تقویم تاریخ -22 آذر : 402م:پس از دو سال مطالعه و بررسی، 13 دسامبر سال 402 میلادی ...



402م:پس از دو سال مطالعه و بررسی، 13 دسامبر سال 402 میلادی یزدگرد یكم از دودمان ساسانی بر تجدید سازمان نیروهای مسلح ایران صحه گذارد. روابط حسنه ایران و روم در زمان یزدگرد یكم این فرصت را به ژنرالهای ایران داده بود كه بنشینند و پس از نزدیك به دو قرن، باتوجه به اوضاع جهان آن زمان و تهدید های تازه و با استفاده از تجربه گذشته به نوسازی سازمان ارتش بپردازند.

طبق سازمان تازه كه جزئیات آن در آرشیوهای منتقل شده از قسطنطنیه به رم در سال 1453 آمده است، نیروهای مسلح ایران به چهار ارتش به این شرح تقسیم شده بودند:

ارتش یكم؛ قرارگاه ستاد در شهر مرو. واحدهای این ارتش موظف به جلوگیری از مهاجرت و یا تجاوز مسلحانه اقوام زرد و نیمه زرد آسیای مركزی و چین شمالغربی به این سوی سیردریا (سیحون) بودند. هیچگاه و در هیچ شرایطی از واحدهای این ارتش جز در همان منطقه نباید استفاده می شد، زیرا كه به نظر طراحان این سازمان بندی ورود اقوام مذكور كه تمدنی عقب مانده و اخلاقیاتی ضعیف داشتند به قلمرو ایران نه تنها تجاوز ارضی بود بلكه تخریب فرهنگی جبران ناپذیر بشمار می رفت. واحدهای معروف به مرزبان كه قبلا به وجود آمده بودند و در مرزهای شمالشرقی مستقر بودند باید ضمیمه این ارتش می شدند. در این ارتش، نسبت سوار و پیاده یك و دو بود.

ارتش دوم؛ قرارگاه سیّار. واحدهای این ارتش متساویا به دو سپاه تقسیم و در طرفین دریای گرگان (دریای مازندران ـ دریای قزوین = «كاسپین») مستقر و از دربند قفقاز تا معابر داغستان و نقاط رخنه خزرها در غرب آرال (شرق دریای مازندران) محافظت می كردند. واحدهای این ارتش به نسبت چهار و یك سوار و پیاده باید بودند.

ارتش سوم ؛ قرارگاه تیسفون ، این ارتش از مرزهای غربی و شمال غربی و پایتخت حراست می كرد و بازدارنده رومی ها تا رسیدن ارتش های دو و چهار بود.

ارتش چهارم؛ قرارگاه سپاهان (اصفهان). این ارتش كمكی و احتیاط بود و جز آن قسمت از این ارتش كه در سیستان و «قندهار امروز» مستقر بود، برای كمك به ارتشهای دیگر اعزام می شد. ستاد این ارتش در شرایط جنك مامور بسیج نیرو و جمع آوری و آموزش سرباز بود. نسبت رده ها نیز متغییر بود.

این تقسیم بندی نشان می دهد كه خطری در پارس (فارس امروز ، كرمان و یزد ، مكران و جزایر ) وجود نداشت.

این سازمان تا پایان حكومت ساسانیان به مدت نزدیك به دو ونیم قرن تغییر نیافت . همین انعطاف ناپدیر بودن این سازمان از دلایل شكست ایران ازاعراب شد و یزدگرد سوم ارتش یكم را به كمك نطلبید ، بلكه خود پس از شكست نهاوند به سوی قرارگاه این ارتش در مرو رفت كه كشته شد و پسر او هم نتوانست از واحد ثابت ارتش چهارم در سیستان استفاده كند. پس از فرو پاشی ارتش یكم بود كه اقوام غز ، سلجوقیان و به ماورالنهر مهاجرت كردند.

پس از پیوستن ایران به پیمای مركزی (سنتو در دهه 1960 باردیگر نیروهای نظامی ایران كه شامل ده لشكر بود به چهار ارتش تبدیل شدند.

