر27 دسامبر 2007 _ یک سال پیش - بانو بی نظیر بوتو سیاستمدار 51 ساله پاکستانی که مادر او ایرانی (و ازخانواده حریری های اصفهان) است در پایان یک سخنرانی انتخاباتی در باغ ملی لیاقت در راولپندی و چند لحظه پس از بازگشت به خودرو جهت ترک محل و هنگامی که از سقف کشویی اتومبیل بالا آمده بود و در حال پاسخ به ابراز احساسات هوادارانش بود هدف گلوله و سپس انفجار بمب قرارگرفت و کشته شد. 56 سال پیش در 16 اکتبر 1951 در همین محل، لیافت علیخان سیاستمدار - دولتمرد پاکستانی ترور شده بود و به همین مناسبت باغ ملی راولپندی را به باغ لیاقت تغییر نام داده اند.

بینظیر دختر ذوالفقار علی بوتو دو بار نخست وزیر پاکستان شده بود؛ از 19988 تا 1990 و از 1993 تا 1996 و هر دو بار به اتهام وجود فساد مالی میان مقامات دولت و اعمال نفوذ بستگان در امور دولتی و خریدهای عمومی برکنار شده بود و پس از برکناری سال 1996 راه خود - تبعیدی در پیش گرفته بود و در انگلستان و "دوبی" زندگی می کرد. در جریان اتهامات وارده به بانو بینظیر، انگشت عمدتا به سوی شوهر او "آصف علی زرداری" نشانه می رفت و به "آقای ده درصد پورسانت" معروف بود. درپی یک رشته تظاهرات علیه پرویز مشرف رئیس جمهور وقت که در طول سال 2007 به چشم می خورد، وی با بازگشتن بینظیر به وطن و ازسرگرفتن فعالیت های سیاسی موافقت کرده بود . بینظیر 18 اکتبر 2007 به پاکستان بازگشته بود زیرا که قراربود انتخابات عمومی در ژانویه 2008 انجام شود. در سر راه بینظیر از فرودگاه کراچی به محل اقامت، انفجاری با هدف کشتن او روی داد که باعث مرگ دهها تن شد ولی به بینظیر آسیبی وارد نیامد.

ذوالفقار علی بوتو از طایفه بوتو (بتو = بهوتو) ایالت هاریانای هند (آریانا) است که فامیل او بعدا به ایالت سند (جنوب پاکستان) مهاجرت کردند. دولت انگلستان به بزرگ خانواده بوتو لقب "سر" داده بود. ذوالفقار علی بوتو یک شیعه و سیاستمداری متمایل به چپ بود بر اساس اندیشه های خود حزب سنتریست متمایل به چپ را در پاکستان تاسیس کرده و از طریق آن تا بالاترین مقام این کشور بالا رفته بود. او درجریان تقسیم پاکستان و جدایی بخش شرقی و ایجاد جمهوری بنگلادش، وزیر امورخارجه پاکستان بود و بعدا دولت او با کودتا ساقط و خودش هم در 1979 اعدام شده بود. بینظیر سالها رهبری حزب مردم پاکستان را که پدرش تاسیس کرده بود برعهده داشت. پس از ترور بینظیر اینک شوهر او و پسرش مشترکا این حزب را اداره می کنند. ترور بانو بینظیر که احساس پاکستانی ها را برانگیخت باعث شد که آصف علی زرداری به ریاست جمهوری پاکستان انتخاب شود و امور این کشور کاملا از دست کسانی که تا زمان ترور بانو بوتو بر سر کار بودند بیرون آید. بینظیر در هجدهم دسامبر 1987 با آصف علی ازدواج کرده بود.

با وجود این تحولات، پاکستان که در سال 1947 از تجزیه هندوستان به وجودآمده است به دلایل متعدد مشکل است که بتواند از یک ثبات دائمی برخوردار شود. بخش هایی از پاکستان، قبلا به دست انگلیسی ها از افغانستان و ایران جدا و به هندوستان ضمیمه شده بود و مسئله کشمیر لاینحل باقی مانده است.

