تقویم تاریخ -4 دی : 858م:بیشتر مورخان و كرونیكلرها در این كه رودكی پدر شعر ...



858م:بیشتر مورخان و كرونیكلرها در این كه رودكی پدر شعر پارسی نوین (پارسی معاصر) 25 دسامبر سال 858 میلادی به دنیا آمده است متفق القولند و برخی هم با محاسبات خود، وقوع آن را در همان روز ولی در سال 860 میلادی نوشته اند. سال درگذشت وی 940 میلادی است كه چند پژوهشگر، درست آن را سال 941 میلادی می دانند. رودکی شاعر مشترک همه پارسیان جهان و از عوامل وحدت فرهنگی مردمی است که در قطعات منفصله ایرانزمین زندگی می کنند و نیاکان و درنتیجه خصلت ها و منش مشترک دارند. ابوعبدالله جعفر ابن محمد (رودکی) در یك روستای رودك منطقه سغد خراسان (اینک واقع در ناحیه پنجکنت ایالت سغد جمهوری تاجیکستان) به دنیا آمد و در ناحیه ای نه چندان دور از زادگاهش مدفون شده است. میخائیل میخائیلویچ گراسیموف باستان شناس و انسان شناس روس (1907 - 1970) گور اورا یافته و از روی بقایای استخوانهایش مجسمه اورا ساخته است.

رودکی در دوران سامانیان (در عصر احیاء و رشد ادبیات، هنر و فرهنگ ایرانی) میزیست و از نزدیکان و همنشینان امیرنصر سامانی (نصر دوم پسر احمد سامانی) بود. سامانیان در ایران پس از حمله عرب، بیش از هر دودمان دیگر برای احیاء زبان فارسی و فرهنگ و تمدن ایرانی كوشیدند و نمونه بارز میهندوستی ایرانی را ارائه دادند.

رودكی نه تنها شاعر بلكه نوازنده و خواننده هم بود. مجسمه های او در میدانهای شهرهای كشورهای پارسی زبان قرار داده شده است تا از زحمات و خدمات او قدردانی شده باشد. پیش از رودكی هم شاعران پارسی گو بودند، ولی رسم بر این شده است که بگویند: شعر پارسی با رودكی دوباره به دنیا آمده است. به نوشته برخی از مورخان، رودکی متمایل به اسماعیلیه بود و اواخر عمر که در بخارا و بویژه در دربار سامانیان مخالفت سخت با اسماعیلیه شده بود مجبور به ترک این شهر و بازگشت به زادگاهش شده بود که وفات او در سال بعد اتفاق افتاده بود. وی قبل از ترک بخارا مورد بی مهری مقامات حکومتی قرارگرفته بود.

از اشعار رودكی اعم از غزل، قصیده، رباعی و ... كه در بیش از صد دفتر (بالغ بر دهها هزار بیت) درج شده بودند بیش از هزار بیت (52 مورد) در دسترس نیست كه ابیات: بوی جوی مولیان آید همی - یاد یار مهربان آید همی. ریگ آموی و درشتی های او (آن) - زیر پایم پرنیان آید همی. آب جیحون (آمو) از نشاط روی دوست - خنگ (اسب) مارا تا میان آید همی .... ای بخارا شاد باش و شاد زی ــ میر (امیر) زی تو شادمان (میهمان) آید همی .... از آن جمله اند كه گویند امیرنصر سامانی با شنیدن این ابیات به اقامت طولانی خود در شهر هرات پایان داد و همان دم روانه شهر بخارا (حکومت نشین) شد.

 

تقویم تاریخ , تقویم تاریخ فوتبال , راسخون تقویم تاریخ

 

1030م:25 دسامبر سال 1030 میلادی (سال 409 هجری خورشیدی) دربار غزنویان حسنك وزیر (ابو علی حس بن محمد میكال ) را متهم كرد كه پیرو اسماعیلیه است.

پس از تكرار این اتهام و پر شدن گوش مردم، حسنك بعدا بازداشت و اعدام شد و جسدش هفت روز بر بالای دار بود.