 

تقویم تاریخ , تقویم تاریخ فوتبال , راسخون تقویم تاریخ

 

1301ش:22 آذر 1301 هجری خورشیدی، ایران دارای نخستین قانون استخدام شد. این قانون كه از همان زمان به بعد بارها به عناوین «استعماری»، تحمیلی، «زیان آور» و ... مورد انتقاد قرار گرفته ویژه موسسات دولتی بود و برغم ادامه انتقادها و به وجود آوردن یك طبقه «پشت میز نشین»، یك بوروكراسی پیچیده و در بعضی ادوار فساد اداری پایه قوانین بعدی و از جمله قانون استخدام سال 1345 هجری خورشیدی قرار گرفته است. عیب بزرگ این قانون منحصر به فرد در دنیا! كه در كشورهای دیگر نظیر آن یافت نمی شود دادن عنوان استخدام رسمی به یك طبقه از كارمندان (در برابر پیمانی، روزمزد و دستمزدی و جدا كردن كارمند از كارگر) و سپس ترفیع خودكار سنواتی و دادن گروه و پایه و امتیازات دیگر است. به عبارت دیگر ، مزد كارمند تازه كار كه كار مشخصی را انجام می دهد به مراتب كمتر از كارمندی است كه چند سال پیش ازاو استخدام شده و همان كار را انجام می دهد!. چرا؟. این چرا در طول 87 سال گذشته بی پاسخ مانده است.

دولتهای وقت بدون توجه به حق عموم مردم به برخورداری از یك نظام بازنشستگی جامع و از كار افتادگی ، این مزایا را به كارمندان دولت دادند و آنان را عملا ارباب مردم كردند و به صورت یك طبقه متمایز از دیگران درآوردند. همین امنیت شغلی ، بدون تنبیه و مجازات ، باعث هجوم مردم به استخدام شدن در دوایر دولتی و گرفتن مدارك تحصیلی بی نتیجه جهت ارتقاء و ... شده است.

این سئوال هم هنوز بی پاسخ مانده است كه چرا مستشاران خارجی امور استخدامی ایران در صدد اصلاح این وضعیت و دست كم پیاده كردن مقررات كشور خود در ایران بر نیامده بودند . همین مقررات استخدامی پیچیده و غیر علمی ایران یكی از عوامل بوروكراسی بد و عقب ماندگی وطن ماست.

دولتهای وقت معلوم نیست كه به چه دلایلی از تجربه درخشان و مهم آیین نامه استخدام برای انتشارات و رادیو در زمان نصرت الله معینیان كه پایه را بر دستمزد روزانه و انجام به میزان معین گذارده بود استفاده نكردند . این قاعده سبب شده بود كه انتشارات و رادیو با حداقل كارمند بهترین تولید را داشته باشد .

قانون استخدام كار گری ایران هم كه تاكنون بر حسب شرایط ، نه مبنای علمی ، بارها اصلاح شده است بمانند سایر كشورها ، خدمتی به كل جامعه نیست .

در دهه های گذشته صدها بار به دولتهای وقت تاكید شده بود كه درست نیست هزینه های اداری ایران از جمله حقوق كارمندان و مستمری بازنشستگان ازدرآمد نفت ( دلارهای نفتی ) كه منطقا ویژه سرمایه گذاری و عمران است پرداخت شود كه این توصیه لازم با بی اعتنایی رو به رو شده است. هزینه های عادی كشور باید از محل مالیات ها تامین شود.

 

1358ش:میراشرافی ناشر روزنامه آتش، نماینده اسبق مجلس و مالک چند کارخانه در اصفهان در این روز در سال 1358 تیرباران شد. محکمه انقلاب اصفهان اورا به اعدام محکوم کرده بود. میراشرافی متهم شده بود که از عوامل آمریکا در ایران بود و فعالانه در کودتای 28 مرداد شرکت کرده بود و ضمن تصاحب چند کارخانه در اصفهان چند کارگر را کتک زده بود که به مرگ یکی از آنان منجر شده بود.

