تقویم تاریخ 3 خرداد : بپاخیری «المقّنع» و كفن پوشان راه وطن با هدف رهانیدن ...



بپاخیری «المقّنع» و كفن پوشان راه وطن با هدف رهانیدن ایران از سلطه عربان

 

قیام المقّنع در خراسان 24 ماه می سال 766 میلادی آغاز شد كه از نخستین بپاخیزی های ایرانیان برای احیای استقلال و حاكمیت وطن بشمار می آید.

 

المقّنع كه از دیر باز در صدد قیام بر ضد سلطه عرب بود از موضوع قتل ابومسلم در توطئه خلیفه عباسی وقت استفاده كرد و به خونخواهی او در خراسان بپاخاست. با توجه به محبوبیت ابومسلم در میان ایرانیان به ویژه مردم خراسان، در اندك مدتی صدها هزار تن در اطراف المقنع جمع شدند. المقّنع كه به سبب نقاب زدن ـ نقابی شبیه مقنعه كه تا شانه ها، او را می پوشانید ـ به این نام معروف شده بود، كسی جز هاشم ابن حكیم نبود كه مردی دانشمند بود و داستان «ماه نخشب» وی كه برپایه تسلط او بر علوم فیزیك و شیمی شكل گرفته بود معروف است. پیروان المقّنع كه جامه سپید می پوشیدند به سپیدجامگان (كفن پوشان راه وطن) معروفند. قیام المقنع برای رهایی ایران كه ضمن آن دست به چند ابتكار كاملا تازه زده بود بیش از چهار سال طول كشید. سرانجام خلیفه عباسی سپاهی را به جنگ او فرستاد كه در دومین برخورد دو نیرو، المقّنع شكست خورد و خودكشی كرد.


اسماعیل سامانی مردی كه تنها به ایران و ایرانی می اندیشید

 

تقویم تاریخ , تقویم تاریخ فوتبال , راسخون تقویم تاریخ

تقویم تاریخ

 

اسماعیل سامانی مردی كه پرچم زنده كردن زبان پارسی و فرهنگ ایرانی را به دوش گرفت در ماه می سال 849 میلادی در فرغانه (فرارود) خراسان به دنیا آمد. مورخان هریك روزی از ماه می را زادروز او نوشته اند كه تازه ترین این زادروزها كه كشف مورخان روس است «24 ماه می» است!. در زمان تولد اسماعیل، پدر او احمد حكمران فرغانه بود. سامان خدا (كدخدا = رئیس، رئیس دهقانان و ...) پدر بزرگ اسماعیل كه در منطقه بلخ به دنیا آمده بود و یك تاجیك (پارس) بود خود را از فرزندزادگان بهرام چوبین اسپهبد بزرگ ایران معرفی می كرد. امیراسماعیل (میر اسماعیل) كه خود را شاه خواند پس از تمركز امور خراسان بزرگتر (اینك شامل سه كشور تاجیكستان، ازبكستان، تركمنستان، نیمه شمالی افغانستان، گوشه هایی از قزاقستان و قرقیزستان و خراسان ایران) در دست خود، احیاء زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ و رسوم ایرانی را سرلوحه كار خود قرارداد. همزمان با او، صفاریان در جنوب و جنوب شرقی ایران، دیلمیان در شمال و مركز، طاهریان در نیشابور در مناطق خود استقلال داشتند و در این مناطق تنها نامی از خلیفه برجای مانده بود. اسماعیل با اینكه توان لشكركشی به بغداد و برانداختن خلیفه را داشت چنین نكرد زیرا كه احیاء فرهنگ ایرانی و زبان فارسی برایش مهمتر بود. استراتژی شاه اسماعیل جنگ دفاعی بود یعنی تنها با مهاجم می جنگید و جنگ او با عمرولیث كه به شكست و اسارت عمرو انجامید برهمین پایه صورت گرفت. اسماعیل در سال 907 میلادی درگذشت و در بخارا مدفون شد و آرامگاه او كه یك بنای تاریخی است مورد احترام خاص تاجیكیان و همه ایرانیان و ایرانی تبارها است. نوه اسماعیل هم در همین آرامگاه (عكس بالا) دفن شده است. اسماعیل سامانی چنان زیربنای فرهنگی را استوار گذارده بود كه تا سال 1920، فارسی زبان رسمی منطقه بخارا بود.

 

در دهه سوم قرن 20 در منطقه «فرارود»، گروهی از وطندوستان تاجیك از جمله پدر احمدشاه مسعود برضد تقسیمات جغرافیایی حكومت شوروی كه به زیان تاجیكها بود دست به قیام مسلحانه زدند و چون شكست خوردند، پدر مسعودها به هرات گریخت و در افغانستان ماندنی شد، یكی از پسران او (احمدشاه) هنگامی كه نیروهای ضد مداخله خارجی را در شمال افغانستان ریاست می كرد، هدف توطئه قرار گرفت و كشته شد و پسر دیگر او ـ احمد ضیاء بعدا معاون رئیس جمهور افغانستان شد.