1834م: 25دسامبر 1834 دولت وقت ایران یك دستگاه ضرب سكه از اروپا (بروكسل) خریداری كرد تا سكه ها دارای شكلی زیباتر و صد درصد یكنواخت باشند تا هنگام داد و ستد نیاز به توزین آنها نباشد. این دستگاه كه تصمیم به خرید آن در آخرین سال حیات فتحعلی شاه قاجار داده شده بود نخستین ماشین ضرب مسكوك است كه از اروپا برای ایران خریداری شده بود. می دانیم كه ایران از زمان داریوش بزرگ دارای پول ملی (سكه داریك) شده بود و نخستین كشور جهان بود كه نظام پولی داشت.

فتحعلی شاه در همان سال در 68 سالگی در اصفهان درگذشت و در قم مدفون شد و با این كه فرزندان متعدد داشت، به توصیه او نوه اش محمد میرزا پسر عباس میرزا را بر جایش نشانیدند. عباس میرزا كه ولیعهد بود قبلا فوت شده بود.

 

تقویم تاریخ امروز , تقویم تاریخ ادبیات , تقویم تاریخ راسخون

 

1953م: 25دسامبر 1953 ( 1332 ) چند بازرگان ژاپنی برای خریدار 25 هزار تن برنج از ایران وارد تهران شدند. روسها قبلا هفت هزار تن برنج چمپا بر پایه معاملات تهاتری ( كالا با كالا ) از ایران خریداری كرده بودند. در آن زمان ، ایران از صادرات كنندگان برنج بود. در همین روز از همین سال دولت وقت (زاهدی) كه در آستانه از سرگیری فروش نفت بود و پیش بینی می كرد كه از این رهگذر هر سال 90 میلیون پاوند انگلیسی ( كمتر از یك صدم درآمد امروز ایران از نفت) درآمد ارزی داشته باشد ارزش برابری دلار را كه متوسط نرخ مبادله آن در زمان حكومت دكتر مصدق 75 ریال بود در 90 ریال ( 9 تومان و حدود یك صدم بهای امروز ) تثبیت كرد تا بتواند هزینه های دولتی از جمله حقوق كارمندان را بپردازد و قول داد كه به محض بهبود وضعیت جمع آوری مالیات ها و كفایت خزانه، آن را به هفت تومان كاهش و در این نرخ تثبیت كند.


1958م: 25دسامبر 1958 میلادی (چهارم دیماه 1337) در تهران اعلام شدكه درآمد ایران از نفت خود در آن سال به 200 میلیون دلار (88 میلیون لیره انگلیسی) بالغ شده بود كه بمراتب كمتر از یك دویستم در آمد کنونی (سال 2006) است!. هر سال به مناسبت پایان سال میلادی چنین اعلامیه ای انتشار می یافت.

كنسرسیوم شركتهای خارجی بهره برداری از نفت جنوب ایران در منطقه قرارداد، از دسامبر سال 1954 (1333 هجری) كار خود را آغاز كرده بود.


1960م:25 دسامبر 1960 (1339 خورشیدی) دولت مسكو به ملت ایران اطمینان داد كه از سوی مسكو تهدید نمی شود. در اعلامیه مسكو آمده بود: زمامداران تهران، تنها به خاطر باقی ماندن براریكه قدرت است كه این چنین عمیقا به غرب نزدیك شده اند. آنان نباید به خاطر حفظ منافع شخصی، مردم ایران را فریب دهند، و آنان را از تهدیدی كه وجود خارجی ندارد و ساخته و پرداخته خودشان است بترسانند و خود را در دامان غرب بیافکنند که سرانجام مطلوب برای ایران و توده های ایرانی نخواهد داشت. زیان نوكر گوش به فرمان غرب شدن مقامات تهران متوجه همه ملل خواهان رهایی از استعمار و استثمار غرب خواهد شد.

دولت مسكو یادداشتی رسمی حاوی این اتهامات نیز به دولت وقت تهران تسلیم كرده بود.


1979م:25 دسامبر 1979 (اوایل دی ماه 1358) سیاست تازه پولی و بازرگانی جمهوری اسلامی رسما اعلام و تاكید شد كه «بهره پول» با توجه به تحریم اكید آن در اسلام از فرهنگ اقتصادی ایران حذف شده و بازرگانی خارجی در دست دولت خواهد بود تا از این پس واردات غیر ضروری وجود نداشته باشد و كالای مرغوب ساخت خارج (نه مانند گذشته بنجل) كه در آن گران خریدن هم مشاهده نشود وارد خواهد شد و ....

