تقویم تاریخ -30 مهر : 399م:به گزارش سفیر وقت روم در تیسفون، یزدگرد یکم از دودمان ...



399م:به گزارش سفیر وقت روم در تیسفون، یزدگرد یکم از دودمان ساسانی كه پس از بهرام چهارم به شاهی ایران رسیده بود22 اكتبر سال 399 میلادی در نخستین دیدار عام خود گفت كه در مناسبات ایران و روم روش مذاكره و صلح را بر جنگ و ستیز ترجیح می دهد، زیرا كه جنگ؛ منابع هر دوكشور را هدر می دهد. وی در همین سخنرانی گفت كه تصمیم گرفته است كه مسیحیت را در قلمرو ایران تحمل كند.

یزدگرد اول بود شهر «یزد» را در حاشیه كویر ساخت كه نام او براین شهر گذارده شده است. با این حساب شهر یزد در این دهه 1600 ساله خواهد شد. یزدگرد كه 21 سال سلطنت كرد بعدا به پیروان سایر ادیان در قلمرو ایران آزادی داد و مسیحیان را كمك كرد تا برای خود كلیسا بسازند و از همین رو موبدان آیین زرتشت وی را «یزدگرد گناهكار» می خواندند.

امپراتور قسمت شرقی روم كه در قسطنطنیه می نشست آن چنان به یزدگرد یکم اعتماد یافته بود كه وصیت كرده بود اگر پیش از رسیدن پسرش به سن بلوغ فوت كند، یزدگرد این پسر را بزرگ كند كه همین طور هم شد.

یزدگرد به دلیل علائقی كه نسبت به ارمنیان داشت پس از درگذشت پادشاه ارمنستان، پسر خود را شاه آنجا كرد.

 

1688م:22 اکتبر زادروز نادرشاه سردار بزرگ ایران است که در سال 1688 میلادی در دستگرد خراسان به دنیا آمد و 59 سال عمر کرد و مرزهای ایران را در شمال و شمال غربی، جنوب و شرق به حد زمان ساسانیان رسانید و در شمال غربی و غرب، عثمانی را از قفقاز و همه سرزمین های ارمنی نشین بیرون راند و شهرهای کربلا و نجف را متصرف شد. وی همچنین به تصرف دهلی موفق شد و با فراری دادن روسها، مرزهای ایران در داغستان را تثبیت کرد. مورخان نظامی «نادر» را آخرین سردار بزرگ مشرق زمین خوانده اند. وی در نوجوانی با مادرش به اسارت ازبکها که به خراسان دستبرد زده بودند درآمد ولی پس از رسیدن به سن بلوغ و نیز درگذشت مادرش، از این اسارت فرار کرد و به ایل افشار پناهنده شد و به همین سبب وی را نادرشاه افشار نوشته اند، حال آن که در اصل، از تبار افشارها نبود. نادر دهم ژوئن 1747 در جریان کودتای افسران ناراضی خود در اردوگاه نظامی فتح آباد واقع در 12 كیلومتری قوچان (خبوشان) خراسان کشته شد.

 

تقویم تاریخ , تقویم تاریخ فوتبال , راسخون تقویم تاریخ

 

1342ش:30مهرماه 1342 (22 اكتبر 1963) محاكمه موسسان و اعضای ارشد نهضت آزادی به اتهام اقدام علیه امنیت كشور در یك محكمه نظامی تهران آغاز شد.

اشخاصی كه محاكمه می شدند به این شرح اعلام شده بودند: مهدی بازرگان، یدالله سحابی، سید محمود طالقانی (آیت الله)، عزت الله سحابی، عباس شیبانی، ابوالفضل حكیمی، احمد علی بابایی، مهدی جعفری، پرویز عدالت منش و ....

مهدی بازرگان (نخستین رئیس دولت، پس از انقلاب) با اطلاع دكتر مصدق كه در احمد آباد به حالت تبعید غیرقانونی بسر می برد، نهضت آزادی را تاسیس كرده بود.


1979م:22اكتبر سال 1979 شاه سابق به اجازه رئیس جمهوری وقت آمریكا برای درمان بیماری سرطان خود وارد این كشور شد و در یك بیمارستان نیویورك بستری گردید. ورود وی به آمریكا با تظاهرات اعتراض آمیز برخی از ایرانیان ساكن آمریكا و مخالفت تهران رو به رو شد و سرانجام بهانه تصرف سفارت آمریكا قرار گرفت كه فصلی از تاریخ عمومی معاصر را تشكیل می دهد، زیرا كه به آن صورت، قبلا سابقه نداشت.