زدوخورد نیروهای پلیس و امنیت با گروه پرویز پویان در تهران و كشته شدن او

 

تقویم تاریخ امروز , تاریخ واریز یارانه خرداد 95 , تقویم تاریخ ادبیات


سوم خرداد ماه سال1350 هجری خورشیدی، در زد وخورد سخت یك گروه از چریكهای كمونیست و نیروهای پلیس و امنیت وقت در محله دوشان تپه (شرق تهران ـ كوی نیروی هوایی) پرویز پویان (برادر حسن پویان نویسنده، مترجم و روزنامه نگار معروف)، رحمت پیرو ندیری و صادقی نژاد جان سپردند. این زد و خورد كه در ساعات روز روی داد پس از محاصره خانه ای كه این گروه از آن به عنوان پایگاه استفاده می كردند توسط نیروهای پلیس و امنیت آغاز شده بود. در این زدو خورد به ماموران دولت وقت نیز تلفات وارد آمد. اعضای گروه كه همگی روشنفكر و تحصیلكرده بودند سلاحهای خود را قبلا در زد و خورد با ماموران دولت و نیز گارد سلطنتی به دست آورده بودند. قتل پویان و دوستانش سرآغاز یك رشته زد و خوردهای مشابه در تهران و شهرهای دیگر شد كه تا پایان كار شاه ادامه داشت. دفن پنهانی اجساد پویان و همفكرانش و ایجاد مزاحمت برای كسانی كه در جستجوی محل دفن اجساد بودند خشم مردم را در تهران و مشهد برانگیخته بود كه به چند اعتراض گروهی منجر شد. (پویان از خراسان بود).


نظر برخی از مورخان درباره پس گرفته شدن خرمشهر

 

تقویم تاریخ راسخون , تقویم تاریخ ایران , تقویم و تاریخ


مورخان نظامی پیروزی نیروهای مسلح ایران در پس گرفتن خرمشهر را در شمار جنگهای میهنی بزرگ ایرانیان در طول تاریخ نظیر نبرد دفاعی «حرّان» قرار داده اند. این مورخان در همان روز پس گرفتن خرمشهر، با اشاره به برتری تسلیحاتی عراقیان گفته بودند كه فداكاری ایرانیان بار دیگر این نكته دو هزار و پانصد ساله داریوش بزرگ را كه بر سنگ باقی مانده است به اثبات رساند كه ایران سرزمینی است كه مردان (سربازان) خوب دارد.

 

نیروهای مسلح ایران در سوم خرداد ماه 1361 و 21 ماه پس از آغاز تعرض نظامی عراق به میهن ما، با از جان گذشتگی و فداكاری تحسین آمیز و تاریخساز خود خرمشهر را از نیروهای متجاوز پس گرفتند و مسیر جنگ را تغییر دادند. در این پیروزی، كه برای جهانیانی كه تاریخ پر عظمت ما را نخوانده اند غیر منتظره بود تلفاتی سنگین به عراقیان وارد آمد و دهها هزار عراقی به اسارت در آمدند.

 

تنی چند از نیروهای داوطلب ایران با روحیه ای قوی و قیافه ای مصّمم در جریان جنگ عراق و ایران


درآمد ارزی ایران از نفت در سال 1385 - 2 بخش حساب ذخیره ارزی ایران

 

درآمدهای ارزی ایران در سال 1385 پنجاه و پنج میلیارد دلار برآورد شده بود.

 

این برآورد را 23 ماه می 2006 محمدجعفر مجرد معاون ارزی بانك مركزی ایران در یك گفت و شنید مطبوعاتی بیان داشته بود. وی گفته بود كه میزان درآمدهای ارزی كشور از محل صادرات نفت بستگی به بهای نفت در بازارهای بین المللی دارد. وی همچنین گفته بود كه ارز حاصل از صادرات غیرنفتی ایران نیز در این سال حدود ده میلیارد دلار است.

 

مجرد خاطرنشان كرده بود كه حساب ذخیره ارزی در حال حاضر دارای دو بخش است یك بخش آن منابعی است كه در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد و این منابع به حساب ذخیره ارزی بازگشت داده می شود و قسمت دیگر توسط دولت در قالب بودجه سالانه دریافت می شود و طبیعی است كه این قسمت نمی تواند بازگشت داده شود و به این سبب، نوسان قیمت نفت می تواند بودجه را دستخوش تغییرات و نوسان كند، و کاهش بهای نفت و یا میران صدور آن تعدیل هزینه ها و نیمه تمام ماندن طرح های عمرانی را بدنبال خواهد داشت.

 

در خرداد 1385، نماینده جیرفت در مجلس شورای اسلامی از غارنشین های عنبرآباد خبرداد!

 

تاریخ تقویم ایران , تقویم تاریخ 2 آذر , تقویم تاریخ فوتبالی نوامبر


به گزارش 23 ماه می 2006 خبرگزاری فارس، نماینده وقت جیرفت در مجلس شورای اسلامی گفته بود كه 28 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در نزدیكی عنبر آباد جیرفت یك روستا كشف شده است كه مردم آنجا همانند غارنشینان زندگی می كنند.

 

فارس نوشته بود: «علی زادسر» نماینده جیرفت (استان كرمان) در حاشیه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس (23ماه می 2006) در جمع خبرنگاران با اظهار تاسف از این امر گفت: سربازان گمنام وزارت اطلاعات در زمستان سال 1384 (4 ـ 5 ماه پیش از این تاریخ) یك روستا را در 120 كیلومتری عنبرآباد كشف كرده اند كه مردم آن همانند مردم غارنشین [هزاران سال پیش] بوده و برهنه هستند و با برگ درخت تغذیه میكنند (!).

 

وی گفته بود كه نام این روستا «بید نكوئیه» است و در كوه واقع شده كه حدود 200 نفر در آن زندگی می كنند و از دره ها و بیشه های محل سكونت خود خارج نشده اند(!).

 

به نوشته فارس، نماینده جیرفت به نقل از كسانی كه به این روستا رفته اند، گفت: ساكنان این روستا در طول عمر خود وسیله نقلیه ندیده اند.

