تقویم تاریخ -25 آبان : 636م:نبرد قادسیه میان اعراب مسلمان و ایران 16 نوامبر ...



636م:نبرد قادسیه میان اعراب مسلمان و ایران 16 نوامبر 636 میلادی آغاز شد و تا نیمروز 19 نوامبر بطول انجامید. این نبرد به شكست نیروهای ایران انجامید و متعاقب آن، اعراب تیسفون را تصرف كردند و سپس به تعقیب یزدگرد سوم شاه وقت كه از تیسفون عقب نشینی كرده بود پرداختند و در دو جنگ دیگر، جلولا و نهاوند، نیز او را شكست و به خراسان فراری دادند كه در مرو ترور شد. اعراب سپس ایران را شهر به شهر به تصرف درآوردند. در پی سقوط تیسفون بود كه اعراب از جزیرةالعرب به بین النهرین (عراق) مهاجرت كردند و شهرهای كوفه و بصره را ساختند. در پی سقوط تیسفون بود كه اعراب از جزیرةالعرب به بین النهرین (عراق امروز) مهاجرت كردند و شهرهای كوفه و بصره را ساختند. پیش از نبرد قادسیه، تنها منطقه "حیره" در عراق عرب نشین بود.

 

1846م:16 نوامبر 1846 را روزی نوشته اند كه «سر هنری راولینسونSir Henry C. Rawlinson» موفق به خواندن خطوط میخی سنگنبشته داریوش بزرگ در بیستون شد و آن را ترجمه كرد. این سنگنبشته مربوط به سال 519 پیش از میلاد (2 هزار و 528 سال پیش) است كه حدود جغرافیایی ایران در آن مشخص شده و «سند مالكیت میهن ما» بشمار می رود - تنها كشور جهان كه چنین سندی را دارد. راولینسون از دهه 1830 تلاش خود را برای خواندن كتیبه های (خط میخی) ایران باستان آغاز كرده بود. وی كه بر زبان فارسی مسلط بود قبلا آتاشه نظامی انگلستان در ایران بود و مطالعه تاریخ ایرانیان وی را علاقه مند به تحقیق درباره ایران باستان و خواندن سنگنبشته های آن عهد كرده بود. پیش از او، Grotenfendگروتنفند آلمانی دست به چنین تلاشی زده بود ولی موفق به خواندن كامل متون نشده بود و معنای برخی از كلمات را حدس زده بود. راولینسون متوجه شده بود كه كتیبه ها به سه خط نوشته شده اند و از متن ساده تر و كوتاهتر آغاز كرده بود. در این متن، وی به كلماتی برخورد كرده بود كه در كتیبه های میخی تخت جمشید و نقاط دیگر ایران وجود داشت و حدس زده بود كه نام های خاص هستند و با یافتن حروف مشترك كلماتی چون داریوش، هیشتاسب (نام پدر داریوش)، آریامازس، خشایارشا، پارسو (واو مفتوح = پارسوا)، هخامنشی و ... موفق به خواندن سنگنبشه ها شد كه اوج تمدن، مدیریت و دانش ایران باستان را به جهانیان بازتاب داد. آرزوی داریوش در یك كتیبه اش این بوده است كه اهورامزدا (خدای بزرگ) ایران را از دروغ و خشكسالی بركناردارد که نشانه ناسیونالیست بودن اوست. شرح ساتراپی های ایران و انتشار مخفیانه آنها (به صورت شبنامه) در منطقه فرارود که کمونیستهای حاکم سرگرم زدودن تفکر ملی گرایی در آن منطقه بودند سند بپاخیزی مسلحانه تاجیكها (پارس ها) بر ضد استالین در دهه 1930 قرارگرفته بود كه خواهان پیوستن به افغانستان و ایران شده بودند و پدر احمدشاه مسعود از سران این قیام بود كه بعدا به افغانستان پناهنده و در هرات به او سمت ریاست پلیس داده شد. در كتیبه بیستون، منطقه فرارود یك ساتراپی ایران قلمداد شده است كه توده های تاجیك منطقه تا به امروز از زبان پارسی و فرهنگ ایرانی پاسداری كرده اند. راولینسون كه سالها عمر خود را صرف كشف حروف و خواندن كتیبه های ایران باستان كرد در سال 1810 در Chadlingtonچادلینگتون انگلستان به دنیا آمده بود و در سال 1895 درگذشت.