2004م:روزنامه های آمریكا از جمله نیویورك تایمز در شماره های 20 اكتبر 2004 خود به نقل از اسوشییتدپرس نوشته بودند كه حسن روحانی (آیت الله) مقام شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی (دبیر وقت این شورا) در آستانه انتخابات(آن دوره) ریاست جمهوری آمریکا گفته بود: تجدید انتخاب بوش (جورج دبلیو بوش) به سود ایران (جمهوری اسلامی) خواهد بود زیرا كه طبق تاریخ، دمكراتها به ایران آسیب بیشتری وارد ساخته اند. این رسانه ها اضافه كرده بودند بیان این مطلب در حالی است كه بوش ایران را به عنوان یكی از سه عضو محور شرارت خطاب كرده بود و اخیرا هم گفته بود كه اگر از برنامه های اتمی اش دست برندارد باید تحریم جهانی شود.

باید دانست كه كودتای 28 مرداد 1332 در دوران حكومت جمهوریخواهان و با كمك مستقیم دولت ژنرال آیزنهاور (ازحزب جمهوریخواه) انجام شد. روسای جمهور حزب جمهوریخواه از جمله نیكسون و فورد از دوستان نزدیك شاه بودند و جان اف كندی و جیمی كارتر از حزب دمكرات در تضعیف موقع شاه كوشیدند.

 

تقویم تاریخ امروز , تقویم تاریخ ادبیات , تقویم تاریخ راسخون

 

1384ش:در چنین هفته ای در سال 1384، هیئت دولت (شورای وزیران دولت احمدی نژاد)، مصوبه دولت گذشته (شورای وزیران دولت خاتمی) در مورد پرداخت حقوق و مزایای دولتی (ازخزانه دولت) به كارمندان دو مؤسسه خصوصی تاسیس شده توسط سیدمحمد خاتمی را ممنوع اعلام كرد.

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب محمود احمدی نژاد، محمدخاتمی رئیس جمهوری سابق در اواخر عمر دولت خود، دو مؤسسه با نام های «مؤسسه بین المللی گفت وگوی فرهنگ ها» و «بنیاد باران (مخفف بنیاد آزادی، رشد و آبادانی ایران)» را تاسیس كرده بود.

وی پس از تاسیس این دو مؤسسه ، در مصوبه ای در 11 مردادماه 1384 (روزهای پایانی حكومت خود) نام این دو مؤسسه خصوصی را به لیست مؤسسات مشمول قانون استخدام كشوری اضافه كرده و همان روز با ابلاغ این مصوبه، برخی از مدیران و كارشناسان دولت را با حقوق و مزایای مربوط به این مؤسسات منتقل كرده بود.

براساس مصوبه دولت قبل (دولت خاتمی)، كارشناسان و مدیران بنیاد خصوصی خاتمی از حقوق و مزایای دولتی و همچنین ردیف بودجه دولتی «كل كشور» استفاده كرده و مزایای مؤسسات موضوع ب ماده 11 قانون استخدام كشوری شامل آنها می شد.

هیئت دولت (دولت احمدی نژاد) در جلسه هفته منتهی به 29 مهرماه1384 در مصوبه شماره «42688/ت33687هـ» به دلیل غیرقانونی بودن این اقدام (اقدام كابینه خاتمی)، الحاقیه نام این دو مؤسسه خصوصی مزبور به لیست مؤسسات مشمول قانون استخدام كشوری را لغو كرد. (نقل از صفحه دوم روزنامه كیهان مورخ 28 مهر 1384)

 

1384ش:نقل 3 خبر ویژه از روزنامه كیهان 28 مهرماه1384:مدیر بركنار شده حراست، هفت تیر كشید! ـ اجاره 23 میلیون تومانی! ـ تلاش برای استاندار كردن یك فرد

 

××× مدیر بركنار شده حراست سازمان ... در اقدامی كم سابقه، به اسلحه كشی و تیراندازی در محل حراست این سازمان پرداخت.