 

تقویم تاریخ امروز , تقویم تاریخ ادبیات , تقویم تاریخ راسخون

 

1048م:ابوریحان محمد بیرونی دانشمند بزرگ ایرانی 13 دسامبر سال 1048 میلادی (22 آذر) در شهر غزنه (افغانستان امروز) وفات یافت. او درنیمه سپتامبر سال 973 میلادی درمنطقه خوارزم كه در قلمرو سامانیان بود به دنیا آمده بود و زادگاه او كه در آن زمان روستای كوچكی بود بعدا به «بیرونی» تجدید نام داده شده است.

بیرونی در ریاضیات، هیأت (علوم فضایی)، فیزیك، زمین شناسی و جغرافیا سرآمد دانشمندان عصر خود بود. دائرة المعارف علوم چاپ مسكو ابوریحان را دانشمند همه قرون و اعصار خوانده است. در بسیاری از كشورها نام بیرونی را بر دانشگاهها، دانشكده ها و تالار كتابخانه ها نهاده و به او لقب « استاد جاوید » داده اند.

بیرونی گردش خورشید، گردش محوری زمین و جهات شمال و جنوب را دقیقا محاسبه و تعریف كرده است. خورشید گرفتگی هشتم آوریل سال 1019 میلادی را در كوههای لغمان (افغانستان كنونی) رصد و بررسی كرد و ماه گرفتگی سپتامبر همین سال را در در غزنه به زیر مطالعه برد.

1546م:پرتغالیها كه با هدف استعمار ، از راه دریایی كه خود یافته بودند وارد هند شده و نقاطی را در ساحل غربی هند برای اشغال و ایجاد پایگاه جهت دست اندازی به سایر مناطق مشرق زمین از جمله خلیج فارس در نظر گرفته بودند 13 دسامبر سال 1546 در جنگ بر نیروهای حكمران گجرات هند پیروز شدند و موفق به پیاده كردن نقشه خود گردیدند.

نیروهای حكمران گجرات سی برابر پرتغالیها بودند ولی چون اسلحه آتشین در اختیار نداشتند شكست خوردند . هندیها تا زمان این پیروزی به پرتغالیها روی خوش نشان نداده بودند كه برتری اسلحه (توپ و تفنگ ) ، آنان را مرعوب كرد . اسیب پذیری دیگر هندی ها این بود كه یك دولت واحد نداشتند و دولت دهلی بر مناطق جنوبی مسلط نبود.

این رویداد به دولتهای غرب درس داد كه نه تنها باید برتری تسلیحاتی خود را حفظ كنند بلكه نیابد امكان دهند كه ملل دیگر به جنگ افزار موثر دست یابند و نیز باهم متحد شوند . این تجربه پرتغال به صورت یک میراث برای غرب باقی مانده و یک سیاست عمومی آنها شده است .

در آن زمان جمعیت همه پرتغال به پایه یك شهر هند نمی رسید و ترس از جمعیت زیاد مشرق زمین هم عامل دیگری برای ترس استثمارگران بوده است ، و این ترس از وقتی زیاد شده است كه متوجه شده اند که این جمعیت از تحمل تلفات بیمی به دل را ه نمی دهد؛ مثال بارز آن را چینی ها در اوایل دهه 1950 در جریان جنگ کره با عبور از رود « یالو » از خود نشان دادند.

 

تقویم تاریخ ایران , تقویم و تاریخ , تاریخ تقویم ایران

 

1920م:جامعه ملل 13 دسامبر سال 1920 تصمیم به ایجاد یك دادگاه جهانی در شهر لاهه گرفت. این دادگاه پس از تاسیس سازمان ملل وظایف بیشتری به دست آورد كه اخیرا به تصویب مجمع عمومی این سازمان موضوع دادرسی بین المللی و تعمیم آن وارد مرحله جدی خود شده، یک دادگاه بین الملل کیفری بوجود آمده و احتمال گسترش دادرسی های جهانی افزایش یافته است که مورد نیاز مبرم ملل است.