 

تقویم تاریخ , تقویم آبان 95 , تاریخ واریز یارانه آبان 95

 

1933م:كتاب «آیین مكاتبات اداری» به زبان انگلیسی تالیف «تاراپور»، در نیمه نوامبر سال 1933 در كشورهای انگلیسی زبان توزیع شد كه اصول آن تاكنون در علوم اداری و رشته مدیریت دولتی الگو قرارگرفته و مورد توجه بوده است.

تاراپور در مقدمه این كتاب نوشته است كه بیشتر قسمتهای كتاب ترجمه آیین مكاتبات ادارات دولتی ایران در زمان ساسانیان است كه مهاجران پارسی (زرتشتی) در قرن هفتم میلادی با خود به هند آورده بودند و وی با جمع آوری و ترجمه انها، كتاب «آیین مکاتبات اداری» را در بمبئی نوشته است.

مولف در این كتاب ضمن پرداختن به آیین مكاتبات موسسات عمومی ایران باستان به روش مدیریت و حسابرسی این عهد از جمله مقررات تشویق و تنبیه مدیران و كارمندان و ضوابط ارتقاء و ترفیع و وضعیت دوران كارآموزی كاركنان و مدیران و چگونگی استعلام نظر انان برای حل مسائل اداری پرداخته است.

جهان امروز همواره ایران باستان را به داشتن روش های پیشرفته و كارآمد برای اداره امور عمومی ستوده است. امپراتوری های امویان، عباسیان و بعدا سلجوقیان و در پی آنان مغولان و تیموریان برای تمشیت امور و اداره قلمرو خود از این مهارت ایرانیان به خوبی بهره برداری كردند و بقاء و پیشرفت این دودمانها به دلیل سپردن كارها به مدیران و وزیران ایرانی بود. این مهارت ایرانیان از اواسط حكومت صفویه پا به قهقرا گذارد و تردید نیست که بسیاری از مسائل چند قرن اخیر وطن ما نتیجه همین ضعف شدید اداری است.

مهاجرت گروهی از ایرانیان به هند در قرن هفتم میلادی (پس از افتادن ایران به عرب)، نخستین مهاجرت ایرانیان از وطن در طول تاریخ این كشور بود، زیرا كه نمی خواستند سلطه اعراب مسلمان را تحمل كنند. همان زمان دسته ای ایرانیان هم به چین مهاجرت کردند که در جامعه ایران کشور ذوب شده اند.


1334ش: 25آبان 1334 (16 نوامبر 1955) حسین علاء نخست وزیر وقت در مجلس ترحیم «سید مصطفی کاشانی» فرزند آیت الله كاشانی و نماینده مجلس که در مسجد سلطانی برگزار شده بود هدف گلوله مظفر ذوالقدر از فدائیان اسلام قرارگرفت ولی گلوله در لوله سلاح گیر كرد و ذوالقدر سلاح را بر سر علاء کوبید كه مجروح شد. حمله به حسین علاء یك روز پیش از سفر به پایتخت عراق برای شركت در اجلاس سران دولتهای عضو پیمان بغداد صورت گرفت ولی وی با همان جراحت به بغداد رفت که دولت مسکو با یادآوری معاهدات دوجانبه با ایران از عضویت ایران در پیمان بغداد (که بعدا به سنتو تغییر داد) که هدف از آن تکمیل حلقه اتحادیه های نظامی غرب بر گرد شوروی است انتقاد کرد.

مقامات مربوط بعدا اعلام کردند که مظفر ذوالقدر ازجانب جمعیت فدائیان اسلام مامور ترور علاء شده بود. در پی انتشار این اعلامیه، نواب صفوی رئیس، عبدالحسین واحدی نایب رئیس و بسیاری از اعضای جمعیت فدائیان اسلام از جمله خلیل طهماسبی كه به رای مجلس آزاد شده بود دستگیر و چندی بعد اعدام شدند. خلیل طهماسبی 16 اسفند سال 1329 سپهبد رزم آرا نخست وزیر وقت را كه برای شركت در مراسم ترحیم آیت الله فیض به مسجد رفته بود با شلیك گلوله كشته بود ولی بعدا با مصوبه مجلس از مجازات معاف و آزاد شده بود.