ضمنا در همین روز یادداشت تهران به دولت پاناما مبنی بر استرداد شاه كه در آن كشور اقامت داشت ارسال شد. در این یادداشت اطمینان داده شده بود كه شاه در صورت استرداد، در تهران منصفانه و علنی محاكمه خواهد شد.

 

2004م:رناتا تبالدی Renata Tebaldi خواننده ایتالیایی اپرا که صدای او را به صدای فرشتگان تشبیه کرده بودند 21 دسامبر 2004 در 82 سالگی در سن مارینو در گذشت.

صدا شناسان متفق القول گفته اند که صدای "رناتا " از لحاظ وسعت بی رقیب بود. وی از 15 سالگی کار خواندن آواز را شروع کرده بود و یکی از محبوبترین خوانندگان اپرا بود. وی جز به ایتالیایی نمی خواند و معتقد بود که زبان فرانسه تو دماغی و زبان آلمانی توی حلقی است و با زبان ایتالیایی همه تکنیکهای اپرا را می توان بکار بست. مادر رناتا هم اهل موسیقی بود.

 

تقویم تاریخ ایران , تقویم و تاریخ , تاریخ تقویم ایران


332م:طبق محاسبات «دیونیوس اگزیگوس» تقویم نویس عهد باستان، امروز 25 دسامبر زادروز حضرت عیسی (ع) است كه در ناصره فلسطین چشم به جهان گشود. نخستین كریسمس (جشن میلاد مسیح) در سال 337 میلادی برگزار شد كه از سال352 میلادی (15 سال بعد) به صورت یك مراسم رسمی و هرساله در آمده است و مهمترین عید مذهبی مسیحیان است. طبق برخی محاسبات، مسیح سه سال پیش از مبدایی كه قرارداده شده است به دنیا آمده بود. برخی از مورخان، این اختلاف زمانی را 2 تا 7 سال نوشته اند. احتمال داده شده است که انتخاب روز 25 دسامبر به این سبب بوده که از دیرزمان رومیان و به پیروی از آنان اروپاییان دیگر؛ به اقتباس از ایرانیان (برحسب سال) یکی از روزهای 20 تا 23 دسامبر را به عنوان پیروزی خورشید (یلدا) جشن می گرفتند. لوسیوس اورلیانوس (اورلیان) امپراتور روم (275 - 214) که به این مناسبت عمارتی ساخته بود 25 دسامبر سال 274 میلادی این جشنگاه (عمارت) را گشود و جشن خورشید پیروز از آن پس در 25 دسامبر تثبیت شد و مسیحیان بعدا خواستند که با یکی کردن دو مراسم، جشن هزاران ساله تداوم یابد. در روزهای 20 تا 23 هر سال در نیمکره شمالی، خورشید در وضعیتی نسبت به زمین قرار می گیرد که کوتاهترین روز و بلندترین شب به وجود می آید و از هزاران سال، ایرانیان و به اقتباس از آنان رومیان روز پس از شب طولانی سال را تولد دوباره خورشید (دی روز) گفته اند و خورشید را "سول _ اینویکتوس" به معنای خورشید شکست ناپذیر. طبق تحقیق زبانشناسان، ازآنجاکه پارسی یک زبان هند _ اروپایی است واژه "دی = روز" در زبان انگلیسی از دی ماه پارسیان گرفته شده است.

 

2004م:بیست و دوم دسامبر 2004 «جک نیوفیلد» روزنامه نگار آمریکایی مقیم نیویورک که تنها ضعف ها و لغزش ها را می کاوید و منعکس می کرد در 66 سالگی بر اثر بیماری سرطان فوت شد.