 

تقویم 95 , تاریخ , تقویم 96

 

2005م:در پی، اظهارات مقامات ارشد روسیه ازجمله پوتین درباره فعال شدن این كشور در بازار بین المللی نفت و رقابت با فروشندگان دیگر و سهم خواهی در فعالیت های نفتی، شیخ احمد فهد الاحمد الصباح مقام اوپك (سازمان كشورهای صادر كننده نفت) 26 دسامبر 2005 اعلام داشت كه این سازمان آماده همكاری بیشتری با روسیه در زمینه سیاست های نفتی است تا ثبات بازار بین المللی نفت تامین شود.

شیخ احمد گفته بود كه اوپك نگران برهم خوردن نظم كنونی بازار بین المللی نفت است.

دولت روسیه كه اعلام كرده بود می رود كه نخستین صادر كننده نفت در جهان شود و تكنولوژی خود را برای فعالیت های نفتی در نقاط دیگر نوسازی می كند درعین حال به مردم این كشور گوشزد كرده بود كه پول حاصل از فروش نفت به خارج، برای خوردن نیست برای پیشرفت های ملی است و برای خوردن و تامین معیشت باید كار كنند و سخت هم كار كنند. پوتین آخرین مقام دولت روسیه بود كه گفت: ما می خواهیم در صدور نفت، مقام اول را به دست آوریم، ولی فروش منابع طبیعی و زیرزمینی برای تامین هزینه روزمره نخواهد بود. هیچ دولتی نباید ثروت مصرف شدنی (تمام شدنی) اش را صرف شكم كند. ما ملتی نخواهیم بود كه زندگی خود را برپایه منابع طبیعی مان قرار دهیم زیرا این طرز فكر كه ما تا فلان زمان منابع طبیعی داریم، نباید روس ها را تنبل كند و به صورت مصرف كننده درآورد.

مفسران روزنامه های غرب نوشته بودند كه روسیه تنها كشور اتمی صادركننده نفت در جهان است كه بنظر می رسد تقویت نظامی خود را از سر گرفته است و جوانان روس برخلاف پدران خود دارند دارای تعصب ناسیونالیسی و بزرگ طلبی می شوند.

 

تاریخ میلادی , تاریخ آنلاین , مبدل تاریخ

 

2005م:26 دسامبر 2005نیویورك تایمز به قلم «آدام لیپتاك» گزارشی منتشر كرده بود كه حكایت داشت قضات دادگاههای بدوی آمریكا آراء متفاوتی درباره متقاضیان مهاجرت به این كشور صادر كرده اند كه دادگاههای استیناف (تجدید نظر) متوجه شده، انها را نقض كرده و حتی در نظریه های خود اشاره به تبعیض آمیز بودن احكام برخی دادگاههای بدوی كرده و دستور محاكمه مجدد به قاضی دیگر داده اند. آراء منفی قضات در مورد متقاضیان وسیعا افزایش نشان می دهد. آدام لیپتاك در گزارش بسیار طولانی خود اسامی چند قاضی استیناف (ارشد) را كه به احكام بداوی ایراد بی دقتی، عجولانه، تبعیض آمیز گرفته اند ذكر كرده و نوشته است كه یك قاضی دادگاه بدوی برای رد كردن درخواست مهاجرت یك خارجی حتی به قانون قدیمی انگلستان استناد كرده بود!.

این گزارش كه (به دلیل نداشتن «علامت» غیر قابل نقل) در رسانه های دیگر منعكس شده بود در نود و پنجمین سالگشت اعلام شمار مهاجرین 95 سال پیش به آمریكا انتشار یافته بود. طبق آمار رسمی، در آن سال (1910) یك میلیون و 41 هزار و 570 مهاجر تازه، گام به ایالات متحده گذارده بودند كه بیشترشان ویزا و گذرنامه هم نداشتند و جز آنان كه در كشورهای زادگاه مرتكب گدایی و خودفروشی (فحشاء) شده بودند، بقیه پروانه اقامت دریافت داشتند و بعدا هم تبعه شدند. ایتالیایی ها بزرگترین رقم مهاجران آن سال را تشكیل می دادند كه 193 هزار تن بودند و بعد از آنان به ترتیب لهستانی ها، یهودی ها (ازسراسر جهان) و اسلواكی ها. فرزندزادگان همین مهاجران هستند كه اینك در سمت قاضی دادگاه، دیگران راه نمی دهند كه در آمریكا كه جز یك میلیون باقیمانده سرخپوستان بومی، از مهاجران تشكیل شده است اقامت كنند. پدر بزرگهای آنان به آسانی خوردن آب وارد آمریكا می شدند و زمین رایگان هم دریافت می كردند. عكسی كه در زیر آمده است از زنان مهاجر در اكتبر 1910 در ورودی نیویورك گرفته شده است و نشان می دهد كه از ملیت های مختلف بودند و به رسم كشور مادری، لباس بلند بر تن داشتند و ....حالا نوه های آنان را بنگرید كه چه می پوشند و با مسافران تازه چها می كنند!.