 

تقویم تاریخ فوتبال , راسخون تقویم تاریخ , تقویم تاریخ امروز

 

1793م: 16نوامبر سال 1793 در همان روز كه شیلر تاریخ جنگهای سی ساله را منتشر كرد، «یوهان گوتفرت هردر» فیلسوف، نویسنده و شاعر آلمانی نیز اثر دیگر خود «اندرزهایی برای ترقی بشر» را به توزیع داد. هردر (متولد 1744 و متوفا در 1803) آثار مهم دیگری ازجمله «نگاهی به فلسفه انسان»، «تحولات تاریخساز»، تطبیق افسانه ها»، ّ تطبیق ادیان»، «ریشه واژه ها»، «عشق به یادگیری» و «مجموعه سرود ها و ترانه های فولكلوریك ملل» دارد. افكار فلسفی «هردر» عمدتا در دو اثر او «نگاهی به فلسفه انسان» و «تحولات تاریخساز» منعكس است. برخی مترجمان انگلیسی این دو كتاب در ترجمه، عناوین این دو اثر را به «رئوس مطالب فلسفه انسانی» و «رویدادهایی كه تاریخ می سازند» تغییر داده اند. عقاید فلسفی«هردر» با «كانت» تفاوت زیاد ندارد. وی نادانی، بی دانشی و نا آگاهی را عامل عمده خروج بشر از را ه درست دانسته و به زعم او بشر با دانش و آگاه كمتر گرد گناه و خطا می گردد، مگر این كه دنیا پرست و آزمند شده باشد. كتاب اندرزهای او فایده آموزش و پرورش دارد. به عقیده او آموزش كودك از پنجسالگی باید شروع شود و به ا و رعایت محدودیت ها و احترام به حقوق دیگران و عدم تجاوز از حقوق خود باید آموخته شود.

 

تقویم تاریخ ادبیات , تقویم تاریخ راسخون , تقویم تاریخ ایران

 

1944م:این تغییر ساختار به این معناست كه سیستمی كه در مذاكرات یكم تا بیست و دوم ژوئیه سال 1944 در «بره تون وودز Breton Woods» آمریكا به وجود آمد و براساس آن از سال 1945 صندوق بین المللی پول و سپس بانك جهانی دایر شدند دیگر به آن صورت كارایی لازم را ندارند، زیرا كه «آنكور كورنسی = رزرو كورنسی» از اوایل دهه 1970 از استاندارد طلا خارج شده و دلار كاغذی برجای آن نشسته كه كسر بودجه آمریكا و قروض سنگین این كشور آن را دچار بحران و متزلزل ساخته است كه نتیجه اش بحران جاری است. به علاوه، قدرت های اقتصادی تازه ای پای به عرصه گذارده اند و برای مثال: 27 درصد رشد اقتصاد جهان در 2007 مربوط به چین بوده است. این وضعیت، دلیل وجودی گروه ـ 7 را هم نفی می كند. تدوین ساختار تازه سیستم مالی جهانی باید با مشاركت اقتصاددانان ردیف یك بیشتر كشورهای جهان صورت گیرد و حرف همه آنان شنیده شود. مقامات دولتی برای تدوین سیستم تازه كافی نخواهند بود زیرا كه هركدام به جای توجه به اصول علم اقتصاد و نیاز جهان قرن 21 دیكته دولت خود را می نویسد. در نشست «بره تون وودز» 730 اقتصاددان از 44 كشور متحد (متحد در جنگ با آلمان، ایتالیا و ژاپن) شركت كرده بودند بنابراین بی طرف نبودند كه اینك ژاپن و آلمان در دنیای اقتصاد در میان كشورهای ردیف اول هستند. به علاوه، شرایط سال 1944 (65 سال پیش و در جریان جنگ جهانی دوم) سبب شده بود كه شركت كنندگان در نشست به حرف یك دولت (قدرت برتر) ترتیب اثر دهند تا اقتصادانهای بزرگ و ازجمله دو فرضیه پرداز اقتصادی كه در نشست حضور داشتند.