«عبدالرضا- ل» برادر زن یكی از وزیران سابق كه با تغییر و تحولات جاری دولت كنار گذارده شده است، پس از آن كه از بركناری خود با خبر شد ضمن حضور در محل اداره حراست سازمان مربوط، به عربده كشی پرداخت و فریاد زد: «هیچ كس نمی تواند من را عوض بكند، می كشم هر كس كه بخواهد چنین را كاری بكند»!.

گزارش شاهدان ماجرا حاكی است كه وی ضمن زیر پا گذاشتن حرمت ماه مبارك رمضان و سیگار كشیدن كه لابد از عصبانیت وی بوده!، اقدام به تیراندازی كرده است. گفته می شود كه این فرد برخی تخلفات مالی و اداری هم داشته و عضو هیئت مدیره چند شركت است.

مسئولان وزارت ... درصدد شكایت كیفری (اعلام جرم) علیه او هستند.

 

××× به دنبال اعتراض جمعی از پرسنل این سازمان نسبت به انتقال ساختمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران به آپارتمان های مسكونی واقع در خیابان پاسداران (بالای شهر) كه اجاره آن در ماه 23 میلیون تومان است، پیگیری های به عمل آمده مشخص كرد این مبلغ قرار است از محل درآمدهای این سازمان كه صرفاً برای تأمین هزینه های عمرانی و احیای بافت های تاریخی در نظر گرفته شده، تامین و پرداخت شود. این در حالی است كه براساس مصوبه هیئت دولت و تأكید رئیس جمهوری سازمان ها و وزارتخانه ها باید هزینه تشریفات خود را حذف كرده و در عین حال هزینه های جاری را نیز كاهش دهند.

 

×××جریان انتخاباتی (دستگاه تبلیغات) رقیب دكتر احمدی نژاد، به رغم مخالفت رئیس جمهور با انتصاب فرد با روحیه ای مغایر با گرایشهای مردمی خود به عنوان استاندار یك استان شمالی، از روز گذشته (اواخر هفته منتهی به 29 مهر ماه 84) وزارت كشور را تحت فشار شدید قرار داده اند تا آن شخص را به جلسه هیئت دولت حاضر كند و وزیران را اصطلاحاً در مقابل كار انجام شده قرار دهد. این شخص كه دارای مشی مدیریتی و معیشی ناسازگار با روحیات مردمی احمدی نژاد است، به علت داشتن مناسبات خاص با برخی چهره های سرشناس دو جناح عمده كشور، از حمایت های وسیع این افراد برخوردار است.


1919م:امروز زادروز داستان نگار معروف انگلیسی «دوریس لسینگDoris Lessing» است كه 22 اكتبر 1919 از والدین انگلیسی در ایران به دنیا آمد . پدرش ـ تایلر ـ كارمند بانك انگلیسی در تهران معروف به بانک «شاهنشاهی» و مادرش یك نرس بیمارستان میسیون مذهبی بود. هنگام تولد نام اورا «می» گذارده بودند.

این خانواده در سال 1925 به طمع درآمد هنگفت از كشاورزی در رودزیای جنوبی (زیمباوه امروز) كه از مستعمرات انگلستان در آفریقا بود، به این منطقه رفتند، ولی در آنجا ورشكست شدند.

 

مادر «دوریس» كه زنی متعصب و مذهبی بود دخترش را پس از اتمام دبستان به مدرسه ای كه زنان مسیحی تارك دنیا آن را اداره می كردند سپرد كه در آنجا همه اش از بهشت و دوزخ سخن می گفتند. چون حوصله دوریس از این مدرسه سر رفت، مادرش اورا در شهر سالزبوری (حراره) به یك دبیرستان دختران شبانه روزی كه مرد به آنجا راه نداشت سپرد كه دوریس از آنجا فرار كرد و در خانه ای خدمتكار شد. وی بعدا به كمونیستها پیوست، به آفریقای جنوبی رفت و ازدواج كرد. اما، پس از مدتی چون دولت افریقای جنوبی اورا كه محرك سیاهپوستان بود زیان آور تشخیص داد اخراج كرد. دوریس به جای بازگشت به رودزیای جنوبی به لندن رفت و پس از تكمیل معلومات خود در ادبیات، به نوشتن داستان پرداخت. زمینه همه داستانهای دوریس از تجربه خودش مایه گرفته اند كه در جهان انگلیسی زبان خواننده فراوان دارند و وی را برنده جوائز متعدد از جمله دكترای افتخاری هاروارد كرده اند.