 

زادسر با یادآوری ضرب المثل «چراغی كه به خانه رواست به مسجد حرام است» اظهار داشت: به اطلاع مسئولان كه دهها میلیون دلار به كشورهای دیگر كمك می كنند میرسانم كه از 700 هزار نفری كه در جنوب استان كرمان زندگی می كنند 300 هزار نفرشان كپرنشین هستند و هنوز روستاهای كشف نشده در آنجا وجود دارد(!).

 

وی سپس به خشكسالی این استان و ترافیك بد راه اصلی كرمان، جیرفت و بندر عباس پرداخت و از دولت خواست كه به حل این مسائل اولویت دهد.


در قلمرو اندیشه

 

ناسیونالیسم در ذات است و ارتباط به ایدئولوژی ندارد

 

میخائیل گورباچف كه در روسیه و میان كمونیستهای جهان یك خائن و در غرب، به دلیل فروپاشانیدن بلوك شرق و اتحاد شوروی (بدون جنگ) یك دوست خطاب می شود 23 ماه می 2004 از رهبری (اسمی) حزب سوسیال دمكرات روسیه كناره گیری كرد و اعلام داشت كه كناره گیری او به دلیل نزدیك شدن این حزب به حزب هوادار پوتین بوده است. گورباچف گفته بود كه هدف از تاسیس حزب سوسیال دمكرات روسیه دور ساختن مردم از سوسیالیسم مطلق(کمونیسم) و نیز لیبرالیسم افراطی بوده است كه در طول زمان نارسایی های خود را نشان داده اند ولی به نظر می رسد که حزب سوسیال دمکرات روسیه متمایل به سنتریست ـ ناسیونالیستهای هوادار پوتین شده و دارد از هدف اصلی دور می شود. وی اشاره كرده بود كه مخالف ناسیونالیسم نیست ولی اگر ناسیونالیسم روسیه جان بگیرد، قدرت را به دست گیرد و به راه قرن نوزدهم برود با ابزارهای اتمی ـ موشكی كه در اختیار دارد ممكن است جهان را به آتش و خون بكشاند.

 

در همان روز منابع نزدیك به حزب سوسیال دمكرات روسیه گفته بودند كه برجستگان این حزب در باطن از كناره گیری گورباچف خرسند شده اند زیرا كه این حزب با ایدئولوژی ملایم خود كه هركس را می تواند راضی و جذب كند به خاطر حضور گورباچف در آن، از احزاب كم عضو روسیه بوده است و به همین دلیل، سعی شده است كه كناره گیری گورباچف به صورتی چشمگیر در رسانه ها بزرگ عرضه شود تا به گوش همه روسها برسد و در نگرش خود نسبت به حزب تجدید نظر كنند. این منابع در عین حال گفته بودند كه با نظر گورباچف در باره تمایلات روسها به ناسیونالیسم مخالفند زیرا که ملی گرا بودن، بمانند دوست داشتن والدین، در ذات افراد است و ارتباط به ایدئولوژی آنان ندارد.


در دنیای تاریخ‌نگاری

 

ترس از قضاوت تاریخ: شرایط دولتمرد شدن از دیدگاه فارابی

 

24 می 1908 مایكل رابرتز تاریخدان انگلیسی زاده شد، 89 سال عمر کرد و 12 کتاب تاریخ نوشت. رابرتز تاكید بر اهمیت استفاده از تجربه گذشتگان داشت. رابرتز نوشته است: فارابی اندیشمند ایرانی قرون وسطی شرایط دولتمرد شدن را ترسیدن از خدا؛ معتقد بودن به روز جزا و كیفر الهی (معاد) قرار داده و من ترسیدن از «قضاوت تاریخ» را بر آن اضافه می كنم. قضاوت تاریخ ممكن است حتی یك روز پس از انجام یك كار انجام گیرد و حكم آن كه مشمول عفو و بخشودگی قرار نخواهد گرفت اعلام شود. به نوشته رابرتز، وقوف بر تجربه بشر در زمان گذشته به قدری اهمیت دارد كه اگر قدرت داشت شرط نامزد شدن برای مقامهای انتخابی و داوطلب شدن برای پستهای انتصابی را قبول شدن در تست (امتحان) تاریخ قرار می داد.

«عصر آزادی»، «تاریخ سوئد»، «تاریخ تحولات نظامی»، «حزب ویگ»، «تاریخ دیپلماسی انگلستان» و رساله کوتاه «در اهمیت مطالعه تاریخ و آموختن از تجربه گذشتگان» از جمله تالیفات او هستند. رابرتز برای نوشتن تاریخ سوئد، زحمت یادگرفتن زبان سوئدی را برخود هموار کرده و تحقیقات محلی انجام داده بود.


واشنگتن وارث امپراتوری لندن

 

24 می 2003 «نیال فرگوسن» تاریخدان انگلیسی كتاب خود با عنوان «امپراتوری» را منتشر ساخت. فرگوسن در این تالیف ثابت کرده است که آمریكا وارث امپراتوری جهانی انگلستان شده است.