 

1914م:شانزدهم نوامبر سالروز تاسیس بانکهای 12گانه مرکزی آمریکا در سال 1914 است در اجرای قانون فدرال رزرو سیستم مصوب سال 1913 است. در دو ماه اکتبر و نوامبر 2009 که ارزش برابری دلار آمریکا کاهش و ارزش طلا بالا رفته و به رکورد تازه ای رسیده، بسیاری از مفسران نوشته بودند که کار بانکهای مرکزی آمریکا شده است چاپ دلار و دادن این دلارهای کاغذی به قرض دولت که ارزش دلار را پایین آورده است.


2004م:16 نوامبر 2004 برخی از رسانه های جهان سوم ضمن ابراز تعجب از اظهارات «لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه چنین لحنی را نوعی نرمش در برابر بلوک غرب خوانده بودند. لاوروف گفته بود روسیه در مورد جزایر مورد ادعای ژاپن به قولی كه یك مقام شوروی در 1956 داده وفادار است و تسلیم دو جزیره از چهار جزیره را به ژاپن مورد بررسی قرار خواهد داد!.

این رسانه ها گفته بودند که شوروی نماینده 15 كشور بود و روسیه نمی تواند به تنهایی متعهد به رعایت قول مقاماتش باشد. اگر شوروی و حرفهایش معتبر بود كه آن را منحل نمی كردند. برای صرف نظر كردن از گوشه ای از قلمرو یك كشور، نیاز به رفراندم است نه تصمیم مقامات و حتی پارلمان كه متعهد به محافظت از تمامیت ارضی هستند. هنگامی جمهوری روسیه می تواند خود را متعهد به رعایت تعهدات گذشته بداند كه به حالت پیش از انقلاب اكتبر 1917 یعنی امپراتوری روسیه بازگردد. اینها مسائل حقوقی پیچیده ای است.

این رسانه های افزوده بودند به این سبب به دفاع از حقوق روس ها اقدام کرده اند که بنظر می رسد هنوز (نوامبر 2004) مطبوعات روسیه از ضعف طولانی خارج نشده اند که خود در دفاع پیشقدم شوند. ضعف روسها از 150 سال پیش، نداشتن روزنامه نگار دلسوز بود و به همین سبب امپراتوری روسیه و بعد از آن شوروی برباد رفت. جهان سوم به یک روسیه نیرومند نیاز دارد تا موازنه جهانی دوباره برقرار شود و لذا ناچار است که جانب آن را بگیرد

رسانه های اروپای غربی استنباط دیگری از مطلب «لاوروف» كرده و نوشته بودند: لاوروف تحت فشار ژاپنی ها این مطلب را بیان كرد تا به گوش روسها برسد و واكنش نشان دهند و قضیه به تعویق افتد. این رسانه ها هم قبلا و در موارد متعدد یادآور شده بودند كه بنظر می رسد که مطبوعات فعلی (قبل از نوامبر 2004) روسیه دنباله همان رسانه های خواب آلود شوروی هستند.

«تاریخ عمومی» از زمان انقلاب وحدت ایتالیا در نیمه قرن 19 ثابت كرده است كه سر یك ملت، بدون داشتن روزنامه نگار دلسوز و ماهر «بی كلاه» خواهد بود. رسانه های آمریكا بودند كه جنگ سرد را بردند و این دولت را با حرف ابر قدرت جهان كردند و ....


42پیش از میلاد:تیبریوس امپراتور روم كه دوبار با ایران جنگ كرد و موفق نشد 16نوامبر سال 42 پیش از میلاد به دنیا آمد ودر سال 37 میلادی درگذشت و 23 سال حكومت كرد. وی بود كه اعلام كرد هردولت خارجی كه به شئونات روم بی اعتنایی كند و یا این كه قوانین روم را نادیده بگیرد! مجازات خواهد شد كه نهایت زورگویی بود. این اخطار او وقتی جدی شد كه سنای روم هم آن را تصویب كرد و به صورت قانون در اورد.