داستانهای معروف او عبارتند از: علفهایی كه می خوانند، بچه های خشونت، دفترچه طلایی، خاطرات بقاء، تروریست خوب، فرزند پنجم، همسایه خوب، درباره جهنم، زیر پوست من و ....

 

تقویم تاریخ ایران , تقویم و تاریخ , تاریخ تقویم ایران

 

1933م:ایوان بونین داستان نگار شهیر روسیه و برنده جایزه سال 1933 نوبل در ادبیات نیز 22 اكتبر در سال 1870 به دنیا آمد . وی در داستانهایش كه سبك كلاسیك دارد زندگانی سخت كشاورزان و انحطاط اشراف و فئودالهای روسیه را منعكس كرده است . خود وی از میان یك خانواده اشرافی و مالك اراضی كشاورزی برخاسته بود.

 

تقویم تاریخ 2 آذر , تقویم تاریخ فوتبالی نوامبر , تقویم تاریخ 16 شهریور

 

1384ش:دكتر پارسا حاتمی استاد دانشگاه همدان در گفت و شنود با خبرنگار كیهان، از ایجاد باندهای خبری در وزارتخانه ها و سازمان ها در سالهای اخیر خبر داد و از طرف دیگر اشاره به رشد قارچ گونه خبرگزاری های دولتی كرد.

وی گفت كه تعدد خبرگزاری ها، هزینه هنگفتی را برای دولت می تراشد. این استاد دانشگاه با انتقاد از ضعف دفاتر روابط عمومی سازمانهای كشور گفت كه در حال حاضر فعالیت آنها منحصر به اعلام خبر عزل و نصب ها و جلسات مسئولان شده است و نه چیزی دیگر. در این شرایط، اگر یك پژوهشگر به ابتكاری جدید موفق شود، چیز تازه ای كشف كند و یا به پیروزی چشمگیر در زمینه ای برسد، در صورتی كه خودش نتواند با رسانه ها ارتباط برقرار كند، دفاتر روابط عمومی موسسه مربوط تلاشی برای انعكاس دستاورد او بعمل نخواهد آورد. وی با اشاره به زائد بودن بسیاری از خبرگزاری های دولتی فعلی (اگر كار مشابه و ناقص انجام دهند)، گفت: نتیجه این انبوه خبرگزاری ها این شده است كه گروهی از مسئولان به سبب آشنایی و یا مسایل دیگر، با برخی خبرنگاران به طور انحصاری مصاحبه و اخبار را منتقل كنند و با این عمل، خبرگزاری ها در عرصه اطلاع رسانی به جزایر جدا از هم تبدیل شده اند كه پوشش خبری هر بخش از این جزایر، در انحصار یك خبرگزاری است، حال آنكه وظیفه و رسالت یك خبرگزاری پوشش همه اخبار و كارهای تازه و نظرات باید باشد.

مطلب بالا در روزنامه کیهان چاپ تهران در شماره 28 مهرماه 1384 انتشار یافته بود. روزنامه کیهان وابسته به دفتر رهبری جمهوری اسلامی ایران است.

 

1721م:پتر یكم (پتر كبیر) 22اكتبر سال 1721 روسیه را یك امپراتوری درحال گسترش قلمرو اعلام داشت و خودرا تزار (امپراتور) همه آن نامید. انگلیسی ها بعدا و در طول زمان از این اظهار پتر برای ترسانیدن كشورهای همسایه روسیه از جمله ایران سوء استفاده فراوان كردند ـ همین كاری كه آمریكا اینك انجام می دهد و همسایگان و اقمار سابق روسیه را از اندیشه های ولادیمیر پوتین می ترساند.

دیده شده است که رسانه های غرب از ماه مه سال 2008، در برخی ار مطالب خود پوتین را «تزار پوتین» نوشته اند و در چند مورد در ماه سپتامبر 2008 نوشته بودند «تزار پوتین» پتر كبیر را روانه كارائیب كرده است (اشاره به بزرگترین رزمناو اتمی عازم آبهای ونزوئلا).