 

تقویم روز , تقویم سال 1395 , تاریخ روز

 

2008م:رویداد 24 دسامبر 2008 (شب کریسمس) در حاشیه شهر لس آنجلس اوج مسئله طلاق را در جوامع مختلف منعکس ساخت که در این جوامع قوانین ازدواج و طلاق بدون توجه به ساختار جامعه، روانشناسی و فرهنگ آن تحت نفوذ انجمن ها، فعالان اجتماعی و سیاسیونی که در پی کسب شهرت و جلب رای برای نشستن هرچه بیشتر بر کرسی های مجالس مقننه پی در پی تغییر می یابند. این رویداد را یک مهندس 45 ساله برق پدید آورده بود که 9 ماه درگیر پیچ و خم های قضایی طلاق بود. وی سرانجام زن مطلقه خود، والدین او و شش تن دیگر از بستگان آنان را که "کریسمس پارتی" راه انداخته بودند کشت، خانه را به آتش کشید و خودکشی کرد.

Bruce Pardo بروس پاردو 45 ساله مهندس برق از سال 1985 تا 1994 در ناسا (سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا) کار کرده و از آن پس تا اکتبر 2008 (دو ماه پیش از رویداد) مهندس "رادار" در کمپانی آی تی تی آمریکا بود. وی که از زن اول خود یک پسر داشت دو سال پیش با بانو "سیلویا اورتگا" مادر یک دختر 14 ساله از شوهر قبلی ازدواج کرد. بروس که با زن قبلی بر سر حضانت فرزند مشترک مدتها مرافعه قضایی داشت با خود عهد کرده بود که با این قوانین و مشکلات، برای بقیه عمر قید ازدواج را بزند. ولی با گذشت چند سال از واقعه اول، مشکلات را که همانا قوانین به دور از منطق و طبیعت بشر هستند فراموش کرد و با سیلویا که هر دو لاتین تبار بودند ازدواج کرد.

زن و شوهر به رسم آمریکاییان یک خانه مشترک به فاصله ای نه چندان دور از لس آنجلس و با یک وام چهارصد هزار دلاری بانکی خریداری کردند. قرار بود که هردو به یک نسبت قسط ماهانه دو هزار و هفتصد دلاری خانه را بپردازند که سیلویا (که بمانند بروس دارای شغل و درآمد بود) پس از چند ماه دست به تعلل در پرداخت سهم خود زد، زیرا برخلاف رفتاری که در دوره نامزدی از خود نشان داده بود عادت به قمار کردن داشت، از آشپزی در خانه بیزار بود و باید شام و ناهار و حتی صبحانه را در رستوران _ آنهم رستوران معروف و گران صرف می کرد و .... بروس مردی مذهبی بود و هر هفته یک روز برایگان در کلیسای محل خدمت می کرد، و اتومبیل را وسیله می دانست نه عامل افاده و فخر فروشی (شو آف) و با این برداشت بر وانت سوار می شد، لباس معمولی و ارزان می پوشید ولی سیلویا یک مرسدس آلمانی با قسط ماهانه و بیمه سنگین خریداری کرده بود و یک سال پس از ازدواج از بروس انگشتر الماس چند هزار دلاری خواسته بود و ادامه این وضعیت زندگی را برهر دو تلخ کرده بود.