مطالبی را كه «نیوفیلد» علاقه مند به دنبال كردنشان بود عبارت بودند از: محكومانی كه بعدا معلوم می شد بی گناه بودند، سوء استفاده ازقدرت و پارتی بازی، (عملا) مادام العمر شدن مقام انتخابی، گرانی های مصنوعی، كلك های بورس سهام، رشوه، دنبال كردن نمایندگان مجالس كه بعدا مشاور و كارچاق كن (لابی گر) می شدند، جنایاتی كه مسائل و ضعف های اجتماعی باعث آنها شده بودند و این ضعف ها، فرد را در مسیر ارتكاب جرم قرار داده بود، مهمانی های سیاسی و تقسیم مشاغل در كلوبهای دوستانه، میهمانی ها و جلسات انجمن ها، حمایت از روزنامه نگارانی كه بر اثر فشار اصحاب قدرت، مقامات دولتی، ناشران و ... بركنار و یا تغییر اجباری شغل داده می شدند و ....

به باور نیوفیلد، نشستن و حرف مقامات را نوشتن و فعالیت های آنان را منعكس كردن «روزنامه نگاری اصیل» نیست و ژورنالیسم به این منظور به وجود نیامده است. هربار كه روزنامه ها از انتشار یكی از مطالب نیوفیلد خودداری می كردند آن مطلب را به صورت كتاب منتشر می ساخت و «ده قاضی بد»، «ده موجر بد» ، «چه كسی حكومت می كند؟»، «لیندن جانسون بی هدف»، «ژورنالیسم ضد تمجید» ، «ژورنالیسم با روشی دیگر» ، «آن چه كه مردم می خواهند بدانند»، «آلترناتیو روزنامه نگاری» و «ژورنالیسم اصحاب منافع (در انتقاد از كمپانی های غیر حرفه ای كه رسانه ها را خریداری می كنند تا در مسیر منافع آنها باشند)» از جمله مطالبی هستند كه وی دنبال كرده و به صورت كتاب منتشر ساخته است.

به مناسبت در گذشت نیوفیلد، روزنامه های آمریكا نوشته بودند كه لیندن جانسون رئیس جمهور دهه 1960 آمریکا از دست انتقادها نیوفیلد چند بار مریض شده بود.

 

تقویم تاریخ 2 آذر , تقویم تاریخ فوتبالی نوامبر , تقویم تاریخ 16 شهریور


1876م:محمدعلی جناح كه بنیادگذار پاكستان بشمار می رود و در بمبئی و انگلستان تحصیل كرد در این روز در سال 1876 میلادی در كراچی به دنیا آمد . وی از مبارزان استقلال هند بود و در همه تلاشهای مربوط شركت داشت ولی بعدا متوجه شد كه اقلیت مسلمان هند با روش زندگانی خاص خود حتی دریك فدراسیون مشترك با هندوها هم دشوار خواهد بود كه آرامش و پیشرفت داشته باشد ؛ لذا متمایل به راه حل محمد اقبال و ایجاد یك كشور مستقل از مسلمانان شبه قاره هند شد و به تلاش در این راه پرداخت كه منجر به تصویب قطعنامه لاهور در مارس 1940 گردید و در 14 اوت سال 1947 به سمت فرماندار كل پاكستان انتخاب شد و لقب قائد اعظم به دست آورد و 13 ماه بعد در 11 سپتامبر سال 1948 در گذشت . او در جوانی با دختر دینشاه از پارسیان هند در بمبئی ازدواج كرده بود. جناح مدتی هم در انگلستان كار وكالت قضایی داشت.

 

سال 1927 تقویم تاریخ , تاریخ دقیق روز پسر در تقویم هخامنشی , تقویم تاریخ 2 آذر 1395

 