پتر یکم كه علاقه داشت روسیه را همانند اروپای غربی صنعتی و متحول كند مدتی را در آن دیار بسرده بود و با صنعت و مدنیت آنجا آشنا شده بود. به همین دلیل بود كه وی شهر «سن پترز بورگ» را در كنار بالتیك بنا نهاد و پایتخت روسیه را به آنجا منتقل كرد تا به اروپای غربی نزدیكتر باشد.

از دهه ششم قرن بیستم (آغاز جنگ سرد) صاحبنظران چپگرا بارها اندرز داده بودند كه رئیس دولت مسكو و وزیر امورخارجه او باید مدتی را در آمریكا زندگی كرده باشند تا از آمریكاییان رودست نخورند و ضعف ها و قوت های آمریکاییان و آمریکارا بشناسند.

 

سال 1927 تقویم تاریخ , تاریخ دقیق روز پسر در تقویم هخامنشی , تقویم تاریخ 2 آذر 1395

 

1887م:امروز زادروز «جان ریدJohn Reed» روزنامه نگار انقلابی امریكا است كه 22 اكتبر 1887 به دنیا آمد و تنها 33 سال عمر كرد. وی تنها آمریكایی است كه در كنار دیوار كرملین در میان رهبران و انقلابیون شوروی مدفون شده است.

«جان» كه افكار سوسیالیستی داشت برای تهیه اخبار مربوط به انقلاب مكزیك در صف انقلابیون این كشور قرار گرفت و مبارزه كرد. برای پوشش اخبار جنگ جهانی اول هم سرباز شد و به جبهه رفت. او برای برای اطلاع از اوضاع ناآرام روسیه، مشکلات و نارضایتی ها مردم به این كشور رفت و در سال 1917 با لنین ملاقات كرد و با او دوست شد و سپس پا به پای بلشویكهای در انقلاب شركت جست.

 

در بازگشت به آمریكا، «جان» به تاسیس حزب كمونیست این كشور كمك و روزنامه «توده ها» را سردبیری كرد. پس از انشعاب حزب كمونیست آمریکا، دبیر یكی از شعب آن شد و در این سمت، چون خود را در معرض تعقیب پلیس دید، به روسیه رفت تا به اصطلاح آب از آسیاب بیافتد كه در اینجا به تیفوس دچار شد و 19 اكتبر 1920 و در مسکو درگذشت.

كتابهای متعدد از "جان رید" باقی مانده است از جمله كتاب «ده روز - كه جهان را تكان داد» . این كتاب درباره انقلاب اكتبر 1917 روسیه است و چون حاوی اطلاعات دست اول و مشاهدات عینی مولف است ماخذکار مورخان و پژوهشگران قرار گرفته است.

 

تاریخ 7 مهر 94 در تقویم , تقویم تاریخ تیر , تقویم تاریخ امروز دنیای کامپیوتر


1945م:خوان پرون، سرهنگ ملی گرای مورد علاقه كارگران و نظامیان آرژانتین، 22 اكتبر سال 1945 میلادی، پنج روز پس از قیام مسلحانه و تغییر دولت این كشور، عقاید سیاسی ـ اجتماعی خود را در یك دفترچه كه میان مردم توزیع شد اعلام داشت. وی آخر وقت همین روز دولت انقلابی خود را تشكیل داد.

پرون درپایان نخستین جلسه دولت انقلاب اعلامیه ای منتشر ساخت كه ضمن آن دولتمردان و سیاستمداران و ژنرالهای ارتش آرژانتین را كه بركنار كرده بود مشتی فاسد، نالایق و جاه طلب خواند و پاره ای از آنان را هم وطن فروش نامید و اضافه كرد كه این جماعت به تنها چیزی كه اندیشه نداشتند استقلال، سربلندی و پیشرفت وطن و رفاه و سعادت و سلامت هموطنان بود.

"پرون" در اعلامیه اش نوشته بود كه اگر او با كمك نظامیان و كارگران قیام نمی كرد؛ برای آرژانتین؛ "فردا" خیلی دیر بود و شاید هم ملت آرژانتین فردایی نداشت.

وی دراین اعلامیه اطمینان داده بود كه از آن پس هیچ اقدامی كه مغایر با منافع كشور و عامه مردم باشد صورت نخواهد گرفت؛ اول وطن ازجمله مردم آن و سپس....

مفاد دفترچه منتشره، عقاید پرون را نوعی ناسیونال ـ سوسیالیستی نشان می دهد كه همچنان مورد توجه بیشتر آرژانتینی هاست.