 

در قلمرو رسانه‌ها

 

ضوابط تازه در روزنامه نگاری و رسمیت یافتن " روزنامه نگار فری لنس " - خروج رسانه از اصول حرفه خود

 

در طول اجلاس ناشران روزنامه های آمریكا یی سهامدار خبرگزاری اسوشییتدپرس كه 22 مه سال 1900 در نیویورك پایان یافت و نتیجه اش اعلام اسوشییتدپرس به عنوان یك خبرگزاری غیرانتفاعی تعاونی بود پیشنهاد های تازه ای مطرح شد كه بعدا شكل تازه ای به سازمان تحریری رسانه ها داد. این اجلاس در آن زمان هیاتی را برای بررسی كارشناسانه و به صورت ضابطه درآوردن این پیشنهادها تعیین كرد و از آن پس هر چند سال و گاهی چند دهه یك بار جلسات حرفه ای برای بازبینی این ضوابط تشكیل می شود. این ضوابط و بازبینی ها از دهه 1920 از مرزهای آمریكا فراتر رفته و جهانی شده اند. از جمله این ضوابط مدون، منع كار كردن همزمان یك روزنامه نگار درگیر در امور خبری در دو روزنامه بود (كه بعدا به دو و یا چند رسانه تعمیم یافت)و روزنامه های تهران هم از سال 1955( 1334 ) آن را پذیرفتند و به اجرا در آوردند كه تا انقلاب سال 1357 دقیقا رعایت می شد و سختگیری كیهان و اطلاعات در این زمینه بسیار شدید بود و حتی مبادله خبر میان خبرنگاران دو روزنامه ممنوع و در صورت مشاهده ، هردو خبرنگار اخراج می شدند. همین جدایی مطلق تحریریه های خبری رسانه ها در سراسر جهان و ایجاد رقابت میان آنها باعث پیشرفتشان شد. به علاوه ، در حرفه روزنامه نگاری نهادها و عناوین تازه ای به وجود آمد از جمله « روزنامه نگار فری لنس ( ناوابسته به یك رسانه ، حق التحریری ، مستقل . واژه فری لنس از عنوانی اقتباس شده است كه در قرون وسطی به مردان سویسی كه داوطلب استخدام در ارتش هر كشوری بودند كه پول بیشتری به آنان پیشنهاد می كرد)» ، سندیكاهای توزیع مقالات و ... و تنها این روزنامه نگاران مجاز به فروش مطالب خود به رسانه های متعدد بوده اند. اعضای سندیكاهای توزیع مقالات ، تحلیلها و سفرنامه های خبری، نوشته خود را به سندیكا می دهند و سندیكا همانند یك خبر گزاری به روزنامه ها و هر رسانه دیگر می فرستد و برای هركدام كه چاپ كند صورت حساب ارسال می دارد. ممكن است یك مقاله، همزمان در دهها روزنامه انتشار یابد و .... به این ترتیب كار كردن عوامل خبر( خبرنگار ، دبیر و سردبیر اجرایی ) همچنان از كار كردن همزمان در دو رسانه ممنوع هستند. ابراز نظر شخصی ( به هر صورت؛ مصاحبه و نوشته ) از كار خبر مجزا شده و اعضای كادر استخدامی تحریریه یك رسانه می توانند درباره نظر شخصی خود با رسانه های دیگر مصاحبه كنند یا آن را بنویسند و بفرستند.

 

در این راستا ، در ماه مه 1985 گروهی از روزنامه نگاران كه در جهان از شهرت حرفه ای و بی طرفی بر خوردار بودند پارا فراتر نهاده و پس از یك نشست اخطار كردند كه رسانه های بزرگ عمدتا توجه خود را معطوف به حرفها و بازی های سیاستمداران و اعلامیه ها و مصاحبه های از پیش نوشته شده دولتمردان كرده اند و دارند از مردم عادی و مشكلات زندگانی آنان دور می شوند.

 

این گروه این روند را خروج رسانه ها از اصول و در نتیجه حرفه خود اعلام داشتند و تاكید كردند كه ادامه این روند منجر به آن خواهد شد كه همه فعالیت ها معطوف به اعمال و گفته های چند نفر در جهان شود كه این بزرگ جلوه دادن ها عوارض جهانی مطلوب نخواهد داشت. رسانه ها در آغاز كار به حرفها و كارهای مردم عادی و دشواری های آنان توجه بیشتری نشان می دادند و اصول روزنامه نگاری بر همین اساس تدوین شده است كه دارد به فراموشی سپرده می شود.

 

این اخطار، ظاهرا پس از نقل وسیع گزارشهای چند شبكه كه نام «خبری» بر خود نهاده اند و خبرگزاری های اصطلاحا «بین المللی» در رسانه های همگانی داده شد ، زیرا كه این شبكه ها عمدا و یا به دلیل آسانی دسترسی، توجه خود را به اخبار داده شده از سوی منابع دولتی و نیز اظهارات سیاستمداران و دولتمردان معطوف كرده بودند و ... كه این روش تا به امروز( سال 2004 ) ادامه دارد. نقل همین گزارشها كه ابزارهای غیر حرفه ای ازجمله سلفون ها هم آنها را به مشتركان خود می رسانند باعث كاهش تیراژ رسانه های چاپی و مخاطبان رادیو ـ تلویزیونها شده است.

 

سایر ملل

 

زادروز «ژان پل مارا» انقلابی رادیكال فرانسه ـ بی توجهی به توصیه های «مارا» و شکست انقلاب فرانسه


 

تقویم تاریخ 16 شهریور , سال 1927 تقویم تاریخ , تاریخ دقیق روز پسر در تقویم هخامنشی


« ژان پل مارا marat » انقلابی رادیكال فرانسه 24 مه 1743 به دنیا آمد و 50 سال عمر كرد. وی یك پزشك بود كه با نوشته هایش مردم فرانسه ترغیب به انقلاب (تغییرات كلی در وضعیت اجتماعی و سیاسی وطن خود) كرد. كتاب های متعدد نوشت كه یكی از آنها «زنجیرهای بردگی» است. وی با انتشار روزنامه خود «l’ amie du peuple» دلایل كافی در اختیار مردم فرانسه گذارد تا برضد نظام حكومتی كه داشتند (رژیم وقت) بپاخیزند. این روزنامه كه برای نخستین بار، مردم عادی در آن جایی برای بیان رنجهای خود و درد دل یافته بودند آن چنان مورد توجه واقع شده بود كه هرروز دو بار چاپ می شد كه در قرن 18 كاری بی سابقه بود.