تیبریوس در سالهای آخر عمر بدبین تر و سختگیر تر شده بود به گونه ای كه به یك مورخ رومی كه شرح یك شكست ارتش روم را نوشته بود اتهام خیانت زد. باوجود این، وی مخالف ولخرجی بود و خزائن روم در زمان او پر تر از همیشه بود.

تیبریوس پس از دوگیری نظامی با ایران بر سر كاپادوكیه و ارمنستان چون موفق نشد؛ با اردوان سوم شاه وقت ایران سازش كرد تا هزینه جنگ دیگری را پس انداز كند. تیبریوس اواخر عمر دچار بیماری افسردگی شد و با این كه مقام خود را حفظ كرده بود گوشه گیر شده بود و در همین وضعیت درگذشت.

 

تقویم و تاریخ , تاریخ تقویم ایران , تاریخ پرداخت یارانه آبان 95


1894م:16 نوامبر سال 1894 نظامیان دولت عثمانی (تركیه امروز) در منطقه كردستان دست به كشتار ارمنیان ساكن آن منطقه زدند كه دولت عثمانی نسبت به وفاداری آنان تردید داشت و به این صورت دراین روز دست كم شش هزار ارمنی- مسیحی و مسلمان - کشته شدند. كشتار ارامنه قلمرو عثمانی و تبعید آنان به ویژه به سوریه و لبنان در سالهای بعد نیز تكرار شد كه یك فاجعه انسانی بشمار آورده شده است. در قدیم، مناطق شرقی تركیه تا «دریاچه وان» ارمنی نشین بود و ارمنستان خوانده می شد كه اینك تنها شمال این منطقه جمهوری ارمنستان است. ارمنیان كه از لحاظ نژاد عموزادگان ایرانیانند در طول تاریخ، تنها ملتی بوده اند كه به ایران خیانت نكردند و دشمنی نورزیدند.

 

2002م:14 و 15 نوامبر سال 2002 دو تغییر مهم حزبی در ایالات متحده و چین روی داد. در آمریکا بانو «نانسی پلوسی» 62 ساله از شهر سانفرانسیسكو با یك آراء 90 درصدی دمكراتها، رهبر اقلیت درمجلس نمایندگان آمریكا شد كه چرخش بزرگ این حزب به «چپ» پس از شكست انتخاباتی اخیر آن بود، زیرا كه در «لیبرال» بودن بانو پلوسی تردید مشاهده نشده است. وی از لیبرالهای، اصطلاحا سانفراسیسکویی یعنی چپ تر از لیبرالهای دیگر است. در آمریكا متفاوت از تعاریف سایر كشورها، چپ های ملایم را لیبرال می نامند و «دمكراتهای سانفرانسیسكو» را لیبرال می پندارند. نانسی كه عضویت در پارلمان در خانواده او سابقه طولانی دارد در عین حال نخستین بانویی است كه از زمان استقلال آمریكا به چنین مقامی انتخاب شده است. او پس از هفت دوره نمایندگی مجلس امریكا به رهبری اقلیت در این مجلس برگزیده شد. نانسی پس از انتخابات نوامبر 2006 که اکثریت مجلس نمایندگان پس از سالها به دست حزب دمکرات افتاد، به ریاست این مجلس انتخاب شد و از این زمان کوشیده است که میانه رو باشد.

 

تاریخ واریز یارانه آبان ماه , تاریخ واریز یارانه آبان , تقویم تاریخ 2 آذر


2004م: 15نوامبر 2004 «وانگ زای شی» سررشته دار مسئله تایوان در دولت چین گفت: اگر تحریك چین از سوی تایوان ادامه یابد، راهی جز مقابله نظامی چین برای حفظ تمامیت ارضی خود و از دست ندادن تایوان وجود ندارد و چین آماده تحمل هزینه آن است. وی در عین حال گفته بود: با این كه چند مقام تایوانی به رجز خوانی و دم از استقلال زدن ادامه دادند، ما هنوز درهای مذاكره را نبسته ایم ولی شكیبایی چین حدی دارد. اظهارات وانگ مبنی بر اجتناب ناپذیر بودن برخورد نظامی در تنگه تایوان - درصورت ادامه تحریکات مقامهای تایوانی - وسیعا و با دقت ویژه مورد بحث و بررسی رسانه های غرب قرار گرفته بود.