 

تاریخ روز پسر در تقویم هخامنشی , تقویم تاریخ شهریورماه , تقویم تاریخ امروز دنیاز کامپیوتر


1962م:در جریان بحران موشكی كوبا، جان اف كندی رئیس جمهوری وقت آمریكا 22 اكتبر 1962 دستور محاصره دریایی این جزیره را صادر كرد و گفت اگر كشتی های باری شوروی كه عازم كوبا هستند پس از رسیدن به خط محاصره به دستور «ایست» متوقف نشوند، غرق شوند!. این دستور جهان را در یك گامی جنگ اتمی قرارداه بود؛ مخصوصا كه مسكو به چند زیردریایی خود كه در آبهای اقیانوس اطلس بودند دستور داده بود كه با آخرین سرعت خود را به خط محاصره كوبا برسانند و یكی از این زیر دریایی ها كه در محاصره نیروی دریایی آمریكا قرار گرفته بود، بدون استعلام از مسكو، برای پرتاب اژدر اتمی - حالت حمله به خود گرفته بود كه خروشچف نیمه شب دستور باز گشت كشتی های باری شوروی حامل قطعات موشك به كوبا را صادر كرد.

این بحران هنگامی آغاز شده بود كه هواپیماهای اكتشافی آمریكا از نوع "یو - 2" از سكوهای نیمه تمام پرتاب موشك در كوبا عكسبرداری كرده بودند.

خروشچف بعدا به خاطر شتاب در صدور دستور بازگشت به کشتی های روسی مورد انتقاد قرارگرفت و ادامه این انتقاد به برکناری اش انجامید. از سال 2008 مسکو که بار دیگر فعالانه وارد صحنه سیاسی جهان شده است مناسبات خود با کوبا را تا همان حد دهه 1960 بالا برده و صمیمانه ساخته است.

 

تاریخ امروز , تقویم , تبدیل تاریخ


2003م:نظر عمومی تحلیلگران رسانه ها كه 21 اكتبر 2003 در گوشه و كنار جهان انتشار یافت این بوده است كه چین از نشست سران 21 كشور در بانكوك به صورت یك همتای آمریكا سر برآورد و از این پس باید به صورت یكی از قدرت های ردیف اول جهان به آن نگریست. در این نشست «هو» رهبر چین با تكیه به قدرت اقتصادی ـ نظامی این كشور و نفوذ سیاسی اش در میان كشورهای ضعیف و كوچك، در قبال مسئله كره شمالی ـ میانمار و نرخ برابری ارزها مقابل جورج بوش قرار گرفت و با رفتار خود نشان داد كه چین اگر بخواهد می تواند از نیروی اقتصادی ـ نظامی و نفوذ سیاسی اش برای به كرسی نشاندن حرفش استفاده كند.

به نظر تحلیگران، این مباحثه (فوروم) ثابت كرد جوامع چینی در منطقه بزرگ خاور دور و پاسیفیك كه سررشته اقتصادیات را به دست دارند پشت سر چین ایستاده اند و دو طرف مانند گذشته احساس جدایی و تنهایی نمی كنند.

 

تقویم 95 , تاریخ , تقویم 96


2003م:قاضی یك دادگاه كشور « اكوادور» 21 اكتبر 2003 به صلاحیت این دادگاه برای محاكمه شركت نفتی آمریكایی «شوران ـ تكزاكو» رای داد. این نخستین بار است كه جهان شاهد چنین محاكمه ای می شود. سی هزار تن از ساكنان جنوب اكوادور به این دادگاه دادخواست داده بودند كه كمپانی تكزاكو ( كه اخیرا به «شوران كالیفرنیا » ملحق شده و كمپانی واحدی را به وجود آورده اند) در طول 20 سال بهره برداری از نفت اكوادور، محیط زیست را آلوده ساخته و حاضر به تمیز كردن آن نیست و تقاضای یك میلیارد دلار غرامت برای پاكسازی آن محیط كرده بودند.