 

«مارا (تلفظ انگلیسی؛ مارات)» در آستانه انقلاب به ژاكوبن ها پیوسته بود. او بود كه در جریان انقلاب به كاخ سلطنتی حمله برد و لوئی شانزده و همسرش ماری آنتوانت را دستگیر كرد و آنقدر پافشاری كرد تا با گیوتین اعدام شدند.

 

"مارا" در عین حال یك ناسیونالیست بود و ناپلئون اعتراف كرده بود كه تحت تاثیر افكار «مارا» قرار گرفته و تا این حد عاشق فرانسه شده بود. ناسیونالیسم «مارا» بر پایه تامین رفاه و سربلندی همه فذانسویان بود و فردرا (بمانند ناسیونالیسم موسولینی و هیتلر) به تنهایی در نظر نمی گرفت. از عقاید دیگر « مارا» كه باقی مانده و اینک مورد توجه است تاكید بر «شایسته سالاری» بود. وی نوشته است كه پیشرفت ملت میسر نخواهد شد مگر این كه كارها به دست كاردانان سپرده شود و روی این اعتقاد خود شدیدا ایستادگی می كرد و می گفت كه هركس نباید صرفا به دلیل شركت در انقلاب به مقام برسد، ولی در آن گیر و دار توصیه او خریدار نداشت و این بی توجهی یکی از دلایل شکست انقلاب فرانسه بشمار آورده شده است. عقیده دیگر او كه در همه آثار و نوشته هایش منعكس است این بود كه به هر وسیله، باید صدای مردم ــ ولو مخالف ــ شنیده شود . وی می گفت كه شنیده شدن نظرات دلیل پذیرفتن آنها نیست.

 

"مارا" با این عقاید و نیز تنفر از اشرافیت، مخالفان فراوان مخصوصا در میان ژیروندن ها كه میانه روهای انقلاب فرانسه بودند داشت و سرانجام 13 ژوئیه 1893به دست «شارلوت كوردای» دختر یکی از اشراف سابق كشته شد. شارلوت در این روز وارد خانه "مارا" شده بود و اورا كه در وان حمام بود با دشنه كشته بود.

 

مكزیك را شکست داد، كالیفرنیا را فتح كرد و رئیس جمهور آمریكا شد!

 

تقویم تاریخ 2 آذر 1395 , تاریخ 7 مهر 94 در تقویم , تقویم تاریخ تیر


نیروهای مكزیك در كالیفرنیا 24 می 1846 در جنگ با واحدهای نظامی ایالات متحده شكست خوردند و «مونتریmonterrey» پایتخت خود در این ایالت را ازدست دادند و طولی نكشید كه همه كالیفرنیا به تصرف دولت واشنگتن در آمد و بعدا ضمیمه ایالات متحده شد كه اینك ار حیث جمعیت بزرگترین ایالت عضو اتحادیه است. كالیفرنیا قبلا متعلق به مكزیك بود. در نبرد مونتری، ژنرال زكاری تایلر zachary taylor فرمانده نیروهای آمریكا بود كه بعدا به ریاست جمهوری برگزیده شد. تایلر قبلا در فكر رئیس جمهوری شدن نبود، ولی وقتی كه احساس كرد «پولك» رئیس جمهوری وقت نسبت به او كه فاتح كالیفرنیا شده و مورد توجه آمریكائیان قرار گرفته حسادت می كند و قدردان او نیست، در انتخابات دوره بعد خود را نامزد آن مقام كرد، پیروز و رئیس جمهور آمریكا شد.


روسیه در كنار اسلاوها، ولی سران اسلاو در آغوش ناتو!

 

24 می 1911 دولت روسیه به دولت عثمانی اخطار كرد كه به سرزمین های اسلاونشین اروپا نزدیك نشود و نیروهای خودرا از مرزهای «مونته نگرو» دور سازد. دولت روسیه در یادداشت خود به دولت عثمانی تصریح كرده بود كه در غیر این صورت با تعرض نظامی روسیه به عنوان بزرگترین كشور اسلاو و حامی تمامی اسلاوها رو به رو خواهد شد.

 

همین سران اسلاوها در لهستان، و ... پس از گذشت یك قرن برضد روسیه شده اند حال آنكه روس ها به خاطر آنان (صرب ها) وارد جنگ جهانی اول شدند و در جنگ جهانی دوم میلیونها كشته دادند تا آلمان را از سرزمین های اسلاو نشین بیرون كردند. روسها برای حفظ ظاهر می گویند كه دسته كوچكی از هیات حاكمه لهستانی ها و ... با ناتو ساخته اند و نه همه اسلاوها.


روزی كه بیسمارك رزمناو انگلیسی «هود» را با یك شلیك غرق كرد

 

تقویم تاریخ امروز دنیای کامپیوتر , تاریخ روز پسر در تقویم هخامنشی , تقویم تاریخ شهریورماه

 

24 مه سال 1941 رزمناو آلمانی بیسمارك در جریان نخستین ماموریت جنگی خود رزمناو انگلیسی «هود» را با همان شلیك اول غرق كرد. قبلا گفته شده بود كه «هود» شكست ناپذیر است. درجریان انفجار و غرق شدن هود، 1416 تن از خدمه آن كشته شدند . تنها سه تن از کارکنان این كشتی زنده ماندند.