سرانجام سیلویا بیست و چهارم مارس 2008 (ایام نوروز 1387) دادخواست طلاق به دادگاه محل تسلیم و دلیل آن را خسیس بودن شوهر اعلام کرد!. سیلویا در پی تسلیم دادخواست به خانه والدینش نقل مکان کرد و برای تعقیب قضیه در دادگاه یک وکیل گرفت. در این میان وضعیت اقتصادی آمریکا رو به خرابی گذاشت و کمپانی آی تی تی به بروس اطلاع داد که باید چند ماه بیکار شود. بیکاری و قطع درآمد سبب شد که مالکیت خانه مشترک هم به مخاطره افتد و در معرض تصرف، توسط بانک قرارگیرد. در ماه اکتبر کمپانی آی تی تی به بروس اطلاع داد که به علت کاهش فعالیت، نام او هم در میان کسانی است که باید برای همیشه برکنار شوند. بروس به هر دری که زد کار تازه به دست نیاورد. وی همه مشکلات خود را نتیجه ازدواج با سیلویا می دید که با استناد به حواشی قوانین به دادگاه اصرار کرده بود که از بروس طلاق او و به علاوه ده هزار دلار پول نقد و قسمتی از اثاثه خانه و سگی را که مشترکا خریداری کرده بودند بگیرد و به او بدهد. بروس بالاخره مجبور به قبول این خواستها شد. دادگاه به بروس تا بیستم دسامبر مهلت پرداخت ده هزاردلار را داده بود. بروس به هر ترتیب که بود این پول را تهیه کرد ولی به جای پرداخت، (تحت فشار بیکاری و یادآوری لجبازی های و آزمندی های سیلویا و بدگویی های بستگان او) کنترل اعصاب خودرا از دست داد و تصمیم به قتل عام خانواده سیلویا گرفت. او می دانست که طبق عادت هرسال، اعضای فامیل شب کریسمس در خانه والدین سیلویا پارتی برپا می کنند لذا دو تفنگ و چهار تپانچه و مقداری بنزین با اکتان بالا ویژه اتومبیلهای مسابقه و یک دست لباس ویژه سانتا (روپوش قرمز کلاله دار، کلای قیفی و ریش مصنوعی سفید و عینک) خریداری کرد و خود را به صورت سانتا (بابانوئل) درآورد، یک اتومبیل بدون راننده هم کرایه کرد و دیروقت شب به خانه والدین زن مطلقه اش رفت. در آمریکا رسم است که در شب کریسمس برخی از مردم خود را به صورت سانتا درآورند و هدیه برای بچه های همسایگان و اهل محل ببرند. بروس که با آن لباس و آرایش شناخته نمی شد وارد خانه والدین زن مطلقه اش شد و دست به تیراندازی زد و پس از اینکه فشنگ چهار تپانچه اش به پایان رسید بنزین با اکتان بالا را به صورت اسپره در خانه پاشید و آتش زد و فرار کرد. در این رویداد 9 نفر از 25 نفری که در خانه بودند از جمله زن سابق بروس و والدین او جزغاله شدند و مردند و سه نفر دیگر مجروح و بقیه فرار کردند. بروس که قبلا بلیت فرار از آمریکا به کانادا را خریده بود موفق به این کار نشد زیرا که ضمن آتش زدن خانه دستهای خودش هم مجروح شده و لباس پلاستیکی سانتا ذوب شده و به پوست بدنش چسبیده بود. با آن حالت، مانع پرواز او با هواپیما می شدند و درمان در بیمارستان هم وقت گیر بود و دستگیر می شد. لذا به خانه برادرش که تا محل رویداد 40 مایل فاصله داشت رفت. در خانه کسی نبود و در آنجا خودکشی کرد. وی قبلا در اتومبیل کرایه ای هم مواد منفجره قرارداده بود که اتومبیل هم نابود شد. پلیس درخانه بروس دو تفتگ و در جیبهای او پول نقدی را که برای دادن به سیلویا تهیه کرده بود به دست آورد. شبکه های تلویزیونی آمریکا شب بعد از وقوع حادثه برای پیشگیری از تکرار رویداد نظر جامعه شناسان را مطرح کردند که پیش از ازدواج، زن و مرد باید مطمئن شوند که متناسب و هماهنگ یکدیگرند زیرا که تمایل غریزی و جاذبه زیبایی (به قول حافظ: ... که عشق آسان نمود اول، ولی افتاد مشکلها) برای ادامه یک زندگی خانوادگی طولانی و سعادتمندانه کافی نیست.