آمریکای لاتین از زمان روی کار آمدن جورج دبلیو بوش در ایالات متحده و با استفاده از درگیری او در خاور میانه و آسیای جنوبی، از واشنگتن دور شده و در بسیاری از کشورهای آن - حکومت به دست سوسیالیست ها افتاده و هوگو چاوز رهبر ونزوئلا فرضیه خود "سوسیالیسم قرن 21" را که عملی تر است به دست اجرا سپرده است. روسیه با استفاده از این خلاء (تضعیف نفوذ واشنگتن) به پرکردن جای آن در این منطقه از جهان دست زده و به صدور اسلحه و تکنولوژی نفت به کشورهای لاتین قاره آمریکا پرداخته است.


2003م:طبق یك آمار رسمی كه 21 اکتبر 2003 انتشار یافت، در میان كشورهای پیشرفته - فرانسه از لحاظ مرگ و میر سرطان ناشی از دود سیگار و مصرف الكل با 284 نفر در هر صدهزار تن نفوس در ردیف اول و سوئد با 196 تن درانتهای جدول قرار دارد.

طبق این گزارش، در ایالات متحده آمریكا این نسبت 250 در هر یكصد هزار نفر است.

 

2005م:«تام دیلیTom Delay» كه در پی اتهامات وارده از جمله مداخله غیر قانونی در كار كمك مالی به مبارزات نامزدهای جمهوریخواه در انتخابات دوره گذشته در ایالت تكزاس، سفر به مسكو با پول یك لابی كنگره (كارچاق كن) و ... مجبور به كناره گیری از سمت ریاست اكثریت مجلس نمایندگان (مرد شماره 2 مجلس) شده بود بیستم اكتبر 2005 خود را به دادستان شهر آستین (تكزاس) معرفی كرد تا جلب نشود و به او دستبند نزنند.

دادستان آستین دستور دستگیری تام دیلی را از قاضی دادگاه گرفته بود و پلیس قضایی (شریف) در جستجویش بود كه شخصا به دفتر دادستان رفت و خود را معرفی كرد.

«دیلی» پس از انجام تحقیقات مقدماتی با سپردن ده هزار دلار وجه الضمان، آخر وقت آن روز آزاد شد.

این اقدام در حالی صورت گرفته بود كه برای دكتر «بیل فریستFrist» رئیس وقت اكثریت سنای آمریكا نیز یك پرونده مداخله در معامله سهام تشكیل شده بود. فریست که یک سناتور وابسته به حزب جمهوریخواه آمریکاه بود برای یک دوره دیگر، خودرا نامزد انتخابات سنا نکرد و از صحنه سیاست خارج گردید.

این دو رویداد به تضعیف حزب جمهوریخواه انجامید که پس از اشغال نظامی عراق و رو به خرابی گذاردن اقتصاد آمریکا در یک حالت دفاعی قرارگرفته بود.

 

تاریخ میلادی , تاریخ آنلاین , مبدل تاریخ

 

2005م:نوزدهم اكتبر 2005 بانو «لاشان هریسLashaun Harris» زن سیاهپوست 23 ساله آمریكایی سه فرزندش Trayshaunتریشان 6 ساله، Travanteتراوانت 3 ساله و Jashuaجاشوا 16 ماهه را با خود به اسكله معروف به «فیشرمن وارف» شهر سافرانسیسكو برد و به دریا افكند و به این ترتیب بقتل رسانید.

فردی كه شاهد این قضیه بود جریان را به پلیس خبر داد و لاشان (عكس بالا) دستگیر شد. وی كودكان را با یك چهارچرخه بچگانه به كنار دریا برده بود. لاشان به دلیل نداشتن شوهر و درآمد، در شلتر (پناهگاه بینوایان) موسسه خیریه «سالویشن آرمی» شهر اوكلند (14 كیلومتری سانفرانسیسكو) زندگی می كرد و از وضعیت خود راضی نبود و این وضعیت، وی را به مشكلات عصبی دچار كرده بود و داروی تسكین اعصاب و رفع افسردگی مصرف می كرد.