 

سالروز درگذشت «جان فاستر دالس»

 

روزنامه سوال جواب گیلان تاریخ 29 خرداد , تقویم تاریخ امروز دنیاز کامپیوتر , تاریخ امروز


24 می سال 1963 جان فاستر دالس وزیر امور خارجه آمریكا از سال 1953 تا 1959 (دوران ریاست جمهوری ژنرال آیزنهاور از حزب جمهوریخواه) در 71 سالگی درگذشت. وی كه با شاه روابط دوستانه داشت در زمان براندازی حكومت دكتر مصدق وزیر امور خارجه آمریكا بود و چند بار با شاه دیدار كرده بود. در آن زمان، برادر دالس نیز مدیریت سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (سیا) برعهده داشت.


دو زمین لرزه در سوم خرداد (24 می)

 

سحرگاه 24 می1971 در شرق تركیه زمین لرزه شدیدی روی داد كه بیش از هزار نفر را كشت. سی و دو سال بعد درست در همان روز و همان ماه در الجزایر زلزله ای با همان شدت بیش از یك هزار و یكصد تن را بی جان ساخت.


جهان چند قطبی: دو نظر ـ چین گروگان آمریکا!

 

تقویم , تبدیل تاریخ , تقویم 95


24 می 1996 سال «ژیانگ زمین» رهبر وقت چین كه از مسكو دیدن كرده بود صریحا گفته بود: «یك دولت [دولت واشنگتن] خودرا قدرت جهانی معرفی می كند، كه این بینش به نظم جهانی كمك نخواهد كرد. وی تاكید كرده بود: ما جهانی می خواهیم چند قطبی كه در آن نظم و قانون بر قرار باشد.

 

در دهه یکم قرن 21 بدهی یک تریلیونی آمریکا به چین، سران پکن را نسبت به گذشته خاموش کرده است زیرا که ترس از تزلزل دلار و زیان ناشی از آن را دارند. یک مفسر اروپایی در این زمینه اظهار نظر کرده بود که چینی ها با خرید اوراق قرضه آمریکا در حقیقت در گروگان دولت واشنگتن قرار گرفته اند. شکایت آمریکاییان به دادگاههای این کشور از خطرناک بودن بعضی اجناس ساخت چین ازجمله «درای وال» دولت چین را نگران ساخته که مبادا با احکام این دادگاهها، غرامت ها که بسیار سنگین خواهند بود از طلب چین کسر شوند و ....

 

دكتر مصدق رئیس پیشین دولت ایران در دوران حكومت خود بارها گفته بود: در جهانی كه برای حفظ صلح و نظارت بر حقوق بشر و داوری در اختلافات دارای مرجعی به نام سازمان ملل است نیاز به قطب نیست و همه ملل دارای حقوق و اختیارات برابر هستند. وجود یک و یا چند ابرقدرت در جهان باعث تعرض به حقوق ملل ضعیف و جنگ خواهد شد.

 

اصحاب نظر بارها این اظهار دكتر مصدق در روابط بین المللی را یك اصل تردید ناپذیر خوانده اند.


بیل كلینتون: جهانیان به صداقت ما در نیّات مان و شعارهای مان درباره دمكراسی و حقوق بشر تردید دارند

 

اظهارات 23 ماه می 2004 بیل كلینتون رئیس جمهوری پیشین آمریكا در رسانه ها منعكس شده بود كه گفته بود: سازمان ملل بهتر از آمریكا می تواند در عراق دمكراسی برقرار كند. كلینتون كه در برزیل سخن می گفت ضمن اشاره غیر مستقیم به تصمیم دولت جورج بوش اظهار کرده بود: دمكراسی را نمی توان تحمیل كرد، مردم یك كشور و یك منطقه باید دمكراسی را بفهمند و آن را بخواهند (مطالبه کنند) تا بشود آنان را در نیل به آن كمك كرد. به علاوه، باید بدانیم كه دمكراسی اشكال مختلف دارد.

 

كلینتون اضافه كرده بود: جهانیان عمدتا نسبت به صداقت ما آمریکاییان در نیّات مان، انگیزه هایمان و شعارهای مان درباره دمكراسی و حقوق بشر تردید دارند و به آن ظنین هستند. در قبال عراق، ما به جای برخوردار شدن از همكاری و تعاون جهانی؛ یكجانبه عمل كردیم و اینك در آن گیر كرده ایم، هیچ مسئله اساسی در عراق حل نشده است. ما از دمكراسی در خاور میانه حرف می زنیم، ولی نمی گوییم كه دمكراسی خاورمیانه باید به سود طبقه كم درآمد و زحمتكش باشد و آموزش و پرورش رایگان، درمان و رفاه اجتماعی را تامین كند. وقتی كه با یك خاور میانه ای از دمكراسی بگویید، نخستین سئوال او این خواهد بود كه این دمكراسی برای مردم فقیر، ستمدیدگان و قربانیان تبعیض چه خواهد كرد؟. مردم خاور میانه نخست باید آموزش ببینند؛ آگاه و روشن شوند.

 

خروج قذافی از نشست اتحادیه عرب به نشانه اعتراض

 

معمر قذافی كه 22 ماه می 2004 نشست سران اتحادیه عرب در تونس را به حالت اعتراض ترك كرده بود اعلام داشت كه با برنامه كار كنفرانس مخالف بود زیرا در این شرایط كه نیروهای آمریكا یك عضو اتحادیه را اشغال نظامی كرده و عراقی ها را به زشت ترین صورتی شكنجه می كنند و قتل عام فلسطینی توسط اسرائیل ادامه دارد، در برنامه كار نشست، اولویت را به بررسی برنامه مبهم آمریكا به نام «تعمیم دمكراسی در خاورمیانه» داده اند. كدام دمكراسی؟. این نشست اتلاف وقت است و نتیجه ای به بار نخواهد آورد. انتظار توده های عرب از سرانشان چیزهای دیگر است.