 

تقویم سال 95 , تاریخ ایران , تقویم سال 96

 

2005م:از 23 تا 26 دسامبر 2005 قضیه اخراج بانو «ویكتوریا» همسر «جوول اوستینJoel Osteen» رئیس (پاستور) كلیسای پروتستانها در «لیك وودLakewood» منطقه هوستن آمریكا كه از بزرگترین كلیساهای این كشور با بیش از 30 هزار عضو دائمی است از هواپیما، خبر روز رسانه های آمریكا شده بود. بانو ویكتوریا به اتفاق همسر و دو فرزندش برای سفر به كلرادو جهت اسكی، در فرودگاه هوستن سوار بر یك هواپیمای شركت كنتیننتال شده بود. چون صندلی هواپیما بر اثر ریختن آب و یا نوشابه خیس بود بانو ویكتوریا به میهماندار هواپیما اعتراض كرد و در این زمینه میان او و خدمه هواپیما مشاجره لفظی روی داد. بانو ویكتوریا چون نتیجه نگرفت به سوی كاكپیت هواپیما رفت و در خلبان را كوبید تا اعتراض خود را در میان بگذارد. خلبان هواپیما بدون گشودن «در» از بانو ویكتوریا خواست كه هواپیما را ترك گوید. این درگیری باعث شد كه هواپیما دو ساعت تاخیر پرواز داشته باشد تا بالاخره، ویكتوریا به خواهش شوهرش (نه پلیس) حاضر به ترك هواپیما شد.

 

تقویم 1395 , تقویم ایرانی , تاریخ شمسی

 

2005م:23 دسامبر 2005 ولادیمیر پوتین در پی یك مكالمه طولانی تلفنی با جورج بوش رئیس جمهور وقت ایالات متحده، در یك آموزشگاه جودو در سن پترزبورگ حضور یافت و مهارت خود را در این كار با مشاركت یاماشیتا پهلوان المپیك در جودو از كشور ژاپن (عكس بالا) به شاگردان آموزشگاه نشان داد.

مكالمه تلفنی، به خواست بوش انجام شده بود. گفته شده بود كه مکالمه تلفنی در ارتباط با اظهارات رئیس ستاد ارتش روسیه بود که غرب را در جریان آزمایش یك موشك تازه ساز تهدید كرده بود. در آن مکالمه تلفنی همچنین بوش از پوتین درباره گزارش مطبوعات از اظهارات مقامات روسیه که دم از مشاركت در بازاربین المللی نفت و سهم خواهی از نفت عراق زده بودند پرسش کرده بود تا بداند که گزارش ها درست بودند یا تحریف شده. پاسخ پوتین به بوش انتشار نیافته است.

 

تقویم امروز , تقویم فارسی , تقویم ایران

 

1522: جزیره تاریخی رودسRhodes به تصرف عثمانی درآمد.

1837: سرخپوستان سمینول Seminole از ارتش آمریكا شكست خوردند و اراضی خود را از دست دادند.

1927: برخلاف وصیت لنین ، تروتسكی به خواست استالین از حزب كمونیست شوروی هم اخراج شد.

1934: دولت وقت ایران به همه كشورهای خارجی تاكید كرد كه درمكاتبات رسمی خود از واژه پرشیا ، پرس و پرسه به جای واژه ایران كه نام رسمی این كشور است استفاده نكنند.

1939: یك زمین لرزه شدید در ارزنجان تركیه بیش از پنجاه هزارتن را كشت.

1943: دولت فرانسه از بیم بلعیده شدن لبنان توسط انگلستان ، اختیارات كامل به دولت لبنان ، تحت الحمایه ، خود داد.

1953: تیمور بختیار که چند روز پیش فرماندار نظامی تهران شده بود کار خود را آغاز کرد. وی قبلا با درجه سرتیپی فرمانده واحدهای زرهی تهران بود.

2004: در این روز یك زلزله زیر آبی باعث ایجاد امواج سهمگین در منطقه اقیانوس هند شد كه به 12 كشور در اطراف این اقیانوس آسیب شدید وارد ساخت و بیش از 220 هزار تن كشته شدند.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو : تقویم تاریخ -6 دی