1913م:از چنین روزی در سال 1913 قانون فدرال رزرو (ریزرو) آمریكا به اجرا درآمد. این قانون را 23 دسامبر 1913، وودرو ویلسون رئیس جمهور وقت آمریكا (دارای مدرك تحصیلی دكترا و قبلا استاد و رئیس دانشگاه معروف پرینستون) امضاء كرده بود. این سیستم مالی كه به تدریج «دلار آمریكا» را یك پول بین المللی و دارای ثبات كرده است دارای یك شورای مدیریت منصوب از جانب رئیس جمهور (با تایید سنا) است. سیستم فدرال رزرو دارای 12 بانك مركزی درگوشه و كنار آمریكاست كه بانكهای غیردولتی هر منطقه در بانك مركزی ناحیه خود دارای سهام (سپرده) هستند. فدرال رزرو آمریكا یك كمیته (كمیسیون) بازار آزاد (Open Market) دارد كه ناظر بر عملیات بازار آزاد است و به صورت ابزار تنظیم سیاست پولی عمل می كند و با خرید و فروش به موقع اوراق بهادار دولتی (انواع باوند) نرخ بهره و بهای برابری دلار را تحت كنترل دارد. دلار آمریكا در سالهای اخیر با رقیب پر قدرتی همچون «یورو» روبرو شده است و كشورهای با اقتصاد نیرومند بمانند چین می توانند با سیاست های پولی خود دربازار دلار تاثیر بگذارند. روسیه با منابع بالقوه وسیع به ویژه نفت و گاز در سالهای آتی می تواند در بازار دلار موثر باشد. كشورهای عربی صادركننده نفت و به ویژه دولت سعودی در حفظ قدرت دلار تاثیر فراوان دارند.

 

تاریخ 7 مهر 94 در تقویم , تقویم تاریخ تیر , تقویم تاریخ امروز دنیای کامپیوتر

 

1972م: 23دسامبر 1972، جهانیان با مشاهده عكس بازماندگان هواپیمایی كه در كوههای بلند «آند(آندیز)» در آمریكا جنوبی سقوط كرده بود (عكس بالا) دچار حیرت شدند. این هواپیما در 13 اكتبر 1972 ساقط شده بود و زنده ماندن 16 تن از45 سرنشین آن پس از 40 روز شگفت انگیز بود. آنان در این مدت از گوشت مردگان تغذیه و خود را در قسمتی از بدنه هواپیما كه باقی مانده بود از سرما و برف محافظت می كردند. هواپیما پس از برخورد به كوه به داخل برف فرو رفته بود و ازچشم جستجوگران پنهان بود. این هواپیما حامل اعضای تیم راگبی اوروگوئه و همراهانشان بود. سرانجام دو جوان 19 و 21 ساله از میان بازماندگان كمر همت بستند و از میان برفها به زیر آمدند و پس از چند روز با پای یخ زده به یك آبادی كشور شیلی رسیدند و بازماندگان نجات یافتند. درباره این رویداد كتابها متعدد تالیف و چند فیلم سینمایی ساخته شده و روانشناسان درباره تغییر روانشناسی انسان در چنین وضعیتی به تحقیق پرداخته و نتایج پژوهش های خود را منتشر ساخته اند كه در كتب درسی نقل شده اند.

 

تاریخ روز پسر در تقویم هخامنشی , تقویم تاریخ شهریورماه , تقویم تاریخ امروز دنیاز کامپیوتر


1965م:نیكلای چائوشسكو كه از سال 1965 زمام امور كشور رومانی را به دست گرفته بود 25 دسامبر سال 1989 پس از یك محاكمه كوتاه با همسرش «النا» كه او نیز یك كمونیست بود و در زمان حكومت طولانی نیكولا به وی اندرز می داد اعدام شد.

چائو شسكو ظاهرا از اوضاعی كه در اروپای شرقی به وجود آمده بود پند نگرفته بود و پس از بازگشت از سفر ایران، هنگامی كه با یك تظاهرات نه چندان وسیع مقابل دفتر كار خود رو به رو شد به خشونت متوسل گردید كه این عمل بر ابعاد مخالفت و تظاهرات افزود و به دستگیری و محاكمه و سقوط دولتش انجامید.

چائوشسكو كه تنها رئیس یك دولت كمونیستی اروپای شرقی بود كه با اعزام سربازان شوروی به افغانستان مخالفت كرده بود در صورت نرمش با تظاهر كننده ممكن بود بتواند مانند سایر همتایان خود از اعدام برهد.

سقوط او درست در روزی اتفاق افتاد كه در آن روز در سال 1948 كمونیستها بر رومانی مسلط شده بودند و حكومت آنان 40 سال طول كشید. رومانی در سال 1918 از اتحاد بسارابی، ترانسیلوانیا و چند بخش دیگر به وجود آمده بود و مخلوق نشست ورسای بوده است. رومانی در جریان جنگ دوم به آلمان پیوست كه بعدا به دست ارتش سرخ كه در تعقیب نیروهای هیتلر بود افتاد.