از تفسیر این اظهارات در رسانه های بی طرف چنین بر می آید كه هر برخورد در تنگه تایوان وضعیت موجود جهان و مسیر تاریخ را تغییر خواهد داد زیرا كه دولت آمریکا به مداخله خواهد پرداخت. اگر این دولت مداخله كند، دوران معارضه طولانی احیاء خواهد شد و دو دولت به یارگیری و جلب متحد خواهند پرداخت و دسته بندی های جهان و آرایش نیروها تغییر خواهد یافت.

مرور زمان در چهار سال گذشته (تا نوامبر 2008) نشان داد که با انجام تغییراتی در مقامات بالای تایوان، این جزیره چین روش ملایم توام با نواعی مسالمت گرایی با پکن را در پیش گرفته و اگر تحریک از خارج از منطقه وارد نشود مسئله به تدریج حل خواهد شد.


2008م:در حاشیه نشست سران گروه ـ 20 در واشنگتن (15 و 16 نوامبر 2008) همسویی سیاست های روسیه، چین و برزیل را تا حدی آشگار ساخت. در این نشست، سران هر سه كشور ـ مدودیف، هو جینتائو و داسیلوا ـ خواستار تجدید ساختار سیستم مالی جهانی شدند و تاكید كردند كه ساختار تازه باید برپایه مشاركت گروهی و حضور شمار بیشتری از كشورها، رعایت انصاف و مشروعیت صورت گیرد. 17 نوامبر 2008 و در پی نشست گروه ـ 20، سران روسیه و چین دیدارهای جداگانه و همزمان خود از آمریكای لاتین را آغاز کردند و هردو در این سفر به كوبا رفتند ـ كوبایی كه نزدیك به نیم قرن در محاصره اقتصادی آمریكاست.


2008م:دولت مسكو 16 آوریل 2008 اعلام داشت كه كشتی نظامی به اقیانوس هند و دریاهای اقیانوس اطلس خواهد فرستاد تا در همه جا حضور داشته باشد و در اقیانوس هند رزمایش دریایی برگزار خواهد كرد و سه رزمناو آن که از بنادر فرانسه دیدن می كنند به کارائیب خواهند رفت و ....

همان وقت ناظران امور، گشت زنی مجدد ناوگان روسیه در اقیانوس هند را به چالش گرفته شدن حضور نظامی آمریكا در خلیج فارس و «دیه گو گارسیا» تلقی کرده بودند. دولت آمریكا درپی فروپاشی شوروی و جمع آوری كشتی های نظامی آن از آبهای دوردست، اقدام به تاسیس یك فرماندهی نظامی در خاورمیانه و آسیای جنوبی به مركزیت خلیج فارس به نام واحد مركزی كرده است!.

اعلامیه 16 آوریل دولت مسکو بعدا عملی شد و یک دسته از کشتی های نظامی روسیه در کارائیب با ناوگان ونزوئلا مانور دادند و یکی از آنها حتی از آبراه پاناما گذشت.


1771: انگلستان و هلند سرزمین «سورینام» در قاره آمریكا را میان خود قسمت كردند!.

1914: ستار خان كه مجلس به پاس خدماتش به احیاء مشروطیت به او لقب سردار ملی داده است و در تهران فوت شده بود 26 آبان 1293 با تشریفات ویژه در شهر ری مدفون گردید.

1920: ماشین تمبر زنی روی پاكتهای پستی اختراع شد.

1953: 1953(25 آبان 1332): پس از به خاك وخون كشیدن تظاهرات هواداران دكتر مصدق و تبعید شماری از آنان به جزیره خارك، محكمه نظامی تهران به صلاحیت خود برای محاكمه او رای داد.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو : تقویم تاریخ -25 آبان