 

این نشست دو روز طول كشید و همانند نشستهای دهه های اخیر این اتحادیه، نتیجه به بار نیاورد. بی خاصیت شدن اتحادیه عرب به حدّی است که در نشست می 2004، شش تن از سران کشورهای عضو حضور نداشتند.


لاوروف: دمکراسی عراق با حضور نیروهای خارجی صورت ظاهر خواهد داشت

 

در مسكو، «سرگی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با «پراودای جوانان» گفت: انتقال اختیارات در عراق به صورت سمبولیك و یا هر ترتیب دیگر ازجمله انتخابات، تازمانی كه حضور نیروهای مسلح آمریكا ادامه داشته باشد مسئله ای را حل نخواهد كرد و واقعی نخواهد بود.

 

وی كه اظهاراتش 23 ماه می 2004 انتشار یافت گفت: دولت عراق باید مشروعیت ملّی و بین المللی داشته باشد. با «حرف» نمی شود مسئله عراق را حل كرد و گفت که اداره این کشور عاری از نفوذ خارجی است؛ نیروهایی که عراق را تصرف کرده اند هنوز در آنجا هستند و در این شرایط نمی شود از استقلال و حاکمیت ملی سخن گفت. اینها که ما می بینیم نوعی نمایش هستند. باید عراقی ها احساس كنند كه حاكم بر كشورشان هستند تا آرامش برقرار شود. دولت روسیه دوست قدیمی عراقی هاست و نمی خواهد که مسئله عراق به صورت یك عامل یاس و اندوه برای عراقی ها و یک کانون خطر برای جهانیان درآید. ما از ارائه راه حل برای مسئله عراق باز نخواهیم ایستاد.

 

زندگی بهتر مقدم بر ایدئولوژی! ـ واقعیت حاصل از انتخابات سال 2005 آلمان

 

حزب سوسیال دمكرات آلمان در انتخابات ماه می 2005 منطقه شمالی راین ـ وستفالی كه 18 میلیون جمعیت دارد و به دلیل صنعتی بودن، محل تمركز كارگران است شكست خورد و كنترل خود را بر این منطقه، پس از 39 سال از دست داد. اصحاب نظر گفتند این رویداد حكایت از آن می كند كه برای مردم قرن 21، كار و داشتن زندگانی بهتر مقدم بر ایدئولوژی است. در 39 سال پیش از این انتخابات، طبقه كارگر و زحمتكش این منطقه آلمان در هر شرایطی كه بود به حزب سوسیال دمكرات كه طبق مرامنامه اش، مدافع تامین رفاه آن طبقات است رای می داد ولی كارگران این بار با توجه به بیكاری بالای 11 درصد، دست ازحمایت سنتی از سوسیال دمكراتها برداشتند و در ندادن رای به سوسیال دمكراتها به ایالتهای دیگر پیوستند به گونه ای كه برای احزاب موتلفه حاكم (سوسیال دمكرات و سبز) تنها حكومت پنج ایالت از 18 ایالت آلمان باقی ماند ـ وضعیتی كه قبلا سابقه نداشت. در انتخابات راین ـ وستفالی حزب محافظه كار دمكرات مسیحی 45 در صد كل آراء را به دست آورد و احزاب موتلفه دوگانه تنها 37 درصد. این نتایج ثابت کرد كه توجه مردم به وضعیت معیشت بیشتر از هرچیز دیگر است. در پی اعلام این نتایج بود كه گرهارد شرودر صدراعظم وقت آلمان اعلام كرد كه به پارلمان پیشنهاد خواهد كرد انتخابات عمومی (سراسری) را یك سال جلو اندازد و در پاییز 2005 برگزار شود. این انتخابات زودرس، قدرت را از حزب سوسیال دمکرات گرفت.


احساس خشم آلود چینیان نسبت به ژاپن و انعکاس آن توسط بانو wu yi

 

تاریخ , تقویم 96 , تاریخ میلادی

 

بانو «وو یی wu yi» معاون وقت نخست وزیر چین كه از ژاپن دیدن می كرد 23 می 2005 دست به یك اقدام غیر منتظره زد و ناگهان برنامه دیدار و مذاكره با نخست وزیر ژاپن را لغو كرد و اعلام داشت كه تا دولت ژاپن از راهی كه در پیش گرفته است باز نگردد مذاكره ای با آن صورت نخواهد گرفت.

 

وی با این اقدام، عملا مناسبات دو كشور را بحرانی ساخت. از «وو یی» به عنوان بانوی پولادین چین نام برده اند.

 

اصحاب نظر در تفسیر اقدام «وو یی» گفته بودند كه این اقدام ظاهرا خلاف نزاکت دیپلماتیک انعکاس رنجش و خشم چینییان از ژاپنی هاست که ریشه در تعرضات پیشین ژاپن به چین و قتل عام مردم این کشور دارد که به آسانی فراموش نمی شود و روابط اقتصادی و منافع زودگذر نمی تواند حلال این مسئله عاطفی باشد که با تار و پود چینیان تنیده شده است و به عبارت دیگر؛ این مسئله راه حل فوری هم ندارد. چینی ها تعرضات نظامی و تحمیلات سیاسی ژاپنی ها در قرون 19 و 20 نسبت به وطن خود را به این زودی و آسانی فراموش نخواهند کرد.