 

تاریخ امروز , تقویم , تبدیل تاریخ

 

1991م:بیست و پنجم دسامبر سال 1991 بوریس یلتسین به كاخ كرملین رفت و به گورباچف (رهبر شوروی) گفت كه اتحاد جماهیر شوروی منحل شده و او دیگر سمتی ندارد. اندکی بعد گورباچف در یك نطق كوتاه رادیو تلویزیونی گفت كه با انحلال شوروی به این صورت قاعدتا نمی تواند موافق باشد ولی چون در برابر عمل انجام شده قرار گرفته است چاره دیگری (جز قبول) ندارد!. به این ترتیب یک امپراتوری بزرگ با آن همه دندان اتمی ـ موشکی، دهها هزار تانک، صدها زیردریایی و پیشرفتهای فضایی همانند برف بر شیروانی داغ ذوب شد و از میان رفت، بدون این که رفراندم برگذار و نظر مردم اتحادیه استعلام شده باشد كه بزرگترین معمای تاریخ بشر شده است. این جمهوری ها، قرن ها با هم امپراتوری روسیه را تشكیل می دادند. با این كه دومای روسیه انحلال شوروی را به آن ترتیب غیر قانونی اعلام كرده، هنوز درباره این مصوبه اقدامی صورت نگرفته است. انحلال اتحاد شوروی 69 ساله مركب از 15 كشور باور كردنی نبود.

یلتسین، شوشکویچ و کرافچوک سران جمهوری های (اسما) روسیه، اوكراین و بلاروس هفتم دسامبر در یك محفل خصوصی در استراحتگاه «بلوژفسکایا» واقع در بلاروس تصمیم به انحلال شوروی گرفته بودند. مورخان عقب نشینی های گورباچف (سهوی و یا تعمدی) در برابر آمریكا در دهه 1980 را عامل عمده انحلال شوروی دانسته اند. به علاوه، نوشته اند كه شوروی پس از درگذشت لنین نتوانست از طریق مدارس و رسانه های خود كه در دست دولت بودند، سوسیالیسم را در مغز و قلب نسل های تازه جای دهد. آموزشگران كمونیست با دم زدن از انترناسیونالیسم، میهندوستی روس ها را هم تضعیف كردند كه 15 سال پس از انحلال شوروی، باردیگر كم و بیش تجدید حیات كرده است و غرب از همین ناسیونالیسم روس به هراس افتاده است. همچنین رفتار و روش زندگانی (لوكس گرایی) مقامات شوروی پس از استالین، با آموزش های ماركس و لنین مطابقت نمی كرد و عكس آنها بود، و چاپلوسی در كرملین رواج داشت.

 

تقویم 95 , تاریخ , تقویم 96

 

2004م:روزنامه های آمریكا كه ازنیمه دسامبر 2004 وسیعا ماجرای قتل یك زن 23 ساله آمریكایی در ایالت میسوری به دست یك زن 36 ساله و پس از قتل، خارج ساختن جنین هشت ماهه از بدن او و ربودنش را دنبال كرده اند 23 دسامبر نوشته بودند كه پلیس با تعقیب مسیرهایی كه بانو «لیسا مونتگمری» از طریق اینترنت رفته بود و بررسی فهرست تلفن هایی كه كرده بود وی را در شهر ملورن ایالت كانزاس به عنوان قاتل دستگیر كرد و از او اعتراف به قتل گرفت و كودك ربوده شده را كه سالم است و «ویكتوریا» نام گذاری شده است به پدرش تحویل داد.

تعقیب مسیر اینترنتی لیسا نشان داده بود كه وی با مقتوله، «بایی جو ستینت»، در یك نمایش سگهای زینتی آشنا شده و مكاتبه و مكالمه داشتند و لیسا كه از حامله بودن مقتوله (بابی جو) اطلاع داشت، پس از هشت ماهه شدن جنین و اطمینان از زنده ماندن او، با تعیین وقت قبلی به خانه «بابی جو» به بهانه تماشای سگهای او رفت، در آنجا وی را خفه كرد و با پاره كردن شكمش جنین را خارج ساخت و با نوزاد به خانه خویش كه صدها كیلو متر دورتر است بازگشت و او را به عنوان طفل خود که به دنیا آورده معرفی كرد.