 

تقویم تاریخ 2 آذر , تقویم تاریخ فوتبالی نوامبر , تقویم تاریخ 16 شهریور

 

1944م:سیزدهم دسامبر سال 1944 یك خلبان كامیكاز (حمله انتحاری) نیروی هوایی امپراتوری ژاپن خود را بر ناو سنگین امریكایی «نشویل» كوبید كه ضمن از كار انداختن این كشتی 138 تن از افسران و ملوانان آن هم كشته شدند. عملیات كامیكازی («كامی» به معنای خدا ــ «كازی» یعنی باد) كه طی آن خلبانان ژاپنی هواپیمای پر از مواد منفجره خود را به ناوهای آمریكایی در آبهای خاور دور می كوبیدند تلفات و زیانهای سختی وارد آورد كه فصل جداگانه ای را در تاریخ جنگ جهانی دوم به خود اختصاص داده است.

 

سال 1927 تقویم تاریخ , تاریخ دقیق روز پسر در تقویم هخامنشی , تقویم تاریخ 2 آذر 1395


2003م:13 دسامبر 2003 صدام حسین تکریتی که از روز سقوط بغداد ناپدید شده بود در ناحیه الدوّار واقع در 15 کیلومتری جنوب تکریت و نه چندان دور از دجله در حفره ای در یک خانه روستایی دستگیر شد. وی یک تفنگ و یک تپانچه با خود داشت ولی از آنها برای مقابله با نظامی آمریکایی که پوشالهای روی حفره را عقب زده بود استفاده نکرد و جرات خودکشی هم نداشت. در آن روز صدام با آن قیافه و وضعیت، در ذهن بیننده یک آدم مفلوک را تداعی می کرد. صدام مقداری شوکلات و 750 هزار دلار با خود داشت. برای نشان دادن صدام 25 میلیون دلار پاداش تعیین کرده بودند که همین پاداش باعث لو رفتن او شده بود. تعیین پاداش نقدی همچنین باعث لو رفتن دو پسر صدام در ماه ژوئیه 2003 شده بود که هردو مقاومت کرده و کشته شده بودند. صدام حسین (رئیس جمهور پیشین عراق) که در طول عمر و حتی در لحظه اعدام کینه ایرانی را از دل بیرون نکرد بعدا محاکمه و اعدام شد. وی بیش از هرفرد دیگر به ایران و ایرانی آسیب وارد ساخته است.

 

تاریخ 7 مهر 94 در تقویم , تقویم تاریخ تیر , تقویم تاریخ امروز دنیای کامپیوتر


1574: سلطان سلیم دوم امپراتور عثمانی در حمام به علت لیزخوردن بر زمین افتاد و درگذشت . وی پس از شكست در جنگ دریایی « لپانتو » در سواحل قبرس از ناوگان مشترك اسپانیا ، اتریش ، پاپ و ونیز و از دست دادن 230 كشتی جنگی دچار انچنان اندوهی شده بود كه از خوابگاهش بندرت بیرون می آمد و به شراب پناه برده بود. دوسال بعد از اوهم شاه طهماسب صفوی شاه ایران درگذشت.

1816: نخستین اسكله خشك ( محلی كه كشتی را پس از بیرون كشیدن از آب تعمیر می كنند و یا این كه كشتی نو را در انجا می سازند و بعد به آب می اندازند) در بندر بوستون امریكا ساخته شد.

1916: درجریان جنگ جهانی اول، بهمن در منطقه تیرول در كوههای آلپ 16 هزارسرباز اتریشی و ایتالیایی را زنده به گور كرد و یك تن جان سالم به در نبرد ــ رویدادی كه تاریخ نظیر آن را ثبت نكرده است .

1928: سنجاق كراوات به بازار آمد.

1959: ژنرال آیزنهاور رئیس جمهوری وقت آمریكا در جریان دیدار از 11 كشور در سه قاره وارد تهران شد و پنج ساعت در اینجا توقف داشت و با سران ایران گفتگو كرد.

1966: آمریكا در جریان جنگ ویتنام بمباران شهر هانوی را آغاز كزد.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو : تقویم تاریخ -22 آذر