رابطه تحصیلات با دود كردن سیگار ـ راه دولت آمریکا برای کاهش سیگاری های این کشور

 

23 می 2005 آمار سیگاری های ایالات متحده (آمریکا) منتشر شده بود كه نشان می داد در آمریكا هرچه تحصیلات افراد بالاتر باشد اعتیادشان به سیگار كمتر است. از این آمار چنین بر می آمد كه در آن سال (پنج سال پیش) تنها 7 درصد دانشگاه دیده های آمریكایی سیگار دود می کردند.

 

طبق آخرین آمار (امار سال 2009)، 21 درصد بزرگسالان فدراسیون 307 میلیونی آمریکا سیگار دود می کنند. در دهه گذشته نزدیک به 26 درصد آمریکاییان سیگاری بودند. اخطارهای سازمانهای بهداشتی، بستن مالیات بسیار سنگین بر سیگار و غیر قانونی شدن فروش سیگار به افراد زیر 18 سال تمام (و در چند ایالت 19 سال تمام) باعث کاهش سیگاری های آمریکا شده است که بزرگترین تولید کننده و صادرکننده سیگار در جهان است. جمع سیگاری های آمریکا اینک 47 میلیون و 600 هزار است که 22 میلیون و هفتصد هزار تن از آنان را زنان تشکیل می دهند. درصد مردان سیاهپوست معتاد به سیگار بیشتر است. تنها ده درصد زرد تبارهای آمریکایی (مهاجران از آسیای شرقی و جنوبی شرقی) سیگاردود می کنند. سیگار عامل شماره یک حمله قلبی، سکته مغزی و چند نوع سرطان است. به علاوه، کارآیی یک سیگاری در غیاب سیگار شدیدا کاهش می یابد.


برخی دیگر از رویدادهای 24 می

 

1218:   گروه پنجم صلیبیون از «اكره (عكا)» عازم مصر شدند تا مانع كمك مصریان به ایوبیان سوریه شوند و به این ترتیب فلسطین را بار دیگر تصرف كنند كه در مصر شكست خوردند و باقیمانده آنان به اروپا باز گشتند. این گروه را پاپ «اینوسنت سوم» به خاورمیانه فرستاده بود.

 

1498:   (23 مه) «جیرولامو ساوونارولا» كشیش معروف ایتالیایی به دستور پاپ الكساندر ششم اعدام شد. این كشیش علنا با دستگاه سلطنتی پاپ به مخالفت برخاسته و تشریفات دستگاه پاپ را مغایر آیین مسیحیت كه سادگی را ندا می دهد خوانده بود.

1543:   نیكلاس كوپرنیكوس ( كوپرنیك ) فضا شناس شهیر لهستانی دیده از جهان فرو بست.

 

1689:   پارلمان انگلستان آزادی مذهب برای پیروان پروتستانیسم را تضمین كرد.با وجود این، جمع كثیری از آنان به آمریكا مهاجرت كردند.

 

1794:   ویلیام هه ول فیلسوف انگلیسی و مولف كتاب تاریخ مقایسه ای( استنتاجی )زاده شد.

 

1844:   نخستین تلگرام توسط «ساموئل مورس» مخابره شد. وی با دستگاه تلگرافی كه ساخته بود نخستین پیام را از شهر بالتیمور به شهر واشنگتن فرستاد.

 

1866:   شهر« بركلی » در كالیفرنیا به اسم اسقف جورج بركلی نامگذاری شد. بركلی كه یك شعبه بزرگ و معروف دانشگاه كالیفرنیا در آن فعالیت دارد به لیبرال ترین شهر آمریكا معروفیت دارد..

 

1883:   عبدالقادر قهرمان ملی الجزایر كه در برابر استعمار وطنش توسط فرانسویان، مردانه ایستادگی كرده بود درگذشت.

 

1905:   میخائیل شولوخوف نویسنده روس و مولف « دن آرام » و برنده جایزه ادبی نوبل سال1965 چشم به جهان گشود.

 

1911:   كتابخانه عمومی نیویورك كه از كتابخانه های بزرگ جهان است گشایش یافت.

 

1915:   (دوران جنگ جهانی اول) ایتالیا كه اتحاد خود را با آلمان و اتریش فسخ كرده بود به اتریش اعلان جنگ داد.

 

1940:   «ایگور سیكورسكی» روس تبار در آمریكا یك هلی كوپتر كامل ساخت كه از آن پس تولید انبوه آن آغاز شد. واژه «هلی كوپتر»، همان زمان از تركیب دو واژه یونانی هلیكس (مارپیچ ـ حلزونی) و پترون ( بال) ساخته شد.

 

1950:   ژنرال آركادی ویول كه ایران را در جریان جنگ جهانی دوم با اعزام نیرو از هند متصرف شده بود درگذشت.

 

1958:   از ادغام دو خبرگزاری یونایتدپرس و اینترنشنال نیوز سرویس، خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال به وجود آمد كه سه دهه بعد ورشكست شد و یك عرب آن را در حراج دادگاه در نیویورك خریداری و از تعطیل شدنش جلوگیری كرد.

 

1965:   دیوان عالی آمریكا رای داد كه اخلال در كار رساندن اوراق تبلیغاتی كمونیستی و كمونیستها عملی مغایر قانون اساسی آن كشور است.

 

1968:   دانشجویان فرانسوی بورس پاریس را به عنوان نماد كاپیتالیسم آتش زدند تا مانع از آن شوند كه پول حرف اول را بزند و سرنوشت انسانها را تعیین كند.

 

1993:   اریتره از اتیوپی جدا شد و استقلال یافت.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو : تقویم تاریخ 3 خرداد