دلیل انتخاب «بابی جو» از میان آن همه بانوی حامله این بود كه زنی زیبا و باهوش بود و «لیسا» فرزندی زیبا و باهوش می خواست.

لیسا قبلا دارای فرزند بوده است و با داشتن چند فرزند دست به ارتكاب این جنایت تكان دهنده زده بود و با این عمل ثابت كرد كه پیشرفتهای علمی ـ صنعتی باعث تكامل اخلاقیات انسانی نشده است.

 

تاریخ میلادی , تاریخ آنلاین , مبدل تاریخ

 

2005م:ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در یك مصاحبه مطبوعاتی سه ساعته كه اواخر دسامبر 2005 برگزارشد و در آن 690 روزنامه نگار شركت جسته بودند به 51 سئوال پاسخ گفت. وی در این مصاحبه عمومی كه برخلاف مصاحبه های سابق محدودیت زمانی نداشت به هدفهای غرب از منزوی كردن روسیه و ادامه سیاست «دوبل ستاندارد» این بلوک در قبال مسائل جهانی از جمله انتخابات (دمکراسی) اشاره كرد. وی گفت: وقتی ما در چچن انتخابات برگزار می كنیم می گویند كه انتخابات در یك محیط نا امن؛ «دقیق» نیست ولی در افغانستان و عراق چنین انتخاباتی درست است و ایراد ندارد، در افغانستانی كه «انگشت زدن (به دلیل بی سواد بودن رای دهنده)» نشانه دقت آراء بود! و .... پوتین گفت كه انتخابات آمریكا هم چنگی به دل نمی زد و ما شاهد نقص ها و ضعف های آن بودیم.

پوتین هنگام بحث از انتخابات اوكراین، الکساندر کواسنیوسکی رئیس جمهوری لهستان را مورد حمله مستقیم قرار داد و گفت: فرصت طلبانی ازجمله رئیس جمهوری لهستان كه از دوران نوجوانی در خدمت شوروی بود و ... برای خوش خدمتی به غرب می گوید كه برای یک ابر قدرت (آمریکا) بهتر است كه روسیه بدون اوكراین باشد.

پوتین تا كنون این چنین حمله ای مستقیم به «فرد» نكرده بود.


820: لئو (لئون ) پنجم امپراتور بیزانس ( قسطنطنیه ) كه در سال 813 به امپراتوری رسیده بود و در جامعه این كشور محبوبیت نداشت به تحریك رئیس نگهبانانش در كلیسا ترور شد.

1530: بابر امپراتور گوركانی (مغول ) هند در گذشت.

1760: جوپتر همون نخستین برده سیاهپوست در آمریكا بود كه مجموعه شعر تحت عنوان « تفكرات شبانه » به چاپ رساند و در نیویورك منتشر ساخت.

1927: میرزا ابوالقاسم قره گوزلو ( ناصر الملك ) رئیس ایل قاجار و نایب السلطنه سابق سلطان احمدشاه در گذشت.

1927: محمد نصر معاون وزارت دارایی وقت در دفتر كار خود به دست یك كارمند این وزارت خانه در پی یك مشاجره لفظی با شلیك گلوله كشته شد.

1973: عصمت اینونو سرباز و سیاستمدار قدیمی تركیه و رهبر حزب چپگرای جمهوریخواه خلق در89 سالگی در گذشت . وی سالها نخست وزیر و رئیس جمهوری تركیه بود . اینونو از همرزمان آتا ترك در ایجاد جمهوری تركیه بشمار می رود.

1979: ورود نیروهای شوروی به منظور حمایت از دولت كمونیست افغانستان به این كشور آغاز شد.

1979: در 1358 یادداشت ایران به دولت پاناما مبنی بر استرداد شاه كه در آن كشور اقامت داشت تسلیم شد و در این یادداشت اطمینان داده شده بود كه شاه منصفانه محاكمه خواهد شد.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو : تقویم تاریخ -4 دی