معاینه جسد یكی از كودكان كه از آب گرفته شده نشان می دهد كه وی قبلا شدیدا كتك زده شده بود. نزدیكان لاشان گفته بودند كه وی اخیرا مصرف دارو را قطع كرده بود. در این باره كه لاشان كودكان خود را از یك و یا چند پدر داشته است مطلبی انتشار نیافته بود. لاشان نخستین فرزند را در 16 سالگی به دنیا آورده بود. وکیل مدافع تسخیری لاشان مدعی شده بود که لاشان دچار نوعی ضعف روانی بوده است. لاشان در دادگاه گفته بود که خواسته بود فرزندانش را از قید مشکلات این دنیا برهاند. مرگ برای آنان به منزله بهشت بود!. وی افزوده بود که قبل از افکندن کودکان به خلیج سانفرانسیسکو، برایشان ساندویچ سوسیس (هات داگ) خریده بود. شاهد عینی در دادگاه گفته بود که لاشان کودکان را یکی پس از دیگری به دریا انداخته بود. به گزارش رسانه ها، مادر لاشان سیستم جامعه را مقصر دادنسته بود. او گفته بود که لاشان هنگامی که 15 ساله بود یک "دوست پسر" بزرگسال داشت.

 

تقویم روز , تقویم سال 1395 , تاریخ روز

 

1797: «آندره ژاك کارنرینAndre - Jacques Carnerin» فرانسوی نخستین فردی بشمار می آید كه با چتر نجات فرود آمده است. وی درآسمان پاریس با چتر نجات از ارتفاع هزار متری از یک بالن پایین پرید و بر زمین فرود آمد

1838: سام هیوستون به عنوان رئیس جمهوری كشور مستقل تكزاس آغاز بكار كرد. وی با انتخابات به این سمت برگزیده شده بود. بعدا تكزاس یك ایالت آمریكا شد.

1920: دكتر تیموتی لیری روانپزشك جنجال برانگیز آمریكایی كه توصیه «زندگانی بدون اندوه، حتی با مصرف موادمخدر» می كرد به دنیا آمد و 75 سال عمر كرد.

1938: نخستین ماشین فتوكپی توسط "چارلزكارلسون "ساخته شد و نامش را «زیراكس» گذارد كه از واژه یونانی «زیروگرافی» به معنای

«خشك نویسی» گرفته شده است.

1953: دولت فرانسه به لائوس مستعمره خود استقلال كامل داد.

1954: آلمان غربی كه با اعلام استقلال آن به صورت یك كشور فدرال از سوی سه دولت غربی فاتح جنگ جهانی دوم موافقت شده بود به «ناتو - اتحادیه نظامی غرب» پیوست.

1966: لونا ـ 12 سفینه شوروی گردش خود را به دور ماه در مدار قمر زمین آغاز كرد.

1973: قطعنامه 338 شورای امنیت مبنی بر برقراری مجدد آتش بس میان اعراب و اسرائیل در جنگ رمضان (یوم كیپور) تصویب و صادر شد.

1975: « ونه را ـ 9 » سفینه فضا پیمای شوروی به آرامی درسطح ونوس فرود آمد و به مخابره اطلاعات به زمین ادامه داد

2002: ریچارد هلمز مدیر اسبق سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (سیا) و سفیر پیشین آمریكا در تهران و یكی از كارشناسان مسائل ایران كه نظر خود را گهگاه در مصاحبه های تلویزیونی بیان می داشت در 89 سالگی درگذشت.

ریچارد هلمز در سال 1973 (1352 خورشیدی) تغییر سمت داده و از ریاست سازمان مركزی اطلاعات (سیا) به سمت سفیر آمریكا ( دولت نیكسون) در تهران منصوب شده بود و همسرش درباره ایران آن زمان كتابی منتشر ساخته است. وی از دوران جنگ جهانی دوم به كار«اطلاعاتی» مشغول شده بود و نزدیك به هفت سال ( از 1966 تا 1973) مدیر «سیا» بود و كودتای ضد سالوادور آلنده در شیلی در زمان مدیریت او بر«سیا» روی داده بود. وی سالها بعد هنگامی كه در سنای آمریكا از او درباره باره كودتای شیلی سئوال شد انكار كرد و به جرم دروغ گفتن به سنا در دادگاه به دوسال حبس تعلیقی و جریمه نقدی محكوم شد.

در جریان رسیدگی به ماجرای «واتر گیت»، فاش شد افرادی كه برنامه های انتخاباتی حزب دمكرات را از ساختمان واتر گیت دزدیده بودند حقوق بگیر سازمان هلمز بودند. با وجود این، هلمز به خواست نیكسون كه به ماموران اف بی آی اجازه ندهد در این زمینه بررسی كنند اعتنای چندان نكرده بود.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو : تقویم تاریخ -30 مهر